لیست بهترین مکمل بدنسازی برای افراد چاق اندام

آنچه در این مقاله می خوانید:
در این مطلب، مکمل‌ بدنسازی برای افراد چاق را معرفی خواهیم کرد. اگر اندام‌های درشتی دارید و به دنبال کاهش وزن و عضله‌سازی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رشته ورزشی بدنسازی، از ابتدا طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. تمامی افراد از نوجوانان تا افراد میانسالی که به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهند، می‌توانند در این رشته شرکت کنند. رشته بدنسازی، با وارد کردن فشار به نقاط خاصی از بدن، سبب چربی‌سوزی و عضله‌سازی خواهد شد. در واقع این موضوع، هدف اصلی بیشتر ورزشکاران رشته بدنسازی است.

برای رسیدن به این هدف، دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه بدنسازی رشته‌ای است که هیچ میانبری ندارد و تنها با تمرینات مستمر، ورزشکار را به اندام دلخواه خواهد رساند.

نکته دوم این است که عضله‌سازی و چربی‌سوزی باید در موازات هم اتفاق بیفتد تا نتیجه مناسبی داشته باشد. مواد مغذی بدن مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و … در این راه به ورزشکار کمک می‌کنند. به همین منظور بدنسازان از مکمل‌های غذایی حاوی پروتئین استفاده می‌کنند تا روند رشد عضلاتشان سریع‌تر شود. این مکمل‌ها باید توسط مربیان متخصص و با تجربه برای هر شخص با شرایط خاص، تجویز شوند.

بهترین مکمل بدنسازی کدام است؟

برندهای زیادی از انواع مکمل‌های ورزشی در بازار موجود است. اما پیش از خرید و مصرف آن‌ها باید بدانید مکمل ورزشی چیست و چه ترکیباتی دارد. این قبیل مکمل‌ها در واقع مجموعه‌ای از عناصر غذایی مفید و مؤثری هستند که باعث حجم سازی و به عنوان قرص افزایش انرژی برای ورزشکاران می باشند. اغلب مکمل ها بصورت خوراکی قبل یا پس از انجام ورزش مصرف می‌شوند. به این ترتیب فرد انرژی لازم جهت انجام حرکات ورزشی سنگین را داشته و پس از انجام ورزش فرایند عضله سازی دی وی سرعت می‌گیرد. از لحاظ ترکیبات تشکیل دهنده نیز مکمل‌ بدنسازی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • مکمل‌های محرک
  • مکمل‌های غذایی

بهتر است پیش از اقدام به خرید اینترنتی مکمل ورزشی با ویژگی و موارد مصرف هر یک از موارد فوق به خوبی آشنا شوید.

۱٫ مکمل‌های محرک

محرک‌ها باعث افزایش انرژی، تحرک، تمرکز و هوشیاری فرد می‌شوند. ولی مکمل‌های غذایی با تأمین مواد معدنی و ریزمغذی‌های مختلف، استقامت و توانایی افراد را افزایش می‌دهند. بیشتر این مکمل‌ها برای بدنسازان و افراد حرفه‌ای تهیه‌ شده‌اند اما برخی از آن‌ها برای افراد عادی که می‌خواهند فعالیت بدنی را شروع کنند نیز بسیار مفید هستند.

بطور مثال می توان از قرص کافئین کارن نام برد. این مکمل با افزایش سطح متابولیسم بدن و سوخت چربی و کالری، باعث افزایش انرژی جسمانی، بهبود گردش خون و احساس هوشیاری در فرد می شود. این مکمل را می توان حتی بصورت روزانه نیز استفاده کرد. قرص کافئین کارن تنها مختص بدنسازان و ورزشکاران نیست و همه افرادی که ساعات کاری شلوغ و خسته کننده ای دارند می توانند برای افزایش انرژی هوشیاری و تمرکز از این مکمل استفاده کنند. 

۲٫ مکمل‌های غذایی

اگر شما حین ورزش خیلی زود احساس خستگی می‌کنید یا اگر بعد از فعالیت بدنی دچار خستگی بسیار شدید می‌شوید و به همین دلیل از ورزش دوری می‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های غذایی بدنسازی استفاده کنید که در این زمینه کمک ‌کننده هستند.

بهترین مکمل بدنسازی برای افراد چاق اندام

استفاده از انواع مکمل بدنسازی به هدف شما در این رشته بستگی دارد. برخی از افراد تنها برای حفظ تعادل اندام‌ها و خوش‌هیکل بودن به رشته بدنسازی روی می‌آورند و رشد عضله‌ها در قسمت‌های مختلف بدن، برایشان آنچنان اهمیتی ندارد. این افراد با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند به هدف خود برسند. به جز ورزشکاران حرفه‌ای در رشته بدنسازی که برای مسابقات و کسب مقام ورزش می‌کنند، افراد خیلی لاغر یا چاق نیز برای عضله‌سازی به مکمل احتیاج دارند.

مکمل بدنسازی برای افراد چاق به تسریع چربی‌سوزی و کاهش وزن آن‌ها کمک می‌کند. مکمل‌ها دارای درصدهای مختلفی از پروتئین هستند. پروتئین‌ها از زنجیره‌های آمینواسیدی تشکیل می‌شوند که این زنجیره‌ها غذای اصلی اندام‌ها برای رشد عضلات است. مربی شما با توجه به وزن، چگالی بدن، میزان چربی و عضله هر اندام، بهترین مکمل بدنسازی را به شما معرفی خواهد کرد. در ادامه به برخی از این مکمل‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مکمل BCAA
  • پروتئین وی ایزوله
  • مکمل کراتین
  • مکمل ال کارنیتین
  • مکمل CLA

مکمل BCAA

ما بیست و یک نوع آمینواسید در بدن داریم که سازنده زنجیره‌های پروتئینی هستند. مکمل BCAA یکی از معروف‌ترین موارد در میان مکمل بدنسازی برای افراد چاق است که حاوی سه نوع آمینواسید ضروری به نام ایزولوسین، لوسین و والین است. جالب است بدانید که این آمینواسیدها به صورت طبیعی در بدن ساخته نمی‌شوند و باید از طریق مکمل‌ها یا رژیم غذایی مناسب، تامین گردند.

مواد غذایی که حاوی این آمینواسیدها هستند، به شرح زیر است:

  • گوشت قرمز و سفید
  • حبوباتی مانند لوبیا و عدس پخته
  • فراورده‌های حیوانی مانند شیر و تخم‌مرغ
  • آجیل‌ها و مغزها
  • گیاه کینوا (این گیاه به خاویار گیاهان نیز معروف است.)

مزایای مکمل بدنسازی BCAA

  • پروتئین‌سازی در عضلات و سرعت بخشیدن به فرآیند عضله‌سازی
  • جلوگیری از ضعف با تنظیم میزان قند خون
  • تامین لوسین به عنوان آمینواسید ضروری برای پروتئین‌های عضله‌ساز
  • کاهش سروتونین و کاهش خستگی بعد از ورزش‌های سنگین
  • کاهش اشتها و کاهش وزن به دنبال تولید انرژی بیشتر توسط ایزولوسین و والین

BCAA یک مکمل بدنسازی برای افراد چاق است که در کنار کاهش وزن، موجب عضله‌سازی نیز خواهد شد.

پروتئین وی ایزوله

این پروتئین از مکمل‌های طبیعی مصرفی در این رشته است. پروتئین وی، از فرایند تولید پنیر از شیر بدست می‌آید. در این فرایند، شیر تحت تاثیر گرما و سایر کاتالیزورها به دو بخش مایع و جامد تقسیم می‌شود. برای تولید پروتئین وی، قسمت مایع آن را تحت شرایط خاصی قرار می‌دهند تا میزان پروتئین آن بیشتر و میزان کربوهیدرات و چربی آن کمتر شود. پروتئین وی ایزوله، بیشترین میزان پروتئین (۹۰ درصد) را دارد.

این پروتئین برای رشد عضله‌ها بسیار مناسب است. دوز مصرفی و زمان خوردن این پروتئین باید توسط مربی مشخص شود. پس از مصرف این نوع مکمل اگر فرد تحرک کافی برای مصرف انرژی تولید شده آن را نداشته باشد، گلوکز به چربی تبدیل شده و افزایش وزن می‌آورد. به همین دلایل مقدار، زمان و نحوه مصرف این مکمل باید تحت نظر متخصص باشد.

مکمل کراتین

کراتین ماده‌ای مانند آمینواسید است که به فرایند رشد قد و عضلات کمک می‌کند. این ماده به صورت طبیعی با درصد پایینی در بدن تولید می‌شود. به همین علت ورزشکاران رشته بدنسازی برای تقویت آن باید از مکمل کراتین استفاده کنند. این ماده وارد جریان خون شده و خود را به اندام‌هایی که نیاز به عضله دارند می‌رساند سپس با آزاد کردن پیام تقویت، مغز را به عضله‌سازی تشویق خواهد کرد.

مکمل کراتین به عنوان یک مکمل بدنسازی برای افراد چاق، مزایای زیر را دارد:

  • افزایش عضله‌سازی
  • تقویت عضله‌ها و قوی کردن آن‌ها
  • کاهش خستگی پس از تمرین
  • تنظیم میزان قند خون و افزایش انرژی ورزشکار
  • بهبود عملکرد کبد

مکمل ال کارنیتین

مکمل ال کارنیتین از آمینواسیدهای لیسین و میتونین تشکیل می‌شوند. عملکرد این مکمل بیش از اینکه شبیه به پروتئین‌ها باشد، شبیه به ویتامین‌ها است. این پروتئین به صورت طبیعی از کلیه و کبد ترشح می‌شود و وظیفه سوزاندن چربی‌ها را به عهده دارد. ال کارنیتین با افزایش سوخت و ساز بدن موجب پایین آمدن میزان چربی و افزایش رشد عضله‌ها خواهد شد.

مزایای مکمل ال کارنیتین:

  • تبدیل چربی‌ها به انرژی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • افزایش رشد عضلات
  • کمک به تنظیم چربی خون
  • کاهش خستگی
  • بهبود عملکرد سیستم‌ایمنی

مکمل CLA

این مکمل بدنسازی نوعی اسید چرب اشباع از خانواده امگا۶ با نام علمی لینولئیک‌اسید است. با اینکه این مکمل از چربی تولید می‌شود اما نقش اساسی در سوزاندن چربی و پایین آوردن وزن بدن دارد. چربی‌های بدن به دو دسته مفید و مضر تبدیل می‌شوند. چربی مفید مانند لینولئیک اسید به انرژی تبدیل می‌شود اما چربی‌های مضر در سراسر بدن انباشته می‌شوند. این ماده یک مکمل بدنسازی برای افراد چاق است که چربی‌های مضر را سوزانده و به انرژی تبدیل می‌کند.

سخن پایانی
استفاده بیش از حد هر یک از این مکمل‌ها ممکن است آسیب‌های کبدی یا کلیوی به دنبال داشته باشد. برای اینکه بهترین نتیجه را کسب کنید، در این باره طبق دستور مربی و افراد متخصص عمل کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.