میخچه پا؛ علل و روش های درمان خانگی

آنچه در این مقاله می خوانید:
میخچه لایه های ضخیم و سفت شده ای از پوست هستند که در اثر فشار، تحریکات یا اصطکاک مکرر ایجاد شده اند. میخچه ها معمولا در کناره ها و کف پا ایجاد می شوند. بهترین راه برای پیشگیری از میخچه پاشنه پا پوشیدن کفش های سایز مناسب است. برای آشنایی بیشتر با میخچه، علل و روش های درمان خانگی آن تا انتهای این مقاله از داروخانه داروبوم همراهمان باشید.

میخچه پا چیست؟

میخچه در واقع نوعی پینه است. میخچه ها معمولاً در قسمت های صاف و نازک پوست پا ظاهر می شوند. آنها همچنین از سخت به نرم متفاوت هستند. میخچه های نرم معمولاً بین انگشتان میانی پا ایجاد می شوند، در حالی که میخچه های سخت معمولاً در بالای انگشتان پا ایجاد می شوند. میخچه هایی که در پایین پا بوجود می آیند، زمانی ایجاد می شوند که مجاری عرق مسدود شده باشند.

علت میخچه پا 

میخچه توسط یک عامل ایجاد می شود؛ اصطکاک. لایه های سفت شده پوست میخچه و پینه در واقع راه بدن برای محافظت از پوست زیرین در برابر تحریک و فشار است. میخچه در پاسخ به مالش مداوم رشد می کند.

  • میخچه به دلیل آسیب های ناشی از اصطکاک ناشی از پوشیدن کفش های نامناسب مانند کفش پاشنه بلند است.
  • نپوشیدن جوراب با کفش یا جوراب های بی کیفیت از دلایل دیگر میخچه پا است.
  • کفش های گشاد باعث مالش بیش از حد در برخی از نواحی پا و باعث ضخیم شدن پوست می شوند. کفش مناسب این مشکلات را از بین می برد.
  • گاهی اوقات میخچه به دلیل اصطکاک مداوم با سطح در صورت ایستادن طولانی مدت ایجاد می شود.
  • ناخن های بلند پا می توانند به کفش فشار بیاورند و در نتیجه ممکن است میخچه پا ایجاد شود. بهتر است ناخن های پا را کوتاه نگه دارید تا این فشار کاهش یابد و از میخچه پا جلوگیری کنید.

علائم میخچه پا 

میخچه و پینه را می توان با این علائم رایج شناسایی کرد:

  • برآمدگی سخت و برجسته و نا هموار یا لکه های متراکم روی پوست
  • حساسیت یا سوزش در اطراف قسمت های برجسته پوست
  • در اثر لمس و فشار دردناک هستند

عکس ریشه میخچه پا

در این بخش برای آشنایی بیشتر شما تعدادی از تصاویر ریشه میخچه پا را گردآوری کرده ایم.

عکس ریشه میخچه پا
عکس ریشه میخچه پا

درمان میخچه پا 

لزوما میخچه پا و پینه ها خطرناک نیستند، اما اگر دردناک باشند باید فورا معاینه شوند. میخچه در برخی مواقع می تواند منجر به عفونت و ترشح چرکی شود. بنابراین توجه فوری و در اسرع وقت بسیار حائز اهمیت است.

درمان های روتین میخچه پا از جمله مصرف پمادهایی برای تسکین درد، استفاده از پد بر روی ناحیه و تخلیه (کاهش فشار روی بیماری) در صورت لزوم می باشد. داروهای موضعی نیز برای کمک به کند کردن یا جلوگیری از رشد مجدد میخچه و پینه در دسترس هستند. قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی باید با یک متخصص پا مشورت کنید.

به ویژه اگر از بیماری شریانی محیطی یا دیابت رنج می برید، همیشه باید قبل از انتخاب درمان خانگی برای میخچه پا با پزشک مشورت کنید. یا پوست بسیار لطیفی دارد. در صورت وجود چرک یا زهکشی، بدتر شدن درد، قرمزی یا تورم در میخچه پا، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

درمان خانگی میخچه پا

درمان میخچه پا در منزل کار سختی نیست. در ادامه چند راهکار ساده معرفی شده که می توانید میخچه ها را به راحتی در خانه درمان کنید.

۱- پاها را در آب گرم خیس کنید.

به گفته متخصصان، خیساندن پاها در آب گرم آنها را نرم می کند. بنابراین، برای درمان میخچه پا در خانه، می توان میخچه ها را به طور کامل در آب گرم به مدت حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که پوست نرم شود فرو برد. پس از انجام این روش، میخچه ها را با مالش از بین می برد.

۲- روی میخچه لوسیون بمالید

مصرف دارو برای میخچه پا که معمولا حاوی اسید سالیسیلیک است یا لوسیون مرطوب کننده از راه های درمان خانگی میخچه انگشت پا می باشد. اسید سالیسیلیک دارای قدرت حل کردن پروتئین کراتین است که باعث می‌شود میخچه و پوست مرده اطراف آن ایجاد شود. با این حال، افراد دیابتی یا افرادی که گردش خون ضعیف دارند یا پوست ضعیفی دارند، نباید از کرم برای میخچه پا که حاوی اسید سالیسیلیک هستند استفاده کنند یا باید پس از مشورت با متخصص پوست از آن استفاده کنند.

۳- از پدهای میخچه استفاده کنید

همچنین می‌توانید پد میخچه یا چسب ضد میخچه را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا میخچه پا را محدود کرده و آن را درمان کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که این پدها ممکن است حاوی اسید سالیسیلیک باشند که در عده ای باعث تحریک پوست و ایجاد عفونت می شود، به خصوص اگر فردی از شرایطی که قبلا ذکر شد رنج می برد.

۴- میخچه ها را بسایید

میخچه پاشنه پا بعد از حمام کردن نرم‌تر می‌شود و زمان مناسبی است که میخچه کف پا را با سنگ پا، سنباده، سوهان ناخن یا پارچه زبر بسایید تا لایه‌ای از پوست سفت از بین برود. توجه داشته باشید که برای ساییدن پوست از جسم نوک تیز استفاده نکنید و اگر از دیابت رنج می برید از سنگ پا استفاده نکنید. علاوه بر این، پوست را بیش از حد پاک نکنید زیرا می تواند باعث خونریزی یا عفونت شود.

۵- درمان خانگی میخچه پا با سیر

سیر باعث بهبود سریع میخچه و پینه می شود. آنتی اکسیدان های طبیعی سیر با عفونت های قارچی و باکتریایی مبارزه می کند و میخچه را از ریشه درمان می کند. خمیری از چند حبه سیر تهیه کنید و روی میخچه بمالید. روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

۶- درمان خانگی میخچه با ویتامین E

ویتامین E یک از انواع درمان های خانگی برای میخچه پاشنه پا است. این ویتامین به نرمی و مرطوب شدن پوست کمک می کند، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین ای سوزش پا را کاهش می دهند. کافیست یک عدد کپسول ویتامین E را با سوزن سوراخ کرده و محتوی آن را روی میخچه بمالید. روی آن یک دستمال یا پانسمان قرار دهید.

جراحی

جراحی میخچه ها و پینه هایی که به درمان های رایج مقاوم هستند توسط پزشک انجام می شوند. هرگز نباید میخچه یا پینه را خودتان به تنهایی بردارید.

جراحی برداشتن میخچه یک روش سرپایی سریع است که به طور کلی کمتر از ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. قبل از جراحی، از بی حسی موضعی برای بی حس کردن موضع استفاده می شود. با استفاده از یک چاقوی جراحی استریل، متخصص با دقت لایه‌های مرده پوست را تا ریشه میخچه می‌تراشد.

برای ارزیابی و درمان میخچه پاهای خود به نزدیک ترین کلینیک مراجعه کنید. پزشک میخچه ها را با یک چاقوی کوچک می بُرد. با این حال، برای حذف دائمی میخچه ها، باید به منبع اصطکاکی که باعث رشد میخچه ها می شود، توجه شود. میخچه بدون درمان به سادگی ناپدید نمی شود.

چگونه از ایجاد میخچه جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری پینه و میخچه پاشنه پا پوشیدن کفش های سایز مناسب است؛ نه بزرگتر و نه کوچکتر. پوشیدن جوراب با کفش از بروز میخچه تا حد زیادی جلوگیری می کند. همچنین اگر در منزل بدون جوراب راه می روید بهتر است از صندل و دمپایی مناسب استفاده کنید.

افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند که تراز طبیعی استخوان‌های پا را تغییر می‌دهد به عنوان مثال، آرتریت در پا، بونیون، خار استخوان یا انگشت چکشی برای اینکه به میخچه پا مبتلا نشوند بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند تا راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.