ریزش مو بعد از کراتینه را چطور درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
از اکثر خانم هایی که کراتینه مو انجام داده اند، می شنویم: «حداقل اگر قبلا موهایم وز بود، در عوض مو داشتم! اما حالا با کراتینه کردن، موهایم ریزش شدید دارد، خارش کف سر دارم و احساس می کنم به زودی ممکن است کچل شوم». این شکایات و گفته های مشابه ما را بر آن داشته تا در مقاله ای اختصاصی علت ریزش مو بعد از کراتینه را بررسی کنیم. سپس راه کارهای درمان ریزش مو ناشی از کراتینه را معرفی کنیم. مصرف مکمل هایی مانند قرص زینک یکی از موثرترین و سریع ترین راه هایی است که به آن می پردازیم. برای اطلاع از روش های درمانی و سایر مکمل های غذایی مفید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کراتینه مو چیست؟

کراتین یکی از پروتئین هایی است که بدن برای داشتن موهای قوی و سالم به آن نیاز دارد. نوع پروتئین کراتین نوعی نیست که با خوردن گوشت، آجیل یا ماهی دریافت شود، بلکه پروتئینی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند.

کراتینه، کراتین اضافی را به موها اضافه می کند که می تواند به کاهش موخوره، افزایش درخشندگی و تقویت مو کمک کند. اگر موهای مجعد یا دارید، درمان های کراتینه می تواند موهای شما را صاف تر کند.

کراتین همچنین در برخی از محصولات مو مانند شامپوی تقویت مو، نرم کننده و ماسک مو برای ارتقای سلامت مو وجود دارد. در حالی آرایشگران به فواید و مزایای کراتینه سوگند یاد می کنند که برخی افزاد ادعا می کنند که کراتینه می تواند تأثیر نامطلوبی بر موهاداشته باشد. اما کراتین مو چه عوارضی دارد؟

عوارض کراتینه مو

کراتینه به خودی خود لزوما برای مو مضر نیست. از این گذشته، بدن ما کراتین را به طور طبیعی تولید می کند. افرادی که کراتینه روی موهای خود را در سالن های آرایشی انجام داده اند، مزایایی از جمله صافی و مقاومت موها را تجربه کرده اند که مدیریت و استایل دهی آن را آسان تر می کند. با این حال، کراتین مو بدون عارضه جانبی نیست.

کراتین مورد استفاده در درمان های زیبایی معمولاً از پوست، مو یا ناخن یا حیوانات است. در حالی که کراتین یک پروتئین طبیعی است، این محصولات با چندین ماده اضافه شده دیگر از جمله یک ماده شیمیایی به نام فرمالدئید ساخته می شوند.

فرمالدئید به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته شده است. به بیان ساده ممکن است باعث سرطان شود یا به رشد سرطان کمک کند. فرمالدئید همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری برای سلامتی ایجاد کند.

فرمالدئید و ترکیبات مرتبط در درمان های کراتینه ممکن است در موارد زیر نقش داشته باشند:

  • سوزش چشم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • استفراغ
  • کهیر

این عوارض جانبی هم توسط افرادی که درمان‌های کراتینه را دریافت کرده‌اند و هم توسط آرایشگرانی که آنها را ارائه کرده‌اند گزارش شده است.

این اثرات در طول یا مدت کوتاهی پس از درمان کراتینه با استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید رخ می دهد.

قرص زینک پلاس 10 یوورویتال

مشکلات مو بعد از کراتینه کردن

رایج ترین مشکلات و دردسرهایی که برای موها بعد از کراتینه بوجود می آید، به شرح زیر است:

ریزش مو

هنگامی که تارهای موی خود را با کراتین تقویت می کنید، به نظر می رسد که تمام ساقه های آسیب دیده، نوک های موخوره گرفته و فولیکول های شل را ترمیم کرده اید. بعد از دوش گرفتن و برس مو متوجه کم شدن حجم موهایتان خواهید شد. اگر قبل از کراتینه موهای وز، مجعد یا فر نداشتید، این اتفاق رایج است. اما اگر برای از بین بردن وزی موها و دستیابی به موهای صاف تر، درمان کراتینه را انجام داده اید، به احتمال زیاد در این فرآیند از فرمالدئید فراوان استفاده شده است.

فرمالدئید به سادگی قسمت هایی از موهای شما را حل می کند و باعث جدا شدن موها از ریشه می شود. در چند هفته اول، کراتین بسیاری از آسیب های مو را پنهان می کند و موهای روی پوست سر را تقویت می کند. اما از آنجایی که کراتینه یک درمان دائمی نیست، عوارض کراتینه ظاهر می شود، از جمله این که موهایی را که بسیار شکننده‌تر هستند در معرض ریزش سریع تر قرار می‌دهد.

کاری که اغلب خانم ها به توصیه آرایشگر انجام می دهند تکرار دوباره فرایند کراتینه است، که راه‌حلی کوتاه‌مدت است که در درازمدت ریزش موهای شما را شدیدتر می‌کند. اما توصیه ما توقف کراتینه، رنگ و استفاده از ابزارهای حرارتی مانند اتو و سشوار است؛ در عوض موهای خود را از طریق مراقبت های بعد از کراتینه مانند محصولات و مکمل های ضد ریزش مو احیا کنید.

موخوره

مواد کراتین روی تک تک تارهای مو اعمال می شود سپس با حرارت زیاد با کمک اتوی مو یا حرارت سشوار روی موها ثابت می شود. این درجه حرارت بسیار بالا موهارا به سرعت خشک می کند که موخوره، دو شاخه شدن و شکنندگی موها را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. کمبود رطوبت باعث ریزش راحت‌تر موها نیز می‌شود.

یکی دیگر از عوارض جانبی درمان کراتینه، ترکیب گرمای زیاد و فرمالدئید است. فرمالدئید زمانی که تحت گرمای زیاد قرار می گیرد سریعتر تبخیر می شود که انواع سموم را در هوا آزاد می کند و راه را برای انواع مشکلات تنفسی خطرناک هموار می کند.

خشکی و شوره سر

درست است که مواد کراتین بعد از چند ماه شسته می شود و کاملا از بین می رود، اما به این معنی نیست که هیچ اثری روی موهایتان باقی نمی ماند. از آنجایی که مواد کراتین استفاده شده در طول درمان با پوست سر در تماس بوده است، آنها راه خود را پیدا می کنند و مانع از رسیدن مرطوب کننده ها و مواد مغذی طبیعی به تارهای مو می شوند. این مسئله باعث خشکی موها می شود که موها را زبرتر و شکننده تر می کند.

از طرفی به دلیل خشکی پوست سر، شوره سر بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. نه تنها قسمت‌های خشک‌تر پوست سر خود را از دست می‌دهید، بلکه باقی‌مانده‌ها پوست را در تولید شوره سر بیشتر همراهی می‌کنند که هر بار که انگشتان خود را لای موهایتان می‌کنید، آزاردهنده خواهد بود.

محصول پیشنهادی: برای اطلاع از قیمت شامپو ضد شوره قوی به سایت داروخانه داروبوم دسته بندی محصولات شامپو ضد شوره مراجعه کنید.

واکنش به مواد شیمیایی

با قرار گرفتن پوست و چشم ها و سایر قسمت های خارجی بدن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده در کراتینه مو، طبیعی است که برخی از واکنش های آلرژیک را تجربه کنید. معمولاً متخصصان حرفه ای کراتینه، تمام تلاش خود را می کنند که محصولات را فقط روی تارها بمالند و نه روی پوست سر.

اما امری اجتناب ناپذیر است و مواد شیمیایی به پوست شما راه پیدا کرده و در نتیجه بثورات و خارش ایجاد می شود. چشمان شما ممکن است پس از کراتینه به دلیل انتشار گازهای شیمیایی در حین کراتین تحریک شوند. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر عوارض جانبی رایج کراتینه ناشی از این گازها هستند.

کپسول زینک پلاس 5 میلی گرم ب کمپلکس دانا فارما

ریزش مو بعد از کراتینه؛ واقعیت یا خیال؟

یکی از بزرگترین نگرانی ها و عوارض جانبی کراتینه، ریزش مو است، به خصوص اگر به طور مکرر انجام شود. به همین دلیل اگر ریزش مو مشاهده کردید در همان مراحل اولیه از تکرار آن خودداری کنید و استفاده از آن را به یک بار در سال محدود کنید.

چرا بعد از کراتینه موها می ریزند؟

فرمالدئید به طور بالقوه می تواند برای بدن شما مضر باشد، به همین دلیل است که ممکن است بعد از کراتینه دچار ریزش موهای خود شوید. حین کراتینه از ابزارهای حرارتی مو در دمای بالا استفاده می کنند.

این دما می‌تواند به اندازه‌ای بالا باشد که پروتئین‌ها و محافظ‌های طبیعی موهای شما را خراب کرده و باعث آسیب، ریزش بیش از حد و شکنندگی شود. در حالی که آسیب و ریزش مو نتیجه مستقیم استفاده از خود کراتین نیست این کار می تواند نتایجی را رقم بزند که در وهله اول سعی کرده اید از آن خلاص شوید.

آیا موهای ریخته شده بر اثر کراتینه مو دوباره رشد می کند؟

اگر بعد از کراتینه دچار ریزش مو و نازک شدن مو شدید، باید تا مدت طولانی از انجام این کار اجتناب کنید. نکات زیادی در مورد چگونگی کمک به تحریک رشد موی سالم وجود دارد.

برخی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید، عبارتند از:

۱- آب فراوان بنوشید.

۲- مواد غذایی مفید از جمله پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی را بگنجانید.

۳- از هر گونه شامپو یا سایر محصولات مو حاوی مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید.

۴- تا زمانی که موهایتان در حال ترمیم است، با ملایمت رفتار کنید.

۵- اگر متوجه شدید موهایتان آنطور که فکر می کنید رشد نمی کند (یا علائم دیگر ریزش مو را تشخیص دادید)، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

درمان ریزش مو با مکمل ها

شما باید برخی از مواد مغذی و ترمیم کننده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اما این مواد مغذی چه هستند؟ در ادامه با موثرترین آنها آشنا می شویم:

۱- قرص بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین هایی است که به تحریک رشد مو بعد از کراتین کمک می کند. می توانید آن را در قرص بیوتین یا آمپول بیوتین بپانتن پیدا کنید. بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، تولید کراتین طبیعی در مو را تحریک کرده و می تواند سرعت رشد فولیکول ها را افزایش دهد. از آنجایی که نازک شدن مو و رشد ضعیف مو گاهی با کمبود بیوتین همراه است، اصلاح کمبود می تواند به بازیابی رشد مو در افراد کمک کند.

قرص یونی زینک ابیان

۲- قرص زینک

ماده معدنی زینک یا همان رروی در پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از کراتین موثر است. زینک حاوی آنزیم هایی است که برای فعالیت های عملکردی خاصی در فولیکول های مو ضروری هستند. این ماده مغذی همچنین به مهار پسرفت فولیکول مو کمک می کند و ممکن است بهبود فولیکول های مو را تسریع کند. همچنین می تواند رشد موها را افزایش دهد، تراکم مو را بهبود بخشد و همچنین تولید کراتین طبیعی را افزایش دهد. زینک به تنظیم سطح هورمون ها کمک می کند که ممکن است در اثر استرس و نگرانی ناشی از ریزش موها پیدا کنید.

۳- قرص رینفولتیل

قرص رینفولتیل یک مکمل ضد ریزش موی خارجی است که با داشتن ویتامین ها، مینرال ها و عصاره گیاهان متعدد در درمان ریزش مو و تقویت موها مفید می باشد. این مکمل در کنار سایر محصولات فارما لایف مانندد شامپو، لوسیون و ویال از بیشترین اثربخشی و کیفیت برخوردار است. به ویژه در درمان ریزش موها بر اثر کاهش مواد مغذی موثر می باشد.

۴- قرص پیلفود

دیگر مکمل مفید برای درمان ریزش مو قرص پیلفود است. پیلفود مکملی با ترکیبات قوی است که فولیکول های مو را تقویت کرده و به مهار ریزش مو کمک می کند. پیلفود دارای ترکیباتی از قبیل زینک، بیوتین، ژلاتین، عصاره ارزن و… است که هر یک به نحوی برای تقویت ریشه و تارهای مو موثر است.پ

۵- کپسول درموبلا

کپسول درموبلا گلدن لایف نام مکمل دیگری است که در لیست بهترین مکمل های ضد ریزش مو جای می گیرد. ترکیبات قرص درموبلا شامل انواع ویتامین ها، مینرال ها و آنتی اکسیدان های ضروری برای تقویت فولیکول های مو است. خانم هایی که از ریزش موهای خود بعد از کراتینه رنج می برند می توانند مصرف این مکمل را در رژیم روزانه خود بگنجانند. مصرف یک دوره از درموبلا تا حد زیادی ریزش موها را متوقف می سازد.

سخن پایانی
کراتینه مو روشی مؤثر برای داشتن موهایی صاف‌تر و درخشان‌تر باشد، اما معمولاً به دلیل استفاده از فرمالدئید منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی می شود. ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج کراتینه مو است زیرا مواد شیمیایی فولیکول‌های مو را در طول درمان ضعیف می‌کنند و در نتیجه موها راحت تر و سریع تر ریزش پیدا می کند. خارش مکرر پوست سر که به خاطر مواد شیمیایی تحریک شده است می تواند ریزش مو را نیز افزایش دهد. در مقاله سعی کردیم با معرفی دو نمونه از بهترین و موثرترین مواد مغذی یعنی بیوتین و زینک به درمان ریزش مو ناشی از کراتینه کمک کنیم. برای خرید اینترنتی این مکمل ها می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.