راهکارهای محافظت از پوست چرب

پوست چرب

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم همیشه بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب سازی پوست کمک می‌کند و موهای شما را براق و سالم نگه می‌دارد. با این وجود سبوم زیاد ممکن است منجر به چربی پوست شود که باعث مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شود. ژنتیک، تغییرات هورمون‌ها یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد. کنترل پوست چرب همیشه چالش برانگیز بوده است اما امروزه از درمان‌های خانگی گرفته تا استفاده از محصولات تولید شده کارخانه‌های معتبر، به شما کمک می‌کند که بهترین روش برای کنترل پوست چرب را انتخاب کنید.

راه‌حل‌های خانگی برای محافظت از پوست چرب

شستشوی صورت:

بسیاری از افراد دارای پوست چرب، صورت خود را روزانه نمی‌شویند. اگر پوست شما چرب است، باید صورت خود را دو بار در روز بشویید – اما در این کار زیاده روی نکنید. از صابون‌های خشن یا شوینده‌ها خودداری کنید. به جای آن از صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

استفاده از کاغذ جذب کننده چربی صورت:

ترشح چربی باعث براق شدن پوست می‌شود و همچنین اگر زیاد روی پوست بماند می‌تواند باعث ایجاد جوش بر روی پوست شود. این کاغذها هم چربی اضافی روی صورت را جذب می‌کند و هم ظاهر خوبی به پوست می‌دهد.

عسل:

عسل یکی از داروهای طبیعی پوست، دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده است به همین علت ممکن است برای پوست چرب و مستعد آکنه مفید باشد. عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند اما چرب نیست. اگر می‌خواهید از عسل در درمان آکنه و پوست چرب استفاده کنید، بهتر است یک لایه نازک عسل را روی صورت خود پخش کنید. بگذارید حدود ۱۰ دقیقه خشک شود و کاملاً با آب گرم بشویید.

خاک رس آرایشی:

خاک رس آرایشی برای کمک به جذب روغن پوست و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. خاک رس سبز فرانسوی یک روش درمانی محبوب برای پوست چرب و آکنه است، زیرا بسیار جاذب است.

طرز تهیه ماسک خاک رس مناسب اسپا (SPA)

مقداری آب تصفیه شده یا گلاب را به یک قاشق چای خوری خاک رس اضافه کنید به حدی که غلظت داشته باشد و روی پوست بماند.

مخلوط خاک رس را به صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.

خاک رس خشک شده را توسط آب گرم از صورتتان پاک کنید و صورت را خشک کنید.

حواستان باشد که هیچ گاه از خاک‌های رس غیر بهداشتی استفاده نکنید که نتیجه عکس خواهد داد.

این‌ها روش‌هایی ساده با استفاده از مواد طبیعی برای درمان خانگی بود؛ اما فراموش نکنید که امروزه محصولاتی باکیفیت و بسیار مناسب تولید می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

محصولات مناسب برای پوست چرب و نحوه استفاده

اگر هنوز از نوع پوستتان مطمئن نیستید بهتر است از یک مشاور کمک کنید تا شما را راهنمایی کند. چون شناخت نوع پوست برای انتخاب محصول مناسب با آن پوست بسیار مهم است. اگر پوست چرب دارید باید بدانید که نگهداری از آن به اندازه پوست‌های حساس، اهمیت دارد؛ زیرا کوچک‌ترین بی‌توجهی باعث ایجاد جوش و مشکلات پوستی برایتان می‌شود.

استفاده از پاک کننده، تونر و مرطوب کننده:

از پاک کننده، تونر و مرطوب کننده هر روز دو بار استفاده کنید.

به دنبال پاک‌کننده‌هایی باشید که حاوی گوگرد، اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای باشند – همه آن‌ها سبوم اضافی را حل می‌کنند. گلیکولیک اسید نیز یک ماده فعال خوب است، زیرا باعث بهبود رنگ و بافت پوست می‌شود. پس از استفاده از پاک کننده؛ از یک تونر ملایم و فاقد الکل برای پاک کردن آلودگی‌هایی که ممکن است توسط پاک کننده از بین نرفته باشد؛ استفاده کنید و کار خود را با یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن به پایان برسانید.

بسیاری از کسانی که پوست چرب دارند فکر می‌کنند که نباید از هیچ کرم و یا مرطوب کننده‌ای استفاده کنند زیرا باعث چرب‌تر شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه می‌شود. باید به شما بگوییم که این فکر غلط است و تمام پوست‌ها نیاز به مرطوب کننده دارند و فقط کافی است مرطوب کننده مناسب پوست خود را تهیه کنید.

برای رفع پوست خود از آلودگی و پاک کردن آن اقدام به مصرف و خرید “پاک کننده صورت سینره مخصوص پوست چرب ۱۵۰ میلی لیتر” نمایید.

استفاده از استریجنت

استریجنت محصولی بر پایه آب است که به‌عنوان پاک کننده باقی آلودگی و مواد آرایشی؛ پس از شستشو استفاده می‌شود. استریجنت ها در واقع فرم قوی‌تر تونر ها هستند. اگر پوست شما بیش از حد چرب است، می‌توانید از استریجنت برای سفت کردن منافذ پوست و از بین بردن بیشتر روغن استفاده کنید، اما از آنجا که این محصولات اغلب حاوی مقادیر زیادی الکل هستند، استفاده بیش از حد آن‌ها پوست را خشک و خشن می‌کند – به همین علت حداکثر باید یک روز در میان استفاده شود. همچنین هرگز بعد از لایه برداری صورت از آن‌ها استفاده نکنید.

استفاده از لایه بردار

برای محافظت از پوست چرب خوب است که هفته‌ای یک‌بار از یک لایه بردار مناسب استفاده شود. لایه برداری برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست مفید است – اتفاقی که غالباً برای انواع پوست‌های چرب می‌افتد. انتخاب بسیاری از افراد که دارای پوست چرب هستند؛ اسکراب بدون روغن است که اتفاقاً برای انواع پوست چرب طراحی شده است اما فراموش نکنید آن را با ملایمت بر روی پوست استفاده کنید تا پوست صورتتان را تحریک نکنید.

استفاده از ماسک صورت

بهتر است هفته‌ای یک بار هم از ماسک صورت استفاده کنید. ماسک صورت حاوی خاک رس می‌تواند ماسکی مناسب برای پوست چرب و مستعد آکنه باشد و کمک می‌کند تا چند روز پوست درخشش در اثر چربی را نداشته باشد.

بهتر است به دنبال ماسک‌هایی باشید که حاوی موادی مانند عسل یا کره درخت شی نیز باشند که پوست را تسکین داده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. با این حال، ممکن است این ماسک‌ها صورت شما را بیش از حد خشک کنند بنابراین اگر دارای پوست مختلط هستید، از آن‌ها فقط در نقاط چرب صورت استفاده کنید.

نکاتی که نباید در نگهداری از پوست چرب فراموش کرد!

اگر پوستتان چرب است فراموش نکنید که برای محافظت از آن حتماً از محصولاتی استفاده کنید که فاقد روغن است. پوست‌های چرب مستعد آکنه هستند و اگر این نکته را رعایت نکنند بی‌شک بر چربی پوستشان اضافه می‌شود، در نتیجه منافذ پوست بسته می‌شود و تولید آکنه می‌کند.

برای محافظت از پوست حتماً از کرم ضد آفتاب در فضای باز استفاده کنید. کرم ضد آفتاب از آسیب دیدگی در برابر آفتاب که منجر به چین و چروک، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست می‌شود جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از ایجاد آکنه، به دنبال ضد آفتاب‌هایی باشید که حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند و از ضد آفتاب‌هایی که حاوی عطر یا روغن هستند استفاده نکنید.

از لوازم آرایشی oil-free و بر پایه آب استفاده کنید. لوازم آرایشی سنگین باعث بسته شدن منافذ پوستتان و ترشح چربی بیشتر می‌شود.

هیچ گاه تا وقتی که آرایش را از صورتتان پاک نکرده‌اید به رختخواب نروید.

از کاغذهای جذب چربی صورت در طول روز استفاده کنید. کاغذ را به آرامی روی صورت خود فشار دهید و بگذارید چند ثانیه روی آن بماند تا چربی اضافی جذب شود. کاغذ را روی صورت خود نمالید، زیرا چربی را به مناطق دیگر منتقل می‌کند.

در طول روز صورت خود را لمس نکنید زیرا با این کار باعث می‌شوید آلودگی، چربی و باکتری به سراسر پوستتان منتقل شود.

برای کشف نوع پوست خود و کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله “نوع پوست من چیه؟” بپردازید.

سخن پایانی:
همانطور که در بخش بالاتر گفته شد مراقبت از پوست چرب بسیار مهم و ضروری است زیرا در صورت چرب بودن بیش از حد پوست آکنه و جوش در پوست ظاهر می‌شود لذا حتماً نکات گفته شده را رعایت کنید؛ و در صورت تمایل اقدام به مصرف و خرید کرم جوان ساز و آبرسان مناسب پوست چرب نمایید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.