مولتی ویتامین های افزایش قد کدامند؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مولتی ویتامین افزایش قد یکی از مؤثرترین مواد مغذی برای افزایش قد در سنین رشد است. در حالی ‌که اندازه قد تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد اما دریافت مقدار کافی مواد مغذی در رژیم غذایی برای اطمینان از رشد و نمو مناسب کاملاً ضروری است. به‌ عنوان مثال، پروتئین نقش مهمی در رشد سالم ایفا می‌کند و درعین ‌حال باعث ترمیم بافت و بهبود عملکرد ایمنی می‌شود. سایر ریزمغذی‌ها مانند کلسیم، ویتامین D، منیزیم و فسفر که در سلامت استخوان نقش دارند، برای رشد قد نیز مهم هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا مولتی ویتامین واقعاً منجر به افزایش قد می‌گردد؟

جدا از ساختار ژنتیکی، تغذیه مناسب و تأمین ویتامین و مینرال نیز در تعیین قد بسیار مهم است. شما برای ایستادن باید از سلامت و استحکام استخوان‌های خود اطمینان حاصل کنید و از جهش رشد خود نهایت استفاده را ببرید. با حفظ یک رژیم غذایی مناسب و متعادل با انواع مواد مغذی، ازجمله تمام مواد معدنی و مولتی ویتامین افزایش قد می‌توان از این امر اطمینان حاصل کرد. برخی از ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد قد B1، B2، D، C هستند و مواد معدنی مهم نیز شامل کلسیم و فسفر می‌باشند.

در همین حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که پروبیوتیک ها، نوعی باکتری مفید که اغلب در غذاهای تخمیر شده یافت می‌شوند، می‌توانند رشد کودکان را افزایش دهند. اگرچه وقتی فرآیند رشد کامل شود دیگر نمی‌توانید قد بکشید، اما ریزمغذی‌های خاص می‌توانند با حفظ استحکام استخوان‌ها و مفاصل بدن به شما در حفظ قد کمک کنند.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف فراوان یک نوع ویتامین منجر به رسیدن به قد مطلوب نمی‌شود؛ بنابراین، مهم است که برای رسیدن به پتانسیل قد ژنتیکی و فراتر از آن، یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. یک وعده غذایی متعادل مطمئناً بدن شما را با تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای شلیک عمودی تغذیه می‌کند. در زیر لیست ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و ارتباط آن‌ها با رشد قد شرح داده شده است.

برخی افراد معتقدند مصرف مکمل مولتی ویتامین باعث چاقی می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله “مولتی ‌ویتامین ها باعث چاقی می‌شوند؟” پیشنهاد می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش قد کودکان

از بین مولتی ویتامین‌های مخصوص کودکان می‌توان انواع کپسول و شربت را نام برد که در ادامه به موثرترین آنها اشاره می کنیم:

۱- شربت لیکو رویال ابیان

شربت لیکو رویال تولید ایران به دلیل داشتن رویال ژلی در رشد و نمو صحیح کودکان نقش بسزایی دارد. ویتامین های A، D، E ، C و ویتامین های گروه B از دیگر ترکیبات مشاهده شده در این مکمل است. همچنین فرم دارویی این مکمل به شکل مایع مصرف آن را برای کودکان و افرادی که با بلع قرص مشکل دارند راحت کرده است. حجم این شربت ۲۵۰ میلی لیتر و برای کودکان ۴ تا نوجوانان ۱۲ سال روزی یک قاشق غذاخوری کافی است.

شربت لیکو رویال ابیان

۲- شربت میم اورنج مایر ویتابیوتیکس

از دیگر مکمل های مفید برای رشد قدی کودکان می توان به شربت میم اورنج مایر ویتابیوتیکس تحت لیسانس هند اشاره کرد که طیف کاملی از ویتامین‌ها و مینرال‌های مورد نیاز کودکان را فراهم می‌کنند. این شربت در حجم ۲۰۰ میلی لیتر عرضه شده و برای دریافت مواد مغذی آن کودکان دو مرتبه در روز و هر بار به میزان یک قاشق مرباخوری می بایست از آن میل کنند.

شربت میم اورنج مایر ویتابیوتیکس 200 میلی لیتر

۳- شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال

استفاده از شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال نیز می تواند برای افزایش قد نیز با تأمین ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری می‌تواند کمک کننده باشد. شربت افزایش قد کودکان آرژی پلاس یورویتال مکملی تحت لیسانس آلمان است که با استفاده از زینک و ۱۲ ماده مغزی دیگر می‌تواند به بلند شدن قد کودکان کمک کند. حجم این شربت ۲۰۰ میلی لیتر و نحوه مصرف آن با توجه به سن کودک روزی یک تا دو مرتبه است.

شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال

این مکمل‌ ها می‌توانند برای کودکان بد غذا بسیار مناسب و تأثیرگذار باشند زیرا از کمبودهای تغذیه‌ای در اثر سوءتغذیه جلوگیری کرده و به رشد و تکامل مناسب کودکان کمک می‌کنند.

مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد

در بالا انواع مکمل های مولتی ویتامین و مینرال را معرفی کردیم که تاثیر آن در افزایش قد اثبات شده است. در این بخش به معرفی ماده ای ضروری و به تعبیر عده ای نیمه ضروری می پردازیم که چند سال اخیر سر و صدای زیادی بپا کرده است. آرژنین یا ال آرژنین. ال آرژنین اغلب به عنوان مکمل بدنسازی معروف است اما فواید شگفت انگیز آن در رشد قد کودکان و نوجوانان قابل چشم پوشی نیست.

آرژنین را نه می توان در دسته ویتامین ها جای داد و نه مواد معدنی. آرژنین نوعی اسید آمینه است که بر آزاد سازی هورمون رشد تاثیر گذار است. زنان تا سن ۱۸ سالگی و مردان تا سن ۲۲ سالگی بهترین فرصت را برای افزایش قد دارند اما بعد از بلوغ و گذر از این سنین رشد قدی کامل متوقف می شود. مصرف مکمل هایی مانند ویتامین D و ویتامین C تاثیر ال ارژنین را تقویت می کنند.

آرژنین خود از طریق منابع غذایی از جمله گوشت مرغ ، ماهی و گاو در بدن تامین می شود اما قرص ال آرژنین در کنار تغذیه اثر بیشتری روی افزایش رشد طولی دارند. ارژنین به شکل کپسول، قرص و شربت تولید شده است.

شربت آرژی پلاس یوروویتال

بهترین ویتامین برای رشد قد کودکان

امروزه انواع مولتی ویتامین کودکان برای افزایش رشد قد کودکان توسط پزشک توصیه می شود و شما می توانید متناسب با نیاز بدن کودک به مواد مغذی آنها را تهیه کرده و در برنامه غذایی کودک و نوجوانتان قرار دهید.

رشد قد با تأمین ویتامین های مؤثر بر رشد و استخوان سازی میسر است. بسیاری بر این باورند که رشد قد فرایندی ژنتیکی و غیرقابل کنترل است درصورتی که پزشکان متوجه شدند اگر در سنین رشد ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز را به بدن برسانید تا حد قابل توجهی در افزایش قد مؤثر خواهد بود.

۱- ویتامین A برای افزایش قد

ویتامین A که به‌عنوان رتینول نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد قد در کودکان است. شما باید مواد غذایی را برای کودکان خود انتخاب کنید که حاوی مقدار کافی این ویتامین باشند. ویتامین A باعث افزایش قد بچه‌ها می‌شود زیرا به جذب کلسیم برای تغذیه استخوان‌ها و تقویت رشد بدن کمک می‌کند. مولتی ویتامین افزایش قد بخصوص ویتامین a در مواد غذایی مانند بروکلی، هلو، شیر غنی شده وجود دارد همچنین میوه‌ها منابع طبیعی این ویتامین هستند.

۲- ویتامین D برای افزایش قد

برخی از کودکان به دلیل اختلالات ژنتیکی قادر به رشد قدی نرمال نیستند بنابراین باید از مولتی ویتامین افزایش قد و مواد غذایی سرشار از ویتامین D و دیگر مینرال‌ها تغذیه شوند تا به افزایش قد آن‌ها کمک کند. قرص ویتامین D یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که رشد قدی کودکان را بهبود می‌بخشد. این ویتامین همچنین از بروز ریکتز و سایش استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. دسترسی هم‌زمان به کلسیم و فسفر باعث می‌شود قد کودکان در یک دوره کوتاه‌مدت بلندتر شود.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد نورم لایف

۳- ویتامین B کمپلکس برای افزایش قد

ویتامین B کمپلکس در رشد و تکامل بدن در دوران کودکی نقش‌های متعددی دارد. به‌طورکلی ۱۱ ویتامین مختلف، ترکیب ویتامین B کمپلکس را تشکیل می‌دهند که برای عملکردهای مختلف بدن ضروری هستند. ویتامین B 12 یا کوبالامین عاملی است که ارتفاع بدن را افزایش می‌دهد بدون اینکه به استخوان‌ها و بافت‌ها آسیب برساند. متخصصان مراقبت از کودکان مکمل‌های ویتامین B را برای کمک به رشد قد کودکان تجویز می‌کنند. مولتی ویتامین افزایش قد، حاوی مقدار کافی از ویتامین ب است.

کپسول ویتامین ب کمپلکس یوروویتال

۴- ویتامین C برای افزایش قد

به‌طور طبیعی ویتامین C یا اسید اسکوربیک برای افزایش رشد و بلوغ سریع کودک مورد نیاز است. این ویتامین خاص برای رشد بدن باید به مقدار بیشتری مصرف شود تا بتواند به‌سرعت قد را افزایش دهد. مرکبات، موز و آووکادو ازجمله منابع اساسی هستند که مقدار زیادی ویتامین C برای تغذیه استخوان‌ها، تشکیل کلاژن‌های جدید و احیای قدرت بدن فراهم می‌کنند.

خرید اینترنتی قرص اولترا ویتامین ث ویتابیوتیکس

۵- ویتامین F برای افزایش قد

ویتامین F همان چربی‌های اشباع‌ نشده هستند که در کنار سایر ترکیبات برای تولید سلول‌ها، بازسازی استخوان‌ها و جلوگیری از ضعف بدن ضروری می‌باشند. بااین‌حال، ویتامین F همچنین برای سرعت بخشیدن به روند رشد در کودکان بسیار کارآمد است. برای تأمین مولتی ویتامین افزایش قد به بچه‌های خود غذای دریایی بدهید. ماهی قزل آلا، ماهی خال‌مخالی و روغن‌هایی مانند کلزا نیز برای رشد قد مفید هستند.

۶- ویتامین K برای افزایش قد

بدن همه ما برای رشد مناسب استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین K رشد نرمال بدن را حفظ و تقویت می‌کند. برای جلوگیری از فرسایش استخوان، کودکان باید از مواد مغذی حاوی ویتامین K استفاده کنند تا به‌سرعت رشد آن‌ها افزایش یابد.

مواد معدنی ضروری برای رشد قد

علاوه بر ویتامین ها مواد معدنی نیز در شکل گیری استخوان و تحکیم آنها بسیار مهم و مؤثر است. بنابراین در کنار ویتامین های مصرفی لازم است به مواد معدنی نیز توجه شود. قرص فارماژلیتان یکی از بهترین مکمل های مولتی ویتامین و مینرال بوده که علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن در تامین مواد معدنی نیز نقش بسزایی به همراه دارد. این محصول سرشار از کلسیم، منیزیم، ویتامین D و… بوده به همین دلیل می‌تواند در افزایش قد کمک نماید.

۱- کلسیم برای افزایش قد نوجوانان

کلسیم یک ماده معدنی مهم برای رشد استخوان‌ها است که بدن برای رشد و نمو مناسب به مقدار کافی آن نیاز دارد. بااین‌حال، گاهی اوقات کودکان به دلیل دریافت مقادیر کم کلسیم و عدم استفاده از خوراکی‌هایی مانند شیر و موز با کمبود کلسیم روبرو می‌شوند. استفاده از لبنیات مانند ماست و پنیر نیز به بهبود سلامت استخوان و رشد بدن کمک می‌کند. تجویز قرص کلسیم برای افزایش قد نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: آیا قرص کلسیم برای افزایش قد مفید است؟

۲- منیزیم و رشد کودک

منیزیم با تقویت استخوان‌ها و عضلات می‌شود. این ماده از طریق همکاری با فسفر به افزایش مداوم رشد بدن و قد کمک می‌کند. مولتی ویتامین افزایش قد حتما حاوی مقدار کافی منیزیم است. قرص منیزیم علاوه بر افزایش قد فواید دیگری از جمله کاهش استرس و بهبود خواب دارد.

خرید قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز

۳- اثر زینک برای افزایش قد

کودکانی که رشد قدی مناسبی ندارند باید از روی یا زینک استفاده کنند. این مینرال رشد استخوان را مجدداً شروع می‌کند. زینک در صدف، تخم‌مرغ و گوشت قرمز موجود است و با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی کودکان می‌توان به افزایش رشد قدی آن‌ها کمک کرد.

اگر به دنبال مکمل زینک هستید مصرف و خرید “قرص یونی زینک” پیشنهاد می‌شود.

۴- بور و رشد قدی

بور یکی از مینرال‌هایی است که میزان ویتامین D را در بدن متعادل می‌کند. ازآنجاکه ویتامین D به جذب کلسیم از طریق غذاها کمک می‌کند بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه خود غذاهای حاوی بور مانند بادام، لوبیا، کلم بروکلی، هویج، سیب و زردآلو استفاده کنید.

سخن پایانی:
شما می‌توانید با خرید اینترنتی، این مکمل‌های غذایی را از داروخانه آنلاین داروبوم تهیه نمایید. مولتی ویتامین افزایش قد بزرگ ‌سالان و مکمل بدن‌ سازی برای افزایش قد نیز انواع دیگری از مکمل‌ها با ادعای افزایش ارتفاع بدن هستند که پس از ۱۸ سالگی و بسته شدن صفحات رشد استخوان مصرف آن‌ها عملاً بی‌فایده است.

منبع: Healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.