ال کارنیتین چیست؟ نقش آن در سلامت بدن و چربی سوزی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
ال کارنیتین مکمل شناخته شده ای برای چربی سوزی و کاهش وزن است. کارنیتین نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی دارد از همین رو بین ورزشکاران و بدنسازان بسیار محبوب است. در ادامه این مقاله با مجله داروبوم همراه شوید تا با انواع مختلف مکمل ال کارنیتین و فواید آن آشنا شوید. (برای مشاهده قیمت ال کارنیتین به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

ال کارنیتین یک آمینواسید غیرضروری است که در بدن از ترکیب لیزین و متیونین ساخته می‌شود. ال کارنیتین یک ترکیب شناخته‌ شده چربی سوز است که این فرایند را با هدایت اسیدهای چرب به میتوکندری جهت تولید انرژی انجام می‌دهد. ال- کارنیتین در مقادیر بسیار اندک در انواع گوشت یافت می‌شوند و بسیاری از ما قادر نیستیم ال کارنیتین کافی را ازطریق رژیم غذایی دریافت کنیم.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین (LC) یکی از معروف ترین انواع مکمل بدنسازی در بین ورزشکاران به منظور چربی سوزی و افزایش انرژی می باشد. ال-کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند، زیرا چربی را به انرژی تبدیل می کند. علاوه بر حمایت از تولید انرژی، ال کارنیتین در سایرعملکردهای بدن مانند حفظ عملکرد کلی مغز و کاهش خطر ابتلا به برخی اختلالات نقش عمده ای دارد.

نام آن از واژه لاتین «Carnus» به معنای «گوشت» گرفته شده است، زیرا این ترکیب از گوشت جدا شده است. کارنیتین اصطلاح عمومی مجموعه ای از ترکیبات است که شامل ال-کارنیتین، استیل-ال-کارنیتین و پروپیونیل-ال-کارنیتین می باشد.

کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی دارد که اسیدهای چرب با زنجیره بلند را به داخل میتوکندری منتقل می کند تا برای تولید انرژی سوزانده شوند. کارنیتین همچنین ترکیبات سمی تولید شده از این اندامک سلولی را انتقال می دهد تا از تجمع آنها جلوگیری کند.

با توجه به این عملکردهای کلیدی، کارنیتین در بافت هایی مانند ماهیچه های اسکلتی و قلبی که از اسیدهای چرب به عنوان سوخت غذایی استفاده می کنند، متمرکز می شود.

از ال کارنیتین به عنوان یک ماده مغذی مشروط یاد می شود؛ به طور کلی بدن انسان به قادر به تولید آن به اندازه کافی است، اما به دلایل ژنتیکی و پزشکی یا در شرایطی که بدن فرد نتواند مقدار کافی را بسازد، شخص مجبور می شود این ترکیب حیاتی را از طریق رژیم غذایی و مکمل های ال کارنیتین دریافت کند.

همچنین کلیه ها می توانند ال کارنیتین را برای استفاده بعدی ذخیره کنند و مقادیر اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

ال کارنیتین از مشتقات آمینو اسیدهای غیرضروری است که از ترکیب اسیدهای آمینه لیزین و متیونین در بدن تولید می شود. آمینو اسیدها با هدف ساختن پروتئین ها ترکیب می شوند. کارنیتین به بدن کمک می کند تا اسیدهای چرب را بشکند و آنها را به انرژی موردنیاز سلول ها تبدیل کند.

انواع کارنیتین

L-carnitine شایع‌ترین فرم فعال کارنیتین در بدن است که در اکثر مکمل‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر ال کارنیتین اشکال دیگری از این ماده وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • دی کارنیتین: شکل غیرفعال کارنیتین است که با جلوگیری از جذب اشکال مفید ال کارنیتین می‌تواند باعث کمبود آن در بدن شود.
  • استیل ال- کارنیتین: این نوع از کارنیتین برای مغز و درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر بسیار مفید است.
  • پروپیونیل ال- کارنیتین: فرمی از کارنیتین است که برای درمان مشکلانی از قبیل فشارخون مفید است زیرا می‌تواند با تولید نیتریک اکساید باعث انبساط عروقی و افزایش جریان خون شود.
  • ال- کارنیتین ال- تارتارات: این نوع از کارنیتین بیشتر در مکمل‌های ورزشی بکار می‌رود و با سرعت جذب بالا برای ریکاوری بسیار مناسب است.

چه زمانی کمبود کارنیتین اتفاق می افتد؟

در دو حالت کمبود کارنیتین رخ می دهد. کمبود اولیه کارنیتین یک اختلال ژنتیکی در سیستم انتقال دهنده کارنیتین سلولی است که معمولاً تا پنج سالگی با علائم کاردیومیوپاتی، ضعف عضلانی اسکلتی و هیپوگلیسمی ظاهر می شود.

در حالت دوم ممکن است به دلیل برخی اختلالات مانند نارسایی مزمن کلیه یا تحت شرایط خاص مانند استفاده از آنتی بیوتیک های خاص که جذب کارنیتین را کاهش می دهد یا دفع آن را افزایش می دهد، رخ دهد. در این زمان است که مکمل های ال کارنتین برای درمان و جبران کمبود تجویز می شود.

مزایای ال کارنیتین

اگرچه مصرف ال- کارنیتین تنها به‌ منظور کاهش وزن نتایج چشمگیری ارائه نداده است اما کارنیتین منافع زیادی برای بدن دارد. به‌ عنوان‌ مثال با کاهش فشارخون بر سلامت قلب و عروق مؤثر است و برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

مصرف ال کارنتین در ورزشکاران باعث بهبود عملکرد ورزشی شده و خستگی ناشی از ورزش را به تعویق می‌اندازد. علاوه بر این با افزایش خون‌ رسانی، سرعت ریکاوری عضلات را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که ال کارنتین برای سلامت مغز بسیار مفید است و مانع کاهش توانایی مغز با افزایش سن می‌شود. ال کارنیتین برای بهبود افراد مبتلابه آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با پیری نیز بسیار مفید است.

ال- کارنیتین به‌صورت قرص، ویال های خوراکی و تزریقی در بازار موجود است. شما می‌توانید بر اساس تجویز پزشک هر یک از انواع آن‌ها را خریداری کرده و مورد مصرف قرار دهید.

توجه داشته باشید که مصرف مقدار زیاد ال- کارنیتین موجب تهوع، گرفتگی معده، اسهال و افزایش اشتها خواهد شد. علاوه بر این با برخی از داروها ازجمله داروهای کم‌ کاری تیروئید تداخل دارد و می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن وضعیت بیماران مبتلابه صرع شود.

۱- تأثیر ال کارنیتین بر کاهش وزن

با توجه به خواص چربی سوزی ال کارنیتین بسیاری از افراد برای کاهش وزن و تناسب اندام از آن استفاده می‌کنند. ال کارنیتین با افزایش تولید انرژی در بدن توانایی فرد برای فعالیت فیزیکی را افزایش داده و همین مسئله می‌تواند در کاهش وزن افراد مؤثر باشد.

درواقع مصرف ال کارنیتین با توجه به توانایی چربی سوزی این ماده باعث کاهش وزن قابل‌ توجهی در افراد نمی‌شود. ال – کارنیتین تنها وقتی در کاهش وزن مؤثر است که در کنار رژیم غذایی لاغری و ورزش مورد استفاده قرار بگیرد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های ال کارنیتین می‌تواند در افراد تحت رژیم غذایی با برنامه ورزشی منظم باعث کاهش وزن قابل‌ توجهی شود.

برای آشنایی بیشتر با تمامی مکمل‌های ورزشی در داروبوم صفحه “مکمل بدنسازی” را بررسی کنید.

۲- قرص ال کارنیتین برای باروری مردان

ال-کارنیتین یکی از ترکیباتی است که به شدت در اپیدیدیم مردان متمرکز شده و نقش مهمی در متابولیسم و ​​بلوغ اسپرم ها دارد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند مصرف روزانه حداقل ۳ گرم می‌تواند به طور قابل توجهی غلظت مایع منی و تعداد اسپرم را در مردان مبتلا به ناباروری بهبود ببخشد. با این حال برای تأیید فواید ال کارنیتین در درمان بیماران مبتلا به ناباروری به ویژه در مردان با کیفیت پایین مایع منی، مطالعات اضافی و کاملاً طراحی شده لازم است.

محصول پیشنهادی
برای آشنایی با انواع قرص ناباروری مردان به همراه قیمت به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

۳- قرص ال کارنیتین برای تخمک گذاری

در حال حاضر نقش های اساسی ال کارنیتین در تولید انرژی، استرس اکسیداتیو و متابولیسم گلوکز کاملا مشخص است اما تصور می‌شود که L-carnitine کاربردهای بالینی دیگری نیز ارائه می‌دهد. این ترکیب از عملکرد میتوکندری، حافظه و وضعیت آنتی اکسیدانی بدن پشتیبانی می‌کند و نقشی ساختاری در بافت های عصبی محیطی و مرکزی دارد. علاوه بر این مطالعات نشان داده است مصرف ال کارنیتین به تعادل هورمونی در خانم ها کمک کرده و با تخمک گذاری به موقع در درمان ناباروری زنان مؤثر است.

۴- ال کارنیتین برای اسپرم

ال-کارنیتین با خاصیت آنتی اکسیدانی ممکن است از غشاء پلاسمایی اسپرم با سطح بالای اسید چرب اشباع نشده در برابر اسیدهای چرب محافظت کنند. رادیکال های آزاد آسیب رسان که تحت شرایط مختلف در بدن تولید می‌شوند، می‌توانند باعث اختلال در قابلیت دسترسی اسپرم به انرژی میتوکندری شده و تحرک اسپرم ها را کاهش دهند. ال کارنیتین با تغییر در متابولیسم اسیدهای چرب، تحرک اسپرم ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند به تقویت قدرت باروری آقایان کمک کند.

۵- ال کارنیتین در بارداری و شیردهی

لووکارنیتین و استیل ال کارنیتین (استلی کارنیتین) اجزای طبیعی شیر مادر هستند که از طریق انتقال دهنده های کاتیونی آلی به شیر منتقل می شوند. بدن فقط می تواند از لووکارنیتین استفاده کند.

طبق تحقیقات این طور به نظر می رسد زنان مبتلا به کمبود کارنیتین، مقادیر ناکافی کارنیتین در شیر خود ترشح می کنند. چنانچه نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است به مکمل لووکارنیتین نیاز داشته باشد.

نوزادان نارس اغلب کمبود لووکارنیتین دارند و نیاز به مکمل دارند. هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی و اثربخشی مکمل لووکارنیتین در مادران شیرده یا نوزادان بدون کمبود کارنیتین وجود ندارد.

بعید به نظر می رسد که مصرف مکمل های لووکارنیتین توسط مادر در دوران شیردهی برای نوزاد مضر باشد، اما تا زمانی که تحقیقات جامع تری صورت نگرفته، بهتر است از مکمل لووکارنیتین خودداری کنید، مگر اینکه متخصص تجویز کند.

۶- ال کارنیتین برای کبد چرب

مصرف مکمل ال کارنیتین در حد معمول و میزان توصیه شده به طور قابل توجهی سطح آنزیم های کبدی ALT ، AST و GGTP را در گردش خون بهبود می‌بخشد. بنابراین، ممکن است بر سلامت کبد و سم زدایی به ویژه در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی تأثیر مثبت بگذارد. اما در دراز مدت و مصرف بیش از حد ممکن است تأثیرات معکوسی بر کبد داشته باشد.

ال کارنیتین در بدن سازی

مکمل های بدنسازی ال کارنیتین برای کنترل چربی بدن حین عضله سازی استفاده می شود. در اینجا برخی از کاربردها و فواید ال کارنیتین در بدن سازی آورده شده است.

مکمل کارنیتین یکی از ۱۰ مکمل برتر بدنسازی است که توسط متخصصان توصیه شده است. زیرا به دو هدف مهم بدنساز، یعنی چربی سوزی و عضله سازی کمک می کند.

در مطالعات نشان داده شده است که کارنیتین با افزایش گیرنده های آندروژن در سلول های عضلانی عضله سازی را تقویت می کند. به بیان ساده اجازه می دهد استفاده از تستوسترون بیشتر شود که همین امر باعث رشد می شود.

کارنیتین همچنین با افزایش استفاده از چربی و افزایش ذخیره کربوهیدرات به کاهش وزن و از بین بردن چربی بدن کمک می کند.

عملکرد اصلی مکمل کارنیتین به عنوان یک چربی سوز است. لازم است که چربی به میتوکندری سلول ها منتقل شود تا به عنوان سوخت سوزانده شود. اگر سطح کارنیتین در بدن کم باشد، مانند رژیم غذایی کم کربوهیدرات، چربی در طول تمرین به طور موثر سوزانده نمی شود و سرعت از دست دادن چربی کاهش می یابد.

کارنیتین همچنین به ذخیره سازی مناسب گلیکوژن کمک می کند که سوخت اصلی ماهیچه ها در طول تمرینات شدید است. وقتی ماهیچه ها حاوی گلیکوژن کافی باشند، پُر و بزرگ می شوند و انرژی کافی برای تمرین بعدی دارند.

شواهدی وجود دارد که کارنیتین می تواند با افزایش سطح اکسید نیتریک که در بدنسازی ضروری است، اکسیژن، هورمون و انرژی را به ماهیچه ها تحویل دهد.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده در دانشگاه کانکتیکات نشان داد که کارنیتین میزان گیرنده های تستوسترون را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد. این گیرنده‌ها به عنوان گیرنده‌های آندروژن شناخته می‌شوند و هر چه تعداد این گیرنده‌ها در سلول‌هایتان بیشتر باشد، می‌توان از تستوسترون بیشتری برای تحریک رشد عضلات استفاده کرد.

نحوه مصرف ال کارنیتین

مکمل ال کارنیتین به شکل قرص، کپسول، پودر، مایع و آمپول در دسترس هستند. در رابطه با نحوه مصرف قرص ال کارنیتین باید بگوییم که دوز استانداردی برای مصرف این مکمل وجود ندارد، اما مصرف مقادیر بیش از ۳ گرم در روز می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند؛ بنابراین هرگز این مکمل‌ها را بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید و در صورت بروز عوارض جانبی فوراً با پزشک خودتان تماس بگیرید.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری

با هدف لاغری و چربی سوزی بین ۲ تا ۴ گرم ال کارنیتین در روز مصرف کنید. همچنین بهتر است که این مقدار در دو یا سه دفعه تقسیم کنید. ال کارنیتین را هر زمانی از روز می توان مصرف کرد. از آنجایی که ال کارنیتین به سرعت در بدن جذب می شود، به خصوص زمانی که به صورت مایع مصرف شود، بهترین زمان مصرف صبح و یا قبل از ورزش است. مصرف روزانه ۲ گرم ال کارنتین مطمئن ترین مقداری است که توصیه می شود. ۲ گرم از این ماده ۲۰۰۰میلی گرم است. بهتر است مکمل ال کارنیتین را همراه با غذا مصرف کنید، زیرا کربوهیدرات ها به جذب بهتر ال کارنیتین کمک می کند.

کپسول های ال کارنیتین با اعداد ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ تفکیک می شود. تفاوت ال کارنیتین ۱۰۰۰ با ۲۰۰۰ در این است که اگر شما کپسول ال کارنتین ۱۰۰۰ را خریده باشید و بخواهید مقدار ۲ گرم یا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنید، بنابراین دو عدد کپسول باید مصرف کنید.

ال کارنتین مایع چیست؟

ال کارنیتین مایع تمام خواص کارنیتین را به صورت کپسول دارد و قابلیت جذب بالایی در بدن دارد. گفته می شود که ال کارنتین مایع برای عضله سازی و پرورش اندام موثرتر است. اما این ها تماما شواهد تجربی است و هنوز تحقیقات علمی پاسخ دقیقی برای این نظریه ندارند. برای اینکه از فواید و مضرات ال کارنیتین مایع بیشتر بدانید مقاله ای با همین عنوان تهیه کرده ایم.

تفاوت ال کارنیتین مایع و قرص

ال کارنتین به اشکال گوناگون قرص، پودر و مایع (شربت) در داروخانه ها یافت می شود. ال کارنتین مایع هضم بهتری نسبت به پودر و کپسول دارد. مقدار مصرف صحیح شربت ال کارنیتین راحت تر معلوم می شود، اما به شکل قرص احتمال دارد دوز بیشتری مصرف شود. ال کارنیتین مایع طعم خوبی نسبت به قرص دارد.

عوارض ال کارنیتین

اکثر مردم ال کارنیتین را به خوبی می توانند تحمل کنند. برای اکثر افراد، مصرف روزانه ۲ گرم ال کارنتین یا کمتر نسبتا بی خطر و بدون عوارض جدی است. با این حال، برخی از عوارض جانبی ال کارنیتین از جمله حالت تهوع، ناراحتی معده، اسهال و استفراغ وجود دارد. تاکنون شواهدی علمی اثبات شده ای مبنی بر عوارض ال کارنیتین برای زنان گزارش نشده است.

برخی از مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که سطوح بالای ال کارنیتین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند تصلب شرایین را افزایش دهد.

مکمل های ال کارنیتین ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشند. هرکسی که قصد مصرف ال کارنیتین را دارد باید با پزشک خود مشورت کند.

تفاوت ال کارنیتین و لووکارنیتین چیست؟

لووکارنیتین همانند ال کارنیتین برای پیشگیری و درمان کمبود کارنیتین استفاده می شود به طور مثال در مبتلایان به بیماری کلیوی تحت دیالیز استفاده می شود. این دارو به افرادی تجویز می شود که بدن آنها نمی تواند به درستی از کارنیتین موجود در رژیم غذایی استفاده کند. کمبود کارنیتین می تواند منجر به مشکلات کبدی، قلبی و عضلانی شود. پزشک ممکن است کمبود کارنیتین را با تجویز لووکارنیتین درمان کند.

بهترین قرص ال کارنیتین

این روزها اکثر برندهای داروسازی انواع قرص ال کارنیتین را تولید و به داروخانه ها عرضه می کنند. قرص های ال کارنیتین بر اساس ترکیبات خود باهم متفاوت هستند برای مثال قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ دارای ۱۰۰۰ میلی گرم و قرص کارنیتین ۵۰۰ دارای ۵۰۰ میلی گرم ال کارنیتین است. برای تهیه انواع قرص ال کارنیتین می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

۱- قرص ال کارنیتین با عصاره چای سبز ویثر نوتریشن

ال کارنیتین ویثر نوتریشن یکی از مکمل‌های خالص و بسیار باکیفیت است. این مکمل علاوه بر تأمین ال کارنیتین برای بهبود عملکرد ورزشی و جلوگیری از خستگی، ریکاوری را تسریع می‌کند. ال- کارنیتین اپتیموم نوتریشن همچنین حاوی عصاره چای سبز برای افزایش قدرت عضلات است لذا این مکمل مناسب افراد ورزشکار و بدنساز است. دقت داشته باشید که این محصول را بیش از حد مجاز مصرف نکنید.

قرص ال کارنیتین با عصاره چای سبز ویثر نوتریشن

۲- ویال خوراکی ال کارنیتین ۳۰۰۰ بی اس کی

ال کارنیتین مایع بی اس کی را می‌توانید ۲ تا ۴ ساعت قبل از تمرین با آب، آبمیوه یا به‌تنهایی مصرف کنید. ال-کارنیتین می‌تواند باعث‌ ترمیم عضلات، افزایش توانایی ورزشی و کاهش خستگی شود. عوارض جانبی ال کارنیتین بی اس کی ۳۰۰۰ به ندرت دیده می شود که شامل عوارض گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سوزش سردل، اسهال، نفخ و همچنین ایجاد بوی ماهی در ادرار، عرق و هوای تنفسی، نقرس، واکنش آلرژیک یا التهاب راه هوایی، تشدید آسم و تشنج می باشد. عوارض گوارشی را می توان با کاهش دوز مصرفی، تقسیم دوز مصرفی به دوز های کوچکتر و یا حل کردن آن در مایعات کاهش داد.

ویال خوراکی ال کارنیتین 3000 بی اس کی

۳- قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ کارن

ال کارنیتین موجود در مکمل کارن باعث افزایش چربی سوزی در بدن شده و تولید انرژی را افزایش می‌یابد. با مصرف چربی‌ها به‌عنوان سوخت ذخایر گلیکوژن موجود در عضلات مصرف نشده و همین عامل باعث به تأخیر افتادن خستگی و بهبود عملکرد ورزشکار خواهد شد. کارن ساخت کشور ایران است و یک شرکت تولید مکمل ورزشی ایرانی می‌باشد. درصورتی که به دنبال مکمل ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب هستسد مصرف و خرید این مکمل توصیه می‌گردد.

قیمت قرص ال کارنیتین 1000 میلی گرم کارن 60 عددی

۴- ال – کارنیتین ۱۰۰۰ نورم لایف

قرص ال کارنیتین وانا برن ۱۰۰۰ میلی گرم نورم لایف باعث تسهیل روند ورود چربی‌ها به چرخه بتا اکسیداسیون در میتوکندری شده و با تولید انرژی عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد. این مکمل یکی دیگر از مکمل های L.Carnitine ایرانی و پر فروش است که می تواند جایگزین پودر خارجی شود. فقط دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد مجاز این مکمل مضر بوده و منجربه آسیب جدی به کلیه و سیستم گوارشی می‌گردد.

قرص ال کارنیتین وانا برن 1000 میلی گرم نورم لایف

۵- ال کارنیتین تارتارات ۱۰۰۰ میلی گرم ژن استار 

ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی گرم ژن استار یکی دیگر از انواع مکمل‌های ال کارنیتین موجود در بازار است. مصرف این مکمل با سوزاندن چربی‌ها به‌عنوان سوخت اصلی در حین فعالیت ورزشی توانایی بدن را تا ۲۵% افزایش داده و خستگی را به تأخیر می‌اندازد. این مکمل در بسته های ۶۰ و ۱۰۰ عددی عرضه می شود.

قرص ال کارنیتین تارترات 1000 میلی گرم ژن استار 100 عددی

۶- قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی گرم یوروویتال

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی گرم یوروویتال با دارا بودن خواص فوق خون‌رسانی را در بدن افزایش داده و با رساند اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به سلول‌های عضلانی باعث افزایش توان بدنی فرد برای انجام ورزش‌های سنگین شده و استقامت عضلات را افزایش می‌دهد. این مکمل به صورت ۶۰ عددی بسته بندی شده است.

قرص ال کارنیتین 1000 میلی گرم یوروویتال

سخن پایانی:
همان‌طور که مشاهده کردید از مزایای ال کارنیتین می‌توان به افزایش انرژی ورزشکاران و کاهش خستگی و کسالت افراد مسن اشاره کرد. خوشبختانه بدن ما در وضعیت سلامت قادر است مقدار کافی ال- کارنیتین را بسازد ولی برای بهره‌مندی از منافع این ماده می‌تواند آن را از طریق مکمل‌ها دریافت کرد. می‌توانید با توجه به نیاز بدنتان وارد لینک‌های این محصولات شده و محصول موردنیازتان را از داروبوم خریداری کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. کارشناس داروبوم

    همراه گرامی سلام.
    اگر هدف شما کاهش چربی شکم باشد، مکمل کارنیتین عالی است. کارنیتین به دو صورت کمک می کند. اول از همه، کارنیتین فرآیند سوزاندن اسیدهای چرب با زنجیره بلند را برای انرژی سرعت می بخشد. ثانیاً، کارنیتین عملکرد فیزیکی و توانایی ما برای ورزش را افزایش می دهد.

  2. خانم نظری

    سلام. وقتتون بخیر. آیا ال کارنیتین چربی های شکم رو می سوزونه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.