ال کارنیتین مایع چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ال کارنیتین فرم فعال کارنیتین از نظر بیولوژیکی است که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می‌شود. برخی از پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، سینه مرغ پخته، شیر و پنیر چدار حاوی کارنیتین هستند و منابع گیاهی فاقد این ماده می باشند. امروزه مکمل های کارنیتین وجود دارد که در فرم های قرص و مایع در داروخانه ها عرضه می شوند. ال کارنیتین مایع نوعی محلول خوارکی است که به ویال ال کارنیتین نیز شناخته می شود و به تنهایی یا ترکیب با مایعات دیگر مصرف می شود. همچنین ال کارنیتین مایع  در دوزهای ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ میلی گرمی به فروش می رسد. در این مقاله از مجله ورزشی سلامتی داروبوم به این موضوع می پردازیم که ال کارنیتین مایع چیست. (برای مشاهده قیمت ال کارنیتین به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین نوعی اسید آمینه نیمه ضروری است؛ یعنی در دورانی از حیات انسان بیش از سایر زمان ها تولید می شود، مانند دوران کودکی که بدن برای رشد و نمو انرژی بیشتری نیاز دارد.

۹۸ درصد ال کارنیتین بدن در سلول های ماهیچه ای ذخیره می شود. مقادیر کمی در کبد و خون نیز یافت می شود.

بدن می تواند خود به خود ال کارنیتین را با کمک اسیدهای آمینه متیونین و لیزین تولید کند. با این حال، مکمل ال کارنیتین می تواند به جبران کمبود این آمینواسیدها کمک کند، به خصوص در میان افرادی که از رژیم های گیاهخواری دارند.

برخی از افراد همچنین دارای شرایط ژنتیکی هستند که تولید ال کارنیتین را برای آنها دشوار می کند و می توانند از مکمل ال کارنیتین بهره مند شوند.

ال کارنیتین در افراد عادی از طریق رژیم غذایی تامین می شود و نیازی به مصرف خارج از اندازه آن نیست. اما نکته ای که باعث می شود ال کارنیتین در قالب مکمل های ورزشی تولید و به فروش برسد، خاصیتی است که در چربی سوزی دارد.

ال کارنیتین مایع چیست؟

ال کارنیتین مایع یکی از انواع ال کارنیتین است که می توان از داروخانه ها و فروشگاه های مکمل ورزشی خریداری کرد. ویال مایع ال کارنیتین جذب سریع تری نسبت به فرم های دیگر دارویی ال کارنیتین دارد. به همین خاطر بیشتر مورد توجه ورزشکاران و بدنسازان قرار دارد.

فواید ال کارنیتین مایع

ال کارنیتین برای ورزشکاران یک ماده حیاتی محسوب می شود. ال کارنیتین افزایش متابولیسم را با بهبود عملکرد میتوکندری و افزایش انرژی سلولی انجام می دهد. بسیاری از ورزشکاران از آن برای کمک به چربی سوزی و جلوگیری از خستگی عضلانی استفاده می کنند.

علاوه بر کاهش چربی، سایر مزایای ال کارنیتین شامل افزایش استقامت و افزایش ریکاوری عضلات است.

بسیاری از ورزشکاران با مصرف مکمل ال کارنیتین متوجه افزایش قابل توجهی در عملکرد خود می شوند. برای  عضله سازی سودمند است.

مکمل ال کارنیتین همچنین می تواند به شناخت و عملکرد بهتر مغز کمک کند. هنگامی که قرص یا ویال ال کارنیتین را به طور منظم مصرف کنید، متوجه خواهید شد که بهتر تمرکز می کنید، به خصوص اگر رژیم غذایی شما فاقد الکارنیتین یا سایر اسیدهای آمینه باشد که به عنوان پیش ساز آن عمل می کنند.

ویال خوراکی ال کارنیتین به دلیل تاثیری که در سلامت سلول های دارد روند پیری را کند.

همچنین ویال های ال کارنیتین بدون محرک هستند. آنها حاوی هیچ کافئین یا سایر محرک هایی نیستند که در سایر مکمل ها و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شوند.

این موضوع از این جهت مهم است که می توانید ال کارنیتین را در هر زمانی از روز بدون نگرانی از بیدار ماندن در شب مصرف کنید.

عوارض ال کارنیتین مایع

تا کنون عوارض ال کارنیتین مایع گزارش نشده است. در صورتی که دوز مناسب ال کارنیتین مایع و نحوه مصرف استاندارد آن رعایت شود عوارض جدی در پی ندارد. این مکمل از سالم ترین مکمل های ورزشی است که توسط ورزشکاران مصرف می شود با این حال قبل از شروع مصرف حتما با مربی یا پزشک متخصص مشورت شود.

نحوه مصرف ال کارنیتین مایع

نکته ای که هنگام مصرف ال کارنیتین به صورت قرص و مایع باید در نظر بگیرید این است که ال کارنتین دارویی است که نیمه عمر دارد یعنی بعد از مدت زمانی دوباره باید تجدید شود تا اثر گذار باشد. نیمه عمر ال کارنیتین ۶ الی ۷ ساعت و بعد از این ساعت باید دوباره مصرف شود.

ویال خوراکی ال کارنتین به خاطر اینکه جذب سریعی دارد باید نیم ساعت قبل از فعالیت ورزشی مصرف شود.

مقاله پیشنهادی:
اگر می خواهید از نحوه مصرف ال کارنتین برای لاغری و کاهش وزن به طور کامل اطلاع یابید، مقاله ای با همین عنوان تهیه کرده ایم.

تفاوت ال کارنیتین مایع و قرص

ال کارنیتین را می توان هم به شکل مایع و هم قرص و کپسول انتخاب کرد. از لحاظ ترکیبات و اثربخشی این دو تفاوتی با هم ندارند و فقط در فرم دارویی با هم فرق می کنند. معمولا مصرف کنندگان ال کارنیتین مایع را به قرص یا کپسول ترجیح می دهند. در ادامه سه مزیت ال کارنیتین مایع بر قرص را معرفی می کنیم:

۱- برای مصرف ال کارنیتین لازم است که دوز قابل توجهی را مصرف کنید حتی تا ۳ گرم (۳۰۰۰ میلی گرم) در روز. اکثر مکمل های ال کارنیتین مایع دوز موثر را در یک ویال ارائه می دهند. اما معمول قرص های ال کارنیتین دوز کمتری دارند (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم) و هنگام مصرف آنها یا باید به دوز کمتر اکتفا کنید یا چند عدد قرص را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

۲- راحتی مصرف ال کارنتین مایع دیگر عاملی است که به قرص برتری دارد. طعم خوب ال کارنیتین مایع و ارائه دوز کامل در یک وعده قطعا انتخاب مناسب تری در مقایسه با قرص ال کارنیتین است. چه کسی دوست دارد روزی چهار عدد قرص ال کارنیتین ۵۰۰ میلی را مصرف کند!؟

۳- معمولا ویال های ال کارنیتین نسبت به قرص قیمت کمتری دارند.

دوز ال کارنیتین مایع

عرضه ویال مایع ال کارنیتین در سه دوز ۱۰۰۰،۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ رایج است. درصورت مصرف ال کارنیتین مایع چنانچه بیشترین دوز یعنی ۳۰۰۰ استفاده شود روزانه یک ویال کافیست. اما اگر می خواهید از دوز ۱۰۰۰ استفاده کنید بهتر است از یک ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ روزانه سه بار مصرف کنید.

منع مصرف ال کارنیتین مایع

ال کارنیتین مایع همانند هر دارو و مکمل دیگری باید با دقت و رعایت ملاحظاتی مصرف شود. در این بخش موارد منع مصرف ال کارنیتین مایع را بررسی می کنیم.

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید سوخت و ساز بدنی بسیار بالایی دارند. همانطور که گفتیم عملکرد اصلی ال کارنیتین افزایش متابولیسم در نتیجه افزایش گردش خون در بدن است.

افرادی که داروهای تنظیم کننده فشار خون مانند پروپرانولول مصرف می کنند حتما بین دو دارو، دو الی سه ساعت فاصله بیندازند.

افرادی که تپش قلب دارند به هیچ وجه از ال کارنیتین مایع استفاده نکنند زیرا افزایش گردش خون ناشی از مصرف ال کارنیتین برای این افراد بسیار خطرناک است.

همان طور که گفتیم دیابتی ها و حتی افراد عادی ال کارنیتین را به صورت ناشتا مصرف نکنند، زیرا افت قند خون شدید و در پی آن سرگیجه رخ می دهد.

بیماران مبتلا به دیابت هرگز ال کارنیتین مایع را ناشتا مصرف نکنند، زیرا احتمال افت قند خون شدید و سرگیجه وجود دارد.

سخن پایانی
ال کارنیتین مایع یکی از فرم های رایج ال کارنیتین است که به خاطر زود جذب بودن بیشتر مورد تقاضا است. ویال ال کارنیتین تمام فواید قرص ال کارنیتین را داراست و هیچ تفاوتی بین این دو فرم دارویی وجود ندارد. تنها هنگام مصرف باید به میزان دوز و طریقه مصرف آن دقت کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.