زگیل تناسلی چیست و راه های تشخیص و درمان

آنچه در این مقاله می خوانید:
به طور کلی به برآمدگی های نرمی که در اطراف ناحیه تناسلی یک شخص ظاهر می شوند زگیل تناسلی گفته می شود. این عارضه پوستی بیشتر از طریق رابطه جنسی رخ می دهد. اما عوامل دیگری از قبیل عدم رعایت نکات بهداشتی نیز بروز می یابد. از تمام اینها گذشته سیستم ایمنی ضعیف در ایجاد زگیل تناسلی نقش دارد. راه درمان زگیل تناسلی بسته به علت پیدایش آن متفاوت است. در صورت ضعف سیستم ایمنی مکمل هایی مانند قرص پاورفیت تجویز می شود. در سایر علل نیز درمان متفاوت است. در این مقاله از مجله داروبوم درباره زگیل تناسلی چیست و راه های تشخیص و درمان آن مفصل صحبت خواهیم کرد. تا آخر همراه ما باشید.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در واقع نوعی برآمدگی نرم بوده که در اطراف ناحیه تناسلی فرد ظاهر می شود و علائمی همچون خارش، ناراحتی و درد را به همراه دارد. این زگیل ها نوعی عفونت هستند که از طریق ایجاد رابطه جنسی قابل انتقال هستند و در اثر آلودگی به بعضی از جوانب کم خطر (HPV) به وجود می آیند.

البته ویروس های ایجاد کننده زگیل تناسلی با جوانب پرخطر که منجر به سرطان و دیسپلازی دهانه رحم می شود کاملاً فرق دارد. همچنین HPV جزء شایع ترین و رایج ترین STI ها بوده که مردان و زنان فعال در رابطه جنسی نسبت به عوارض HPV همچون زگیل های تناسلی صدمه پذیر هستند. ناگفته نماند که عفونت HPV برای خانم ها خیلی خطرناک بوده و در برخی مواقع سرطان لبه های مهبل و دهانه رحم را به دنبال دارد.

علائم زگیل تناسلی

یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی وجود فعالیت های جنسی همچون رابطه مقعدی، واژنی و دهانی می باشد. البته در برخی مواقع زگیل با وجود گذشت چند هفته الی یک ماه بعد از عفونت ظاهر نمی شود. همچنین با چشم انسان مشاهده نشده که دلیل آن سایز کوچک و هم رنگ بودن یا مقداری تیره تر از رنگ پوست می باشد.

ناگفته نماند که بخش بالایی این نوع زگیل شبیه گل کلم بوده و با لمس آن از طریق دست، احساس نرمی یا برجستگی به فرد القا می شود. از دیگر علائم این نوع زگیل می توان به خوشه ای یا تک بودن آن اشاره کرد.

علت زگیل تناسلی در زنان و مردان

علت اصلی زگیل تناسلی در زنان و مردان

به ویروس انسانی پاپیلوما یا HPV باز می گردد که دارای ۱۰۰ تیپ متعدد بوده و ۴۰ نوع از آن ها منجر به بیماری در ناحیه تناسلی می شود. البته در اکثر موارد بیماران مبتلا به این نوع زگیل از ویروس مطلع نیستند. زیرا این بیماری هیچ گونه نشانه یا علائمی از خود ایجاد نمی کند. ولی در برخی مواقع ویروس فعال می شود و علائمی همچون زگیل در ناحیه تناسلی را نشان می دهد.

همچنین نوع خاصی از این زگیل منجر به بروز سرطان یا تومورهای خطرناک می شود. بنابراین علت ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی در زنان و مردان وجود رابطه جنسی از طریق مقعد، واژینال و تماس مستقیم پوست به پوست در افرادی دارای HPV می باشد. انتقال این ویروس با رابطه جنسی دهانی خیلی کم اتفاق می افتد.

  • زگیل از نوع تناسلی در زنان بر روی دهانه رحم، کانال مقعد، ناحیه مابین مقعد و دستگاه تناسلی خارجی، دیواره های واژن و بر روی مجرا رشد می کند.
  • این نوع زگیل در مردان بر روی مقعد، بیضه، طول و یا نوک آلت تناسلی رشد می کند.
  • زائده های گوشتی و کوچک به رنگ صورتی، قهوه ای یا هم رنگ پوست در ناحیه تناسلی زنان و مردان مشترک است.
  • وجود برجستگی ها همچون گل کلم یا تنها یک زگیل روی آلت تناسلی زنان یا مرد
  • ناراحتی و خارش در ناحیه تناسلی
  • بروز درد زمان رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از اتمام رابطه جنسی
  • ترشح و خونریزی واژینال، پریودی غیر طبیعی در خانم ها
  • درد لگن

این نوع زگیل در برخی بیماران آن‌قدر صاف و کوچک است که با چشم دیده نمی شود. ولی اگر سیستم ایمنی فرد مبتلا ضعیف باشد زگیل به صورت خوشه ای یا گلم کلم خود را نشان می دهد.

احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی بدون رابطه جنسی

همان طور که اشاره شد عمده ترین علت ابتلا به زگیل تناسلی عدم رعایت بهداشت جنسی است. اما آیا عوامل دیگری باعث تشکیل زگیل تناسلی می شود؟ این عوامل عبارتند از:

اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی بدون وجود رابطه جنسی است. پس اگر مواد و وسایل مورد استفاده برای اپیلاسیون بهداشتی نباشد و برای چندمین بار به کار برده شود موجب انتقال ویروس HPV می گردد. البته این مسئله زمانی به وقوع می پیوندد که از وسایل فرد مبتلا برای دیگری استفاده شود. همچنین خونریزی هنگام اپیلاسیون درصد ابتلا به این نوع بیماری و سایر عارضه ها را افزایش می دهد. پس قبل از انجام عمل اپیلاسیون باید از لوازم یکبار مصرف و بهداشتی مرکز مدنظر مطمئن شد.

تیغ اصلاح

اگر فردی از تیغ شخص مبتلا به زگیل استفاده نماید به ویژه اگر دارای زخم و برش باشد، خیلی سریع ویروس به بدن او منتقل می شود. پس به هیچ عنوان از لوازم و تیغ شخص دیگری استفاده نشود تا درصد ابتلا به این نوع ویروس به صفر برسد.

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر  از راه های انتقال زگیل تناسلی بدون برقراری رابطه جنسی، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا است. زیرا زمانی که سیستم ایمنی در فرد ضعیف باشد همچون فرد سالم نمی تواند با ویروس ها یا عفونت های انتقال دهنده زگیل مبارزه کند. البته ضعف سیستم ایمنی به دلیل بیماری های خاص، اختلالات ژنتیکی و سوء تغذیه است. همچنین از طریق مصرف داروهایی همچون داروهای پیوند عضو، رادیوتراپی و ضد سرطان نیز ایجاد می گردد. درنتیجه افراد مبتلا به سرطان بیشتر از افرادی معمولی به زگیل از نوع تناسلی مبتلا می شوند.

فواید قرص پاورفیت برای زگیل تناسلی

رابطه دهانی

ایجاد رابطه جنسی دهانی یا اورال می تواند منجر به انتقال ویروس HPV و ایجاد زگیل تناسلی بر روی زبان و داخل دهان شود. همچنین شکل این نوع زگیل در دهان تفاوت چندانی با زائده های گوشتی ناحیه مقعد و تناسلی ندارد. البته زگیل دهان دارای دو نوع کم خطر و پر خطر می باشد. در نوع کم خطر این زائده ها بدون درمان از بین می روند. ولی در نوع پرخطر وجود این نوع زائده منجر به سرطان زبان و دهان می شود.

بوسیدن

تابه‌حال هیچ کدام از تحقیقات و بررسی ها از انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن را اثبات نکرده است. ولی با بوسیدن عمیق شخص دارای زگیل در ناحیه زبان و دهان ممکن است این نوع ویروس دهانی را انتقال دهد.

راه های تشخیص و درمان زگیل تناسلی

تشخیص بیماری زگیل تناسلی تنها با مراجعه به متخصص زنان صورت می گیرد که او در مورد سوابق مختص به رابطه جنسی و تاریخچه سلامتی سؤالاتی از بیمار می پرسد. همچنین این زگیل ممکن است در عمیق ترین ناحیه بدن یک زن به وجود آید. در این صورت فرد به معاینه لگن نیاز پیدا می کند. پس پزشک جهت بهتر دیده شدن زگیل از یک محلول ملایم اسیدی استفاده می نماید.

آزمایش پاپ اسمیر یکی دیگر از راه های تشخیص این نوع زگیل است که سواب به داخل دهانه رحم منتقل شده و از سلول های آن بخش نمونه گیری می کند. در نتیجه این سلول ها را جهت بررسی وجود HPV آزمایش خواهد کرد. ناگفته نماند که بعضی از انواع HPV ها دارای نتایج غیر طبیعی بوده و تغییرات پیش سرطانی را نشان می دهند.

زمانی که این ناهنجاری یا سرطان زگیل تناسلی توسط پزشک تشخیص داده می شود جهت نظارت یا وقوع هر نوع تغییراتی ضروری است بیمار به طور مرتب تحت غربالگری یا کولپوسکوپی قرار گیرد. همچنین بانوانی که نگران ابتلا به HPV مربوط به سرطان دهانه رحم هستند باید نزد متخصص آزمایش DNA را انجام دهند. زیرا این آزمایش جهت HPV داخل بدن را تعیین می نماید. ولی در حال حاضر این آزمایش برای آقایان وجود ندارد.

معرفی قرص پاورفیت

قرص پاورفیت از قارچ شیتاکه ساخته شده که با ترکیب فعال هگزوز موجب از بین رفتن ویروس پاپیلومای انسانی می شود. همچنین قارچ شیتاکه دارای خواص ضد میکروب، ضد باکتری و ضدویروس بوده که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بنابراین فرد را از ابتلا به زگیل در ناحیه تناسلی و انواع سرطان ها محافظت می نماید. 

این کپسول دارای نوعی پروتئین بوده که اسیدهای آمینه مورد نیاز را به بدن انتقال می دهد. البته وجود قندهایی همچون مانوز، اسید سیالیک، گالاکتوزآمین، گلوکوز آمین، گزیلوز و فوکوز که برای بدن ضروری هستند به راحتی در این قارچ یافت می شوند. کپسول پاورفیت نیز حاوی بتاگلوکان بوده که تقویت ایمنی بدن را تضمین می نماید و فیبر موجود در کپسول با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.