تشخیص اصل بودن دارو از روی بارکد

استعلام اصالت کالا با بارکد

آنچه در این مقاله می خوانید:
تقلب تقریباً در همه اقلام از غذا، نوشیدنی، مصالح ساختمانی گرفته تا داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی به طرز عجیب و تاسف باری متداول است. خرید محصول تقلبی نه تنها ضرر و زیان مالی به ما می رساند بلکه اگر آن کالا جزو محصولات سلامت محور باشد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سلامت فرد می زند. کالای سلامت محور به کلیه محصولاتی گفته می شود که استفاده از آن با سلامتی انسان ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور مثال دارو، مکمل های غذایی و ورزشی، شیر خشک، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و بسیاری موارد دیگر. در این مقاله قصد داریم راه های تشخیص اصالت دارو از روی بارکد را آموزش دهیم.

راه های استعلام اصل بودن دارو

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن دارو روش های گوناگونی وجود دارد. یکی از این مهمترین راه ها بررسی بارکد چاپ شده روی بسته بندی دارو است.

۱- بارکد کالا

کلیه کالاها و محصولات باید دارای بارکد درج شده روی بسته بندی خود باشند. بارکدها به خریداران کمک کنند تا انواع کالاها را به سرعت و با دقت تشخیص دهند.

بارکد یکی از فناوری‌های شناسایی است که به‌طور خودکار داده‌ها را از محصولات، خدمات، سازمان‌ها یا مکان‌ها جمع‌آوری می‌کند، بر اساس اختصاص یک کد (یا شماره) به هر شی. این کدها به شکل میله های متناوب موازی هستند که در یک قانون کدگذاری مشخص مرتب شده اند. برای تشخیص اصل بودن دارو از روی بارکد نیاز به اپلیکیشن های بارکدخوان است که در دو نسخه اندروید یا IOS قابلیت نصب روی موبایل را دارد.

برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو
برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

۲- برچسب اصالت کالا

یکی از معتبرترین راه ها برای تشخیص اصل بودن دارو توجه به برچسب اصالت کالا است. این برچسب زردرنگ روی دارو یا کالا چسبانده می شود و حاوی اطلاعاتی است که اصالت کالا را مشخص می کند.

موارد نوشته شده روی برچسب اصالت کالا چیست؟

شماره تجاری فراورده (GTN): شناسه بین المللی که در ارقام ۸، ۱۲، ۱۳ یا ۱۴ رقمی توسط سازمان GS1 ارائه می‌ شود. GTN شامل کد کشور، کد شرکت، کد محصول و کد کنترل می‌باشد. این شناسه در ایران ۱۴ رقم است.

شناسه رهگیری (UID): شناسه ردگیری با طول ثابت ۲۰ رقمی برای هر فراورده یکتا و غیر تکراری است و شرکت صاحب پروانه طبق استاندارد ذیل آن را تولید می‌کند.

سری ساخت محصول (LOT): شماره سری ساخت که با نام Bathch numbe نیز معروف است برای شناسایی و ردیابی بکار می رود و توسط شرکت تولید کننده به هر سری از ساخت آن محصول اختصاص می یابد.

تاریخ انقضا (EXP): تاریخ انقضای محصول شناسه دیگری است که روی برچسب زرد اصالت کالا درج شده است.

کد اصالت: کد یا شناسه اصالت که با یک لایه خاکستری رنگ پوشانده شده است با خراشیدن لایه مذکور آشکار می شود. کد اصالت ۱۶ رقمی و منحصر به ‌فرد  بوده و متناظر با UIDکه مختص هر واحد فرآورده است می باشد.

چطور از برچسب اصالت کالا استعلام بگیریم؟

اگر با دقت به برچسب اصالت کالا نگاه کنید سه روش استعلام گیری تعیین شده است، هر یک از این راه ها ساده و آسان است و شما را به مقصودتان می رساند. کافی است ابتدا پوشش خاکستری رنگ را بخراشید. سپس شناسه ۱۶ رقمی را به یکی از این روش ها استعلام بگیرید.

یک. سامانه پیامکی: شناسه را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ بفرستید.

دو. تلفن: شناسه را با شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار داده و کنترل کنید.

سه. وبسایت TTAC : شناسه اصالت درج شده را به ترتیب وارد کرده و کلید جستجو را بزنید.

انواع پیام های استعلام برچسب اصالت کالا چیست؟

  1. اصالت این فراورده مورد تایید می باشد.
  2. اصالت این محصول قبلا توسط سامانه یا دستگاه دیگری کنترل شده است.
  3. این فراورده تقلبی می باشد.
  4. اصالت این محصول توسط همین سامانه و دستگاه قبلا کنترل شده است.
  5. تاریخ مصرف این محصول گذشته است.لطفا از مصرف آن خودداری فرمایید.
  6. لطفا از مصرف این محصول خودداری نموده و آن را به محلی که خریده اید بازگردانید.
  7. مصرف کننده گرامی به دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات این محصول، امکان پاسخ گویی توسط سامانه رهگیری و استعلام کنترل اصالت فرآورده های سلامت میسر نیست. لطفا طی روزهای آینده مجددا تلاش کنید.

۳- بارکد دوبعدی (QR Code)

برای بالا بردن امنیت کالا یک بارکد دو بعدی نیز در کنار برچسب اصالت کالا قرار داده می‌شود که با استفاده از این بارکد مشخصات فنی کالا، تاریخ انقضا، سری ساخت تولید کننده یا وارد کننده را می‌توان شناسایی کرد.

۴- مقایسه قیمت دارو

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن دارو همچنین می توان از سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو کشور به نشانی اینترنتی Http://irc.fda.gov.ir/nfi قیمت دارو را استعلام گرفت. تفاوت قیمت زیاد یکی از نشانه های تقلبی یا قاچاق بودن دارو می باشد. البته قیمت فقط یکی از اطلاعات قابل مشاده است. شما می توانید با جستجوی نام داروی مورد نظر اطلاعات جامعی از جمله شکل دارویی، نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخلات و هشدارهای دارو، شرکت تولید کننده و توزیع کننده و داروهای مشابه آن را دریافت کنید.

خرید اینترنتی دارو با ارسال رایگان

اکنون که با اصلی ترین و در دسترس ترین روش های استعلام اصل بودن دارو آشنا شده اید، بعد از این می توانید به راحتی اطلاعات موردنظر را بدست آورید. البته که گاهی اوقات فراموش می شود یا برخی به ویژه افراد مسن حوصله انجام آن را ندارند، پس چاره کار چیست؟

خرید اینترنتی دارو از داروخانه آنلاین راهکاری است که پیش پای ماست. اعتماد به یک داروخانه اینترنتی معتبر و شناخته شده به ما کمک می کند بدون درگیر شدن با این مسائل داروی موردنظر خودمان را خریداری کنیم. داروخانه داروبوم از جمله داورخانه های آنلاین در تهران است و به سراسر ایران اقلام دارویی و محصولات داروخانه ای را رایگان ارسال می کند.

مطالب مرتبط
14 نظرات
  1. راضیه

    سلام دکتر برام آمپول ونوفر نوشته هیچ جا گیر نمیاد گفتن اگه هم پیدا کردین تاریخ گذشته هست ولی یه آشنا داشتیم برام آورد چجوری بفهمم تاریخ گزشتس

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      کدهای روی برچسب محصول را با برنامه بارکدخوان چک کنید.
      با تشکر.

  2. ریاحی

    سلام اگر IRC وUID مطابقت داشته باشد ولی GTIN مطابقت نداشته باشد چطور؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      می بایست با هم مطابقت داشته باشند.
      با تشکر.

  3. Nahal

    شربت آزیترومایسین خریدم کد کیوآر روی جعبه رو میزنم چیزی ازش واسم نمیاره یعنی دارو مشکل داره

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      اگر از داروخانه خریداری کرده اید و تاریخ انقضای محصول معتبر است مشکلی برای مصرف ندارد.
      با تشکر.

  4. فرناز

    سلام وقت بخیر من دو دفعه هست که از یک داروخانه قرص اهن فروسیس رو خریداری کردم جعبه قرص یک شکل هست ولی پشت ورق قرص ها از لحاظ نوشتاری متفاوت هست ،اصل بودن این قرص رو به چه صورت میشه تشخیص داد؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      ممکن است شرکت تولید کننده نوشته یا بسته بندی مکمل ها تغییرات جزیی ایجاد کند و این مسئله در مکمل های تحت لیسانس متداول است.
      با تشکر.

  5. زهرا

    سلام ببخشید چطوری اصل بودن خمیر دندان ها را متوجه بشیم؟

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      اگر خمیردندان ساخت داخل کشور باشد، لیبل غذا و دارو دارد. اگر محصول تولید خارج باشد و از طریق مسافری وارد شده باشد، با اسکن بارکد می توان از اصل بودن آن مطمئن شد و اگر محصول خارجی باشد و از طریق قانونی وارد کشور شده باشد، لیبل غذا و دارو دارد که می توان استعلام کالا رو گرفت.

  6. نازنين فردين

    سلام شربت ایمونس از داروخانه اینترنتی خریداری نمودم
    کد خراشیدنی روی کالا وجود ندارد
    در سامانه استعلام که گرفتم زد کد کالا در دستگاه دیگری کنترل شده است.
    اسم شربت تقویتی و مشخصات رو آورد ولی کدی که روی جعبه بود،تاریخ انقضا را نامشخص زد،
    نمیدونم دارو رو مرجوع کنم یا مصرف کنم.
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      در حال حاضر اعلب محصولات دیگر قسمت خراش دادنی ندارند و از QR code بهره می برند.

  7. مبین

    سلام اگه یک مکملی برچسب اصالت کالا نداشته باشه یعنی تقلبیه؟

    1. داروبوم

      سلام کاربر گرامی،
      محصولاتی که دارای برچسب اصالت کالا هستند یعنی مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشند و مجوز دریافت نموده اند. اگر محصولی حاوی این برچسب نباشد یعنی از سازمان غذا و دارو تاییدیه دریافت ننموده است و می تواند از نظر سلامت مورد تایید نباشد. ولیکن امکان دارد برای دریافت برچسب از برند مربوطه اقدامی هم صورت نگرفته باشد که فروش آن در داروخانه ها غیر مجاز است.
      باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.