دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
کمتر کسی است که با بیماری دیابت آشنا نباشد. این بیماری یکی از بیماری های بسیار شایع در کل دنیا محصوب می‌شود و عوارض خطرناکی را به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسید چرا که می‌توان با اطلاع از این موضوع باعث پیشگیری از بروز این بیماری شد.

دیابت چیست؟

دیابت یکی از بیمارهای بسیار نام آشنا در جهان می‌باشد اکثر افراد فکر می‌کنند که این بیماری مخصوص دوران پیری بوده و در جوانی احتما ابتلا به آن غیر ممکن می‌باشد در حالی که تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد بسیاری از جوانان و یا حتی کودکان و نوجوانان نیز در معرض ابتلا به لین بیماری قرار دارند.

عموما سبک زندگی ناسالم و داشتن رژیم غذایی پر کالری با قند زیاد در بروز دیابت تاثیر بسزایی به همراه دارد. این بیمای انواع مختلفی دارد. برای پیشگیری از این بیماری بهتر است ابتدا بدانیم که دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسیم. استفاده از انواع قرص دیابت نیز می‌تواند تاثیر شگفتی بر جلوگیری و یا بهبود این عارضه به همراه داشته باشد.

حال در پاسخ به اینکه دیابت چیست باید بگوییم؛ دیابت به حالتی گفته می‌‌شود که بدن نمی‌تواند گلوکز را که یک نوع قند مورد نیاز بدن است مصرف نماید و یا آن را ذخیره کند. در این حالت میزان قند خون در بدن بالا رفته و فرد به دیابت مبتلا خواهد شد. این بیماری انواع مختلفی دارد. که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

دیابت نوع ۱ چیست؟

به ط.ور کلی با اینکه دیابت چیست آشنا شدیم ولی بهتر است انواع آن را نیز بشناسیم. برخی افراد گمان می‌کنند که این بیماری مخصوص افراد میانسالی می‌باشد در حالی که دیابت نوع ۱ ممکن است در هر سنی به خصوص در سنین کودکی و یا نوجوانی بروز یابد. در دیابت نوع ۱ بدن از تولید انسولین جلوگیری می‌نماید هنگامی که انسولین به میزان کافی تولید نشود میزان گلوکز در بدن افزایش یافته و فرد دچار دیابت می‌شود. افرادی که به این نوع بیماری مبتلا هستند هر هروز از انسلوین استفاده می‌کنند تا بتوانند میزان گلوکز خون خود را کاهش دهند.

دیابت نوع ۲ چیست؟

این نوع در افراد میانسال بیشتر دیده شده است. در این شرایط برخلاف دیابت نوع ۱ بدن انسولین تولید می‌کند اما نمی‌تواند به درستی از آن استفاده نماید و یا میزان تولید شده کافی نمی‌باشد. بنابراین انسولین تولید شده توانایی کافی برای ذخیره و یا استفاده از گلوکز را ندارد همین موضوع باعث افزایش میزان گلوکز و یا قند خون می‌شود و فرد به دیابت نوع دو مبتلا خواهد شد. البته برخی از مطالعات نشان می‌دهد افراد در سنین جوانی نیز می‌توانند به این نوع دیابت مبتلا شوند.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری همانطور که از نامش مشخص است در زمان حاملگی رخ می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از زنان در بارداری احتمال ابتلا به این نوع دیابت را دارند. دیابت دوران حاملگی می‌تواند برای سلامتی مادر و جنین بسیار مضر باشد و تاثیرات بسیار بدی را بر روی رشد نوزاد به همراه داشته باشد. این مشکل در بروز ناهنجاری های مادر زادی، تولد زود هنگام، اختلال در تنفس نوزاد و… موثر می‌باشد.

دیابت عصبی چیست؟

در این حالت بیماران دیابتی با احساس استرس و اضطراب قند خونشان افزایش یافته و همین موضع باعث تشدید علائم دیابت خواهد شد. هنگامی که فرد احساس اضطراب و یا استرس داشته باشد هورمونی به نام آدرنالین ترشح می‌شود. این هورمون می‌تواند بر روی عملکرد انسلوین اثر گذار باشد و باعث کاهش جذب گلوکز شود همین امر در افزایش میزان قند خون تاثیر گذار می‌باشد. آگاهی کامل نسبت به این موضوع که دیابت چیست می‌تواند در کاهش احتمال بروز همچین مشکلاتی تاثر گذار باشد.

علائم دیابت در زنان

امروزه احتمال بروز دیابت در بین زنان افزایش یافته است به همین دلیل لازم است تا به خوبی بدانند دیابت چیست و با انواع آن نیز آشنا شوند. تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از زنان جوان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. علائم دیابت در زنان شامل عفونت واژن، عفونت مجاری ادراری، کاهش قوای جسمی زنانه، سندرم تخمدان چند سیکلی و… می‌باشد. چناچه به یکی از این مشکلات دچار هستید توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا در صورت ابتلا فرایند درمان آغاز شود. استفاده از مکمل بانوان در جلوگیری از این عارضه می‌تواند اثر گذار باشد.

انواع دیابت

عوارض دیابت

حال که توانستید متوجه شوید دیابت چیست بهتر است با عوارض آن نیز آشنا شوید. عوارض دیابت بر روی سلامت عمومی فرد بسیار جدی و خطرناک می‌باشد. برای جلوگیری از بروز این بیماری و عوارض آن می‌توانید از انواع مکمل های تخصصی کاهش  قند خون استفاده نمایید. در ادامه به برخی از عوارض شایع دیابت اشاره خواهیم کرد:

  • بیماری های قلبی عروقی
  • عفونت لثه و دندان
  • آسیب های کلیوی
  • احساس گز گز
  • ایجاد زخم

علائم دیابت در ادرار

با آگاهی از اینکه دیابت چیست و مشاهده علائم دیابت در ادرار لازم است تا سریعتر به پزشک مراجعه نمایید. این علائم شامل عفونت مجرای ادراری، بی اختیاری، تغییر بو، تکرر ادرار می‌باشد.

۱- تکرر ادرار

همان طور که گفته شد هنگامی که قند خون در بدن افزایش یابد فرد دچار دیابت می‌شود. در این حالت کلیه ها برای برقراری تعادل قند خون تلاش می‌کنند تا این میزان اضافی را به همراه آب از بدن خارج نمایند. در این شرایط فعالیت کلیه ها افزایش یافته و فرد مبتلا به دیابت دچار تکرر ادرار می‌شود.

۲- بی اختیاری ادرار

یکی از عوارض اصلی و قابل توجه دیابت ضعیف شدن اعصاب بدن می‌باشد همین موضوع باعث بی اختیاری ادرار خواهد شد. در این حالت فرد کنترلی بر روی اعصاب خود نداشته و نمی‌تواند از بروز همچنین مشکلی جلوگیری نمایند.

دیابت سرد چیست؟

دیابت سرد و یا پیش دیابت به حالتی گفته می‌شود که میزان قند خون در بدن بالا می‌باشد اما به حدی نیست که بتوانیم آن را دیابت بدانیم. در این حالت بهتر است با بهره گیری از رژیم غذایی مناسب و یا استفاده از انواع قرص دیابت از بروز این عارضه جلوگیری کنید. معمولا افرادی که سابقه خانوداگی دارند درگیر دیابت سرد یا خاموش می‌شوند. برخی از علائم دیابت خاموش عبارت است از: خستگی، اضافه وزن، عدم تمرکز، اختلال در خواب، زخم های طولانی مدت و…

پیشگیری از دیابت

با آگاهی کامل نسبت به این موضوع که دیابت چیست می‌توانیم راه های فروانی را برای پیشگیری از دیابت دنبال کنیم. اما مهمترین و موثرترین راه بهره مندی از رژیم غذایی سالم و صحیح می‌باشد. حتی افرادی که سابقه خانوادگی دارند نیز می‌توانند با رعایت اصول تغذیه از بروز این بیماری جلوگیری نمایند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد افزایش وزن و یا چاقی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش یابد. استفاده از انواع مکمل چربی سوز در کنار رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی باعث می‌شود تافرایند لاغری و کاهش وزن سرعت یابد.

بهترین قرص دیابت

داروهای پیشگیری از دیابت

استفاده از داروهای پیشگیری از دیابت می‌تواند در جلوگیری از برز این بیماری تاثیر بسزایی را به همراه اشته باشد. همچنین امروزه انواع مکمل های غذایی مخصوص افراد دیابتی تهیه و تولید شده که با داشتن تکریبات منحصر به فرد هم می‌توانند از بروز این بیماری جلوگری نمایند و هم در درمان آن تاثیر گذار هستند در ادامه به معرفی انواع قرص دیابت خواهیم پرداخت:

۱- قرص دیابتون

قرص دیابتون ویتابیوتیکس تحت لیسانس کشور انگلیس در ایران بسته بندی و عرضه می‌شود. این محصول سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای افراد دیابتی بوده و استفاده از آن باعث حفظ سلامت عمومی، تقویت سیستم ایمنی و… خواهد شد. افرادی که قند خون بالای دارند نیز می‌توانند از این مکمل استفاده نمایند چرا که این فرآورده باعث کنترل و کاهش قند خون خواهد شد.

۲- قرص شوگر متا بالانس

این محصول ساخت کشور استرالیا بوده و با داشتن ترکیبات بسیار ویژه و منحصر به فرد می‌تواند در بهبود و پیشگیری از دیابت تاثیر گذار باشد. قرص شوگر متا بالانس گرین نیچر می‌تواند با افزایش سوخت و ساز بدن در کاهش وزن افراد نیز موثر باشد. استفاده از این محصول باعث تنظیم قند خون شده و از افزایش آن جلوگیری می‌نماید.

سخن پایانی:
همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با رعایت کردن نکات کوچک از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری نمایید. تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها داشته باشد. شما می‌توانید بهترین مکمل های مورد نیاز خود را با مراجعه به داروخانه اینترنتی و یا حضوری تهیه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.