علت موخوره کمبود کدام ویتامین است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
موخوره وقتی به وجود می‌آید که پایین موهایتان خشک، شکننده و فرسوده باشد. آنها ممکن است شبیه انتهای یک طناب باز شده باشند. قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی شدید و تکنیک‌های مراقبت از مو مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن مو ممکن است باعث موخوره شود. آنها همچنین توسط محصولات شیمیایی مو ایجاد می‌شوند. تقریباً اکثر افراد در یک مقطع زمانی با موخوره سروکار خواهند داشت.
انواع شامپو ضد موخوره قوی در داروخانه ها موجود است که به درمان موخوره کمک می کند؛ شامپو موهای وزدار ویتا فریز درمالیفت یک از محصولات ضد موخوره با تاثیر فوق العاده است. اما گاهی اوقات با تمام مراقبت های لازم موخوره رخ می دهد که ممکن است علت موخوره کمبود ویتامین ها باشد. در این حالت مصرف قرص مولتی ویتامین برای رفع کمبود ویتامین توصیه می شود.

موخوره چیست؟

موخوره به شکافتن یا ساییدگی ساقه مو اشاره دارد که بیشتر موهای بلند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که خارجی‌ترین لایه ساقه مو، یعنی کوتیکول، آسیب ببیند و قشر مو را در معرض دید قرار دهد. این آسیب می‌تواند منجر به شکستگی مو، خشکی انتهای مو و البته موخوره شود.

این یک تصور غلط رایج است که موخوره فقط روی انتهای مو تأثیر می‌گذارد. مو در واقع می‌تواند در هر نقطه در امتداد ساقه مو دچار این بیماری شود. سپس این موهای آسیب دیده درشت، کدر و مدیریت و حالت دادن به آن دشوار است. با برخی تغییرات در روال مراقبت از مو می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.

علائم موخوره چیه؟

موخوره در هر زمانی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. آنها از نظر نژاد، سن یا جنسیت تفاوتی قائل نمی شوند. در حالی که موها به طور کلی قوی هستند، هنوز در معرض آسیب ناشی از سایش و پارگی هستند. این آسیب که به موخوره معروف است، در انتهای موهای شما اتفاق می‌افتد، زیرا قدیمی‌ترین و شکننده‌ترین تارهای مو در آنجا قرار دارند. اصولا علائم موخوره به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا به صورت شکاف‌های طولی می‌باشد.

علت موخوره چیست؟

علت موخوره چیست؟

یکی از علل ناشناخته و علت موخوره، خشک کردن با حوله و برس زدن شدید است. مالیدن بیش از حد مو می‌تواند کوتیکول‌ها را ضعیف کرده و حتی ریشه مو را تضعیف کند. درعوض، توصیه می‌شود قبل از سشوار کشیدن روی حرارت ملایم، رطوبت اضافی را با استفاده از یک حوله نخی بگیرید و فقط زمانی که مو شروع به خشک شدن کرد، از یک برس پهن استفاده کنید. برای گره زدایی و کاهش آسیب و شکستگی مو می‌توانید از یک شانه دندانه دار و اسپری باز کننده استفاده کنید.

گرما نیز عاملی است که می‌تواند علت موخوره باشد. آسیب ناشی از گرما یکی از دلایل اصلی شکافتن انتهای مو است. زیرا در زمانی که بیش از حد بالا باشد، پیوندهای شیمیایی را می‌شکند که به طور معمول باعث استحکام فیبر مو می‌شود. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند در صورت امکان از اتوهای فر‌کننده و صاف کننده‌ها خودداری کنید، همیشه از یک محافظ حرارتی استفاده کنید و سشوار خود را به کمترین درجه حرارت برسانید.

چندین عامل و عادات وجود دارد که می‌توان آنها را علت موخوره دانست. این عوامل و عادات عبارتند از:

  • عدم استفاده از شامپوی مناسب
  • عدم استفاده از نرم کننده
  • تماس با مواد شیمیایی
  • خشک کردن سریع موها
  • برس زدن موهای خیس
  • استفاده از سشوار، شانه داغ، و یا اتوی فرکننده به طور مکرر و در حرارت بالا
  • استفاده از محصولات حالت دهنده مو با ماندگاری بالا
  • بستن موها به صورت دم اسبی، کش، بافته یا سایر مدل‌های بلند
  • اکستنشن و بافت مو
  • برس زدن بیش از حد موهایتان

جدای از این عوامل، موخوره می‌تواند به دلایل محیطی، تغذیه‌ای و ژنتیکی نیز رخ دهد.

در وب سایت medicalnewstoday می خوانیم:
سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی می تواند چرخه طبیعی رشد مو را مختل کند. این اختلال می تواند باعث موخوره و شکسته شدن مو در مرحله رشد چرخه مو شود که آناژن نامیده می شود.

علت موخوره کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین های حیاتی یا مواد معدنی کمیاب مانند روی، منیزیم و آهن می تواند باعث آسیب و اختلال ساقه مو شود. برخی از ناهنجاری های ژنتیکی باعث تولید ناقص ساقه مو از بدو تولد و در نتیجه شکنندگی مو می شود. پروتئین عنصر سازنده ساقه مو است و کمبود پروتئین مستقیماً باعث شکستن مو می شود. ویتامین E باعث مرطوب ماندن و لطافت موهای شما می‌شود. در صورت که این ویتامین به حد کافی در بدن تامین نشود، به مرور زمان باعث ریزش مو و همچنین موخوره خواهد شد. کمبود ویتامین و موخوره رابطه مستقیمی با هم دارند.

کم خونی و موخوره

دیگر علت موخوره کم خونی است. فقر آهن در بدن مستقیما بر سلامت موهای انسان تاثیر می‌گذارد. کم خونی باعث ریزش مو و حتی موخوره نیز می‌شود که برای درمان آن سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید. فقر آهن در خانوم‌ها بیشتر از آقایان می‌باشد.

کمبود زینک و موخوره

کمبود زینک (روی) و مواد معدنی دیگر باعث موخوره می‌شود. زینک مستقیما بر تشکیل فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارد. برخی متخصصان معتقدند در صورت کمبود زینک در بدن موهای شما دچار ریزش و موخوره می‌شود. قرص‌های زیادی برای تامین روی کافی وجود دارد که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

قرص زینک پلاس 10 یوورویتال

کمبود ویتامین A و E و موخوره

ویتامین A و E جزو ویتامین‌های ضروری بدن ما هستند. این ویتامین‌ها سلامتی، نشاط و طراوت موهای شما را به همراه دارند. در صورتی که ویتامین A و E به حد کافی در بدن وجود نداشته باشند، موهای سر شما دچار خشکی و شکنندگی می‌شوند. نبود طراوت و نشاط در موها منجر به موخوره خواهد شد.

موخوره به علت کمبود بیوتین یا ویتامین B7

مقدار بیوتین پیشنهادی برای رشد مو معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم (میلی‌گرم) در روز متغیر است، اما این عدد بر اساس واکنش بدن شما به بیوتین متفاوت است. در صورتی که بیوتن بدن شما از اندازه گفته شده کمتر باشد، موهای شما دچار موخوره خواهند شد.

چه بخوریم تا دچار موخوره نشویم؟

خرید قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

تارهای موی شما با ساختار سه لایه پیچیده ساخته شده است. لایه بیرونی یا کوتیکول شما دارای سلول‌های همپوشانی شبیه زونا است. محیط شما، تعادل pH و سایر عوامل این سلول‌ها را باز یا بسته می‌کنند و تعادل رطوبت شفت شما را کنترل می‌کنند و از لایه‌های داخلی آن محافظت می‌کنند. برای جلوگیری از موخوره می‌توانید ماهی، سبزی، تخم مرغ، لوبیا، غلات سبوس دار و دیگر موادی که ویتامین زیادی دارند مصرف کنید. اما بهترین راهکاری که می‎ توانید با مصرف آن از موخوره جلوگیری کنید و این همه غذا را مصرف نکنید، مولتی ویتامین می‌باشند.

بهترین شامپو برای موخوره و درمان آن چیست؟

خرید شامپو موهای مجعد و وزدار درمالیفت

شامپوی ویتا فریز درمالیفت یکی از شامپوهای مناسب برای درمان موخوره است. این شامپو باعث جلوگیری از ریزش مو و درمان آن خواهد شد. اکثر شامپوها دارای سولفات هستند. سولفات باعث وزی مو خواهد شد. اما این شامپو سولفات ندارد و از موخوره جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به این موضوع که اکثر ویتامین‌های مورد نیاز بدن همچون ویتامین E را داراست، بخش بزرگی از نیاز موهای شما را تامین می‌کند.

سخن پایانی
امروزه موخوره مشکل بسیاری از افراد است که دلایل زیادی دارد. شما می‌توانید با مصرف برخی از مولتی ویتامین‌ها و شامپوهای مناسب با این مشکل مقابله و از بروز آن جلوگیری کنید.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.