مواد تشکیل دهنده پروتئین وی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
انتظار ما از خرید پروتئین وی این است که این مکمل پروتئینی فقط یک عنصر آن هم پروتئین داشته باشد؛ اما معمولا پروتئین وی با انواع مختلفی از مواد پُر می شود. شناخت مواد تشکیل دهنده پروتئین وی ما را در انتخاب و نحوه مصرف یاری می کند. حتما می دانید که پروتئین وی در طی فرایند تولید پنیر به وجود می آید. پروتئین وی خود به پروتئین های کوچکتری تجزیه می شود. این پروتئین ها چه هستند؟ پروتیئن وی چه ترکیبات دیگری دارد؟ برای اینکه با رایج ترین ترکیبات پروتئین وی آشنا شوید این مقاله از مجله سلامتی ورزشی داروبوم را تا انتها همراهی کنید. (خلوص پروتئین وی قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.)

پروتئین وی برای چی استفاده می شود؟

ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که پروتئین وی چیست. پروتئین وی فواید زیادی برای بدن دارد. این یک ماده مغذی با کیفیت بالا است که تمام ۹ اسید آمینه ضروری را فراهم می کند. آمینو اسیدهای ضروری، اسید آمینه هایی هستند که بدن توانایی تولید آنها را ندارد و فقط از طریق مواد غذایی می توان دریافت کرد.

آمینواسیدهای ضروری عبارتند از:

  • والین
  • لوسین
  • لایزین
  • متیونین
  • ترئونین
  • هیستیدین
  • تریپتوفان
  • ایزولوسین
  • فنیل آلانین

از فواید مکمل وی می توان به ریکاوری و رشد سریع عضلات اشاره کرد. پودر پروتئین وی همچنین می تواند مکانیسم های دفاعی بدن را در برابر بیماری ها فعال کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی؛ آمینواسیدها

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند. یک مکمل پروتئین وی با کیفیت معمولاً دارای مشخصات اسید آمینه قوی است. فراتر از آن باید دارای نسبت قابل توجهی از آمینو اسیدهای شاخه دار (BCCAs) باشد. خوب، اجازه دهید برخی از اسیدهای آمینه کلیدی را که اغلب در لیست مواد تشکیل دهنده پروتئین وی به چشم می خورد را معرفی کنیم:

۱- بتا لاکتوگلوبولین

فراوان ترین بخش پروتئین وی است که بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از کل ترکیب آن را تشکیل می دهد. این پروتئین منبع اسیدهای آمینه ضروری از جمله آمینو اسیدهای شاخه دار یا BCAA است که از تجزیه عضلات جلوگیری می کند. بتا-لاکتوگلوبولین از غذاهای غنی از پروتئین وی به دست می آید و از عضله سازی پس از تمرینات مقاومتی پشتیبانی می کند.

۲- آلفا لاکتالبومین

آلفا لاکتالبومین دومین جزء فراوان در پروتئین وی است که ۲۰ تا ۲۵ درصد را تشکیل می دهد. سرشار از تریپتوفان با فواید بالقوه است که شامل افزایش تولید سروتونین، تنظیم خواب و بهبود خلق و خو در شرایط استرس زا است. این پروتئین اصلی ترین پروتئین در شیر مادر است.

۳- گلیکوماکروپپتید

بسته به خلوص پروتئین وی، گلیکوماکروپپتید می تواند تا ۱۵ درصد را تشکیل دهد. این پروتئین نوعی پپتید است که در فرآیند پنیرسازی تشکیل می شود. به جلوگیری از حفره های دندانی کمک می کند و باعث ایجاد احساس سیری می شود که می تواند به کنترل وزن کمک کند.

۴- ایمونوگلوبولین ها

ایمونوگلوبولین ها مزایای تقویت ایمنی را برای نوزادان و دیگران فراهم می کنند. آنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین وی را تشکیل می دهند.

۵- آلبومین سرم گاوی (BSA)

۵ تا ۱۰ درصد پروتئین وی را تشکیل می دهد. سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است، جذب کلسترول را کاهش می دهد و خواص زیست فعال دیگری نیز دارد.

سایر اجزای پروتئین وی عبارتند از: لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز و لیزوزیم که هر سه در مقادیر ۰٫۵ تا ۲ درصد یافت می شوند. لاکتوفرین جذب آهن را تنظیم می کند و از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. لاکتوپراکسیداز یک عامل ضد باکتری طبیعی است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد لیزوزیم به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و دارای خواص ضد باکتریایی قوی است.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی؛ درشت مغذی ها

نه تنها پروتئین وی، بلکه سایر مکمل های پروتئینی مانند کازئین نیز حاوی مقدار انگشت شماری کربوهیدرات و چربی است. برخی از تولید کنندگان حتی شکر را در پودر وی خود اضافه می کنند. در زیر مقدار ایده آل آنها آورده شده است:

۱- پروتئین

محتوای پروتئین در مکمل پروتئین وی معمولاً به فرآیندهایی بستگی دارد که تحت پردازش آن قرار گرفته است. به عنوان مثال، پروتئین وی کنسانتره ممکن است حاوی ۲۰ تا ۲۴ گرم پروتئین در هر پیمانه باشد. از طرف دیگر، پودر پروتئین وی ایزوله که پس از عبور پروتئین وی از یک دور اضافی از فرآیندهای پیچیده تولید می شود، ممکن است حاوی حدود ۲۴-۲۷ گرم پروتئین در هر وعده باشد.

۲- کربوهیدرات ها

ناگفته نماند که محتوای کربوهیدرات بالا آخرین چیزی است که می خواهید در مکمل پروتئین وی مشاهده کنید. برای اطمینان از نتایج موثر از نظر رشد عضلانی بدون چربی و کاهش چربی، مکمل پروتئین وی باید حاوی کمترین نسبت کربوهیدرات باشد. در حالی که پروتئین وی کنسانتره باکیفیت ممکن است حاوی حدود ۲-۴ گرم کربوهیدرات در هر وعده باشد، پروتئین وی ایزوله ممکن است فقط ۰-۲ گرم کربوهیدرات در هر پیمانه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت پروتئین وی با ایزوله چیست؟

۳- چربی ها

نیازی به گفتن نیست، مانند کربوهیدرات ها، یک مکمل پروتئین وی خوب باید کمترین میزان چربی را در خود داشته باشد. پودر پروتئین وی کم چربی نه تنها عضلات بدون چربی برایتان می سازد، بلکه کالری ناخواسته چربی ها را نیز کاهش می دهد. در حقیقت، یک مکمل پودر پروتئین آب پنیر ایده‌آل باید در نهایت حاوی ۴ گرم چربی در هر پیمانه باشد.

۴- شکر و طعم دهنده

اغلب می بینید که تولید کنندگان پروتئین وی از شکر و بسیاری از مواد افزودنی دیگر برای طعم بهتر پروتئین آب پنیر استفاده می کنند. این امر با اینکه خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش می دهد اما یک پدیده رایج است. بهتر است مکمل پروتئینی را بخرید که قند اضافه نداشته باشد.

طعم دهنده ها نیز برای طعم دلخواه مانند توت فرنگی، موز، وانیل، کاکائو و… به آن افزوده می شود. علاوه بر این، همیشه محصولی را انتخاب کنید که تمام مواد تشکیل دهنده مکمل پروتئین وی روی برچسب آن درج شده است.

مکمل پروتئین وی از چی تشکیل شده

مواد تشکیل دهنده پروتئین آب پنیر؛ سایر ترکیبات

برخی از رایج ترین افزودنی های مورد استفاده در مکمل پروتئین وی سوکرالوز، کاکائو و امولسیفایرهایی مانند لسیتین سویا هستند.

۱- لسیتین سویا

لسیتین سویا یک امولسیفایر رایج است که برای افزودن غلظت دهی و مخلوط پذیری مطلوب استفاده می شود. علاوه بر این، منبع خوبی از کولین است، یک ریزمغذی مفید برای حفظ متابولیسم سالم، حرکت عضلات و تنظیم عملکرد کلیه و کبد.

۲- کاکائو

معمولاً کاکائو را در ترکیبات بسیاری از مکمل های پروتئین وی با طعم شکلات پیدا خواهید کرد. اگرچه کاکائو می‌تواند فضای لازم برای پروتئین را در مکمل‌های پروتئینی اشغال کند، اما فواید زیادی به ترکیب اضافه می‌کند. مطالعات نشان داده است که کاکائو برای سلامت قلب، پوست و مغز مفید است.

۳- سوکرالوز

سوکرالوز به جای شکر برای افزودن شیرینی به شیک پروتئینی استفاده می شود. بر خلاف شکر، سوکرالوز هیچ کالری ندارد و برای همه از جمله بیماران دیابتی بی خطر است.

۴- رنگ

پودر پروتیئن اولیه کم رنگ و سفید مایل به زرد است که ممکن است رغبتی برای مصرف آن در برخی افراد وجود نداشته باشد. برای رفع این مشکل تولیدکنندگان مکمل ها به آنها بر اساس طعمی که دارند رنگ خوراکی و مجاز اضافه می کنند. به طور مثال برای پروتئین وی با طعم توت فرنگی رنگ صورتی می بینید.

۵- مواد نگهدارنده

تعداد بی شماری ماده شیمیایی وجود دارد که برای افزایش ماندگاری مکمل پروتئین وی به آن افزوده می شود. البته به همین جا ختم نمی شود. دیگر مواد نگدارنده ای که ممکن است در ترکیبات پروتئین وی مشاهده کنید شامل ویتامین C  (اسید اسکوربیک یا آسکوربات)، ویتامین E (توکوفرول) و سوربات ها (کلسیم، پتاسیم یا سوربات سدیم) است. 

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم شما را با اصلی ترین ترکیبات سازنده پروتئین وی آشنا کنیم. هنگام خرید پروتئین وی حتما به برچسب روی بسته بندی دقت کرده و مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. راه دیگر اعتماد به شرکت تولید کننده معتبر است ک از کیفیت و اصالت مکمل های آن اطمینان خاطر داشته باشیم.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.