قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص سی ال ای و ال کارنیتین مکمل هایی هستند که معمولا برای کاهش وزن و عضله سازی استفاده می‌شوند. این مکمل‌ ها ارزان قیمت هستند و می‌توانند متابولیسم چربی را افزایش دهند تا در رسیدن به تناسب اندام به خوبی موفق شوید. در حالی که CLA بر کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی تمرکز دارد، ال کارنیتین به استفاده از انرژی چربی های مصرف شده کمک می‌کند.

قرص های سی ال ای (Conjugated Linoleic Acid) و ال کارنیتین چربی سوزهای معروف و شناخته شده‌ای هستند که برای کاهش وزن و تناسب اندام مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که این دو مکمل مکانیسم اثر متفاوتی دارند اما چربی سوزی را در افراد تسریع می‌کنند.

سی ال ای و ال کارنیتین برای کاهش وزن مفید هستند و تجزیه چربی اضافی ذخیره شده در بدن را تسهیل می‌کنند. این مکمل ها به عنوان تقویت کننده متابولیسم عمل می‌کنند و بدن را تشویق می‌کنند تا از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده کند. استفاده از این قرص ها در کنار ورزش راهی عالی برای کاهش وزن است.

مزایای سلامتی قرص سی ال ای

هنگامی که می‌خواهید وزن کم کنید، یافتن راه های سالم برای این کار مهم است.  مکمل های سی ال ای حاوی اسید لینولئیک کونژوگه هستند، یک اسید چرب طبیعی که در گوشت گاو و بسیاری از محصولات لبنی یافت می‌شود.

مصرف اسید لینولئیک می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند زیرا تولید آنزیم های مورد نیاز بدن برای تجزیه چربی را افزایش می‌دهد.

شواهد نشان می‌دهد که CLA می‌تواند سطح تری گلیسیرید پلاسما و کلسترول LDL را در بدن کاهش دهد و از سلامت قلب حمایت کند.

مصرف قرص سی ال ای می‌تواند به شما در ساخت عضلات بدون چربی کمک کند. اسید لینولئیک رشد ماهیچه ها را تشویق می‌کند و همچنین از تجزیه عضلات جلوگیری می‌کند.

سلامت استخوان برای بسیاری از افراد، به ویژه با افزایش سن، یک نگرانی بزرگ است. طبق تحقیقات، ممکن است بتوانید با مصرف مکمل‌ های CLA و کلسیم، خطر پوکی استخوان را کاهش دهید.

مطلب پیشنهادی:
برای اینکه درباره سی ال ای ، فواید و مضرات آن بیشتر بدانید مطالعه مقاله «سی ال ای CLA چیست» را پیشنهاد می کنیم.

طریقه مصرف قرص سی ال ای

اگر هدف شما کاهش وزن و تشویق رشد عضلات است، توصیه کلی این است که روزانه از ۱٫۶ تا ۶٫۸ میلی گرم  CLA مصرف کنید. این وضعیت باید به مدت ۱۲ هفته ادامه یابد تا بتوانید نتایج را مشاهده کنید. یک بزرگسال سالم می‌تواند روزانه ۳ تا ۶ میلی گرم CLA برای کاهش وزن مصرف کند.

از آنجایی که توصیه های دوز متفاوت است، همیشه با پزشک خود در مورد بهترین میزان مصرف صحبت کنید.

علاوه بر کاهش چربی، مصرف روزانه CLA به مدت شش ماه باعث رشد عضلات و انرژی بیشتر می‌شود. با این حال، ترکیب مکمل CLA با یک رژیم غذایی خوب و تمرین روتین بهترین استراتژی برای کاهش وزن است.

عوارض قرص سی ال ای

سی ال ای در واقع نوعی چربی ترانس است که اگر در مقادیر کم مصرف شود برای سلامتی مضر نیست.  مصرف مکمل های CLA با دریافت آنها از غذا بسیار متفاوت است. به جای دریافت CLA از غذاهای کامل، اسید لینولئیک موجود در مکمل ها از روغن های گیاهی مانند روغن گلرنگ بدست می‌آید. اینها معمولاً از نظر شیمیایی تغییر می‌کنند.

در حالی که CLA برای کاهش مقدار چربی در بدن شما طراحی شده است، می‌تواند منجر به تجمع بیشتر چربی در کبد شود. علاوه بر این، به دلیل افزایش خطر مقاومت به انسولین و کاهش سطوح کلسترول HDL (خوب) ممکن است میزان التهاب را در بدن افزایش دهد.

افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند اسهال، تهوع و استفراغ را تجربه کنند. با مصرف قرص سی ال ای حتی احتمال ابتلا به استرس اکسیداتیو وجود دارد. بنابراین همیشه هنگام مصرف مکمل های CLA احتیاط کنید و قبل از استفاده با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

در وبسایت healthline می خوانیم:
CLA نوعی اسید چرب امگا ۶ است. با این که از نظر فنی نوعی چربی ترانس است، اما با چربی های ترانس صنعتی که به سلامتی شما آسیب می رساند بسیار متفاوت است. مطالعات حاکی از آن است افرادی که CLA را مصرف می کنند، سلامت متابولیک خود را بهبود بخشیده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها در آنها کاهش می یابد.

مزایای مصرف قرص ال کارنیتین

ال کارنیتین چیست؟ ال کارنیتین ماده ای است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و ارگانیسم ها قادر به تولید آن به میزان مشخصی هستند. سنتز آن به وجود اسیدهای آمینه لیزین و متیونین، ویتامین های B3، B6، C و آهن بستگی دارد.

ال کارنیتین نوعی کارنیتین است. کارنیتین ها مشتقات آمینواسیدی هستند که با انتقال اسیدهای چرب با زنجیره بلند (LCFAs) به میتوکندری، نیروگاه سلول، نقش کلیدی در تولید انرژی دارند. از آنجایی که LCFA ها منبع اصلی سوخت برای عضلات هستند، ال-کارنیتین برای متابولیسم انرژی ضروری است.

ال کارنیتین انتقال اسیدهای چرب زنجیره بلند (چربی) به داخل میتوکندری را تسهیل می‌کند تا سوزانده و سپس به عنوان انرژی استفاده شوند. استفاده از قرص ال کارنیتین در رژیم غذایی برای فعالیت های ورزشی قدرتی و همچنین برای ورزش های استقامتی مناسب است.

محققان دریافته‌اند که مکمل ال کارنیتین می‌تواند به کاهش BMI، وزن بدن و توده چربی به میزان متوسط کمک کند. این امر به ویژه برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند صادق است.

خرید اینترنتی انواع قرص cla

تحقیقات نشان می‌دهد که ال-کارنیتین ممکن است تأثیر قابل توجهی در افزایش عضلات بدون چربی داشته باشد. این امر در کنار توانایی آن در کاهش آسیب عضلانی و بهبود ریکاوری پس از ورزش، یکی از دلایل محبوبیت آن در بین بدنسازان است.

تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به بیماری های قلبی سطوح پایین تری از کارنیتین دارند، بنابراین منطقی است که مصرف کارنیتین می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. ال کارنیتین به کاهش فشار خون، هیپرگلیسمی، چاقی و سایر شرایطی که می‌توانند باعث مشکلات قلبی عروقی شوند، کمک می‌کند.

تحقیقات همچنین از پتانسیل این مکمل برای کمک به بهبود عملکرد ذهنی در افراد مسن مبتلا به بیماری آلزایمر و اختلال شناختی خفیف پشتیبانی می‌کند.

همچنین از ال کارنیتین برای درمان بیماران مبتلا به سمیت اسید والپروئیک استفاده کنند، دارویی که برای درمان اختلال دوقطبی، میگرن و صرع استفاده می‌شود.

طریقه مصرف قرص ال کارنیتین

دوز ال کارنیتین به اهداف افراد بستگی دارد. افرادی که از آن برای بهبود عملکرد ورزشی و کاهش وزن استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۲ تا ۶ گرم در روز به مدت ۱ تا ۲۸ روز مصرف می‌کنند. بیماران سرطانی معمولاً دوزهای مکمل را از ۲۵۰ میلی گرم تا ۳ گرم در روز استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:
برای اینکه درباره طریقه مصرف ال کارنیتین برای لاغری بیشتر بدانید مطالعه مقاله «نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری» را پیشنهاد می کنیم.

عوارض قرص ال کارنیتین

اگرچه ال کارنیتین می‌تواند از راه های زیادی به افراد کمک کند، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارد:

  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • بوی بدن شبیه ماهی

سایر عوارض جانبی بالقوه جدی تر با استفاده از ال کارنیتین شامل تشنج در افراد مبتلا به اختلالات تشنج، ضعف عضلانی در افراد مبتلا به اورمی و واکنش های آلرژیک شدید است. ال کارنیتین همچنین ممکن است با داروهایی از جمله وارفارین (رقیق کننده خون) و انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد.

قرص سی ال ای بهتر است یا ال کارنیتین؟

قرص سی ال ای و ال کارنیتین مکمل هایی هستند که معمولا برای کاهش وزن و عضله سازی استفاده می‌شوند. اسید لینولئیک مزدوج و ال کارنیتین می‌توانند برای کسانی که به نظر می‌رسد در مسیر کاهش وزن خود به مرحله استپ وزنی رسیده‌اند، مفید باشند.

این مکمل‌ ها ارزان قیمت هستند و می‌توانند متابولیسم چربی را افزایش دهند تا در رسیدن به تناسب اندام به خوبی موفق شوید. در حالی که CLA بر کاهش چربی بدن و افزایش توده عضلانی تمرکز دارد، ال کارنیتین به استفاده از انرژی چربی های مصرف شده کمک می‌کند.

درست مانند هر مکمل دیگری، قرص های سی ال ای و ال کارنیتین زمانی بهترین عملکرد را دارند که همراه با رژیم غذایی متعادل و فعالیت ‌های بدنی مصرف شوند. به شدت توصیه می‌شود قبل از استفاده از این مکمل ها با یک متخصص تغذیه خبره، پزشک خود یا یک متخصص واجد شرایط مشورت کنید.

سخن پایانی
در این مقاله درباره اینکه قرص سی ال ای یا ال کارنیتین کدام بهتر است صحبت کردیم. برای انتخاب بین این دو مکمل به شرایط جسمانی و هدف خود توجه کنید. همچنین بهتر است قبل از خرید با مربی، پزشک یا مشاور داروخانه مشورت کنید. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با داروساز داروخانه داروبوم خریدی مطمئن داشته باشید.

منبع: livestrong

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.