بیوتین بهتر است یا زینک؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بیوتین و زینک دو ریزمغذی هستند که برای پیشگیری و درمان ریزش مو به‌شدت مورداستفاده قرار می‌گیرند. بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است و زینک یکی از مینرال های کمیاب و ضروری است که هر دو را در بسیاری از محصولات پوست و مو و خصوصاً محصولاتی که برای درمان ریزش مو طراحی و تولیدشده‌اند، می‌توانید ببینید. البته در صورت مراجعه به پزشک نیز معمولاً مولتی ویتامین حاوی این ریزمغذی ها یا قرص زینک و بیوتین به طور جداگانه برای افراد تجویز می‌شود تا اگر منشأ ریزش مو کمبودهای تغذیه‌ای باشد با این روش درمان شود. در ادامه مقاله در رابطه با ریزش مو و تأثیر مکمل‌های بیوتین و زینک در درمان آن توضیحات بیشتری ارائه می‌شود پس لطفاً همراه ما باشید.

شایع‌ترین علت طاسی چیست؟

ریزش موی ارثی با افزایش سن شایع‌ترین علت طاسی است. اما بسیاری از ریزش موها موقتی هستند و تحت تأثیر شرایط استرس‌زا، کمبود ریزمغذی‌ها و برخی بیماری‌ها رخ می‌دهد و با رفع مشکلات ذکرشده ریزش مو نیز خود به‌ خود برطرف می‌شود. برخی از افراد ترجیح می‌دهند ریزش موهایشان بدون مراجعه به پزشک با شامپوها و محصولات فراوانی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، درمان کنند. این افراد با استفاده از برخی مکمل‌های غذایی که اکثر آن‌ها حاوی بیوتین و زینک هستند به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

بیوتین چیست؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و متعلق به خانواده ویتامین‌های ب کمپلکس می‌باشد. این ویتامین همچنین به‌عنوان ویتامین H شناخته می‌شود. بدن شما برای کمک به تبدیل برخی از مواد مغذی به انرژی به بیوتین نیاز دارد. این ویتامین همچنین نقش مهمی در سلامت مو ، پوست و ناخن‌های شما خواهد داشت.

اگر شما در رژیم غذایی خودتان بیوتین کافی دریافت نکنید ممکن است دچار ریزش مو یا بثورات قرمز پوستی شوید. بااین‌حال، کمبود این ویتامین نادر است و در بیشتر موارد ، بیوتین دریافتی از رژیم غذایی برای حفظ سلامتی کافی است . بااین‌حال ، مطالعات نشان داده است که مصرف قرص بیوتین به‌سرعت و افزایش سرعت رشد مو کمک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر ، هرچه بدن شما بیوتین بیشتری داشته باشد پوست ، مو و ناخن‌های سالم‌تری خواهید داشت.

از طرفی کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن‌های شما را تشکیل می‌دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت‌های کراتینه بدن شما را بهبود می‌بخشد. اما فراتر از آن، محققان واقعاً مطمئن نیستند که نقش بیوتین در مراقبت از پوست یا مو چیست.

تحقیقات در مورد اثرات بیوتین بر روی رشد مو اندک است. تا به امروز ، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو کمک کند ولی این ویتامین به‌وفور برای درمان ریزش مو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قیمت قرص بیوتین یوروویتال

زینک چیست؟

زینک یا روی یک عنصر کمیاب است اما برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی در بدن انسان ضروری است. برخی از فرآیندهای اساسی وابسته به زینک شامل تولیدمثل سلولی ، تولید و حفظ سطح هورمون‌ها، سنتز پروتئین و جذب ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی است. وقتی سطح زینک در بدن برای تأمین نیازهای متابولیکی بدن کافی نباشد می‌تواند عوارض مختلفی نشان بدهد.

در وبسایت healthline می خوانیم:
کمبود زینک می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های خاص مانند بیماری کلیوی، بیماری مزمن کبدی، اسهال، کم‌خونی سلول داسی شکل، دیابت، سرطان و حتی پس از جراحی برای درمان چاقی باشد. در مورد ارتباط این مینرال با ریزش مو تحقیقات نشان داده است که میزان زینک در خون و موی مردانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند که به‌عنوان طاسی الگوی مردانه نیز شناخته می‌شود، کمتر است.

اعتقاد بر این است که زینک به‌عنوان یک مهارکننده آنزیم ۵ – آلفا ردوکتاز عمل می‌کند و مانع ایجاد DHT (دهیدروتستوسترون) می‌شود که عامل اصلی ریزش مو است. بااین‌حال هیچ  اثر اثبات‌شده  مهمی وجود ندارد که نشان بدهد روی یا زینک می‌تواند به کند شدن یا معکوس شدن روند طاسی کمک کند.

مطالعه بیشتر:
برای مشاهده مشخصات و قیمت لیست مکمل های زینک پلاس به صفحه “زینک پلاس” در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

فواید استفاده از بیوتین و زینک برای ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو و رشد دوباره موها نیاز به ریزمغذی‌های بسیاری است که بیوتین و زینک فقط دو مورد از آن‌ها هستند. بیوتین احتمالاً باعث افزایش ضخامت مو و استحکام ناخن‌ها خواهد شد. برخی تحقیقات می‌گویند، بیوتین همراه با زینک می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد. اما استفاده بیش‌ازحد از مکمل‌های بیوتین در یک مدت کوتاه نمی‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. در عوض بهتر است یک دوره حداقل سه ماه از قرص بیوتین یا مکمل های حاوی دوز کافی بیوتین مصرف کنید. همچنین برخی از انواع قرص زینک مانند قرص زینک پلاس ۱۰ یوروویتال حاوی زینک و ویتامین های گروه ب نیز می باشد که برای سلامت موها بسیار مفید است.

قرص زینک پلاس 10 یوورویتال

زینک هم نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد سباسه اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند. (غدد سباسه :غدد میکروسکوپی در پوست است که  ماده روغنی شکل را ترشح می کند این ماده برای ضدآب کردن پوست و مو پستانداران ترشح می‌شود). درواقع ریزش مو علامت رایج کمبود روی در بدن است. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های زینک باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می‌شوند.

بااین‌حال، برخی گزارش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مکمل زینک با دوز بیش‌ از حد می‌تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل ، بهتر است زینک موردنیاز خود را از غذاهای کامل مانند گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه ‌کدو و عدس به دست بیاورید. در غیر این صورت مکمل های زینک جایگزین بهتری هستند.

بیشتر بخوانید: قرص زینک چیست؟

در رابطه با مقدار مصرف این ریزمغذی‌ها باید بگوییم که هیچ مقدار بیوتین یا زینکی ریزش موی شما را برطرف نمی‌کند، اما آن‌ها می‌توانند در کنار هم بدن شما را با مواد مغذی خوبی که برای حفظ سلامت مو مناسب است، تغذیه کنند. مکمل یونی زینک حاوی زینک و بیوتین می باشد که در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن برای سلامت پوست و مو بسیار موثر است.

قرص یونی زینک ابیان

سخن پایانی:
درنهایت باید گفت که غذا بهترین منبع ویتامین‌های موردنیاز برای رشد مو است. بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی خوردن یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی متعادل است که شامل بسیاری از غذاهای غنی از مواد مغذی باشد. بااین‌حال ، اگر نتوانید مقدار کافی ریزمغذی‌ها را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، مکمل‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند. طبق تحقیقات، مکمل‌ها در افرادی که از قبل کمبود ریزمغذی دارند، بهترین عملکرد را خواهند داشت. علاوه بر این اگر کمبود ریزمغذی نداشته باشید، دوزهای زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند برای شما مضر باشند. بنابراین پیش از مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید تا کمبودهای بدن شما را با آزمایشات مختلف تشخیص دهد.

منبع: mayoclinic.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.