عوارض ال کارنیتین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ال کارنیتین یک اسید آمینه غیر ضروری است که مسئول انتقال اسیدهای چرب با زنجیره بلند به میتوکندری سلول است، جایی که انرژی از اکسید شدن چربی تولید می شود. شواهد نشان می دهد این مکمل باعث کاهش چربی و بهینه سازی عملکرد ورزشی و ریکاوری می شود. با این حال مصرف کنندگان آن می خواهند بدانند عوارض ال کارنیتین چیست؟ ما در این مقاله از مجله داروبوم تمام عوارض احتمالی ال کارنیتین را معرفی کرده ایم. تا پایان همراه ما باشید. (برای مشاهده قیمت قرص ال کارنیتین به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین اسید آمینه ای است که به مقدار کم در غذاهایی مانند گوشت، ماهی، شیر، آووکادو و مارچوبه یافت می شود. ال کارنیتین یک ماده شیمیایی است که در مغز، کبد و کلیه ساخته شده و به بدن کمک می کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است.

بدن می تواند ال کارنیتین را از طریق اسیدهای آمینه ضروری لیزین و متیونین بسازد، اما این فرآیند فقط مقادیر کمی را تولید می کند. در نتیجه، مصرف مکمل تنها راه دستیابی به سطوح نسبتاً بالایی از این ماده است. مصرف این مکمل با کربوهیدرات های سریع الاثر توصیه می شود. بهترین زمان برای مصرف ال کارنیتین قبل یا بعد از تمرین عامل مهمی در کسب نتیجه مطلوب است.

موارد استفاده ال کارنیتین

ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آنها بسیار پایین است استفاده می شود. برخی از افراد همچنین از ال کارنیتین برای بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های کلیوی و بسیاری از عارضه های دیگر استفاده می کنند.

 دراین بخش به برخی از موارد مصرف این مکمل پرداخته شده است.

۱- کمبود ال کارنیتین

مصرف ال کارنیتین خوراکی یا تزریق آن برای درمان کمبود ال-کارنیتین ناشی از بیماری های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات موثر است. تزریق ال کارنیتین فقط می تواند توسط پزشک تجویز می شود.

۲- درد قفسه سینه (آنژین)

تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف قرص ال کارنیتین باعث بهبود عملکرد ورزشی در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می شود. به نظر می رسد مصرف ال-کارنیتین همراه با درمان استاندارد درد قفسه سینه را کاهش می دهد و توانایی ورزش کردن را در افراد مبتلا به سندرم X قلبی بهبود می بخشد. افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه دارند اما عروق مسدود نمی شوند.

۳- کلسترول بالا

قرص ال کارنیتین سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به مقدار کمی بهبود می بخشد.

۴- ناباروری آقایان

 مصرف ال کارنیتین مایع باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می دهد.

۵- سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS

مصرف خوراکی ال کارنیتین می تواند تخمک گذاری و شانس باردار شدن را در برخی از افرادی که به داروی کلومیفن پاسخ نمی دهند افزایش دهد. همچنین، مصرف ال کارنیتین ممکن است به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون کمک کند.

عوارض ال کارنیتین

عوارض جانبی ال کارنیتین نادر و معمولاً خفیف است و در بیشتر مواقع در دوزهای تقریباً ۳ گرم در روز، مکمل‌های کارنیتین می‌توانند عوارضی را در پی داشته باشند.

۱- ناراحتی گوارشی

عمده عوارض ال کارنیتین شامل مشکلاتی است که برای دستگاه گوارش رخ می دهد از جمله آن می توان به حالت تهوع، استفراغ،  گرفتگی شکم و اسهال اشاره کرد.

۲- مشکلات خواب

مصرف مکمل ال کارنیتین به صورت قرص یا مایع در عده از افراد موجب اختلال در خواب می شود. بهترین کار مصرف ال کارنیتین در ساعات روز است که بدخوابی یا بی خوابی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

۳- ریزش مو

ریزش مو یکی از نگرانی هایی است که مصرف کنندگان ال کارنیتین به ویژه بدنسازان دارند. برخی افراد که از مکمل ال کارنیتین برای لاغری استفاده می کنند از ریزش موهای خود شکایت دارند. اما باید بگوییم که ریزش مو احتمالا به دلایل دیگری است چرا که ال کارنیتین ماده ای است که تحقیقات نشان داده مصرف روزانه آن به مدت حداقل شش ماه موجب افزایش رشد موها شده و از ریزش مو در مردان و زنان جلوگیری کرده است.

۴- جوش صورت

با مصرف ال کارنیتین در بدن شاهد افزایش متابولیسم خواهیم بود. این امر روی ترشح سبوم پوستی اثر معکوس دارد. هر چقدر سبوم کمتر توسط پوست تولید شود باکتری های آکنه زا نیز کمتر خواهد بود. بنابراین می توانیم امیدوار باشیم که با مصرف ال کارنیتین کمتر جوش بزنیم.

۵- بوی بد بدن

قرص ال کارنیتین، که برخی افراد به امید بهبود عملکرد ورزشی یا محدود کردن علائم برخی بیماری‌ها مصرف می‌کنند، در صورت مصرف در دوزهای بالا، می‌توانند باعث بوی بدن چیزی مثل بوی ماهی شود.

درست مانند زمانی که سیر تازه یا پخته می خورید، سیر بوی ناخوشایندی را به بدن و دهان شما می دهد، به خصوص اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید.

مقاله پیشنهادی:
در مجله داروبوم مقاله ای درباره عوارض جانبی مصرف ال کارنیتین در زنان تهیه کرده ایم. برای مشاهده روی مقاله «عوارض ال کارنیتین برای زنان» کلیک کنید.

احتیاط مصرف ال کارنیتین

در حال حاضر شواهد علمی متقنی در مورد ایمنی استفاده ال کارنیتین برای کودکان و زنان باردار وجود ندارد. در نتیجه مصرف مکمل های کارنیتین برای این گروه ها توصیه نمی شود.

تیروئید کم کار: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرص های ال کارنیتین ممکن است بر تنظیم هورمون‌های تیروئید تأثیر بگذارد. در نتیجه این محصول برای افرادی که از کم کاری تیروئید دارند، توصیه نمی شود.

تشنج: به نظر می رسد ال کارنیتین در افرادی که قبلاً تشنج داشته اند، دفعات یا شدت تشنج را بیشتر می کند. بنابراین، به طور طبیعی توصیه نمی شود افرادی که سابقه تشنج دارند، مکمل کارنیتین را امتحان کنند.

تداخلات دارویی ال کارنیتین

مصرف ال کارنیتین با برخی از داروها ممکن است اختلالاتی را ایجاد کند، برخی از این داروها در زیر آورده شده است:

آسنوکومارول (سینتروم)

آسنوکومارول برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می شود. ال کارنیتین ممکن است اثرات آسنوکومارول را افزایش داده و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. حتما به طور مرتب خون خود را چک کنید. ممکن است دوز آسنوکومارول شما نیاز به تغییر داشته باشد.

هورمون تیروئید

به نظر می رسد ال کارنیتین میزان عملکرد هورمون تیروئید را در بدن کاهش می دهد. مصرف ال کارنیتین با هورمون تیروئید ممکن است اثربخشی هورمون تیروئید را کاهش دهد.

وارفارین (کومادین)

وارفارین برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می شود. ال کارنیتین ممکن است اثرات وارفارین را افزایش داده و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. حتما به طور مرتب خون خود را چک کنید. دوز وارفارین شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.