مهمترین دلایل زانو درد و مکملهای رفع زانو درد

زانودرد

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
زانودرد یکی از مشکلات شایعی است که اکثر افراد در سنین مختلف آن را تجربه می‌کنند. زانودرد علل مختلفی دارد ولی مهم‌ترین علت آن آسیب‌دیدگی زانو حین فعالیت‌های شدید و آرتروز زانو در سنین بالا است. زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است و با توجه فشار وزن و فشار ناشی از حرکات مداوم بیش از هر مفصل دیگری دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. زانودرد با ایجاد اختلال درحرکت می‌تواند فعالیت‌های روزانه فرد را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد و حتی او را زمین‌گیر کند. برای دانستن علل‌های مختلف زانودرد و درمان آن و آشنایی با قرص غضروف ساز جهت بهبود درد زانو در این مقاله در مجله داروبوم با ما همراه شوید.

علل اصلی زانودرد

به‌طورکلی زانودرد به دو دلیل رخ می‌دهد، زانودرد اولیه که در آن مفصل زانو مستقیماً درگیر است مثلاً تخریب مفصل زانو به علت آرتریت و یا اینکه درد زانو ناشی از ضایعه دیگری مثل بیماری نقرس و عفونت است.

آمارهای به‌دست‌آمده نشان داده است که آسیب‌های ناگهانی مانند ضربات مستقیم به‌زانو بیشترین و شایع‌ترین علل درد زانو هستند که طی حوادثی مانند تصادف و سقوط رخ می‌دهند.

علائم زانودرد

ناحیه و شدت درد زانو بسته به علت درد ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه‌های زانودرد اغلب اوقات شامل موارد زیر است:

  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو
  • قرمزی و داغی زانو هنگام لمس
  • صدا دادن زانوها موقع حرکت
  • تورم و سفتی زانو

علل مختلف زانودرد

زانودرد می‌تواند به علل مختلفی ازجمله صدمات، مشکلات فیزیکی، انواع آرتریت و دیگر مشکلات رخ دهد. آسیب زانو می‌تواند هریک از لیگامنت ها، تاندون‌ها یا بورسهای (کیسه‌های آب) زانو را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از آسیب‌های شایع زانو عبارت‌اند از:

۱٫ آسیب ACL

آسیب ACL پارگی رباط صلیبی قدامی زانوست – یکی از چهار رباطی که زانو را به استخوان ران متصل می‌کند. آسیب ACL به‌ویژه در افرادی شایع است که بسکتبال و فوتبال بازی می‌کنند یا در ورزش‌هایی فعالیت می‌کنند که نیاز به تغییر ناگهانی جهت حرکت دارد.

۲٫ شکستگی‌ها

استخوان‌های زانو ازجمله استخوان پتلا می‌تواند در هنگام تصادف یا سقوط دچار شکستگی شود. افرادی که به دلایل مختلف ازجمله پوکی استخوان زانوهایشان ضعیف شده است حتی با یک حرکت ناگهانی اشتباه ممکن است دچار شکستگی زانو شوند.

۳٫ پاره شدن منیسک

منیسک از یک غضروف سخت و لغزنده تشکیل‌شده است که بین استخوان ساق و ران قرارگرفته است. این غضروف آسیب خواهد دید اگر شما به‌طور ناگهانی درحالی‌که ایستاده‌اید زانوی خود را بچرخانید.

۴٫ عفونت بورس‌ها

برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب در بورس‌های زانو می‌شوند. بورس‌ها کیسه‌های پر از مایع هستند که در خارج مفصل قرار دارند و از مفاصل مراقبت می‌کنند. لیگامنت ها و تاندون‌ها به‌آرامی روی این کیسه‌ها می‌لغزند و قدرت تحرک مفاصل به این حرکات وابسته است.

۵٫ التهاب تاندون پاتلا

التهاب پاتلا باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می‌شود. دوچرخه‌سواران، اسکی‌بازان و دوندگان و ورزش‌هایی که حرکات پرشی زیاد دارند ممکن است التهاب تاندون پاتلا را افزایش دهند که عضله چهار سر را در جلوی ران به‌زانو متصل می‌کند.

۶٫ استئوآرتریت

استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتروز است و بیشتر به دلیل فشار فعالیت‌های بدنی شدید و کهولت سن ایجاد می‌شود. در این حالت بهترین کار استفاده از مکمل های تقویتی همچون کپسول پیاسیدین است. تا علاوه بر تقویت زانو و مفاصل از بروز هرگونه درد پیشگیری کند.

۷٫ آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن است که می‌تواند هر مفصلی ازجمله مفصل زانو را درگیر کند. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت درد آن متغیر است و گاهی اوقات آزاردهنده است.

۶٫ نقرس

این نوع از آرتریت وقتی رخ می‌دهد که بلورهای اسید اوریک در مفاصل تشکیل و رسوب کنند. اگرچه نقرس اغلب اوقات انگشت پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی گاهی اوقات زانوها را نیز درگیر می‌کند.

۷٫ شبه نقرس

این بیماری اغلب اوقات با نقرس اشتباه گرفته می‌شود ولی برخلاف نقرس به دلیل رسوب بلورهای کلسیم در مفاصل رخ می‌دهد و باعث درد زانو می‌شود.

۸٫ آرتریت عفونی

گاهی اوقات زانوها عفونی می‌شوند و عفونت باعث تورم، درد و قرمزی می‌شود. این بیماری قبل از درد با تب شروع‌شده و با آسیب جدی به مفاصل باعث درد زانو می‌شود.

۸٫ درد پا یا ران

اگر پادرد دارید یا ران شما درد می‌کند ممکن است حالت راه رفتن خودتان را تغییر دهید تا مفاصل شما درد نگیرد. این کار استرس بیشتری به مفصل زانو وارد کرده و در آینده باعث درد زانو خواهد شد.

ریسک فاکتورهایی که باعث درد زانو می‌شوند؟

برخی عوامل ریسک ابتلا به زانو درد را افزایش داده یا تشدید می کند. از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد.

۱٫ اضافه وزن

اضافه‌وزن و چاقی باعث افزایش استرس بر روی مفصل زانو خصوصاً در طول فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی و یا بالا رفتن از پله‌ها می‌شود. اضافه‌وزن همچنین با افزایش سائیدگی مفاصل احتمال ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می‌دهد.

۲٫ ضعیف بودن عضلات

ضعف عضلات خطر آسیب به زانوها را افزایش می‌دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل کمک می‌کنند. انعطاف‌پذیری عضلات هم باعث دستیابی به طیف وسیعی از حرکات شده و ماتع آسیب دیدن زانوها می‌شود.

۳٫ برخی از مشاغل و ورزش‌ها

برخی از ورزش‌ها مانند اسکی با پوتین‌های سنگین یا بسکتبال و همچنین دویدن خطر آسیب زانو را افزایش می‌دهند. مشاغلی مانند ساخت‌وساز و کشاورزی نیز افراد را مستعد ابتلا به‌زانو درد می‌کنند.

۴٫ آسیب‌های قبلی

اگر قبلاً به هر دلیلی زانوی شما دچار آسیب‌دیدگی شده است احتمال آسیب دیدن مجدد آن در شرایط مختلف وجود دارد.

مکمل های مؤثر در کاهش درد زانوها

انواع مکمل های خارجی و ایرانی موجود است که در کاهش علائم و پیشگیری از بروز مشکلات زانو کمک کننده هستند:

مکمل گلوکزامین

گلوکزامین یکی از ترکیباتی است که به‌طور طبیعی در مفاصل وجود دارد ولی با افزایش سن مقدار آن کمتر می‌شود. مصرف قرص گلوکزامین برای درمان آرتروز و استئوآرتریت که مهم‌ترین علل درد زانو هستند بسیار مفید است. گلوکزامین از تخریب بیشتر مفاصل جلوگیری کرده و باعث‌ترمیم و بازسازی مفاصل زانو می‌شود.

مگنیفورت

مگنیفورت تورم و در مفاصل را با ترکیبات خاص کاهش می‌دهد. این مکمل درد زانوی ناشی از آرتروز را با تحریک کلاژن سازی و ساخت مجدد مفصل کاهش می‌دهد. مگنیفورت حاوی ام اس ام، گلوکزامین و کندروئیتین سولفات است که به‌طور طبیعی در مفاصل وجود دارند.

مگنیفورت با تأمین این ترکیبات انعطاف‌پذیری مفصل را افزایش داده باعث کاهش درد زانو، بهبود قابلیت حرکت فرد و درمان آرتروز می‌شود.

کپسول مگنیفورت

کپسول آوودین

آوودین علاوه بر ۳ ترکیب اصلی موردنیاز مفاصل یعنی ام اس ام، گلوکزامین و کندروئیتین سولفات با دارا بودن ویتامین‌ها و مینرال‌های موردنیاز مفاصل به کاهش درد زانو کمک می‌کند. این مکمل باعث بازسازی مفاصل در بیماران مبتلابه آرتروز شده و جلوی تخریب بیشتر مفصل زانو را می‌گیرد.

ویتامین‌های E و C به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در فرمولاسیون آوودین گنجانده‌شده‌اند تا از تخریب مفاصل جلوگیری کرده و درنتیجه درد و ناراحتی فرد را کاهش دهند.

کپسول آوودین

کپسول آلفلکسیل

آلفلکسیل مکمل دیگری برای رفع درد زانو است که حاوی ام اس ام، گلوکزامین و کندروئیتین سولفات برای بهبود وضعیت مفاصل است. آلفلکسیل باعث‌ترمیم مفاصل آسیب‌دیده شده و از مفاصل و تاندون‌ها در حین حرکات ورزشی محافظت می‌کند.

قیمت قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز

مکمل استئوپلاس

استئوپلاس حاوی گلوکزامین، کندرویتین، عصاره زنجبیل، کلسیم، منیزیم، زینک، ویتامین D، سلنیوم، منگنز، مس و ویتامین C است که به بهبود وضعیت استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند. استئوپلاس با تأمین ریزمغذی‌ها و میترال‌های مفید برای مفاصل از درد زانوها می‌کاهد و به ترمیم و بازسازی آن‌ها کمک می‌کند.

قرص استئو پلاس یوروویتال

مکمل جوینتس پلاس یوروویتال

جوینتس حاوی گلوکزامین، کندروئیتین و ویتامین‌های C، E، D3، B12، مواد معدنی و زنجبیل است. این ریزمغذی‌ها با مکانیسم‌های مختلف وضعیت مفاصل را بهبود می‌بخشند و درد زانو را تسکین می‌دهند. جوینتس با تحریک کلاژن سازی باعث حفظ سلامت غضروف‌ها شده و از سائیدگی و درد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

قرص جوینتیس کلاژن ویتابیوتیکس

استئوکر ویتابیوتیکس

این مکمل در دو شکل قرص و شربت وجود دارد. به لحاظ ترکیبات شربت استئوکر برای مصرف کودکان نیز مناسب است. اما قرص استوکر را اغلب بزرگسالان مصرف می کنند. تقویت استخوان ها، تأمین کلسیم مورد نیاز استخوان و همچنین تقویت غضروف ها از جمله مزایای مصرف مکمل استئوکر می باشد.

قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال

پیشگیری از ابتلا به درد زانو

اگرچه پیشگیری از درد زانو همیشه امکان‌پذیر نیست ولی توصیه‌های زیر از آسیب دیدن زانوها و بدتر کردن وضعیت آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۱- کاهش وزن

حفظ وزن سالم بهترین کاری است که می‌توان برای جلوگیری از درد زانو انجام داد. هر یک کیلو وزن با اعمال بار اضافی بر روی زانوها ریسک ابتلا به آرتروز و درنتیجه درد زانو را افزایش می‌دهد.

۲- ورزش

فعالیت ورزشی با قوی کردن عضلات از سلامت مفاصل حمایت می‌کند. ورزشی را انتخاب کنید که عضلات شمارا تقویت کرده و با حمایت از مفصل زانو از درد زانو جلوگیری کند.

۳- افزایش انعطاف‌پذیری بدن

انعطاف‌پذیری بدن باعث می‌شود حرکات ناگهانی شما در حین فعالیت‌های مختلف منجر به کشیدگی و آسیب دیدن مفاصل نشود. با انجام حرکات کششی خصوصاً برای پاها از آسیب مفصل زانو و درد زانو پیشگیری کنید. برای افزایش انعطاف پذیری غضروف ها و کاهش التهابات و تسکین درد کپسول فست ران به شما پیشنهاد می کنیم.

سخن پایانی:
در صورت داشتن هر یک از علائمی که در این مقاله اشاره شد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا تحت مراقبت و درمان قرارگرفته تا از آسیب‌های جدی‌تر آن جلوگیری شود. همچنین به منظور پیشگیری و کاهش علائم زانو درد مصرف مکمل های معرفی شده توصیه می شود. این مکمل ها بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها قابل تهیه هستند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.