فواید و مضرات قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ چیست؟

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
قرص ال آرژنین ۱۰۰۰
یکی از متداول ترین دوزهای قرص ال آرژنین است. دوز دیگر ال آرژنین ۵۰۰ است. قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای مقاصد مختلفی تجویز می شود؛ از افزایش قد و لاغری گرفته تا بدنسازی. در این مقاله از داروبوم به تمام آنچه که باید درباره قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ بدانید می پردازیم. با ما همراه باشید. (برای مشاهده قیمت قرص ال آرژنین به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه کنید.)

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین (L-Arginine) یک اسید آمینه است و می توان با خوردن گندم، نخود، لبنیات، ماهی، آجیل، جو، مرغ، گوشت قرمز، دانه ها و سویا در رژیم غذایی برای بدن تامین کرد.

ال آرژنین برای درمان فشار خون بالا، اختلال نعوظ و نارسایی احتقانی قلب استفاده می شود. با افزایش سن، بدن ال آرژنین کمتری تولید می کند. همچنین این مکمل برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. مکمل های ال آرژنین به صورت کپسول، مایع، پودر یا قرص در دسترس هستند.    

اثر قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ در بدن چگونه است؟

ال آرژنین در سنتز نیتریک اکسید و کراتین در بدن نقش دارد. همچنین برای تولید اوره لازم است که برای حذف آمونیاک از بدن ضروری است. علاوه بر این عملکردهای فیزیولوژیکی، آرژنین به عنوان بلوک ساختمانی پروتئین نیز عمل می کند.

هنگامی که سنتز اکسید نیتریک افزایش می یابد، باعث شل شدن یا گشاد شدن دیواره رگ های خونی می شود. این باعث افزایش گردش خون می شود، بدون اینکه فشار خون را بالا ببرد. در نتیجه، رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به تمام سلول‌های بدن را آسان می سازد.

طبق جدیدترین تحقیقات ال آرژنین باعث تحریک ترشح انسولین و هورمون رشد می شود که ممکن است به حمایت از علائم دیابت و اختلالات تیروئید کمک کند. رایج ترین کاربردهای دارویی ال-آرژنین بر اساس خواص ضد پلاکتی، ضد ایسکمیک و ضد ترومبوتیک آن است.

رابطه بین آرژنین و اکسید نیتریک یکی از اصلی ترین دلایلی است که توجه ورزشکاران و بدنسازان را به خود جلب کرده است. استفاده از ال آرژنین به منظور عضله سازی و افزایش عروق است. علاوه بر این, مردان  قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ را برای درمان اختلال نعوظ مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید: ترکیبات قرص ال آرژنین چیست؟

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای چیست؟

قرص ال آرژنین فواید بی شماری دارد. در ادامه تعدادی از مهم ترین و معروف ترین مزایای آن بررسی می شود.

۱- قرص ال آرژنین برای درمان اختلال نعوظ

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ گاهی اوقات برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان و افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی به دلیل دخالت آن در سنتز اکسید نیتریک تجویز می شود. ED با ناتوانی مرد در ایجاد یا حفظ نعوظ برای رابطه جنسی مشخص می شود. ال آرژنین یک اسید آمینه و پیش ساز اکسید نیتریک است.

اکسید نیتریک یک مولکول سیگنال دهی است که نقش های زیادی در بدن انسان ایفا می کند که یکی از آنها شل شدن عضلات صاف در حین نعوظ است.

علل زیادی برای ED وجود دارد، از جمله: فشار خون بالا، کاهش جریان خون، کهولت سن، دیابت، مشکلات هورمونی، افسردگی یا سایر مشکلات روانی، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، سوء مصرف مواد مخدر، جراحی لگن و اختلالات سیستم عصبی.

قرص ال آرژنین 1000 برای لاغری و کاهش وزن

۲- قرص ال آرژنین برای لاغری

قرص ال آرژنین به سوزاندن چربی در عین حفظ توده عضلانی کمک می کند. بنابراین، با استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی، متابولیسم کلی بدن را افزایش داده و به تشکیل توده عضلانی کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی بر روی مردان دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفته تا مشخص گردد که قرص ال آرژنین  ۱۰۰۰ به کاهش وزن آنها کمک می کند یا خیر.

از بین ۳۰۰ شخص به برخی از آنها ال آرژنین و به برخی دارونما داده شد. این افراد روزانه ۱۰۰۰ کالری دریافت می کردند و ۹۰ دقیقه در پنج روز هفته ورزش کرده اند. از بین افرادی که ال آرژنین مصرف کرده اند، ۱۰۰ درصد کاهش وزن گروه ال آرژنین چربی بوده است؛ در مقایسه با گروه دارونما که ۴۰ درصد از توده عضلانی خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: آیا ال آرژنین برای لاغری موثر است؟

۳- قرص ال آرژنین برای افزایش قد

آرژنین یک اسید آمینه مهم است که در رشد قد نقش بسزایی دارد. ال آرژنین تکثیر سلول‌ها در صفحه رشد استخوان‌ها را تقویت می‌کند تا به رشد طولانی‌تر استخوان‌ها کمک کند. آیا قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ باعث افزایش قد می شود؟ اکثر مطالعات نشان داده اند که آرژنین خوراکی به تنهایی سطح هورمون رشد در حالت استراحت را حداقل ۱۰۰ درصد افزایش می دهد در حالی که ورزش می تواند سطح هورمون رشد را ۳۰۰-۵۰۰ درصد افزایش دهد.

مقدار دوز مصرفی برای کودکان و نوجوانان در حال رشد به این شکل است:

  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۳ میلی گرم در روز
  • کودکان ۳-۸ سال: ۶ میلی گرم در روز
  • کودکان ۸-۱۲ سال: ۱۱ میلی گرم در روز
  • کودکان ۱۳-۱۸ سال: ۱۷ میلی گرم در روز
قرص ال آرژنین 1000 برای فشار خون

۴- قرص ال آرژنین برای فشار خون بالا

برخی از افراد قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ را برای آرامش و باز کردن شریان ها مصرف می کنند که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که ال آرژنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد، کلسترول را بهبود بخشد و سلامت کلی رگ های خونی را بهبود بخشد.

بررسی چندین مطالعه نشان داد که بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا که روزانه مکمل‌های ال-آرژنین مصرف می‌کنند، فشار خون پایین (دیاستولیک) خود را حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهند.

قرص ال آرژنین 1000 برای بدنسازی

۵- ال آرژنین برای بدنسازی

ال آرژنین توسط بدنسازان به عنوان مکمل بدنسازی قبل از تمرین برای افزایش انرژی، قدرت و عضله سازی استفاده می شود. مصرف ال آرژنین برای بدنسازی و وزنه برداری می تواند با ترشح هورمون های رشد به رشد عضلات کمک کند.

ال-آرژنین همچنین با افزایش جریان خون و کاهش خستگی از طریق تولید کراتین استقامت را در حین اجراهای ورزشی افزایش می دهد. افزایش گردش خون اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به عضلات در حال تمرین برسد تا عملکرد را تقویت کرده و رشد عضلانی را تقویت کند.

تقویت کننده های اکسید نیتریک مانند ال-آرژنین معمولاً برای افزایش سنتز پروتئین، کوتاه کردن زمان ریکاوری برای تمرینات و افزایش قدرت استفاده می شوند. این اسید آمینه کمک می کند تا رشد عضلانی در بدنسازان و ورزشکاران را افزایش داده و کارایی تمرین را بهبود بخشد. همچنین به کاهش زمان بهبود آسیب های استخوانی کمک می کند.

عوارض جانبی قرص ال آرژنین ۱۰۰۰

ال-آرژنین به طور کلی در صورت مصرف مناسب به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی کمی گزارش شده است. عوارض قرص ال آرژنین به طور کلی نادر هستند. اما برخی مانند حالت تهوع و اسهال موقت گزارش شده است.

تداخلات دارویی قرص ال آرژنین ۱۰۰۰

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ احتمال دارد با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • رقیق کننده های خون از جمله آسپرین و وارفارین
  • دیورتیک های خاص
  • نیتروگلیسیرین
  • برخی از داروهای فشار خون بالا
  • داروهای اختلال نعوظ
  • داروهای دیابت

موارد منع مصرف قرص ال آرژنین ۱۰۰۰

زنان در دوران بارداری و شیردهی نباید ال آرژنین مصرف کنند زیرا اثرات این قرص هنوز بر روی جنین و نوزادان در حال رشد ناشناخته باقی مانده است.

ال-آرژنین باید با احتیاط توسط افرادی که از داروهای تجویزی برای فشار خون بالا استفاده می کنند استفاده شود.

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ می تواند آلرژی و آسم را بدتر کند.

L-arginine ممکن است فشار خون را کاهش دهد و ممکن است با داروهای ضد فشار خون، مهارکننده‌های ACE و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین تداخل داشته باشد. وقتی ال آرژنین با چنین داروهایی ترکیب شود، ممکن است به کاهش شدید فشار خون کمک کند که می تواند منجر به عوارض جدی شود.

ال آرژنین همچنین ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. در نتیجه، ممکن است با داروهای ضد دیابت مانند گلوکترول و آواندیا تداخل داشته باشد.

اعتقاد بر این است که ال-آرژنین لوزالمعده را تحریک می کند تا گلوکاگون ترشح کند، هورمونی که هنگام پایین آمدن سطح قند خون ترشح می شود، که ممکن است ظرفیت مشاهده شده آن را برای تأثیر بر سطح قند خون توضیح دهد.

دوز مصرفی قرص ال آرژنین ۱۰۰۰

قبل از مصرف ال آرژنین حتما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است. این امر مخصوصاً در صورتی که از قبل یک بیماری پزشکی دارید یا از داروهای تجویزی استفاده می کنید بسیار مهم است.

به طور کلی، دوز قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ ممکن است با توجه به سن، وزن و وضعیت سلامتی هر شخص متفاوت باشد. علاوه بر این، مقدار دوز ممکن است بر اساس کارکرد آن متفاوت باشد.

به عنوان مثال استفاده از ۶ تا ۲۰ گرم ال آرژنین در روز، تقسیم به سه دوز، را برای نارسایی احتقانی قلب توصیه می شود. با این حال، آنژین صدری یا درد قفسه سینه مرتبط با بیماری عروق کرونر دارای دوز بسیار کمتری است که بین ۳ تا ۶ گرم سه بار در روز متغیر است.

مقاله پیشنهادی:
همچنین برای دریافت اطلاعات تکمیلی در زمینه زمان و نحوه مصرف قرص ال آرژنین می توانید مقاله طریقه صحیح مصرف ال آرژنین و مقدار مناسب را مطالعه فرمایید.

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ خارجی

مکمل های ال آرژنین که زمانی محصول نسبتا کمیابی بود، امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شرکت‌هایی که این مکمل‌ها را تولید می‌کنند ادعا می‌کنند که اثرات مفیدی از افزایش استقامت عضلانی تا کاهش فشار خون دارند. در ادامه سه تا از بهترین مکمل های ال آرژنین خارجی را معرفی می کنیم.

۱- قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ میلی گرم ویثر نوتریشن

شاید به توان گفت ال آرژنین ۱۰۰۰ ویثر نوتریشن بهترین مارک ال آرژنین ایرانی به حساب می آید. این مکمل در افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد ورزشکاران و تقویت سیستم ایمنی موثر است. ال آرژنین ۱۰۰۰ ویثر نوتریشن در قوطی ۹۰ عددی عرضه می شود و طبق دستورالعمل نوشته شده روی آن مصرف روزی دو عدد قرص یکی قبل از تمرین و دومی قبل از خواب مفید است.

قرص ال آرژنین 1000 میلی گرم ویثر نوتریشن

۲- قرص ال آرژینین ۱۰۰۰ میلی گرم یوروویتال

یکی از بهترین این مکمل ها قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ خارجی یورویتال است. قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ یوروویتال آلمانی است اما در چند سال اخیر در شرکت دارویی حکیمان طب و تحت لیسانس آلمان تولید می گردد. این قرص برای کمک به عضله سازی، بهبود قوای جنسی و افزایش سطح انرژی سودمند است. در بسته بندی این محصول تعداد ۶۰ عدد قرص وجود دارد که روزانه یک قرص همراه غذا باید مصرف شود.

ال آرژینین 1000 میلی گرم یوروویتال

۳- قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ کارن

اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و بهبود سلامت جنسی خود هستید، قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ کارن می تواند به شما در رسیدن به این اهداف کمک می کند. قرص ال آرژنین کارن تولید کشور ایران است که یکی از محبوب ترین شرکت های دارویی و مکمل سازی برای ورزشکارانی است که به دنبال عضله سازی و تقویت عملکرد بدنی خود در تمرینات و مسابقات هستند. این محصول در بسته بندی های ۹۰ عددی موجود است که برای نتیجه گیری بهتر می بایست روزانه ۲ تا ۳ عدد نیم ساعت قبل از ورزش و قبل خواب مصرف شود.

ال آرژنین 1000 میلی گرم کارن 90 عددی

سخن پایانی
در این مقاله به طور مفصل درباره فواید و عوارض احتمالی ال آرژنین ۱۰۰۰ صحبت کردیم. این مکمل در کنار مزایای بیشماری که دارد در صورت مصرف اشتباه ممکن است با عوارضی همراه باشد. بنابراین قبل از خرید بهتر است با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید.

منبع: asitisnutrition

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.