فواید امگا ۳ برای کودکان چیست؟

آنچه در این مقاله می خواندید:
اسیدهای چرب امگا ۳ بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد است. امگا ۳ به ویژه برای رشد جسمی و مغزی نوزادان و کودکان مهم است. دریافت مقدار مناسب از این ماده مغذی ضروری می تواند دشوار باشد زیرا فقط در غذاهای خاصی یافت می شوند. اگر شما از والدینی هستید که نگران مصرف روزانه امگا ۳ در کودک خود می باشید، مکمل امگا ۳ می تواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی باشد. در این مقاله فواید امگا ۳ برای کودکان در حال رشد را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

امگا ۳ چیست؟

امگا ۳ انواعی از اسیدهای چرب هستند که نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. آنها همچنین تعدادی از مزایای سلامتی را ارائه دهند. امگا ۳ بخش مهمی از رشد و نمو طبیعی است.

سه نوع وجود دارد:

  • ALA (آلفا-لینولنیک اسید)
  • EPA (ایکوزاتترانوئیک اسید)
  • DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)

ALA رایج ترین نوع امگا ۳ است. عمدتاً برای انرژی استفاده می شود. EPA عملکردهای مختلفی در بدن دارد و بخشی از آن می تواند به DHA تبدیل شود.

DHA مهمترین اسید چرب امگا ۳ در بدن است زیرا بر سیستم های مختلف تأثیر می گذارد.

مقاله پیشنهادی:
اگر می خواهید به طور کلی از فواید قرص امگا ۳ برای سلامتی بیشتر بدانید مطالعه مقاله «قرص امگا ۳ چیست» را به شما توصیه می کنیم.

چرا کودکان به امگا ۳ نیاز دارند؟

DHA کلید رشد سالم مغز و رشد چشم است. همچنین برای توسعه سیستم عصبی مرکزی کلیدی است.

امگا ۳ به عنوان یک خانواده همچنین در توسعه سیستم ایمنی نقش دارد و به حفظ سلامت قلب و فشار خون کمک می کند.

به همین دلیل است که امگا ۳ برای کودکان بسیار مهم و برای رشد بدن ضروری هستند. این موضوع به ویژه در مورد DHA صادق است.

کمبود امگا ۳ DHA با مشکلات شناختی و رفتاری در کودکان مرتبط است. دریافت مقدار کافی امگا ۳، به ویژه DHA، در مراحل اولیه کودکی برای رشد و تکامل سالم مهم است.

فواید امگا ۳ برای کودکان

امگا ۳ فواید بیشماری برای رشد جسمانی و ذهنی کودکان دارد. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش تمرکز

برخی تحقیقات نشان داده اند که امگا ۳ ممکن است به کودکان مبتلا به ADHD و بدون آن کمک کند. در کودکان مبتلا به ADHD امگا ۳ ممکن است به کاهش تکانشگری، بیش فعالی و افزایش توانایی آنها برای تمرکز کمک کند.

تقویت عملکرد مغز

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۹، امگا ۳ همچنین با بهبود یادگیری، برنامه ریزی، حافظه و رشد مغز در نوزادان و کودکان مرتبط است.

بهبود خلق و خو

تحقیقات نشان می دهد که امگا ۳ حتی ممکن است از افسردگی و بدخلقی در کودکان جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی

امگا ۳ برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی مورد نیاز است و کودکانی که ماهی نمی خورند ممکن است از مکمل بهره مند شوند.

آسم

امگا ۳ همچنین می تواند با کاهش علائم آسم در کودکان مبتلا به آسم مرتبط باشد.

خواب

برخی تحقیقات نشان داده است که کودکانی که سطوح پایین امگا ۳ در خون خود دارند نیز بیشتر در معرض مشکلات خواب هستند. وقتی به آنها مکمل امگا ۳ داده شد، اختلالات خواب آنها کاهش یافت.

بنابراین، باید از دریافت کافی این اسیدهای چرب در دوران بارداری تا شیردهی و سپس سال‌های اولیه کودک اطمینان حاصل کرد.

منابع امگا ۳ برای کودکان

برای برآورده کردن نیازهای روزانه کودکان به امگا ۳، می توانید به آنها این غذاها را بدهید:

ماهی قزل آلا (پته های ماهی، ناگت های ماهی و لغزنده های ماهی قزل آلا اغلب به خوبی پایین می آیند)

  • ساردین
  • ماهی خال مخالی
  • کنسرو ماهی تن
  • ماهی قزل آلا
  • شاه ماهی
  • گوشت گاو

منابع گیاهی امگا ۳ برای کودکان

اگر کودک شما تمایلی به خوردن ماهی ندارد، می توانید امگا ۳ را از منابع گیاهی تامین کنید:

  • دانه کتان
  • گردو
  • دانه های چیا
  • سویا

اگر رژیم غذایی کافی نباشد چه؟

از آنجایی که امگا ۳ به طور عمده در غذاهایی مانند ماهی یافت می شود و اغلب بچه ها علاقه ای به خوردن ماهی ها ندارند بنابراین سخت است که  امگا ۳  موردنیاز آنها را تامین کرد. اگر فرزند شما از طریق رژیم غذایی خود DHA یا امگا ۳ کافی دریافت نکند، مصرف مکمل های امگا ۳ توصیه می شود. مکمل های امگا ۳ و روغن ماهی به پر کردن شکاف در رژیم غذایی آنها کمک می کند.

انواع مکمل های امگا ۳ برای کودکان

خوشبختانه مکمل امگا ۳ در دو نوع کودکان و بزرگسالان عرضه می شود. مکمل امگا ۳ ویژه کودکان همراه با سایر ترکیبات و ویتامین ها غنی شده است.

کپسول امگا ۳

کودکانی که با مصرف ماهی و سایر منابع غذایی سرشار از امگا ۳ مشکل دارند بهتر است مکمل های امگا ۳ را در رژیم غذایی خود مصرف کنند. امگا ۳ معمولا به شکل کپسول های سافت ژل زرد رنگ عرضه می شوند که معمولا حاوی روغن ماهی هستند. در انتخاب کپسول امگا ۳ حتما به کیفیت آن دقت کنید زیرا برخی محصولات کم کیفیت طعم ناخوشایند ماهی را در دهان ایجاد می کنند که به ویژه برای کودکان آزاردهنده است.

همچنین دقت کنید مکمل انتخابی حاوی مقادیر مناسبی از DHA و EPA امگا ۳ است.

شربت امگا ۳

از آنجایی که قورت دادن کپسول ها برای برخی کودکان دشوار است، والدین ترجیح می دهند از شربت امگا ۳ برای تامین امگا ۳ موردنیاز فرزندشان کمک بگیرند. اکثر شربت های امگا ۳ با اسانس طعم دار شده اند که مصرف آن را دلچسپ می کند.

بهترین کپسول امگا ۳ برای کودکان

انواع برندهای ایرانی و خارجی اقدام به تولید کپسول امگا ۳ و روغن ماهی کرده اند، در اینجا به معرفی بهترین کپسول امگا ۳ برای کودکان می نماییم:

کپسول ژلاتینی امگا ۳ پلاس دانا

سافت ژل امگا ۳ پلاس از شرکت داروسازی دانا یکی از بهترین مکمل های امگا ۳ در ایران با قیمت مناسب و کیفیت بالا است. امگا ۳ به تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد جسمی و ذهنی کودک کمک شایانی می کند.  این کپسول حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، روغن ماهی ، روغن کتان و ویتامین‌های E و D3  می باشد. مصرف روزانه یک کپسول امگا ۳ برای افرادی که فاقد امگا ۳ در رژیم غذایی خود هستند توصیه می شود.

بهترین شربت امگا ۳ برای کودکان

معمولا شربت امگا ۳ به دلیل راحتی و طعم مناسبی که دارد برای مصرف خردسالان و کودکان بکار می رود. دو نمونه از بهترین شربت های امگا ۳ برای کودکان را در ادامه می بینید:

شربت روغن ماهی تن امولسیونه بایوریجینال

شربت روغن ماهی تن امولسیونه از برند کانادایی بایوریجینال حاوی امگا ۳ و روغن ماهی می باشد. مصرف این مکمل برای افزایش رشد استخوان در کودکان سن رشد و کنترل بیش فعالی به شدت توصیه می شود. مصرف روزانه یک پیمانه از این شربت به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می کند. این شربت همچنین حاوی ویتامین های A  و  Dمی باشد. طعم انبه در این مکمل مصرف آن را برای کودکان راحت تر می کند.

شربت امگا موس ادونسیس

شربت امگا موس ادونسیس تولید کشور پرتغال و یکی از معروف ترین مکمل های امگا ۳ است که برای تقویت حافظه، رشد کودکان، افزایش اشتها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان مفید می باشد. تقویت بینایی کودک از دیگر مزایای این شربت به شمار می رود. این مکمل با طعم انبه از ایجاد ناراحتی در کودکان جلوگیری می کند.

سخن پایانی
بدن نمی تواند به تنهایی امگا ۳ تولید کند، بنابراین باید از طریق غذاهایی که می خوریم دریافت کنیم. تحقیقات نشان می دهد که دریافت نکردن امگا ۳ به اندازه کافی عامل پیدایش تعدادی از بیماری های مختلف باشد.
با این حال، این جایگزین‌ها حاوی نوعی امگا ۳ به نام ALA هستند و تبدیل آن به شکل مفید DHA و EPA در واقع بسیار ضعیف است. بنابراین کودکانی که ماهی‌های چرب نمی‌خورند باید مکمل امگا ۳ مصرف کنند تا صدر در صد مقادیر توصیه شده را دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.