روش های خانگی رفع جوش و آکنه

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در جهان هستند و طبق تحقیقات صورت گرفته ۸۵% از افراد در طول عمر خود این مشکل را تجربه می‌کنند. فاکتورهای زیادی ازجمله ژنتیک، استرس، تغییرات هورمونی و عفونت‌ها ایجاد آکنه و جوش را در افراد تحت تأثیر قرار می‌دهند. ازآنجایی‌که درمان‌های معمول ضد جوش و آکنه هزینه زیادی دارند و اغلب موجب عوارضی همچون خشکی و قرمزی پوست می‌شوند اکثر افراد ترجیح می‌دهند ابتدا درمان‌های خانگی را امتحان کنند. در این مقاله درمان‌های خانگی مؤثر رفع جوش و آکنه نیز بیان‌شده است پس با ما همراه باشید.

آکنه چیست؟

جوش و آکنه هنگامی ایجاد می‌شود که منافذ پوست توسط چربی اضافی یا سلول‌های مرده پوست بسته‌شده یا توسط باکتری‌ها دچار عفونت شود. تولید چربی زیاد توسط پوست که اغلب در دوران نوجوانی رخ می‌دهد یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد آکنه است.

 با استفاده از روش‌های خانگی رفع جوش و آکنه می‌توان با کاهش چربی پوست، باعث کاهش التهاب و کشتن باکتری‌ها شد و از بروز آکنه پیشگیری کرد. همچنین محصولات ضد لک برای از بین بردن جای جوش مورد استفاده قرار می گیرد.

اکثر روش‌های خانگی رفع جوش و آکنه شامل مصرف کرم‌های گیاهی، ماسک‌ها و عصاره‌های روغنی گیاهان هستند که بیشتر اوقات تأثیر آن‌ها بسیار شگفت‌انگیز است. یکی دیگر از روش‌های خانگی رفع جوش و آکنه تغییر سبک زندگی است که می‌تواند در درمان جوش و آکنه موفقیت‌آمیز باشد.

هرچند هنوز شواهد علمی زیادی در رابطه با اثربخشی روش‌های خانگی برای رفع جوش و آکنه وجود ندارد اما افراد زیادی با کمک این روش‌های ساده و بدون عوارض جوش و آکنه صورت خود را درمان کرده‌اند. در ادامه درمان‌های خانگی مؤثر رفع جوش و آکنه برای شما عزیزان ذکرشده است.

درمان‌های خانگی مؤثر رفع جوش و آکنه

جوش صورت یک بیماری پوستی متداول است که تقریباً ۸۵٪ از افراد در بخشی از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. علل متعددی برای این ضایعه پوستی وجود دارد از جمله تغییرات هورمونی، تغذیه نادرست، عفونت و غیره. این ضایعه پوستی تأثیر مستقیمی در زیبایی شما دارد که برای درمان قطعی آن، ابتدا باید علت جوش صورت را در خود بیابید. درحالی‌که روش‌های درمانی معمول می‌تواند در از بین بردن جوش‌ها مؤثر باشد، اغلب آن‌ها با اثرات نامطلوبی مانند سوزش و خشکی پوست همراه هستند. در این مقاله در کنار شما هستیم تا چند روش طبیعی کاملاً مؤثر برای درمان جوش صورت به شما معرفی کنیم تا علاوه بر رفع جوش، کیفیت و سلامت پوستتان را نیز بهبود دهید.

۱- استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب مانند سایر سرکه‌ها توانایی مقابله با انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد. سرکه سیب حاوی چندین اسید ارگانیک است که توانایی از بین بردن P. acnes مهم‌ترین باکتری ایجادکننده آکنه و جوش صورت را دارد. همچنین سوکسینیک اسید موجود در سرکه سیب التهاب ناشی از این باکتری را فرونشانده و از ایجاد اسکار بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از سرکه سیب یک پیمانه از آن‌ها با ۳ پیمانه آب مخلوط کرده و یک یا دوبار در روز با پنبه روی صورت مالیده و پس از ۲۰ دقیقه شستشو دهید.

۲- استفاده از مکمل‌های زینک

زینک یکی از ریزمغذی‌های ضروری برای رشد سلولی، تولید هورمون‌ها، متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی است. اکثر تحقیقات نشان داده‌اند که زینک یکی از درمان‌های طبیعی و مخصوص رفع جوش و آکنه صورت است و سطح خونی زینک در افراد دچار آکنه پایین‌تر از سایر افراد است.

اگرچه استعمال کرم‌های حاوی زینک برای بهبود و درمان جوش و آکنه بی‌تأثیر است اما مصرف ۴۰ میلی‌گرم زینک در روز می‌تواند برای درمان جوش و آکنه بسیار مؤثر باشد.

۳- استفاده از ماسک عسل و دارچین

عسل و دارچین منابع غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. تحقیقات نشان داده است که استعمال آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی پوست برای رفع جوش و آکنه از مصرف بنزوئیل پروکساید و رتینوئیدها مؤثرتر است. عسل و دارچین با خواص آنتی باکتریال، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به بهبود جوش و آکنه کمک می‌کنند.

برای تهیه این ماسک ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با ۱ قاشق چای‌خوری دارچین مخلوط کرده و روی پوست تمیز صورت استعمال کنید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن‌ها کاملاً شستشو داده و صورتتان را خشک‌کنید.

۴- درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ‌های درختی به نام Melaleuca alternifolia استخراج می‌شود که بومی استرالیا است. این روغن به دلیل توانایی بالای خود در مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب پوست شناخته شده است. به‌طور خاص، روغن درخت چای به مبارزه با دو باکتری به نام‌های P. acnes و S. epidermidis مؤثر است که عوامل اصلی ایجاد کننده آکنه و جوش صورت با علت عفونی هستند. بر اساس مطالعات، تأثیر روغن درخت چای در رفع جوش به همان اندازه و یا حتی بیش از داروهای شیمیایی متداول است، بعلاوه اینکه عوارض منفی آن‌ها را برای رفع جوش و آکنه در پی ندارند.

نکته بسیار مهم این است که روغن درخت چای بسیار قوی است و می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و سوزش در هنگام اعمال مستقیم به پوست شود. به همین دلیل، باید قبل از استفاده، با آب یا روغن حامل رقیق شود. برای درمان جوش صورت با روغن درخت چای به شیوه زیر عمل کنید:

  • یک قسمت روغن چای را با ۹ قسمت آب ترکیب کنید.
  • یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را به‌طور مستقیم بر روی جوش‌ها بمالید.
  • در صورت تمایل، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، این روند را یک تا دو بار در روز تکرار کنید.

توانایی روغن درخت چای برای مقابله با باکتری‌ها و کاهش التهاب پوستی کاملاً شناخته‌شده است. مطالعات متعدد نشان داده است که استعمال روغن درخت چای ۵% بر روی پوست به‌طور مؤثری برای رفع جوش و آکنه مفید است. استفاده از روغن درخت چای در مقایسه با بنزوئیل پروکساید باعث خشکی و تحریک پوست نشده و پس از ۳ ماه باعث بهبود قابل‌توجه جوش و آکنه می‌شود.

برای استفاده از روغن درخت چای یک پیمانه از آن را با ۹ پیمانه آب مخلوط کرده و یک تا دو بار در روز روی پوست و نواحی ملتهب استعمال کنید.

۵- درمان جوش صورت با دیگر روغن‌های ضروری

علاوه بر روغن درخت چای، بسیاری از اسانس‌های دیگر نیز وجود دارند که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی هستند و برای از بین بردن جوش بسیار مؤثر می‌باشند. یک تحقیق علمی بزرگ نشان داد که اسانس دارچین، گل رز، اسطوخدوس و گل میخک باکتری‌های مولد آکنه و جوش صورت یعنی S.epidermidis و P. acnes را از بین می‌برند. رزماری نیز همین تأثیر را دارد. همچنین در مطالعه دیگری نیز مشخص شد که روغن ریحان و میخک حتی از داروهایی نظیر بنزوییل پراکسید نیز بهتر عمل می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که ژل‌های حاوی اسید استیک تا ۷۵% باعث رفع جوش و آکنه صورت می‌شوند.

مانند روغن درخت چای، این اسانس‌ها بسیار غلیظ هستند و اگر به‌طور مستقیم بر روی پوست استعمال شوند، پوست را تحریک و ملتهب می‌کنند. برای استفاده از هر یک از این روغن‌های ضروری برای از بین بردن جوش به شیوه زیر عمل کنید:

  • یک قسمت از اسانس را با ۹ قسمت آب مخلوط کنید.
  • یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را بر روی جوش‌های خود بمالید.
  • در صورت تمایل، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، این روند را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

۶- درمان جوش صورت با چای سبز

چای سبز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نوشیدن آن سلامت عمومی فرد و وضعیت آکنه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این استعمال مستقیم چای سبز بر روی پوست نیز می‌تواند در درمان جوش و آکنه مؤثر باشد.

چای سبز با دارا بودن فلاوونوئیدها و تانن ها با خاصیت آنتی باکتریال و ضدالتهابی یک درمان خانگی مؤثر برای رفع جوش و آکنه است. چای سبز به‌طور قابل‌توجهی تولید سبوم در پوست را کاهش داده و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

برای استفاده از چای سبز ۳ تا ۴ دقیقه آن‌ها جوشانده و پس از سرد شدن با پنبه روی پوست مالیده و پس از خشک شدن با آب شستشو دهید.

بسیاری از مردم از مزایای متعدد چای سبز برای سلامت عمومی بدن مطلع‌اند اما نمی‌دانند که استفاده مستقیم آن بر روی پوست نیز مفید است. چای سبز حاوی ترکیباتی گیاهی به نام فلاونوئید و تانن است که در مبارزه با التهاب و باکتری‌های مولد جوش و آکنه مؤثر هستند. چای سبز همچنین حاوی یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام اپیگلوکاتچین ۳-گالات (EGCG) است که نشان داده شده است که برای مبارزه با التهاب، کاهش تولید چربی و مهار رشد باکتری مولد آکنه acnes بسیار مؤثر است.

در برخی از محصولات مراقبت از پوست نیز عصاره چای سبز استفاده شده است، اما شما می‌توانید با یک روش خانگی مقرون به صرفه، از همه آن منافع بهره‌مند شوید. اگر قصد استفاده از چای سبز را دارید، به‌صورت زیر عمل کنید:

  • مقداری چای سبز را برای ۳ تا ۴ دقیقه در آب جوش بخیسانید.
  • اجازه دهید چای سرد شود.
  • با استفاده از یک بطری اسپری، آن را بر روی صورت خود بپاشید و یا از یک تکه پنبه استفاده کنید.
  • اجازه دهید که حداقل برای ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند؛ و اگر برای یک‌شب بر روی پوستتان باقی بماند، منافع بیشتری خواهید برد.
  • سپس صورت خود را با آب شستشو دهید.
  • در صورت نیاز ۱-۲ بار در روز این کار را انجام دهید.
  • این محلول ضد جوش طبیعی را می‌توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

۷- استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از درمان‌های مؤثر خانگی برای رفع جوش و آکنه و مشکلات پوستی ازجمله آفتاب‌سوختگی، التهاب و قرمزی پوست است. آلوئه ورا حاوی سالیسیلیک اسید و سولفور است که هردو ماده به‌طور گسترده برای درمان جوش و آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از آلوئه ورا ژل داخل آن‌ها یک تا دو بار در روز روی پوست تمیز استعمال کنید.

آلوئه ورا گیاه گرمسیری با برگ‌هایی است که حاوی یک ژل روشن و بی‌رنگ هستند. هنگامی‌که از ژل آلوئه ورا بر روی پوست استفاده می‌شود، ژل آلوئه ورا به درمان جوش صورت. به همین دلیل، این گیاه درمان طبیعی محبوب برای انواع مختلف بیماری پوستی از جمله پسوریازیس، بثورات، جوش و آکنه، انواع بریدگی و سوختگی می‌باشد.

آلوئه ورا حاوی لوپئول، اسید سالیسیلیک، نیتروژن اوره، اسید سینامونیک، فنل و گوگرد است که همه آن‌ها باکتری‌هایی را مهار می‌کنند که ممکن است موجب جوش صورت شوند. اثرات آلوئه ورا برای از بین بردن جوش صورت در چندین مطالعه نشان داده شده است که مصرف آن همراه با کرم ترتینوئین، اثربخشی آن را در رفع جوش و آکنه به‌شدت افزایش می‌دهد. جهت برخورداری از مزایای ژل آلوئه ورا در درمان جوش صورت به شیوه زیر عمل کنید:

  • یک قاشق از ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید.
  • آن را بر روی پوست خود بمالید. همچنین می‌توانید همراه با هر روش درمانی دیگری نیز از این ژل استفاده کنید تا از اثرات تسکین‌دهنده آن بهره‌مند شوید.
  • این کار را برای ۱ تا ۲ بار در روز انجام دهید.

۸- استفاده از مکمل روغن ماهی

امگا ۳ یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای حفظ سلامت بدن است ولی از طریق رژیم غذایی مقدار کافی آن دریافت نمی‌شود. روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی اسید چرب امگا ۳ است. ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).

EPA تولید چربی پوست را کنترل کرده و با حفظ رطوبت کافی مانع ایجاد جوش و آکنه می‌شود. سطوح بالای EPA و DHA فاکتورهای التهابی را کاهش داده و از بروز جوش و آکنه پیشگیری می‌کنند.

۹- لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری با حذف سلول‌های مرده پوست مانع بسته شدن منافذ و عفونی شدن آن‌ها توسط باکتری‌ها می‌شود. لایه‌برداری باعث می‌شود درمان‌های خانگی و دارویی با رسیدن به عمق پوست بهتر عمل کنند و روند بهبود جوش و آکنه را تسریع می‌کند.

برای لایه‌برداری پوست می‌توانید انواع این محصولات را خریداری کرده یا با شکر و نمک در خانه پوست خودتان را لایه‌برداری کنید. برای این منظور یک پیمانه شکر یا نمک را با روغن نارگیل مخلوط کرده و روی پوست بمالید، سپس با آب شستشو دهید.

تغییر سبک زندگی برای درمان جوش و آکنه

بسیاری از عادات غلط رفتاری، تغذیه، سبک زندگی و حتی زمابندی خواب و بیداری می تواند باعث بروز جوش و آکنه برروی صورت شود. طبیعتا انجام هر روش درمانی خانگی و دارویی بدون تغییر در رفتارهای غلط نتیجه نخواهد داشت. بنابراین به مهمترین و رایج ترین رفتارهای رایج که برای رفع جوش و آکنه باید تغییر کند اشاره خواهیم کرد:

۱- مصرف غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین

تحقیقات جدید نشان داده است فاکتورهایی مانند انسولین و شاخص گلایسمیک می‌تواند با بروز جوش و آکنه در ارتباط باشد. شاخص گلایسمیک (GI) سرعت افزایش قند خون پس از مصرف مواد غذایی است.

غذاهایی با GI بالا باعث افزایش ناگهانی مقدار زیادی انسولین می‌شوند که این امر تولید سبوم را در پوست افزایش می‌دهد. اعتقاد بر این است که غذاهایی با GI بالا با تأثیر مستقیمی بر گسترش و شدت بروز جوش و آکنه دارند. برخی از این مواد غذایی عبارت‌اند از انواع نان سفید، انواع کیک و دونات، انواع پاستا و غذاهای فرآوری شده.

۲- پرهیز از مصرف لبنیات

رابطه بین مصرف لبنیات و ایجاد جوش و آکنه بسیار بحث‌برانگیز است. اعتقاد بر این است که مصرف محصولات لبنی شمارا در معرض هورمون‌هایی قرار می‌دهد که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن منتهی به بروز جوش و آکنه شوند. بسیاری از مطالعات مصرف مقدار زیاد شیر را با بروز آکنه مرتبط می‌دانند.

۳- کاهش سطح استرس

مطالعات مختلف افزایش سطح استرس را با شدت بروز جوش و آکنه مرتبط می‌دانند. تغییرات هورمونی که طی دوره‌های استرس‌زا رخ می‌دهد تولید سبوم و التهابات پوستی را افزایش داده و وضعیت آکنه را بدتر می‌کند. استرس بهبود زخم‌ها را ۴۰% کاهش داده و درمان زخم‌های حاصل از آکنه را نیز به تأخیر می‌اندازد.

کاهش سطح استرس با استراحت کافی، استفاده از مکمل های کاهش استرس و بهبود خواب فعالیت بدنی، مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می‌تواند باعث رفع جوش و آکنه شود.

۴- ورزش منظم

فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون در کل بدن و درنتیجه تغذیه بهتر پوست می‌شود که این امر به پیشگیری و درمان جوش و آکنه کمک می‌کند. ورزش منظم هورمون‌ها را تنظیم کرده و با کاهش استرس مانع بروز آکنه می‌شود.

علاوه بر موارد فوق شما با هیدراته نگه‌داشتن بدن از طریق مصرف مقدار کافی مایعات، مصرف محصولات بهداشتی غیر چرب، استفاده از شوینده‌های مناسب با PH متعادل و دست‌کاری نکردن جوش‌ها می‌توانید مانع بروز جوش و آکنه شده یا شدت آن‌ها کاهش دهید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.