اگر بدن‌سازی را رها کنیم چاق می‌شویم؟

بدن‌سازی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بدن‌سازی و فعالیت‌های بدنی برای حفظ سلامتی بدن از جنبه‌های مختلف مفید هستند. درواقع اطلاعات افراد در این زمینه تا حدی بالاست که اکثراً سعی می‌کنند حتی با یک پیاده‌روی ساده در طول روز از منافع فعالیت بدنی بهره‌مند شوند. بدن‌سازی یکی از رشته‌های ورزشی که طرفداران بسیاری دارد و آقایان و خانم‌های زیادی در این رشته فعالیت می‌کنند. بدن‌سازی بر روی رشد عضلات متمرکز است و با تقویت عضلات بدن توان بدنی و انرژی فرد را افزایش می‌دهد؛ اما یکی از سؤالات مطرح در این زمینه این است که اگر بدن‌سازی را رها کنیم چاق می‌شویم؟ آیا امکان دارد تمام تلاش‌های ما برای عضله سازی از بین برود و بافت چربی جایگزین عضلات شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات در ادامه مقاله با ما در داروبوم همراه شوید.

فواید بدن‌سازی برای مقابله با چاقی

چاقی و اضافه‌وزن از معضلات دنیای مدرن کنونی است زیرا فعالیت افراد با استفاده از وسایل الکترونیک بسیار کمتر از قبل شده است. تسهیل کارها با استفاده از کامپیوتر و اینترنت و استفاده از مواد غذایی پرکاری نیز به این مسئله دامن می‌زند. سبک زندگی امروزه به‌طورکلی به‌طرف اضافه‌وزن و چاقی است و ما تنها با ورزش و پیروی از رژیم غذایی مناسب و سالم می‌توانیم تناسب‌اندام خودمان را در این شرایط حفظ کنیم.

چاقی و اضافه‌وزن علاوه بر ایجاد تغییر در ظاهر بدن زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن و متابولیک را فراهم کرده و سلامتی افراد را به مخاطره می‌اندازند. و البته بهترین راه مقابله با اضافه‌وزن و چاقی فعالیت بدنی بیشتر است تا عضلات بتوانند جایگزین بافت چربی شوند.

بدن‌سازی یکی از ورزش‌هایی است که برای عضله سازی بسیار مفید است. در این ورزش با تمرینات مکرر و کار با وزنه‌های مختلف عضلات تقویت‌شده و جایگزین بافت چربی می‌شوند. درواقع افزایش توده عضلانی در بدن با بالا بردن سطح متابولیسم باعث می‌شود چربی‌های ذخیره‌شده در بدن سوخته و به انرژی تبدیل شود.

توده عضلانی بیشتر علاوه بر تغییر ظاهر بدن و تناسب‌اندام باعث افزایش قدرت و توانایی بدنی شما می‌شود. افزایش توانایی جسمی و بهبود روحیه باعث می‌شود شما بهتر از پس کارهای روزانه برآمده و استرس و اضطراب روزانه شما کاهش می‌یابد. علاوه بر این تمرینات بدن‌سازی باعث بهبود سیستم قلبی- عروقی خواهد شد. عضلات قوی‌تر جداره قلب باعث پمپاژ بهتر خون در کل بدن شده و شما احساس قدرت و نشاط بیشتری خواهید داشت.

پیشنهاد داروبوم برای کسب اطلاعات در خصوص مکمل های لاغری و چربی سوز مطالعه مقاله “معرفی بهترین مکمل‌های بدن‌سازی چربی سوز!” است.

تأثیرات رها کردن تمرینات بدن‌سازی

تاثیرات بدنسازی
تاثیرات بدنسازی

با تمام مزایای فوق اگر ما به‌طور ناگهانی بدن‌سازی را رها کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعاً رها کردن تمرینات بدنی تأثیرات سوئی برای بدن به دنبال خواهد داشت.

برای آشنایی با عوارض مکمل بدنسازی مطالعه “عوارض مکمل‌های بدن‌سازی چیست؟” پیشنهاد می گردد.

تحلیل توده عضلات

یکی از اولین اثرات بد رها کردن تمرینات بدن‌سازی تحلیل توده عضلانی است. اگرچه شما حتماً با سختی فراوان و تحمل تمرینات سنگین طی چندین دوره حجم و توده عضلانی خودتان را تقویت کرده‌اید ولی رها کردن تمرینات به‌تدریج باعث تحلیل و از دست رفتن توده عضلانی شما خواهد شد. در حالت معمول برای عضله سازی از طریق تمرینات بدن‌سازی بین ۲ تا ۶ ماه وقت لازم است که با رها کردن این ورزش شما زحمات خودتان را به‌راحتی هدر خواهید داد.

پس از متوقف کردن تمرینات بدن‌سازی حجم عضلات شروع به از دست رفتن کرده و شما پس از مدتی کاملاً متوجه این روند خواهید شد. قطر فیبرهای عضلانی در این حالت کاهش‌یافته و درنهایت با عدم ازسرگیری تمرینات دچار تحلیل عضلانی شدید خواهید شد.

کاهش قدرت بدنی

از طرف دیگر از دست رفتن حجم و توده عضلات باعث کاهش قدرت بدنی شما خواهد شد. همان‌طور که گفته کاهش قطر فیبرهای عضلانی منجر به تحلیل عضلات شده و توده عضلانی کمتر برابر با کاهش توان بدنی شماست.

کاهش انرژی

با رها کردن تمرینات انرژی شما نیز کاهش می‌یابد زیرا رابطه مستقیمی بین حجم و توده عضلانی و افزایش انرژی در بدن وجود دارد. علاوه بر این تأثیرات روانی تحلیل عضلات درنتیجه رهاسازی تمرینات بدن‌سازی نیز باعث کاهش توانایی جسمی شما خواهد شد.

تحلیل عضلات

با رهاسازی تمرینات شما شاهد تغییرات چشمگیری در هیکل خود خواهید بود و به‌تدریج با تحلیل عضلات چربی‌های بیشتری در بدن شما تجمع می‌یابد. این مسئله باعث چاقی شما خواهد شد و درواقع ما به پاسخ سؤال خود رسیدیم؛ زیرا عدم انجام تمرینات بدن‌سازی پس از مدتی باعث می‌شود وزن بدن شما با افزایش ذخایر چربی در بدن افزایش یابد.

نکته‌ای دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره‌کنیم این است که افراد فکر می‌کنند با رها کردن تمرینات بدن‌سازی عضلات آن‌ها به چربی تبدیل می‌شود. برای روشن شدن این نکته باید خدمت شما عرض کنیم که بافت عضله و چربی دو ساختار مجزا هستند و قابلیت تبدیل به هم را ندارند.

با رها کردن فعالیت‌های بدنی فرآیندی که در بدن شما رخ می‌دهد تحلیل توده عضلانی است. عضلات شما در وضعیت فعال آمینواسیدهای مصرف‌شده از طریق تغذیه را جذب کرده و آن‌ها را صرف ساخت فیبرهای عضلانی می‌کنند. بدین ترتیب توده و حجم عضلات شما افزایش می‌یابد.

اگر به هر دلیلی فعالیت بدنی و عضلات شما کاهش یابد آمینواسیدهای مصرفی شما از طریق رژیم غذایی مانند قبل برای ساخت عضلات مصرف نشده و در عوض به‌صورت یک کالری اضافی به چربی تبدیل می‌شوند. همین امر باعث چاق شدن افراد بعد از رها کردن بدن‌سازی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص تاثیر بدنسازی بر چهره و بدن مطالعه مقاله “آیا بدن‌سازی بر روی چهره تأثیر منفی دارد؟” پیشنهاد می شود.

سخن پایانی:
درنهایت اگر به هر دلیلی مجبور شدید تمرینات بدن‌سازی را رها کنید اولین مسئله‌ای که برای جلوگیری از چاقی باید انجام دهید این است که کالری مصرفی خودتان را کنترل کنید. با کنترل مصرف کالری هرچند نمی‌توان از تحلیل عضلات جلوگیری کرد و این مسئله حتماً اتفاق خواهد افتاد اما با مصرف غذاهایی با کالری کمتر و توجه به رژیم غذایی می‌توانید از افزایش وزن جلوگیری کنید. زیرا شما در حالت فعالیت قطعاً به کالری بیشتری نیاز دارید که آن‌ها توسط بدن سوخته و به انرژی تبدیل می‌شوند اما اگر فعالیت بدنی شما کم باشد بدن کالری اضافی را به شکل چربی در قسمت‌های مختلف بدن ذخیره می‌کند. بهترین تغذیه در دورانی که نمی‌توانید تمرینات بدن‌سازی را انجام دهید استفاده بیشتر از غذاهای حاوی پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی است تا مانع از چاقی و اضافه‌وزن شود. بنابراین برای حفظ سلامتی خودتان و هدر ندادن زحمات چندماهه و حتی چندساله سعی کنید حتی در منزل فعالیت‌های بدن‌سازی خودتان را ادامه دهید تا عضلات ارزشمند، سلامتی، انرژی و توان بدنی خودتان را از دست ندهید.

منبع: fitnessmagazine

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.