برای رفع موخوره چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
موخوره یکی از مشکلاتی است که خانم ها را آزار داده و زیبایی موها را از بین می‌برد. برای پیشگیری از موخوره روش های زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید. به عنوان مثال می‌توانید از ماسک های آبرسان مو یا شامپو ضد موخوره استفاده کنید. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برای رفع موخوره چه کنیم با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

موخوره یکی از مشکلات آزاردهنده ای است که انتهای مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید با اقدامات ساده ای مانند برس زدن ملایم، مرطوب نگه داشتن مو، پرهیز از درمان های حرارتی مکرر و محصولات شیمیایی مو از موخوره جلوگیری کنید.

همچنین برای حفظ سلامت موهای خود از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. رژیم غذایی غنی از پروتئین به صاف، براق و قوی نگه داشتن موها کمک می‌کند. ویتامین هایی مانند بیوتین و همچنین مواد معدنی مانند زینک، آهن و سلنیوم برای سلامت مو مهم هستند.

دلیل ایجاد موخوره چیست؟

موخوره یکی از مشکلات موهای بلند است. این وضعیت سلامت و زیبایی موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلایل زیادی برای ایجاد موخوره وجود دارد که در ادامه مهمترین آنها شرح داده می‌شود.

۱- حالت دادن موها با حرارت

ابزارهای حالت دهنده حرارتی مانند اتوهای صاف کننده، اتوهای فر کننده و سشوار می‌توانند با از بین بردن رطوبت باعث خشکی و شکننده شدن موها شوند.

گرمای زیاد می‌تواند لایه بیرونی محافظ موهای شما را تضعیف کند و آن را مستعد موخوره کند. برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از حالت دادن با گرما، استفاده از این ابزارها را با درجه حرارت کمتر یا استفاده از اسپری محافظ حرارت است.

۲- درمان های شیمیایی

درمان‌های شیمیایی مانند رنگ کردن مو و کراتینه کردن مو می‌توانند به لایه بیرونی محافظ مو آسیب برسانند و موها را مستعد موخوره کنند. مواد شیمیایی مورد استفاده در این درمان ها همچنین می‌توانند چربی طبیعی موهای شما را از بین ببرند و باعث خشک و شکننده شدن موهای شما شوند.

برای حفظ سلامت موها تعداد دفعات این درمان ها را محدود کنید و از محصولات مراقبت از موی ملایم و طبیعی استفاده کنید.

در وبسایت healthline می خوانیم:
هیچ درمانی برای موخوره ها وجود ندارد. تنها گزینه این است که آنها را کوتاه کنید. به همین دلیل است که پیشگیری از پیدایش موخوره کلید حفظ موها از دو شاخه شدن و شکستگی است. همچنین تغذیه مناسب موها و اجتناب از برخی عادات می تواند به بهبود سلامت کلی و ظاهر موها کمک کند.

۳- برس زدن بیش از حد موها

برس زدن بیش از حد موها به صورت مکرر یا شدید می‌تواند باعث شکاف موها شود. به خصوص اگر از برس هایی با موهای سفت استفاده می‌کنید. برس زدن بیش از حد می‌تواند باعث اصطکاک روی موهای شما شود و منجر به آسیب شود.

از یک شانه با دندانه پهن یا برس با موهای نرم‌ تر استفاده کنید. همچنین از برس زدن موهایتان در صورت خیس بودن اجتناب کنید، زیرا موهای خیس بیشتر در معرض آسیب هستند.

۴- عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد و آلودگی نیز می‌تواند در دو شاخه شدن انتهای مو نقش داشته باشد. زیرا این عوامل می‌توانند موهای شما را خشک کرده و آن‌ها را بیشتر در معرض موخوره قرار دهند. با استفاده از کلاه یا روسری از موهای خود محافظت کنید و تا حد امکان از قرار دادن موهای خود در معرض آلودگی خودداری کنید.

۵- عادات بد مراقبت از مو

بی توجهی به موها مانند نشستن آنها، استفاده از محصولات موی خشن، خوابیدن با موهای بسته یا با مدل موی سفت نیز می‌تواند باعث شکاف انتهای مو شود.

بنابراین بهتر است از محصولات مراقبت از موی ملایم و طبیعی استفاده کنید. موهای خود را مرتب بشویید و از مدل موی سفت و خوابیدن با موهای بسته خودداری کنید.

درمان موخوره

درمان صد در صد موخوره کوتاه کردن انتهای مو است. موخوره قابل ترمیم نیست و در صورت عدم درمان، می‌تواند تا ساقه مو حرکت کنند و آسیب بیشتری به بار بیاورد.

برای جلوگیری از این اتفاق، مهم است که هر ۶ تا ۸ هفته یکبار کوتاهی مو را برنامه ریزی کنید تا موهای دو شاخه شده از بین بروند. کوتاه کردن منظم نه تنها موخوره را از بین می‌برد، بلکه به رشد سالم مو نیز کمک می‌کند.

ماسک‌های مو نیز می‌توانند به ترمیم نوک‌ های شکاف شده و جلوگیری از موخوره کمک کنند. به دنبال ماسک هایی با مواد مغذی مانند روغن نارگیل، عسل یا آووکادو باشید. این مواد به مرطوب کردن موهای شما کمک می‌کنند و از خشک شدن و شکننده شدن آنها جلوگیری می‌کنند. در ادامه چند روش مؤثر برای درمان موخوره شرح داده شده است.

۱- ماساژ سر

ماساژ سر با روغن های درمانی مانند روغن آرگان یک راه فوق العاده برای بهبود خونرسانی و تغذیه فولیکول های مو است. موهای قوی و ضخیم در مقابل موخوره مقاوم هستند و دچار شکافتگی انتهای مو نخواهند شد. ماساژ سر به تنهایی نیز برای تقویت رشد و بهبود وضعیت موها بسیار مفید است.

۲- ترکیب مایونز و ژل آلوئه ورا

مخلوط مایونز و ژل آلوئه ورا یک ماسک فوق العاده برای درمان سریع موخوره شدید است. این ماسک باعث تغذیه، ترمیم و بازسازی موها خواهد شد. برای تهیه این ماسک مو یک قاشق ژل آلوئه ورا را با دو  قاشق سس مایونز مخلوط کرده و روی موها بزنید.

می‌توانید تا دو ساعت ماسک را روی موهای خودتان بگذارید و سپس بشوئید.  استفاده از این ماسک دو بار در هفته برای نرمی و درخشندگی موها بسیار مفید است. همچنین با استفاده از این ماسک دچاری خشکی مو که علت اصلی موخوره است، نخواهید شد.

۳- ماسک موی تخم مرغ

برای تهیه ماسک موخوره یک عدد تخم مرغ را شکسته و زرده آن را جدا کنید. سپس ۱ قاشق غذا خوری عسل و ۳ قاشق روغن زیتون را به زرده تخم مرغ اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این ماسک قاتل موخوره را روی قسمت انتهای موها بزنید و حسابی آغشته کنید و پس از ۳۰ دقیقه با آب شستشو دهید.

شما می‌توانید زرده تخم مرغ را با روغن بادام نیز ترکیب کرده و به عنوان ماسک موخوره به شکل بالا استفاده کنید.

۴- انجام روتین قبل از حمام

موخوره مشکلی است که بیشتر ناشی از خشکی موها است. بنابراین استفاده از روغن های نرم کننده مانند روغن نارگیل و کرچک به عنوان روتین قبل از حمام می‌تواند از خشکی و دوشاخه شدن انتهای موهای شما جلوگیری کند.

شامپو برای درمان موخوره

شامپوهای مختلفی از برندهای ایرانی و خارجی برای درمان موخوره در بازار موجود است. این شامپوها با رطوبت رسانی و تقویت ساختار مو از موخوره جلوگیری می‌کنند.

سرم ضد موخوره و نرم کننده پریم،  شامپو ضد موخوره  Superfood مناسب موهای ضعیف و شکننده پنتن، شامپو ضد موخوره ویتا فریز درمالیفت برخی از محصولات درمان موخوره شدید هستند.

نتیجه گیری
موخوره یکی از مشکلات اساسی موهای بلند است که بیشتر به دلیل عدم رطوبت رسانی کافی موها ایجاد می‌شود. کوتاه کردن موها راه حل قطعی خلاص شدن از دست موخوره است ولی اگر مایل به کوتاه کردن موهای خود نیستید می‌توانید از ماسک های نرم کننده و شامپوی ضد موخوره استفاده کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.