نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری چگونه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ال کارنیتین یکی از مکمل های ورزشی است که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. ال کارنیتین به دلیل خاصیتی که برای افزایش متابولیسم دارد مکملی عالی برای لاغری و از دست دادن وزن به شمار می رود. قرص ال کارنیتین در دو دوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متداول است. بنابراین روزانه مصرف ۲ الی ۳ قرص ال کارنیتین برای لاغری توصیه می شود. در این مقاله از مجله ورزشی و سلامتی داروبوم به دیگر نکات درباره نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری می پردازیم.

ال کارنیتین چیست؟

قبل از شروع مطلب بهتر است با تعاریف اولیه آشنا شویم و بدانیم که اساسا ال کارنیتین چیست. ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور معمول در کبد تولید می شود و یک بلوک سازنده پروتئین بسیار مهم در بدن است. با این حال، ال کارنیتین لزوماً پروتئینی را تشکیل نمی دهد.

هدف اصلی آن انتقال چربی ها به قسمت های خاصی از سلول های بدن به نام میتوکندری است که در آنجا می توانند سوزانده شوند و به انرژی تبدیل شوند.

بر اساس این عملکرد شگفت انگیز است که ال کارنیتین ماده ای بسیار موثر در کاهش وزن و چربی سوزی محسوب می شود. از سوی دیگر، مکمل های ال کارنیتین کاملا طبیعی هستند و برای تحریک تولید ال کارنیتین و تنها با هدف ترویج چربی سوزی موثر و در نهایت کاهش وزن طراحی شده اند.

این مکمل بدنسازی همچنین به طور کلی برای کاهش خستگی و افسردگی، سلامت قلب و مغز فایده دارد. اما در این مقاله روی صحبت ما فایده ال کارنیتین برای لاغری است.

آیا ال کارنیتین به کاهش وزن کمک می کند؟

باید بگوییم استفاده از ال کارنیتین به عنوان مکمل کاهش وزن بسیار رایج است. از آنجایی که ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به سلول ها کمک می کند تا برای آزادسازی انرژی سوزانده شوند، گفته می شود که ال کارنیتین باعث افزایش توانایی بدن برای چربی سوزی و کاهش وزن می شود.

L carnitine نه تنها میزان چربی ذخیره شده در بدن شما کاهش می دهد، بلکه به کاهش چربی شکمی نیز کمک می کند؛ چربی های اطراف شکم به طور بالقوه منجر به بیماری کبد چرب و سایر بیماری های خطرناک می شود.

ال کارنیتین چطور باعث لاغری می شود؟

برای اینکه بدانیم چرا خرید ال کارنیتین به عنوان محبوب ترین مکمل چربی سوز رایج است باید مکانیزم اثرگذاری ال کارنیتین را دقیق تر ارزیابی کنیم.

اصلی ترین علتی که در بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن از ال کارنیتین استفاده می‌شود، بر پایه عملکرد ذاتی آن در بدن است. به یاد داشته باشید، ال کارنیتین شکلی از اسید آمینه است که چربی را برای دریافت انرژی به مناطق ویژه سلول منتقل می کند.

تحریک تولید بیشتر ال کارنیتین در حد مطلوب منجر به متابولیسم بهتر و در نهایت چربی سوزی بیشتر می شود. بد نیست بدانید که این فرآیند فیزیولوژیکی، طبیعی است که با عملکرد طبیعی بدن تداخل نخواهد داشت.

برای همین استناد علمی است که مکمل های ال کارنیتین برای اکثر افرادی که مایل به تناسب اندام هستند، ایمن و موثر می باشد.

ال کارنیتین تحت آزمایشات بالینی گسترده ای قرار گرفته است و درست مانند بازخورد مصرف کنندگان، نتایج کاملا امیدوارکننده بوده است. ال کارنیتین فواید زیادی دارد. در این بخش برخی از مکانیسم های ال کارنیتین در چربی سوزی و لاغری را مرور می کنیم.

در وبسایت webmd می خوانیم:
مصرف ال کارنیتین می تواند به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون کمک کند. با این حال ال کارنیتین ممکن است علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند.

۱- چربی سوزی موثر

ال کارنیتین مسئول انتقال چربی به میتوکندری است که مسئول سوزاندن آن ها به اسیدهای چرب است که در تولید انرژی استفاده می شود. با سطوح بهتر ال کارنیتین در بدن، سوزاندن چربی سریع تر و آسان تر است و سطح انرژی شما در این فرآیند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

۲- بهبود سطح انرژی

افرادی که از مکمل های ال کارنیتین استفاده می کنند، افزایش سطح انرژی و کاهش قابل توجه خستگی را گزارش کرده اند. متابولیسم قوی روی خلق و خو و سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است.

۳- بهبود متابولیسم

متابولیسم کلی بدن تحت تاثیر ژنتیک و سن قرار دارد. بالا رفتن سن سرعت سوخت و ساز بدن را کم می کند و باعث می شود سخت تر وزن کم کنیم. ال کارنیتین عنصری حیاتی در بهبود میزان کلی متابولیسم در بدن حتی در سنین بالا است که منجر به بهبود چربی سوزی و سطوح بالای انرژی می شود.

۴- سم زدایی

برخی مطالعات نشان داده اند که ال کارنیتین مسئول حذف مواد زائد و مضری است که از طریق سوزاندن اسیدهای چرب ایجاد می شوند. این مساله به کاهش احتمال آسیب سلولی کمک زیادی می کند. اسیدهای چرب مضر رادیکال های آزاد را تشکیل می دهند که از مهم ترین علل ایجاد سرطان به شمار می رود.

۵- اثربخشی طبیعی

توجه به این نکته مهم است که ال کارنیتین یک مکمل طبیعی است که فقط به بدن کمک می کند تا خود به تنهایی چربی ها را بسوزاند. بنابراین برخلاف تصورات غلط رایج، ال کارنیتین چربی را نمی سوزاند، بلکه محرکی است که به بدن اجازه می دهد ظرفیت چربی سوزی خود را بهبود بخشد.

قرص ال کارنیتین با عصاره چای سبز ویثر نوتریشن

با مصرف قرص ال کارنیتین چقدر می توانم وزن کم کنم؟

ال کارنیتین، درست مانند سایر مکمل‌ها، مکمل تمرینات سخت و رژیم غذایی سالم است. شواهدی وجود دارد که کارنیتین می‌تواند به بهبود اکسیداسیون چربی کمک کند که باعث می‌شود بدن از چربی برای سوخت به جای سایر بسترهای انرژی استفاده کند، اما به خودی خود یک محصول معجزه‌آسا نیست. کارنیتین می تواند به شما کمک بیشتری کند و ممکن است کاهش چربی شما را بیشتر از عدم مصرف آن افزایش دهد، اما همچنان باید سخت ورزش کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

اگر قصد کاهش وزن نداشته باشم، باز هم نباید از ال کارنیتین استفاده کنم؟

ال کارنیتین دارای خواص کاهش وزن است و با افزایش اکسیداسیون چربی همراه است، اما همچنین نشان داده شده است که تأثیر قابل توجهی در بهبود قدرت عضلانی دارد. بسیاری از مکمل های قبل و بعد از تمرین که در فرمول خود کارنیتین دارند به همین دلیل است، بنابراین نیازی به اجتناب از ال کارنیتین در هنگام تلاش برای ساخت عضله و قدرت نیست.

نحوه و طریقه مصرف ال کارنیتین

به طور معمول ال کارنیتین در دوزهای ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ تولید و در داروخانه ها عرضه می شود. ال کارنیتین به اشکال قرص، کپسول، مایع یا پودر دیده می شود که ال کارنتین مایع سریع تر از اشکال دیگر وارد جریان خون شده و جذب می شود. ال کارنیتین مایع به ویال ال کارنیتین نیز معروف است.

بیشتر بخوانید: ال کارنتین مایع چیست؟

۱- دوز مصرفی توصیه شده قرص ال کارنیتین

قرص ال کارنیتین در دو دوز ۵۰۰ و ۱۰۰۰متداول است. بنابراین روزانه مصرف ۲ الی ۳ قرص ال کارنیتین برای لاغری توصیه می شود.

توصیه همه مربیان و متخصصان تغذیه مصرف قرص ال کارنیتین همراه با فعالیت بدنی و ورزش است. افرادی که به هر دلیلی امکان حضور در باشگاه ورزشی و فعالیت های سنگین را ندارند، همزمان با مصرف ال کارنیتین فعالیت های بدنی سبک مانند یک ساعت پیاده روی روزانه را فراموش نکنند.

بهتر است این افراد صبح ها بعد از میل کردن وعده صبحانه قرص ال کارنیتین را مصرف کنند و سپس فعالیت های روزمره را شروع کنند. قرص ال کارنیتین حتما با معده پُر استفاده شود چرا که مصرف آن به صورت ناشتا و با معده خالی احتمال افت قند خون را به همراه دارد که در اصطلاح پزشکی به آن هیپوگلیسمی گفته می شود.

قرص ال کارنیتین وانا برن 1000 میلی گرم نورم لایف

۲- دوز مصرفی توصیه شده ال کارنیتین مایع

درصورت مصرف ال کارنیتین مایع چنانچه بیشترین دوز یعنی ۳۰۰۰ استفاده شود روزانه یک ویال کافیست. اما اگر می خواهید از دوز ۱۰۰۰ استفاده کنید بهتر است از یک ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ روزانه سه بار مصرف کنید.

۳- دوز مصرفی توصیه شده پودر ال کارنیتین

پودر ال کارنیتین بسیار کمیاب است اما به دلیل اینکه پودر نیز در مایعات دلخواه حل می شود بنابراین نحوه مصرف آن همانند ال کارنیتین مایع می باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض ال کارنیتین برای زنان چیست؟

ال کارنیتین را با چی مصرف کنیم؟

ورزشکاران عادت دارند که قرص ال کارنیتین را با نوشیدنی هایی مانند آب، آب میوه، شیر و قهوه میل می کنند.

– توصیه می شود ال کارنیتین با شیر مصرف نشود زیرا در جذب آن تاثیر منفی می گذارد.

– مصرف ال کارنیتین با نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای سبز به این دلیل که گردش خون را بالا می برد، اثربخشی آن را بیشتر افزایش می دهد. به همین ترتیب مصرف ال کارنیتین با CLA تاثیر آن را دو چندان می کند.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

بهترین زمان مصرف قرص ال کارنیتین صبح و یا قبل از تمرین است. توصیه می شود که بین ۲ تا ۴ گرم ال کارنیتین در روز مصرف کنید که بهتر است به دو یا سه وعده به طور مساوی تقسیم شود.

ویال ال کارنتین (مایع) را به خاطر اینکه سریع تر جذب می شود باید نیم ساعت قبل از فعالیت ورزشی مصرف کنید.

همانطور که گفتیم عملکرد اصلی ال کارنیتین افزایش متابولیسم در نتیجه افزایش گردش خونی است که در بدن اتفاق میفتد.

اثرگذاری ال کارنیتین به شکل قرص و کپسول نسبت به مایع زمان بیشتری لازم دارد. زیرا قرص ابتدا باید حل و سپس وارد جریان خود گردد تا اثربخشی آن آغاز شود؛ به همین خاطر معمولا ۲ الی ۳ ساعت قبل از فعالیت ورزشی مصرف می شود.

ال کارنیتین مکملی است که نیمه عمر دارد؛ درست مانند آنتی بیوتیک ها. یعنی در فواصل زمانی خاصی اثربخشی آنها تمام می شود و دوباره باید استفاده شود. نیمه عمر ال کارنیتین ۶ الی ۷ ساعت است و بعد از این زمان باید مجدد مصرف شود.

ویال خوراکی ال کارنیتین 3000 بی اس کی

موارد منع مصرف ال کارنیتین چیست؟

مصرف ال کارنیتین همچون سایر مکمل ها در برخی افراد با ملاحظاتی همراه است. در ادامه موارد منع مصرف ال کارنتین را معرفی می کنیم.

۱- قرص ال کارنیتین برای افرادی که تپش قلب دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ال کارنیتین موجب افزایش گردش خون شده و برای این افراد که به خودی خود تپش قلب دارند مضر است.

۲- همان طور که گفتیم دیابتی ها و حتی افراد عادی ال کارنیتین را به صورت ناشتا مصرف نکنند، زیرا افت قند خون شدید و در پی آن سرگیجه رخ می دهد.

۳- افرادی که قرص های تنظیم کننده فشار خون مانند پروپرانولول مصرف می کنند حتما دو الی سه ساعت فاصله بین مصرف این دو باشد.

۴- افرادی که تیروئید پر کار دارند افرادی هستند که از لاغری شدید رنج می برند، این افراد با وجود مصرف وعده های غذایی زیاد و سنگین باز هم وزن نمی گیرند. این نشان دهنده این است که متابولیسم و سوخت و ساز بدن این افراد به شدت بالا است. بنابراین اگر از ال کارنتین مصرف کنند سوخت و ساز بدنشان را دو برابر می کند.

برای مشاهده سایر مکمل های چربی سوز می توانید از قرص چربی سوز موجود در داروخانه داروبوم دیدن کنید.

سخن پایانی
ال کارنیتین امروزه یکی از رایج ترین مواد در مکمل های کاهش وزن و قبل از تمرین است. نقشی که ال کارنیتین در کاهش وزن سریع تر و ایمن تر ایفا کرده است غیرقابل انکار است. با این وجود، نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری با نکاتی همراه است که در این مقاله به طور مفصل بیان کردیم.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.