امگا ۳ چیست و فواید مضرات آن

اسید های چرب امگا ۳

آنچه در این مقاله می خوانید:
امگا ۳ چربی‌های بسیار مهمی هستند که باید از طریق رژیم غذایی روزانه مصرف شوند. «امگا ۳ و روغن ماهی» مخفف اصطلاح اسیدهای چرب امگا است. این‌ها یک خانواده از اسیدهای چرب ضروری هستند که نقش مهمی در سلامت بدن دارند. بدن انسان قادر به تولید این اسیدهای چرب نیست و باید آن را از طریق رژیم غذایی به دست بیاورد. امگا ۳ غیراشباع هستند یعنی در ساختار خودشان چندین پیوند غیراشباع دارند. خرید قرص امگا ۳ درصورت عدم مصرف امگا ۳ از راه تغذیه توصیه اصلی پزشکان است.

امگا ۳ چیست

امگا ۳ اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای هستند که با وجود یک پیوند دوگانه، سه اتم دورتر از گروه متیل انتهایی، در ساختار شیمیایی خود متمایز می‌شوند. این اسیدهای چرب به طور گسترده‌ای در طبیعت وجود دارند زیرا از عوامل مهم متابولیسم چربی حیوانی هستند و نقش مهمی در رژیم غذایی و فیزیولوژی انسان دارند. جانوران دریایی، فیتوپلانکتون و تخم مرغ منابع حیوانی اصلی اسیدهای چرب امگا تری هستند. روغن‌های گیاهی مانند روغن گردو، روغن دانه مریم گلی، روغن جلبک، روغن بذر کتان، روغن ساچا اینچی، روغن اکیوم و روغن کنف حاوی ALA هستند.

پستانداران قادر به تولید ALA نیستند و فقط می‌توانند آن را از طریق رژیم غذایی به دست بیاورند. با این حال، آن‌ها می‌توانند با ایجاد پیوندهای دوگانه اضافی در امتداد زنجیره کربنی از ALA برای سنتز EPA وDHA استفاده کنند.

توانایی تولید اسیدهای چرب امگا تری با زنجیره بلندتر از ALA ممکن است با افزایش سن مختل شود. با این حال به نظر نمی‌رسد که مکمل‌های غذایی امگا تری بر خطر مرگ، سرطان یا بیماری‌های قلبی تأثیر بگذارد ولی می‌توان از فواید آن‌ها برای ارتقاء سلامت عمومی بهره مند شد.

منابع غذایی حاوی امگا ۳ کدام‌اند؟

امگا تری به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می‌شود و به برخی از غذاهای غنی شده نیز اضافه می‌شود. با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر می‌توانید مقدار کافی این اسیدهای چرب ضروری را دریافت کنید.

  • ماهی و سایر غذاهای دریایی (به خصوص ماهی‌های چرب آب سرد، مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین)
  • آجیل و مغزها (مانند بذر کتان، دانه چیا و گردو)
  • روغن‌های گیاهی (مانند روغن بذر کتان، روغن سویا و روغن کانولا)
  • غذاهای غنی شده (مانند مارک‌های خاصی از تخم مرغ، ماست، آب میوه، شیر، نوشیدنی‌های سویا و شیر خشک)
مزایای امگا3
امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست؟

امگا۳ شامل انواع اسیدهای چربی است که می توان با بررسی انواع آن و اینکه بدن تا چه میزانی به هرکدام نیاز دارد. تأمین اسید های چرب مورد نیاز بدن باعث حفظ سلامتی، تندرستی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف می شود.

۱- آلفالینولنیک اسید (ALA)

ALA بیشترین اسید چرب امگا ۳ موجود در مواد غذایی است و یک اسید چرب ۱۸ کربنه است. ALA در بدن فعال نیست و باید به اشکال فعال EPA و DHA تبدیل شود. به‌طورمعمول فرآیند تبدیل این اسید چرب در بدن کارآمد نیست و فقط مقدار کمی از ALA به اشکال فعال آن تبدیل می‌شود.

۲- ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

EPA یکی از اسیدهای چرب امگا است که ساختار ۲۰ کربنه دارد. این اسید چرب بیشتر در غذاهای حیوانی مانند ماهی‌های چرب و روغن ماهی یافت می‌شود. البته برخی از جلبک‌های تک‌سلولی نیز حاوی EPA هستند. EPA عملکردهای متعددی در بدن دارد و بخشی از آن به DHA تبدیل می‌شود.

۳- دوکوزاپنتانوئیک اسید (DHA)

DHA مهم‌ترین اسید چرب امگا ۳ است که در ساختمان شیمیایی آن ۲۲ کربن وجود دارد. این اسید چرب برای حفظ سلامت مغز، شبکیه چشم‌ها و بسیاری از بخش‌های دیگر بدن یک فاکتور کلیدی است. DHA بیشتر در غذاهای حیوانی مانند ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

در وبسایت medicalnewstoday می خوانیم:
امگا ۳ یک ماده مغذی ضروری است که بیشتر افراد می توانند آن را از منابع غذایی دریافت کنند. مصرف روغن ماهی و امگا ۳ ممکن است برخی از فواید سلامتی را به همراه داشته باشد، اما خوردن غذاهایی که دارای انواع مواد مغذی باشد احتمالاً برای سلامتی مفیدترخواهد بود.
هر فردی که قصد مصرف مکمل‌ها را دارد، باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت کند تا از عدم عوارض آن اطمینان حاصل کند.

فرق امگا ۳ با جیوه و بدون جیوه

از آنجایی که همه ماهی ها علاوه بر مقادیر فراوان اسیدهای چرب امگا ۳ حاوی مقداری جیوه نیز هستند این سوال به ذهن می آید که آیا مکمل های روغن ماهی و امگا ۳ حاوی جیوه هستند؟

منطقی است که مکمل های روغن ماهی مشتق شده از ماهی های حاوی متیل جیوه شانس زیادی برای داشتن متیل جیوه نیز دارند. به همین خاطر پاسخ این سوال به فرآیند ساخت مکمل امگا ۳ توسط شرکت سازنده بستگی دارد. این واقعیت وجود دارد که مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ نا معتبر توسط سازمان غذا و دارو تایید نمی‌شوند زیرا مشخص نیست این مکمل ها با معیارهای تولید مطابقت دارد یا خیر.

جالب توجه است، تجزیه و تحلیل چندین مکمل روغن ماهی (اسید چرب امگا ۳) اصل و معتبر از منظر وجود جیوه نشان داده است که از بین تمام مارک های آزمایش شده، هیچ یک از آنها حاوی جیوه نبوده و حتی ممکن است ایمن تر از خوردن ماهی باشد.

بیشتر بخوانید: فرق امگا ۳ و روغن ماهی چیست؟

عملکرد امگا ۳ در بدن

امگا ۳ خصوصاً DHA برای حفظ سلامت مغز و شبکیه چشم نقش ساختاری دارند. مصرف DHA برای زنان باردار و شیرده نیز بسیار مهم است و می‌تواند سلامت و هوش جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر این دریافت مقدار کافی امگا ۳ می‌تواند منافع فراوانی برای سلامت بدن در بزرگ‌سالان داشته باشد. تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف چرب امگا ۳ می‌تواند مانع ابتلا افراد به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان سینه، افسردگی و بسیاری از بیماری‌های التهابی شود.

برای دریافت مقدار کافی این اسیدهای چربی ضروری یا باید ماهی بیشتری در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید یا اینکه از مکمل‌های امگا ۳ استفاده کنید که به‌وفور در بازار یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فواید قرص امگا ۳ برای زنان

فواید قرص امگا ۳ چیست؟

امگا ۳ در طبقه‌بندی مواد غذایی جزء ریزمغذی‌های بسیار مهم دسته‌بندی می‌شود زیرا کمبود امگا ۳ خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه عوامل را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر بالای امگا ۳ دارای مزایای خاصی است که در دوره کوتاه‌مدت این منافع به دست نخواهد آمد.

۱- قرص امگا ۳ و سلامت قلب

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌های چرب و انواع دیگر غذاهای دریایی به عنوان بخشی از الگوی غذایی سالم، به سلامت قلب شما کمک می‌کند و مانع ابتلا به برخی مشکلات قلبی – عروقی می‌شود. دریافت بیشتر EPA و DHA از غذاها یا مکمل‌های غذایی باعث کاهش سطح تری گلیسیریدها می‌شود که ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی دارند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند هفته‌ای یک تا دو وعده، غذای دریایی مصرف کنید تا خطر مشکلات قلبی را کاهش دهد، به خصوص اگر غذاهای دریایی را جایگزین مواد غذایی غیر سالم کنید به منافع بیشتری دست خواهید یافت. برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، مصرف حدود ۱ گرم AHA در روز بعلاوه EPA و DHA، ترجیحاً از طریق مصرف ماهی‌های چرب توصیه می‌شود.

۲- قرص امگا ۳ و کلسترول خون

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف مکمل‌های امگا ۳ یا ماهی چرب سطح اسیدهای چرب و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این عمل با فعال کردن آنزیم‌های متابولیزه کننده چربی‌ها در بدن رخ می‌دهد به همین جهت گزینه خوبی برای سلامت کبد و سم زدایی است و با این کار حتی چربی‌های انباشته‌شده در کبد نیز کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با امگا ۳ امکان پذیر است؟

مکمل رشد کودکان با امگا3
امگا ۳ و یادگیری کودکان

۳- قدرت یادگیری کودکان

همه دوست دارند که فرزندان باهوش داشته باشند و طبق تحقیقات صورت گرفته این مسئله با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ در دوران کودکی کاملاً قابل‌دستیابی است. حتی مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ توسط مادر در دوران بارداری نیز باعث افزایش توانایی یادگیری فرزند در آینده خواهد شد.

همچنین درمان بیش فعالی از فواید قرص امگا ۳ برای کودکان مبتلا به این بیماری است. اسیدهای چرب امگا ۳ با تأثیر بر سلامت مغز و بالا نگه‌داشتن سطح دوپامین در مغز رشد سلول‌های عصبی را کورتکس جلویی مغز افزایش داده و جریان مایع مغزی را افزایش می‌دهد. همه موارد فوق باعث افزایش هوشیاری و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری مانند آلزایمر در آینده خواهد شد.

قیمت شربت امگا 3 پلاس یوروویتال

۴- خواص قرص امگا ۳ برای پوست

تاثیر امگا ۳ بر پوست شامل محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید، آفتاب سوختگی و برنزه شدن است. امگا ۳ حساسیت پوستی را در برابر اشعه های مضر UVA و UVB کاهش می دهد و در نتیجه آسیب های خورشید را تا حد زیادی کم می کند. یکی دیگر از مزایای اسید چرب امگا ۳ این است که به تقویت غشای سلولی کمک می کند و در نتیجه از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در محیط جلوگیری می کند.

علاوه بر این، با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد که منجر به بروز علائم پیری می‌شود. گنجاندن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند یک راه ساده برای مبارزه با التهاب، بهبود گردش سلولی و در نتیجه جلوگیری از پیری زودرس است.

۵- خواص قرص امگا ۳ برای مو

قرار گرفتن دائمی در معرض آلودگی، استرس و رژیم غذایی ناسالم می تواند پوست را کدر و خشک کند. یکی از مهم ترین مواد مغذی برای داشتن موهایی سالم و درخشان، اسیدهای چرب امگا ۳ است. یکی از مزایای شگفت انگیز اسید چرب امگا ۳ توانایی آن در کاهش استرس فولیکولی و تقویت رشد مو است. همچنین به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می کند که به نوبه خود باعث کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو می شود.

اگر موهای کدر، آسیب دیده و خشک نگرانی اصلی شماست، اسیدهای چرب امگا ۳ راه حل ساده ای برای این مشکل هستند. آنها مواد مغذی ضروری را برای موهای شما تامین می کنند که به بهبود پوست سر خشک و پوسته پوسته و ترمیم موهای وز کمک می کند. همه این عوامل در کنار هم قرار می گیرند تا موهای شما واقعا نرم، هیدراته و خوش حالت به نظر برسند. همچنین این کار کمک زیادی افزایش درخشش و براقیت و سالم نشان دادن ساقه موهای شما می کند.

بهبود خواب با امگا3
امگا ۳ و بهبود وضعیت خواب

۶- بهبود وضعیت خواب

خواب خوب و کافی یک مسئله اساسی برای سلامت مطلوب بدن است. کمبود خواب می‌تواند باعث چاقی، دیابت و افسردگی در افراد شود. تحقیقات نشان داده است که سطوح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن باعث کاهش استرس و بهبود خواب در بچه‌ها و آینده خواب در بزرگ‌سالان در ارتباط است. مصرف امگا ۳ با افزایش سطح ملاتونین (هورمون خواب) به تنظیم خواب کمک می‌کند.

۷- کاهش دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی معمولاً در شکم، کمر و لگن رخ می‌دهند و مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که تاثیر مکمل امگا ۳ بر قاعدگی از خوردن ایبوپروفن بهتر است و باعث کاهش دردهای این دوران می‌شود.

۸- سلامت استخوان و مفاصل

پوکی استخوان و آرتروز اختلالات شایعی هستند که ساختار اسکلتی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مطالعات نشان داده است که مصرف امگا ۳ مقدار کلسیم را در استخوان افزایش داده و مانع ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

امگا3 سلامت استخوان
امگا ۳ و بهبود سلامت استخوان

۹- کاهش ابتلا به آسم

آسم یکی بیماری ریوی مزمن است که حملات آن بسیار خطرناک است. طبق تحقیقات صورت گرفته اسیدهای چرب امگا ۳ ریسک ابتلا به آسم در کودکان و افراد بالغ جوان را کاهش می‌دهد.

۱۰- پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که امگا ۳ بیشتری از غذاها و مکمل‌های غذایی دریافت می‌کنند ممکن است کمتر در معرض خطر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ باشند؛ اما یک آزمایش بالینی بزرگ نشان داد که مکمل‌های امگا ۳ خطر کلی سرطان یا خطر سرطان‌های سینه، پروستات یا روده بزرگ را کاهش نمی‌دهد و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

کپسول امگا 3 یوروویتال

۱۱- بیماری‌های خود ایمن

در بیماری‌های خود ایمن سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه سلول‌های خودی را دشمن تلقی کرده و با آن‌ها مقابله می‌کند. دیابت نوع ۱ یکی از این موارد است که تقویت سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

۱۲- سلامت و رشد نوزاد

در دوران بارداری و شیردهی، خوردن ۸ تا ۱۲ اونس ماهی در هفته و سایر غذاهای دریایی ممکن است سلامت کودک شما را بهبود ببخشد. با این حال، مهم است ماهی که انتخاب می‌کنید دارای EPA و DHA بیشتر و جیوه کمتری باشند مانند شاه ماهی، ساردین و قزل آلا.

مشخص نیست که مصرف قرص امگا ۳ در دوران بارداری یا شیردهی بر سلامت یا رشد کودک تأثیر می‌گذارد یا خیر. با این حال، برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این مکمل‌ها ممکن است وزن نوزاد در بدو تولد و مدت زمان باقی ماندن جنین در رحم را کمی افزایش دهند که هر دو برای سلامتی نوزاد مفید هستند.

۱۳- بیماری آلزایمر، زوال عقل و عملکرد شناختی

برخی از تحقیقات – اما نه همه آن‌ها – نشان می‌دهد افرادی که امگا ۳ بیشتری از مواد غذایی مانند ماهی دریافت می‌کنند، ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و سایر مشکلات عملکرد شناختی باشند. با این حال مطالعه بیشتری در مورد اثرات امگا تری بر روی مغز مورد نیاز است. همچنین استفاده از مکمل تقویت حافظه و یادگیری می تواند از بروز علائم آلزایمر جلوگیری کند.

۱۴- کاهش استرس

همانطور که گفته شد امگا ۳ برای عملکرد سالم مغز مفید است و اغلب با خلق و خوی شما نیز مرتبط است، به خصوص وقتی صحبت از احساسات منفی مانند استرس و اضطراب می‌شود. این مسئله عمدتاً به عملکرد EPA مربوط می‌شود، یک اسید چرب امگا ۳ است که می‌تواند بر کورتیزول یا هورمون استرس تأثیر بگذارد. 

۱۵- افزایش دید و بینایی

تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) این بیماری دلیل اصلی کاهش بینایی در افراد مسن است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مقادیر بیشتری امگا تری از غذاهای مصرفی دریافت می‌کنند، ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به AMD باشند؛ اما هنگامی که شخصی به AMD مبتلا شود مصرف این اسیدهای چرب مانع از بدتر شدن بیماری و کاهش سرعت بینایی نمی‌شود.

۱۶- بیماری خشکی چشم

امگا ۳ همچنین نقش حیاتی در حمایت از سلامت چشم های ما دارد. DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) نوعی اسید چرب امگا ۳ و یک ساختاری کلیدی در شبکیه چشم است. در واقع بخشی از چشم است که برای تشخیص بصری مورد نیاز است. بنابراین، اگر امگا ۳ کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است روی بینایی شما تأثیر منفی بگذارد.

یک مطالعه بزرگ اخیراً نشان داده است که علائم افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم که مکمل‌های روغن ماهی ۲۰۰۰ حاوی میلی گرم EPA را به همراه ۱۰۰۰ میلی گرم DHA به مدت ۱ سال به‌ طور روزانه مصرف کرده‌اند در مقایسه با گروه دارونما بهبود نیافته است؛ بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد اثرات این اسیدهای چرب بر بیماری خشکی چشم مورد نیاز است.

امگا 3 فیش اویل

۱۷- کپسول امگا ۳ برای دور چشم

قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیرگی دور چشم را افزایش می دهد، اما می توان به کمک اسیدهای چرب امگا ۳ اثر آن را خنثی کرد زیرا امگا ۳ از پوست در برابر اشعه محافظت می کند. امگا ۳ همچنین به تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر آلرژی ها که یکی از دلایل اصلی سیاهی دور چشم هستند کمک می کند. ماهی های چرب، سبزیجات برگ سبز، گردو، دانه های کتان، میوه های تازه همگی منابع خوب امگا ۳ هستند.

۱۸- آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید باعث درد مزمن، تورم، سفتی و از دست دادن عملکرد مفاصل می‌شود. برخی از آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های امگا تری هنگامی که همراه با داروهای استاندارد RA و سایر درمان‌ها مصرف می‌شود، ممکن است به کنترل این بیماری کمک کند.

به همین نسبت استفاده از مکمل های تخصصی که برای مفاصل و استخوان ها تولید می شوند نیز می تواند مؤثر باشد. روغن امگا ۳ یکی از بهترین و مؤثرترین مواد برای تقویت مفاصل و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مفصلی است.

۱۹- افزایش جذب کلسیم

تحقیقات نشان می‌دهد که امگا ۳ می‌تواند در جذب کلسیم نیز نقش داشته باشد. کلسیم برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی ضروری است اما به چندین ماده مغذی دیگر برای جذب و استفاده مناسب توسط بدن متکی است. خوشبختانه، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به افزایش جذب کلسیم کمک کنند که می‌تواند میزان کلسیم را در استخوان های شما افزایش دهد، استحکام آنها را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش دهد.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به RA که از مکمل‌های امگا تری استفاده می‌کنند ممکن است به داروهای مسکن کمتری نیاز داشته باشند، اما مشخص نیست که این مکمل‌ها می‌توانند درد مفاصل، تورم یا سفتی صبحگاهی را کاهش دهند یا خیر.

۲۰- مقابله با التهاب

خواص ضد التهابی امگا ۳ همچنین برای کاهش تورم مفید است و از آنجایی که التهاب می‌تواند محرک اصلی برای بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس باشد، اعتقاد بر این است که امگا ۳ می‌تواند در کمک به این شرایط نقش داشته باشد. با تجویز پزشک می‌توانید سافت ژل امگا ۳ ۱۰۰۰ میلی گرم او پی دی فارما را برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار دهید.

خواص ضد التهابی امگا ۳ باید بخشی از این اثر را به خود اختصاص دهد. التهاب نه تنها می‌تواند ماهیچه‌ها، مفاصل و پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد بلکه می‌تواند به رگ‌های خونی شما نیز آسیب برساند که به طور بالقوه می‌تواند منجر به مشکلات قلبی- عروقی بیشتر شود.

خرید انواع مکمل امگا 3

۲۱- قرص امگا ۳ و لاغری

قرص امگا ۳ اثر مثبتی برروی رژیم افرادی که قصد لاغر شدن دارند می گذارد. مکمل کاهش اشتها می تواند برای افرادی که قصد دارند در مدت زمان کوتاهی به وزن مورد نظرشان برسند مفید است.

امگا ۳ نیز دارای ویژگی های مشابه این مکمل ها است. این روغن با خواصی نظیر کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می تواند روند چربی سوزی را تسریع سازد. به علاوه آن چربی حاصل از روغن امگا ۳ برای بدن کاملا مفید است.

این روغن روند چربی سوزی و تشکیل بافت های عضلانی را بهبود می بخشد. بنابراین با مصرف قرص امگا ۳ و یا مواد غذایی حاوی امگا ممکن است شاهد کاهش وزن نباشید اما می توانید با بررسی ابعاد و سایز بدنتان شاهد کاهش بافت های چربی بدن شوید. بسیاری از ورزشکاران که قصد دارند سریعتر به تراکم عضله مورد نظرشان برسند مکمل امگا را به برنامه غذایی خود اضافه می کنند.

۲۲- فواید قرص امگا ۳ برای صورت

استفاده از روغن و قرص امگا ۳ برای جوش صورت و رفع لک های پوستی نتایج مثبت زیادی داشته است. ماساژ پوست و استفاده از چربی مفید آن علاوه بر بازسازی بافت پوست می تواند در جوانسازی آن نیز مؤثر باشد. 

دوکوزاهگزنوئیک (DHA) یکی از اسیدهای چرب ساختاری پوست است. این ماده مسئول حفظ سلامت غشای سلولی است که قسمت زیادی از پوست را تشکیل می دهد. یک غشای سلولی سالم باعث ایجاد پوستی نرم، مرطوب و بدون چین و چروک می شود.

ایکوزا پنتانوئیک (EPA) نیز از چندین طریق برای پوست سودمند است. این اسید چرب برای کنترل چربی، آبرسانی پوست، جلوگیری از پیری زودرس و کاهش خطر ابتلا به آکنه مفید است. 

امگا تری همچنین می تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند. EPA به مهار ترشح موادی که کلاژن پوست را از بین می برد، کمک می کند.

سافت ژل امگا 3 ویواتون

۲۳- فواید قرص امگا ۳ برای جوش صورت

رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ به پیشگیری از جوش یا کاهش شدت جوش صورت کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که امگا ۳ باعث کاهش التهاب می شود و شواهد جدید نشان می دهد که آکنه ممکن است در درجه اول ناشی از التهاب باشد. از این رو، امگا ۳ ممکن است به طور غیر مستقیم با آکنه مبارزه کند.

۲۴- قرص امگا ۳ و چاقی صورت

فواید امگا ۳ به خصوص برای پوست بسیار زیاد است. اما درباره چاقی صورت اختلاف نظر زیاد است. در واقع هیچ توصیه مشخصی برای مصرف امگا ۳ به عنوان چاق کننده صورت وجود ندارد. اما مکمل های امگا ۳ برای بهبود کلی سلامت پوست، یعنی پوستی انعطاف پذیر و درخشان مفید هستند. به غیر از این ها مصرف قرص امگا ۳ صورت را گرد و تپل نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: فواید قرص امگا ۳ برای مردان

عوارض قرص امگا ۳ برای بدن

ازآنجایی‌که بدن قادر به سنتز امگا ۳ نیست حتماً باید آن‌ها را به‌صورت مکمل مصرف کرد. با تمام منافع ذکرشده اگر بیش‌ازحد اسیدهای چرب امگا ۳ را مورد مصرف قرار دهید باعث مشکلاتی از قبیل تغییر وضعیت تنفس، حالت تهوع و یا اسهال خواهند شد. برای جلوگیری از این عوارض ناخواسته از مصرف بیش‌ازحد امگا ۳ اجتناب کرده و طبق توصیه پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنید.

تداخلات دارویی کپسول امگا ۳

مکمل‌های غذایی امگا تری ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، دوزهای بالای این اسیدهای چرب در صورت مصرف با وارفارین (کومادین) یا سایر داروهای ضد انعقاد، ممکن است باعث خونریزی شوند.

بهترین زمان مصرف امگا ۳

سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که برای پیشگیری از عوارض احتمالی میزان مصرف قرص امگا ۳ نباید بیش از ۲ گرم یا بیش از ۳ گرم EPA و DHA در روز باشد. بهترین زمان مصرف امگا ۳ همراه با وعده‌های غذایی است زیرا هضم و جذب آن‌ها به عنوان یک چربی افزایش می‌یابد.

میزان مصرف قرص امگا ۳

مقدار مصرف قرص امگا ۳ بنا به سن، جنسیت و شرایط جسمی متفاوت است. به طور مثال در بارداری یک روز در میان و از سه ماهه دوم بارداری اقدام به مصرف مکمل های امگا ۳ شود. همچنین دقت شود در صورتیکه مکمل های مصرفی دوران بارداری شامل DHA و EPA باشند نیازی به مصرف قرص امگا ۳ به طور جداگانه نیست.

  • در ورزشکاران روزی یک عدد کپسول امگا ۳ دوز ۱۰۰۰ میلی گرم همراه با وعده های غذایی میل شود.
  • مصرف قرص امگا ۳ برای لاغری و کاهش وزن روزی یک عدد قرص افزایش متابولیسم را به همراه خواهد داشت همچنین آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می کند.
  • مقدار مصرف امگا ۳ در کودکان روزانه ۵۰۰ میلی گرم همراه وعده غذایی چرب است.

سخن پایانی
در این مقاله به مباحث مختلفی همچون قرص امگا ۳ چیست، چه فوایدی برای بدن دارد، عوارض امگا ۳ چیست، انواع منابع تهیه امگا ۳ برای مکمل ها، تداخل دارویی و موارد منع مصرف امگا ۳ پرداختیم. در انتهای مقاله نیز چند نمونه از بهترین مکمل های امگا ۳ را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. شما می توانید کپسول امگا ۳ یا شربت امگا ۳ را به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین داروبوم سفارش دهید.

منبع: healthline ، ods.od.nih.gov

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.