مکمل اچ ام بی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
امروزه مکمل اچ ام بی محبوب­ترین قرص در میان ورزشکاران و بدنسازان است. این مکمل بدنسازی خواص زیادی دارد که عملکرد بدنسازان را بهبود می‌بخشد. اچ ام بی از هیدروکسی متیل بوتیرات گرفته شده به طوری که توسط بدن ساخته می‌شود. از آنجایی که پتانسیل زیادی در بهبود رشد عضلانی دارد؛ بنابراین در بین علاقه مندان حوزه تناسب اندام، توانسته محبوبیت خاصی پیدا کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را درباره اینکه مکمل اچ ام بی چیست بدانید، بهتر است تا انتها این نوشتار را دنبال کنید.

مکمل اچ ام بی چیست؟

این مکمل از آمینو اسید لوسیون تولید می‌شود و فواید زیادی نظیر افزایش قدرت و استقامت، جلوگیری از تحلیل عضلات و افزایش وزن دارد. تحقیقات نشان داده که لوسیون می‌تواند در ریکاوری عضلات، گلوکز خون و سنتز پروتئین تاثیر خوبی داشته باشد. مکمل اچ ام بی به حفظ توده عضلانی کمک می کند اما چگونه؟ این مکمل با کاهش سرعت تجزیه عضلات به در حفظ تعادل عضلات موثر است.

مکمل HMB چه فوایدی دارد؟

در این قسمت تصمیم داریم به فواید مصرف مکمل اچ ام بی بپردازیم. مطالعات گسترده در این زمینه، خبر از اثرات و فواید زیاد این مکمل روی بدن انسان می‌دهد. رشد عضلات و کاهش تجزیه آن‌ها از خواص ام اچ بی است. علاوه بر این قدرت بدنی را نیز افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید تا دچار مشکل نشوید و اثر بخشی بیشتری را تجربه کنید. در ادامه سعی می‌کنیم خواص دیگر این قرص را بیان کنیم.

عضله‌ سازی سریع‌تر

مکمل ام اچ بی موجب افزایش سطح تولید پروتئین در بدن را بالا می­برد تا عضله رشد کند. جالب است بدانید که عضلات از پروتئین تشکیل شده‌اند. به همین خاطر یکی از پیش‌نیازهای اساسی و ضروری برای عضله‌سازی سریع‌تر، سنتز پروتئین است. با این وجود این قرص فقط پروتئین را زیاد می­کند که به پای لوسیون نمی­رسد. پس به طور کلی با توجه به تحقیقات صورت گرفته می‌توان گفت این قرص تاثیر زیادی در عضله‌سازی نخواهد داشت.

افزایش قدرت بدنی

آیا می‌دانید قدرت بدنی به چه معناست؟ به بیان ساده این واژه میزان کار و فعالیت انجام شده توسط شخص در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد. به عنوان مثال میزان نیروی مورد نیاز برای خم کردن بازو نشان‌دهنده مقدار قدرت بدنی برای حرکت آن است. این مکمل در بالا بردن قدرت بدنی نقش موثری دارد. در صورتی که تحقیقات نشان داده که قادر به افزایش قدرت بدنی نیست و آن ادعا را رد کرده است.

تسریع ریکاوری

در این بخش می­خواهیم ببینیم آیا واقعا مکمل اچ ام بی ریکاوری را تسریع می­بخشد یا خیر. همانطور که می­دانید برای عضله­سازی بیشتر باید ریکاوری در ورزش بهتر شود که نیازمند تمرین گروه­های عضلانی مختلف است. در واقع می­توان گفت اساس عضله­سازی در خارج از باشگاه اتفاق می­افتد. به این معنا که باید استراحت و خواب خوبی داشته باشید. همچنین وعده را پس از تمرین دریافت کنید و سپس برای ترمیم و رشد بهتر عضلات  باید به آن­ها فرصت کافی دهید. از این رو گفته می­شود که تغذیه و ریکاوری پس از تمرین اهمیت بالایی دارد. پس داشتن خواب کافی و دریافت پروتئین بالا باعث عضله­سازی می­شود. درباره تاثیر مکمل اچ ام بی بر روی تسریع ریکاوری تحقیقاتی انجام شده که یکی آن را رد و دیگری تائید کرده است. پس به طور قطع نمی­توان در مورد اثر این قرص به طور صریح، نظر قاطعی اعلام کرد تا مطالعات بیشتری انجام شود.

افزایش استقامت بی‌هوازی

به طور کلی دو نوع استقامت هوازی و غیر هوازی داریم که تفاوت آن­ها فقط در بود و نبود اکسیژن است. اگر ورزشی با شدت کم انجام شود به آن ورزش هوازی می­گویند چراکه بدن از عهده تامین اکسیژن مورد نیاز عضلات بر می­آید. در صورتی که فعالیت با شدت بالا انجام شود به آن تمرین بی­هوازی گفته می­شود چرا که بدن نمی­تواند اکسیژن مورد نیاز عضلات را تامین کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده که مکمل اچ ام بی اثری بر روی استقامت بی­هوازی ندارد.

کاهش عضله سوزی

احتمالا تا اینجای نوشتار از مکمل اچ ام بی ناامید شده­اید، اما نگران نباشید چرا که اصلی­ترین وظیفه این قرص جلوگیری از عضله­سوزی است. حتی می­توانید این مکمل را در زمان­های استراحت و ورزش بدون نگرانی از سوختن عضلات مصرف کنید. در واقع می­توان گفت ام اچ بی تجزیه پروتئین را کند می­کند تا از عضله­سوزی جلوگیری شود. در نتیجه باعث می­شود که هنگام چربی­سوزی با شکم خالی دیگر نگران سوختن عضلات نباشید.

عوارض قرص اچ ام بی

تحقیقات نشان داده که قرص اچ ام بی هیچ عوارض خاصی ندارد. بهتر است بدانید که میزان استفاده برای هر فردی روزانه ۳ گرم در طول ۸ هفته است. اگر این میزان به درستی مصرف شود عوارض جانبی منفی نخواهد داشت. حتی دیده شده که استفاده ۶ گرم در روز نیز تاثیری بر روی عملکرد کلیه، کبد و خون نمی­گذارد. توجه داشته باشید که کودکان و زنان باردار بهتر است از مصرف این قرص پرهیز کنند.

بهترین زمان مصرف اچ ام بی

مصرف مکمل اچ ام بی قبل از انجام تمرینات توصیه شده است. همچنین می­توانید آن را بعد از وعده­های غذایی بخورید. دقت کنید که اگر این قرص پس از وعده­های غذایی میل شود جذب آن کندتر می­شود چرا که مدت زیادی در اختیار عضلات است. معمولا این مکمل­ها به صورت قرص­های یک گرمی در بازار وجود دارند. هر چند تاثیر آن بلافاصله پس از تمرینات اهمیت بالایی دارد، اما مصرف این مکمل در هر زمانی برای رشد عضلات موثر است.

طریقه مصرف قرص اچ ام بی

حالا که متوجه قدرت مکمل اچ ام بی در حفاظت از عضله­ها شده­اید بهتر است درباره نحوه مصرف آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. برای کاهش قابل توجه عضله­سوزی باید ۱ تا ۳ گرم از آن را روزانه استفاده کنید. با این وجود کپسول یا قرص آن باید روزانه ۴ یا ۵ عدد مصرف شود. اگر می­خواهید آن را هنگام تمرین میل کنید باید ۶۰ دقیقه قبل و بلافاصله ۲ عدد بعد از ورزش استفاده شود.

اچ ام بی را با چه مکملی مصرف کنیم ؟

موضوعی که همیشه ذهن ورزشکاران و بدنسازان را مشغول می­کند این است که مکمل اچ ام بی را با کدام قرص­ها می­توان مصرف کرد. تحقیقات نشان داده که مصرف آن با سایر مکمل­ها می­تواند تاثیراتی را بر روی عضله­سازی و عملکرد ورزشی بگذارد. استفاده آن همراه با گلوتامین و ال آرژنین توصیه می­شود. به علاوه ترکیب آن با ویتامین دی و کراتین فوایدی به همراه دارد. البته دقت کنید که این اثر گذاری برای هر فردی متفاوت خواهد بود.

مصرف اچ ام بی و ارژنین

مصرف همزمان مکمل اچ ام بی و ارژنین خواصی به دنبال دارد. همانطور که می­دانید HMB به منظور افزایش مزیت­های ورزشی مصرف می­شود. از طرفی استفاده از آن می­تواند برای درمان بیماری­های فشار خون، کلسترول و قلبی عروقی مفید واقع شود. علاوه بر این اگر قرص hmb را با آمینواسید آرژنین میل کنید ضعف و اسهال را بهبود می­بخشد و به درمان کمبود وزن کمک می­کند. همچنین برای بهبود بیماری ایدز نیز مفید است.

مصرف همزمان گلوتامین و اچ ام بی

همانطور که می­دانید مکمل اچ ام بی به منظور بهبود فعالیت­های ورزشی و بدنسازی مصرف می­شود. استفاده همزمان این قرص با گلوتامین مفیدتر خواهد بود. اگر می­خواهید وزن خود را کاهش دهید و عضله خود را حفظ کنید این مکمل را به همراه گلوتامین استفاده نمایید. به علاوه پس از ۸ هفته مصرفی می­تواند وزن را افزایش دهد و برای بهبود ایدز، توده بدنی بدون چربی تولید کند. همچنین نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می­کند.

سخن پایانی
امروزه مکمل اچ ام بی با آمینواسیدهای آرژنین، ویتامین دی و کراتین توسط ورزشکاران و بدنسازان استفاده می­شود تا از عضلات محافظت کنند. این مکمل در صورت استفاده در دوز صحیح عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.