قرص زینک چیست؟

قرص زینک و درمان کمبود زینک در بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید: در چند سال گذشته بسیاری از مردم بر اساس تبلیغات و شنیده اطرافیان به خوردن قرص‌ زینک و مکمل های زینک روی آورده اند. زینک (Zinc) یا روی نه تنها یکی از فراوان ترین مواد معدنی در بدن انسان، بلکه از هر لحاظ نقش کلیدی در سلامتی دارد. تحقیقات نشان می دهد این ماده معدنی عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند، سطح قند خون را تثبیت می کند و از سلامت پوست، مو، ناخن، چشم و قلب محافظت می کند و دلایل فراوان دیگری که اهمیت دریافت روزانه این ماده معدنی توسط بدن را خاطر نشان می کند.

قرص زینک چیست؟

قرص زینک یا روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روش‌های متعدد از آن استفاده می‌کند. در حقیقت، روی دومین ماده معدنی کمیاب در بدن بعد از آهن است و در همه سلول‌ها وجود دارد. زینک برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرایندهای دیگر کمک می‌کنند، لازم است. این مینرال برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن حیاتی است. این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین مورد نیاز است. علاوه بر این بدن برای تقسیم سلول‌ها به زینک وابسته است. از آنجا که یکی از آنزیم‌های مهم برای حس چشایی و بویایی به این ماده مغذی وابسته است، کمبود روی می‌تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد.

قرص زینک و درمان کمبود زینک در بدن

اگرچه کمبود زینک بسیار نادر است، اما این ماده معدنی به عنوان یک ماده مغذی ضروری در بدن شناخته می شود، به این معنی که بدن قادر به تولید آن به تنهایی نیست. افرادی که رژیم های غذایی خاص، اختلال در جذب مواد مغذی، یا شرایط جسمانی خاص دارند، بیشتر مستعد ابتلا به کمبود زینک هستند. علائم کمبود زینک در بدن شامل کاهش ایمنی، سرما خوردگی های مداوم، ریزش مو، کم اشتهایی و ترمیم آهسته زخم ها در بزرگسالان و اسهال و عفونت‌های تنفسی در کودکان است. خوشبختانه کمبود روی با خوردن قرص های زینک و تغییر در سبک غذایی به راحتی اصلاح می ‌شود و علائم ناشی از کمبود زینک به سرعت برطرف می شود. به عنوان مثال بیماری های پوستی طی ۱ الی ۲ هفته پس از شروع مصرف قرص های زینک بهبود می یابند. یونی زینک یکی از بهترین مکمل های زینک می باشد که علاوه بر زینک سولفات حاوی دیگر ویتامنیهای مغذی و معدنی نیز می باشد برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک کلیک کنید.
مزایای قرص زینک
مزایای قرص زینک

فواید مصرف قرص زینک چیست؟

وجود عنصر روی در بدن به عنوان یکی از مهمترین املاحی که می تواند تعادل را در سطح بدن ایجاد کرده و عملکرد سیستم بدن را به خوبی کنترل کند، ضروری است. استفاده از قرص زینک می تواند سطح روی را در بدن به حد کافی برساند. از مهم‌ترین دلیل مصرف زینک این است که کمبود این مینرال در بدن می‌تواند با ناباروری مردان، کاهش سیستم ایمنی بدن، افسردگی و دیابت نوع ۲ همراه باشد و با مصرف مکمل روی می‌توان با آنها مبارزه کرد.

از آنجایی‌که روی نقش اساسی در حفظ بینایی دارد، کمبود روی می‌تواند بینایی را تغییر دهد و باعث ایجاد تغییراتی در شبکیه چشم (پشت چشم که تصاویر متمرکز است) شود. روی ممکن است در برابر ویروس‌ها نیز تأثیر بگذارد زیرا به نظر می‌رسد علائم ویروس رینوویروس (سرماخوردگی) را کاهش می‌دهد، اما محققان هنوز نمی‌توانند دقیقاً نحوه عملکرد آن را توضیح دهند.

علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهد که این مینرال دارای برخی از فعالیت‌های ضدویروسی علیه ویروس تب ‌خال نیز است.اثرات مثبت زینک در بدن بسیار زیاد است که در ادامه می توان به مهمترین موارد آن اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی

زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از آنجا که این مینرال برای عملکرد سلول‌های ایمنی و سیگنالینگ سلولی ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعف پاسخ ایمنی شود. مصرف قرص زینک تولید سلول‌های ایمنی را تحریک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. مطالعات در رابطه با این ریزمغذی نشان داد که مصرف ۸۰-۹۲ میلی گرم زینک در روز ممکن است طول دوره سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل‌های زینک به طور قابل توجهی خطر عفونت را کاهش می‌دهند و پاسخ ایمنی را در بزرگسالان مسن افزایش می‌دهند.

  • تسریع بهبود زخم‌ها

از زینک در بیمارستان‌ها برای درمان سوختگی، تسریع بهبود زخم‌ و سایر آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود. از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد ایمنی بدن و پاسخ التهابی دارد برای تسریع بهبودی ضروری است. در حقیقت پوست شما مقدار نسبتاً زیادی (حدود ۵٪) از زینک کل بدن را در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین کمبود این مینرال می‌تواند بهبود زخم‌ها را به تأخیر بیندازد. به عنوان مثال، در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۶۰ فرد مبتلا به زخم پای دیابتی، مشخص شد کسانی که ۲۰۰ میلی گرم روی در روز مصرف می‌کردند، کاهش قابل توجهی در اندازه زخم‌ها در مقایسه با سایر افراد داشتند.

مطالعه بیشتر: برای مشاهده مشخصات و قیمت لیست مکمل های زینک پلاس به صفحه “زینک پلاس” در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های وابسته به سن

این مینرال مفید که در قالب قرص زینک مصرف می شود، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های وابسته به سن مانند ذات الریه، عفونت را کاهش می‌دهد. روی ممکن است با افزایش فعالیت سلول‌های T و سلول‌های قاتل طبیعی که به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می‌کنند، استرس اکسیداتیو را کاهش داده و پاسخ ایمنی را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده است پاسخ به واکسیناسیون آنفلوانزا در افراد مسنی که مکمل روی مصرف می‌کردند بسیار مطلوب‌تر از سایرین است از اینرو در تمامی مکمل سالمندان زینک گنجانده شده است. این مینرال خطر ذات الریه را کاهش می‌دهد و عملکرد ذهنی افراد را نیز افزایش می‌دهد. در واقع مصرف ۴۵ میلی گرم زینک در روز می‌تواند میزان عفونت را در بزرگسالان مسن تقریباً ۶۶٪ کاهش دهد.

علاوه بر این در یک مطالعه بزرگ با بیش از ۴۲۰۰ نفر شرکت کننده مشخص شد مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدان به صورت روزانه (ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن) به علاوه روی باعث بهبود بینایی شده و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به AMD (بیماری چشمی وابسته به سن) پیشرفته را کاهش می‌دهد.

  • درمان آکنه و کاهش التهاب

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تخمین زده شده تا ۹٫۴٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آکنه در اثر انسداد غدد تولید کننده چربی پوست و تجمع باکتری‌ها و التهاب ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که هر دو روش درمانی موضعی و خوراکی با زینک می‌توانند با کاهش التهاب، جلوگیری از رشد باکتری‌های مولد آکنه و کاهش فعالیت غدد چربی پوست، آکنه را به طور مؤثر درمان کنند.

مصرف قرص زینک، استرس اکسیداتیو و سطح برخی پروتئین‌های التهابی را در بدن کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می‌شود و یک عامل مؤثر در بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و کاهش توانایی مغز است. در مطالعه‌ای بر روی ۴۰ فرد مسن مشخص شد افرادی که ۴۵ میلی گرم روی مصرف می‌کردند نسبت به گروه دارونما کاهش بیشتری در سطح مارکرهای التهابی داشتند.

 بیشتر بخوانید : جهت بررسی و مشاهده انواع مکمل های جلوگیری از سرماخوردگی بر روی “داروی تقویت سیستم ایمنی” کلیک کنید.
  • قرص زینک و کنترل قند خون

تحقیقات نشان می دهد ماده معدنی زینک در کنترل قند خون بیماران دیابتی بسیار موثر است. از آنجایی که روی نقش مهمی در سنتز، ذخیره سازی و ترشح انسولین ایفا می کند، کمبود زینک در بدن بر تولید و ترشح انسولین تأثیر می گذارد و حتی موجب اختلال در سطح قند خون شود، به خصوص در دیابت نوع دو.
  • قرص زینک و مبارزه با آکنه

قرص های زینک اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری های پوستی رایج مانند آکنه استفاده می‌شوند. طبق تحقیقات گسترده ثابت شده است که نوعی زینک به نام سولفات روی علائم آکنه خفیف تا متوسط ​​را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بر اساس یک بررسی، نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند، مقدار زینک کمتری در بدنشان دارند، بلکه این افراد با مصرف مکمل های زینک کمتر با التهابات آکنه درگیر می شوند.

قرص زینک و سلامت قلب

بیماری قلبی یک بیماری جدی برای سلامتی است که حدودا ۳۳ درصد از مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زینک چند فاکتور موثر در پیدایش بیماری قلبی را بهبود می بخشد. همچنین زینک سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش می دهد. به این ترتیب مکمل های زینک به طور بالقوه می توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند. مطالعه دیگری نشان می دهد که قرص های زینک سطح فشار خون سیستولیک را کاهش می دهند که بالاترین مقدار فشار خون است.

قرص زینک و سلامت چشم

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشمی و یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است. قرص های زینک اغلب برای کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و محافظت در برابر کوری و از دست دادن بینایی استفاده می شود. علاوه بر این زینک در سلامت بینایی و چشم موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ روی ۷۲ فرد مبتلا به AMD نشان داده است که مصرف ۵۰ میلی گرم سولفات روی روزانه به مدت ۳ ماه، پیشرفت بیماری را کند می کند.

قرص زینک و رشد مو

زینک نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند. ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود زینک است. مطالعات نشان می دهد که مصرف قرص زینک ریزش موی ناشی از کمبود زینک را کاهش می دهد. طبق برخی شواهد مشاهده شده که برخی افراد که به حد کافی زینک در بدنشان موجود بوده با مصرف بیش از اندازه زینک دچار ریزش مو شده اند. به همین دلیل، این افراد شاید بهتر باشد زینک موردنیاز بدنشان را از راه تغذیه دریافت کنند و از مصرف خودسرانه قرص زینک پرهیز کنند. غذاهای سرشار از زینک عبارتند از گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو تنبل و عدس.
طریقه مصرف قرص زینک برای مو

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

کمبود زینک موجب ریزش مو، شکنندگی مو و همچنین علائم دیگری نظیر کاهش رشد مو و کم پشتی می شود. دریافت زینک از طریق رژیم غذایی به جای مکمل ها ترجیح داده می شود. با این حال، اگر از ریزش مو یا نازک شدن مو رنج می برید، مصرف قرص زینک همراه با یک رژیم غذایی سالم، برای تقویت مو و رشد مجدد مو بهترین انتخاب است. اغلب افراد گفته اند که تاثیر مصرف قرص زینک روزی یک عدد همراه با آب خنک بعد از دو هفته روی ریزش مو و حجیم و پرپشت شدن موها چشمگیر است.

انواع زینک

هنگام خرید قرص زینک، احتمالاً متوجه شده اید زینک در انواع مختلفی در دسترس است. اشکال مختلف زینک به روش های متفاوتی بر سلامت تأثیر می گذارد. زینک گلوکونات. به عنوان یکی از رایج ترین اشکال زینک، اغلب در مکمل های سرماخوردگی مانند قرص ها و اسپری های بینی استفاده می شود. زینک استات. مانند زینک گلوکونات، اغلب به ترکیبات قرص های سرماخوردگی برای کاهش علائم و تسریع بهبودی اضافه می شود. زینک سولفات. تحقیقات نشان داده است که زینک سولفات علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود زینک، شدت آکنه را کاهش می دهد. زینک پیکولینات. طبق یک مطالعه قدیمی، بدن این شکل زینک را بهتر از سایر زینک ها، از جمله زینک گلوکونات و زینک سیترات جذب می کند. زینک اوروات. این شکل به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می شود و یکی از رایج ترین انواع مکمل های زینک در بازار است. زینک سیترات. مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که این نوع مکمل به خوبی گلوکونات زینک جذب می شود اما طعم تلخی دارد. هنگام انتخاب مکمل‌های زینک احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از این مکمل وجود دارد. اشکال مختلف روی به روش‌های مشخصی بر سلامتی تأثیر می‌گذارند که در ادامه ویژگی‌های درمانی این اشکال شرح داده شده است. ۱- زینک سولفات: به عبارت دیگر سولفات روی علاوه بر جلوگیری از کمبود روی در بدن از ایجاد آکنه نیز می‌کاهد. ۲- زینک گلوکونات: به عنوان یکی از رایج‌ترین فرم‌های بدون نسخه زینک که اغلب در درمان سرماخوردگی به صورت قرص‌های مکیدنی و اسپری بینی استفاده می‌شود. ۳- زینک استات: مانند گلوکونات روی، زینک استات نیز اغلب برای کاهش علائم و تسریع در بهبودی به قرص‌های سرماخوردگی اضافه می‌شود.
۴- زینک پیکولینات: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بدن شما ممکن است این فرم را بهتر از انواع دیگر روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی جذب کند. ۵- زینک اوروتات: این فرم با اتصال به اسید اروتیک تولید می‌شود و یکی از رایج‌ترین انواع مکمل‌های روی در داروخانه ها است. ۶- زینک سیترات: یک مطالعه نشان داد که این مکمل به اندازه گلوکونات روی در بدن جذب می‌شود اما تلخی آن کمتر است و طعم بهتری دارد. اگر مایل به استفاده از قرص زینک هستید فرم های قابل جذب مانند سیترات روی یا گلوکونات روی را انتخاب کنید و از مصرف اکسید روی که جذب ضعیفی دارد، خودداری کنید.

عوارض قرص زینک چیست؟

درصورتیکه میزان زینک بدن به مقدار نرمال باشد. از مصرف زینک پرهیز کنید. مصرف خودسرانه و بیش از حد زینک چنانچه بدن کمبود زینک نداشته باشد موجب کاهش کلسترول مفید بدن و افزایش کلسترول مضر و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف مداوم زینک اصلا خوب نیست چون با آهن تداخل دارد. مخصوصا خانم هایی که کمبود آهن دارند باید با دقت بیشتری زینک بخورند. اگر شما بخواهید هم آهن مصرف کنید و هم زینک حداقل باید ۱۲ ساعت بینشان فاصله بیاندازید. هم چنین مصرف زینک همراه با کلسیم ( شیر، ماست، دوغ و کلا لبنیات) جذب آن را کاهش می دهد. بهتر است قرص زینک همراه با قرص جوشان ویتامین C خورده شود زیرا جذب آن را بالا می برد.
قرص زینک برای خانم ها

قرص زینک برای خانم ها

قرص زینک یکی از مواد معدنی بسیار مفید برای سلامت زنان است. مطالعات پزشکی حاکی از نقش زینک در بهبود اختلالات دستگاه تناسلی زنان، درمان موثر PCOS، دردهای قاعدگی، اندومتریوز و خشکی واژن می باشد. بیایید نقش زینک در سلامت زنان را بررسی کنیم. درد قاعدگی. طی یک آزمایش بالینی مشخص شد که زینک مانند قرص مسکن یا قرص قاعدگی روی درد قاعدگی موثر است. قرص زینک با کاهش التهاب و پروستاگلاندین ها عمل می کند و همچنین بخش مهمی از درمان تعدیل کننده سیستم ایمنی برای اندومتریوز است. پریودهای نامنظم. زینک با تغذیه فولیکول های تخمدان سالم و در نتیجه افزایش تخمک گذاری به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. علائم خلقی قبل از قاعدگی. طبق یک آزمایش بالینی مشخص شده است که قرص زینک می تواند PMS را بهبود بخشد. PCOS. زینک نقش مهمی در تنظیم طبیعی هورمون آندروژن دارد. آندروژن تستوسترون را کاهش داده و علائم آندروژن مانند آکنه و هیرسوتیسم (موهای صورت) را بهبود می بخشد. زینک با مهار ۵α ردوکتاز و در نتیجه کاهش تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می کند. اندومتریوز. کمبود زینک ممکن است در اندومتریوز نقش داشته باشد و قرص زینک التهاب اندومتریوز را کاهش می دهد. آکنه. زینک درمان موثری برای آکنه است و با مسدود کردن آندروژن‌ها، نابودی باکتری‌ها و کاهش تولید سبوم و کراتین عمل می‌کند. تیرویید. زینک همراه با ید و سلنیوم برای سنتز و فعال شدن هورمون تیروئید ضروری است و از ریزش موی مرتبط با بیماری تیروئید جلوگیری می کند. زینک باعث تقویت هورمون تیروئید می شود که به نوبه خود باعث جذب بهتر روی می شود.

کمبود زینک در زنان

یک زن از هر سه زن به کمبود زینک دچار است و در افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند شایع تر است زیرا غذاهای گیاهی کمتر زینک دارند. جذب زینک همزمان با مصرف الکل، داروهای معده، کم کاری تیروئید و کنترل بارداری هورمونی مختل می شود.

عوارض قرص زینک برای زنان

توجه به این نکته مهم است که مقدار بالای زینک در بدن می تواند مس موجود در بدن را کاهش دهد و بر سطح آهن تأثیر بگذارد. مصرف بیش از اندازه زینک همچنین ممکن است با انواع مختلف داروها تداخل داشته باشد.
قرص زینک برای آقایان

قرص زینک برای آقایان

زینک یک ماده معدنی کلیدی است که سلول ها از آن برای متابولیسم مواد مغذی استفاده می کنند. عملکرد سیستم ایمنی، تولید DNA، پروتئین و تقسیم سلولی همگی با میزان زینک در بدن مرتبط هستند. زینک در حفظ سلامت پروستات، سطح تستوسترون و سلامت کلی جنسی آقایان نقش دارد. فواید زینک برای مردان شامل موارد زیر می شود.
  • سلامت جنسی و سطح تستوسترون را افزایش می دهد.
  • به حرکت اسپرم ها کمک می کند.
  • خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد
  • علائم سرماخوردگی را به حداقل می رساند.
  • به مبارزه با آکنه کمک می کند.
  • از طاسی پیشگیری می کند.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • زینک در ترمیم سلول ها نقش دارد.

کمبود زینک در مردان

اختلال نعوظ یا ED یکی از شایع ترین مشکلات جنسی است که مردان با آن دست و پنجه نرم می کنند. دلایل مختلفی برای ED وجود دارد که از کمبود مواد مغذی تا افسردگی بالینی را شامل می شود. در سال های اخیر مشخص شده است که اختلال نعوظ یکی از علائم کمبود روی است. مطالعات اخیر نشان داده است که ارتباط تنگاتنگی بین سطح زینک و تستوسترون وجود دارد. تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن مردان کاهش می یابد و برخی داروها بر سطح تستوسترون تأثیر گذارند. پرکاری یا کم کاری تیروئید بر تستوسترون و میل جنسی تأثیر می گذارد. قرص زینک تأثیر چشمگیری بر سطح تستوسترون در افراد مبتلا به کمبود زینک داشته است.

عوارض قرص زینک برای مردان

مصرف زینک بیش از مقدار توصیه شده در رژیم غذایی منجر به اسهال، استفراغ و گرفتگی معده می شود. حداکثر مقدار توصیه شده زینک مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم است. علائم مصرف بیش از حد روی شامل حالت تهوع و سردرد است. از کجا بدانم بدنم زینک نیاز دارد یا ندارد؟ مقدار نیاز روزانه بدن به زینک ۱۵ میلی گرم است که بیش تر از آن توصیه نمی شود. بهترین زمان خوردن قرص زینک قرص زینک پلاس را همراه با دیگر مکمل های آهن و کلسیم مصرف نکنید. قرص را یک ساعت قبل از یا دو ساعت بعد از وعده ناهار همراه با آب فراوان استفاده کنید. اما اگر شما دچار مشکل معده و گوارش هستید بهترین زمان مصرف قرص همراه با ناهار است. تجربه برخی افراد افزایش اشتها و گرسنگی پس از مصرف قرص زینک است. به این افراد توصیه می شود قرص زینک را شب ها بخورند. همچنین اگر دچار ناراحتی‌های روده‌ای یا کبدی هستید، لازم است قبل از مصرف به پزشک مراجعه کنید. قرص زینک بدون نسخه خرید قرص زینک بدون نسخه در داروخانه های سراسر کشور امکان پذیر است. خرید قرص زینک یا با تجویز پزشک و بعد از بررسی آزمایشات بیمار است یا فرد برای خرید به داروخانه های اینترنتی یا حضوری مراجعه می کند. حتما با داروساز مشورت کنید تا مشکل شما و تداخل با سایر داروهای مصرفی مانند کلسیم و آهن را بررسی کند. مصرف قرص Zink بدون نسخه پزشک، معضلاتی از جمله افزایش ریسک خون ریزی در فرد و کاهش فعالیت سیستم ایمنی او در بر خواهد داشت. بنابراین بدون انجام آزمایش و عدم اطمینان از کمبود این عنصر نباید خودسرانه اقدام به مصرف کنید. قرص زینک چاق کننده است؟ تاکنون هیچ دلیل قطعی و علمی مبنی بر افزایش وزن و چاقی صورت با مصرف قرص زینک وجود ندارد. اما برخی مصرف کنندگان زینک می گویند که زینک هم چاق کننده و هم اشتها آور است. باید گفت تاثیر زینک روی بدن هر فرد فرق دارد و عده ای با خوردن زینک چاق شده اند و عده ای دیگر وزنشان تغییر نکرده است. به طور کلی در افرادی که کمبود وزن ندارند، رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی متعادلی دارند قرص زینک چاق کننده نیست. افراد می توانند از پودرهای کلاژن ساز برای چاقی صورت مصرف کنند.
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.