مکمل گینر چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
به دنبال بهترین مکمل برای عضله سازی هستید؟ میخواهید در کمترین زمان حجم عضلات خود را افزایش دهید؟ نمی‌دانید چه مکملی برای افزایش وزن مناسب است؟ به دنبال پاسخی برای مکمل گینر چیست هستید؟
گینر یک مکمل بدنسازی عالی است که در عضله سازی و افزایش وزن تاثیر بسزایی دارد. گینر درواقع به مکملی گفته می‌شود که حاوی پروتئینی باکیفیت بالا، کربوهیدرات و چربی‌های مفید باشد. در ادامه این مقاله با مجله داروبوم همراه باشید تا بیشتر درباره نحوه مصرف، خواص و ویژگی‌های انواع مکمل‌های گینر آشنا شویم. برای اطلاع از قیمت مکمل گینر می توانید به سایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

انواع مکمل گینر

در پاسخ به سوال مکمل گینر چیست؟ باید بگوییم گینر، پودر پروتئینی با کالری بالاست که هدف از مصرف آن افزایش جذب کالری‌های روزانه برای افزایش وزن است. گینر در انواع مختلفی عرضه می‌شود و شما با توجه به اهداف ورزشی خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید.

مهم‌ترین انواع گینر شامل گینر وزن (weight gainer) و گینر حجم (mass gainer) است که از نظر محتوای پروتئینی با یکدیگر متفاوت هستند. گینر وزن همان ‌طور که از نام آن پیداست برای افزایش وزن فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مکمل بیشتر برای افرادی تجویز می‌شود که به ‌سختی وزن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: مس گینر چیست؟

ترکیبات بکار رفته در گینر

در فرمولاسیون گینرها ترکیباتی مانند پروتئین، کربوهیدرات، چربی و برخی مواد معدنی و ویتامین‌ ها وجود دارد. گینر افزایش وزن حاوی کربوهیدرات بیشتری است و کالری زیادی برای بدن فراهم می‌کند. در حالی‌ که گینر افزایش حجم که برای تسریع عضله سازی و ریکاوری عضلات پس از تمرینات مورد استفاده قرار می‌گیرد حاوی پروتئین بیشتری بوده و کالری نسبتاً زیادی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

گینرها درواقع کربوهیدرات‌هایی هستند که به فرمولاسیون آن‌ها چربی و پروتئین اضافه‌ شده است. این مکمل‌ها برای تأثیر گذاری بیشتر حاوی منابع باکیفیت کربوهیدرات، چربی و پروتئین هستند تا تأثیر آن‌ها برای افزایش وزن و حجم به حداکثر برسد.

توجه داشته باشید که هرچقدر کربوهیدرات موجود در فرمولاسیون گینر بیشتر باشد با مصرف آن وزن شما افزایش بیشتری خواهد داشت. در حالی ‌که نسبت بالاتر پروتئین در گینر باعث می‌شود که توده عضلانی بیشتری تولید کنید و حجم عضلات شما افزایش یابد.

بنابراین با توجه به نیاز خودتان می‌توانید گینری را انتخاب کنید که حاوی کربوهیدرات یا پروتئین بیشتری است تا زودتر به اهداف خودتان در بدن‌سازی دست ‌یابید.

ویژگی های گینر خوب

در حال حاضر انواع مختلف مکمل گینر با برندهای مختلف در بازار موجود است و شما به‌ راحتی می‌توانید پس از مشورت با مربی یا متخصص تغذیه اقدام به خرید گینر کنید.

قبل از خرید گینر به یاد داشته باشید که مکمل گینر خوب، گینری است که حاوی پروتئین‌های باکیفیت‌تر مثل پروتئین وی است و کربوهیدرات بکار رفته در آن از نوع زود هضم بوده و تنوع آمینواسیدها و ویتامین‌ها در آن زیاد باشد.

همچنین بهتر است در طول دوره افزایش وزن برای صرفه‌ جویی، از گینر های با وزن بالا یا حداقل از دو مکمل گینر سبک ‌وزن استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با سایر مکمل های بدنسازی و بررسی قیمت آنان وارد صفحه “مکمل بدنسازی” در سایت داروبوم شوید.

مکانیسم عمل مکمل گینر در بدن

گینر بهترین مکمل برای افرادی است که به دلایل مختلف نیازمند دریافت کالری بیشتری هستند تا وزن خود را افزایش دهند. مصرف گینر مؤثرترین راه برای دریافت کالری بیشتر خصوصاً برای ورزشکاران است.

گینرها نوع ویژه‌ای از مکمل‌های ورزشی هستند که دارای ۸۰% کربوهیدرات‌اند و فقط ۱۰ تا ۲۰% پروتئین دارند. محتوای بالای کربوهیدرات نسبت به پروتئین باعث می‌شود که گینرها تبدیل به یک منبع انرژی در رژیم غذایی ورزشکاران برای تمرینات سنگین شوند.

به ‌طور معمول در هر ۱۰۰ گرم از مکمل‌های گینر ۶۰ تا ۹۰ گرم کربوهیدرات، ۱۰ تا ۳۰ گرم آمینواسید و ۳ تا ۱۰ گرم سایر ترکیبات مانند فیبر، ویتامین ها و مینرال وجود دارد.

مزایای مصرف مکمل گینر

مکمل گینر به عنوان یک مکمل ضروری در بدنسازی توسط بسیاری از ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص گینر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- افزایش کالری دریافتی

از آنجایی ‌که ورزشکاران برای افزایش وزن و حجم نیازمند دریافت کالری‌های بیشتری در طول روز هستند و دریافت این کالری از طریق مواد غذایی دشوار است بهترین راه‌حل استفاده از مکمل گینر است. با مصرف مکمل گینر می‌توان بسته به نوع آن ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کالری در هر وعده دریافت کرد.

۲- وجود چربی‌های سالم

چربی‌های سالم موجود در فرمولاسیون گینر بسته به نوع این مکمل علاوه بر فراهم کردن انرژی موردنیاز فرد، باعث می‌شوند در پروسه افزایش وزن بیشتر عضله سازی کنید.

۳- وجود فیبر و آنزیم

گینرها غنی از فیبر هستند بنابراین از نفخ جلوگیری کرده و هضم را بهبود می‌بخشند. علاوه براین گینرهای باکیفیت حاوی آنزیم‌هایی هستند که هضم و جذب مواد موجود در مکمل را افزایش داده و باعث می‌شوند شما خیلی راحت‌تر به وزن بالاتر برسید.

۴- حاوی کربوهیدرات فراوان

کربوهیدرات‌ها ازجمله درشت مغذی‌های مفید برای انرژی ‌زایی و افزایش دریافت کالری هستند. کربوهیدرات‌ها با افزایش سطح قند خون باعث ورود آمینواسیدها به عضلات و تسریع روند عضله سازی می‌شوند.

۵- حاوی کراتین

در ترکیب اکثر گینرها کراتین وجود دارد که برای افزایش حجم عضلات در ورزشکاران بسیار مفید است. شما با خرید مکمل گینر دیگر نیازی به مصرف کراتین به ‌صورت مجزا نخواهید داشت.

۶- حاوی ویتامین و مینرال

دیگر مزیت گینرها این است که حاوی آمینو و اسیدهای چرب مفیدی هستند که با تبدیل به کالری به عضله سازی نیز کمک می‌کنند. این مسئله به‌ هیچ‌ وجه از طریق رژیم غذایی ممکن نیست زیرا مصرف غذاهای پرچرب علی رغم ارائه کالری‌های بالا هیچ تأثیری بر عضله سازی ندارند و ممکن است به‌ صورت چربی‌های اضافی در ناحیه شکم و پهلو تجمع کنند.

۷- رشد عضلات و ریکاوری سریع تر

ریکاوری پس از تمرینات ورزشی یک‌ راه مؤثر برای افزایش توانایی بدنی فرد است. مکمل گینر کمک می‌کند که خیلی زودتر خستگی‌ها و دردهای پس از تمرینات سخت برطرف شود و بدن شما مجدداً آماده تمرین شود. گینر با تأمین آمینواسیدها به ‌سرعت باعث افزایش توده عضلانی شما می‌شود.

۸- مقرون به صرفه

گینر مانند یک بمب کالری در یک حجم کوچک مقدار بالایی کالری از منابع باکیفیت را در اختیار بدن قرار می‌هد؛ بنابراین از نظر هزینه بسیار مقرون ‌به ‌صرفه تر است زیرا برای تأمین کالری‌های بالا شما مجبور به خرید مواد غذایی فراوان هستید و از طرفی قادر نخواهید بود به ‌راحتی گینر، همه مواد غذایی را در یک وعده مصرف کنید.

عوارض مکمل گینر

همیشه گینرها را به مقدار توصیه ‌شده مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن‌ها در امان باشید. عوارض مصرف بیش‌ از حد این مکمل‌ها می‌تواند شامل اسهال، کاهش فشارخون، گرفتگی، حالت تهوع و سردرد باشد. همچنین کراتین موجود در این مکمل‌ها در صورت مصرف مقادیر زیاد می‌تواند باعث آسیب کبد و کلیه شود.

علاوه بر این در صورت حساسیت به شیر و فراورده آن حتماً دقت کنید در فرمولاسیون گینر پروتئین وی بکار نرفته باشد. عوارض گینر برای خانم ها همانند آقایان حالت تهوع و اسهال، مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و افزایش وزن ناسالم است.

بهترین زمان مصرف گینر

گینر ازجمله مکمل های بدنسازی مفید و رایج در میان ورزشکاران است. استفاده از آن در زمان های گوناگون می تواند اثرات مختلفی بر بدن شما داشته باشد. شما بسته به هدفتان می‌توانید مکمل گینر را به شیوه‌های مختلف مورد مصرف قرار دهید. صبح پس از بیدار شدن، قبل تمرین، حین تمرین، بعد تمرین به عنوان بهترین زمان مصرف گینر توصیه می شود.

بهترین گینر برای افزایش وزن

اگر در افزایش وزن مشکل دارید، احتمالاً کالری کافی مصرف نمی‌کنید. برای افزایش وزن باید بتوانید کالری کافی را از رژیم غذایی خودتان دریافت کنید. البته باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی در حجم بالا می‌تواند با ناراحتی‌های گوارشی همراه باشد که برای افراد خوشایند نیست.

این مسئله خصوصاً برای افراد ورزشکار که باید حین تمرینات بدنی چابکی و چالاکی خود را حفظ کنند بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا مصرف مواد غذایی با حجم بالا در اکثر موارد با هدایت جریان خون به سمت دستگاه گوارش باعث رخوت و کاهش کارایی خواهد شد؛ بنابراین بهترین کار برای افزایش وزن استفاده از انواع مکمل گینر است.

این مکمل‌ها بدون اینکه حجم بالایی از مواد غذایی را وارد دستگاه گوارش کنند، در یک حجم کوچک مانند بمب کالری عمل کرده و در یک مدت کوتاه باعث افزایش وزن و حجم شما خواهند شد.

بیشتر بخوانید: مصرف گینر باعث اضافه وزن می شود؟

بنابراین افراد لاغری که قصد افزایش وزن با این مکمل‌ها را دارند بهتر است مصرف گینر را با فعالیت‌های بدنی و یک رژیم غذایی متعادل همراه کنند چون در غیر این صورت چربی‌های ناشی از دریافت کالری اضافی فقط در نواحی شکم و پهلو جمع می‌شود.

این مسئله نه‌ تنها زیبایی هیکل شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه باعث فراهم شدن زمینه ابتلا به بیماری‌های متابولیکی نیز خواهد شد؛ بنابراین توصیه ما این است که حتماً سطحی از فعالیت بدنی را در کنار مصرف گینر در برنامه روزانه خودتان برای افزایش وزن بگنجانید.

چه کسانی نباید گینر مصرف کنند؟

بسته به تیپ بدنی و رژیم ورزشی خود باید گینر یا مس گینر را انتخاب کنید. کسی که به دنبال عضله سازی است، قطعا نباید از گینر استفاده کند، زیرا تأثیر معکوس بر بدن او خواهد داشت. همچنین، اگر احساس می‌کنید که نیازهای غذایی را از غذا دریافت می‌کنید، قبل از افزودن گینر یا هر مکمل دیگری به رژیم خود، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

سخن پایانی:
هدف از این مقاله آشنایی کامل با نحوه و مکانیزم عملکرد مکمل‌های گینر در بدن و معرفی انواع مکمل‌های گینر با ذکر خواص و ویژگی‌های این مکمل می‌باشد. همان‌ طور که در بالا گفته شد، گینرها برای افزایش توده عضلانی و تسریع ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی بکار می‌روند. گینرها نسبت به سایر مکمل‌های ورزشی قیمت مناسب‌تری دارند و معمولاً توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تازه شروع به ورزش‌های سخت و بدن ‌سازی کرده‌اند و مایل هستند هرچه سریع‌تر به وزن بالاتر و توده عضلانی بیشتر برسند.
در صورت علاقه و نیاز به مصرف می‌توانید از داروخانه آنلاین داروبوم خرید انواع مکمل‌های گینر را انجام دهید. توجه داشته باشید که مصرف هر گونه مکمل بهتر است زیر نظر مربی یا پزشک باشد.

منبع: mzstore.com

مطالب مرتبط
21 نظرات
  1. رسول

    از کجا میشه مکمل گینر فیک رو از اصل تشخیص داد؟

    1. داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      مکمل هایی که دارای لیبل غذا و دارو هستند، در سامانه این سازمان قابل رهگیری خواهند بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.