مکمل پمپ چیست؟ فواید و عوارض آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
در هنگام انجام تمرینات ورزشی خیلی زود انرژی خود را از دست می‌دهید؟ احساس خستگی شما آنقدر شدت دارد که دیگر قادر به ادامه ورزش خود نباشید؟ برای حل کردن این مشکلات بهتر است از مکمل های پمپ استفاده کنید. آیا می‌دانید مکمل پمپ چیست؟
مکمل پمپ از جمله مکمل های پرطرفدار در بین ورزشکاران است. این مکمل برای افزایش انرژی و کاهش خستگی بین تمرینات ورزشی بکار می رود. افزایش سرعت ریکاوری، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش سطح گلوکز خون و… از دیگر فواید مکمل پمپ برای بدنسازی است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر از مزایای مکمل پمپ برای بدنسازان و همچنین عوارض جانبی آن بدانید.

پمپ از انواع مکمل‌ بدنسازی جهت تولید انرژی بیشتر با اکسیژن ‌رسانی به بافت‌ها طراحی‌ شده‌ است تا خستگی ناشی از ورزش را به حداقل رسانده و تحمل ورزشکار در ورزش‌های سنگین را افزایش دهد.
این مکمل که به صورت قرص و پودر در دسترس است روحیه و قدرت ورزشکار را قبل از تمرین و مسابقات افزایش داده و عملکرد وی را بهبود می‌بخشد. برای آشنایی بیشتر با مکمل پمپ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مکمل پمپ چیست؟

در پاسخ به سوال مکمل پمپ چیست باید بگوییم؛ مکمل پمپ به مکمل قبل تمرین جهت افزایش روحیه و انرژی معروف است. در فرمولاسیون مکمل‌های پمپ مواد محرک و آمینواسیدهایی وجود دارد که باعث افزایش انرژی در بدن شده و توانایی ورزشکار جهت تمرینات سنگین و طولانی را افزایش می‌دهد.

مکمل‌ پمپ بدنسازی از دسته مکمل‌های نیتریک اکساید هستند که با افزایش خون ‌رسانی به ارگان‌های مختلف، توان و تحمل ورزشکاران را در طول تمرینات افزایش داده و از خستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

کارایی و تأثیر پمپ در بدنسازی بیشتر به خاطر افزایش جریان خون در ارگان‌های فعال بدن است؛ بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار ماهیچه‌ها قرار می‌گیرد. این مسئله توان بدنی افراد را افزایش می‌دهد تا زمان بیشتری تمرینات سخت را تحمل کنند.

از آنجایی‌ که پمپ باعث انتقال حجم زیادی از مواد مغذی به عضلات می‌شود بهتر است با تأمین پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین‌ها تأثیر این مکمل را دو چندان کنید. مکمل‌های پمپ غالباً به‌ صورت پودر و قرص و کپسول در داروخانه ها موجود هستند و شما می‌توانید از آن‌ها با مشورت مربی یا پزشک استفاده کنید.

خواص مکمل پمپ
فواید پودر پمپ

نحوه عملکرد مکمل پمپ در بدن چگونه است؟

داده‌ها حاکی از وجود ارتباطی بین تحریک سنتز پروتئین پس از ورزش و تسریع در انتقال اسید آمینه است که درواقع علت اصلی این امر بعد از ورزش ممکن است به دلیل افزایش جریان خون در بدن باشد. به عبارت دیگر، هرچه جریان خون بیشتری به یک ناحیه ارسال کنید، هیپرتروفی در بدن شما بهتر عمل می‌کند.

در فرمولاسیون پودر پمپ مقدار زیادی آرژنین وجود دارد که با تبدیل ‌شدن به نیتریک اکساید و افزایش خون ‌رسانی به ماهیچه‌ها باعث افزایش رشد عضلات می‌شود. پودر پمپ بدنسازی باعث ضخیم شدن رگ‌های خونی بدن می‌شود تا گنجایش افزایش پمپاژ خون را داشته باشند.

مکمل پمپ برای رگ

مکمل پمپ در بین بدنسازان به مکمل رگ ساز مشهور است و این مسئله وقتی رخ می‌دهد که بدن شما حاوی چربی کمی باشد تا رگ‌های سطحی از ریز پوست مشخص شوند.

پودر پمپ فانتوم نوتریشن

فواید مصرف مکمل پمپ

افزایش سرعت ریکاوری، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش سطح گلوکز خون و… جزء فواید مکمل پمپ برای بدنسازی هستند که در ادامه به بررسی هریک از این موارد می‌پردازیم:

۱- افزایش سرعت ریکاوری

اگر فعالیت‌های بدنی شدیدی انجام دهید حتماً فردای روز تمرین احساس خستگی می‌کنید و این مسئله چند روزی تمرینات شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای ریکاوری سریع مکمل پمپ می‌تواند به شما کمک کند.
مکمل پمپ با افزایش جریان خون به بافت‌های مختلف به رفع اسپاسم های عضلانی ناشی از ورزش کمک کرده و با ریلکس کردن عضلات و افزایش اکسیژن ‌رسانی باعث تسریع ریکاوری می‌شود.
ریکاوری سریع‌تر باعث می‌شود تمرینات خود را به‌صورت منظم انجام دهید و نتایج بهتری برایتان در پی خواهد داشت. ریکاوری ضعیف با تحت تأثیر قرار دادن سطح تمرینات بر عملکرد ورزشی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

۲- ارتقاء عملکرد ورزشی

پمپ برای بدنسازی با افزایش تولید انرژی در بدن باعث افزایش قدرت افراد ورزشکار می‌شود. این مسئله به دلیل افزایش اکسیژن ‌رسانی به بافت‌های عضلانی رخ می‌دهد و افزایش اکسیژن باعث می‌شود که شما کمتر احساس خستگی کنید.

۳- افزایش سطح گلوکز خون

همان ‌طور که می‌دانید مکمل پمپ حاوی مقدار زیادی آرژنین است که در طول تمرینات ورزشی باعث افزایش سطح گلوکز شده و با ورود گلوکز به عضلات، توانایی فرد برای ادامه تمرین بدون خستگی افزایش می‌یابد.

پیشنهاد داروبوم مطالعه مقاله “موثرترین مکمل ها برای افزایش حجم” جهت آشنایی با مکمل های افزایش حجم و فواید و ویژگی های آن می‌باشد.

مقدار و نحوه مصرف مکمل پمپ

یک اسکوپ از پودر پمپ را ۱۵-۲۵ دقیقه قبل از تمرین با حداقل ۳۰۰ میلی ‌لیتر آب (مقداری بیشتر از یک لیوان) به ‌آرامی مخلوط‌ کنید.
مکمل پمپ را با قاشق به ‌آرامی در آب حل کنید زیرا با به هم زدن در شیکر، گاز NO آزاد می‌شود و تأثیر مکمل از بین خواهد رفت.
علاوه براین مکمل پمپ را نباید بیش از ۲ ماه مصرف کنید زیرا باعث عوارض جبران ‌ناپذیری خواهد شد.

البته این مکمل به شکل قرص پمپ نیز وجود دارد اما به دلیل آنکه مکمل های پودری قابلیت ترکیب بهتری با سایر مکمل ها دارند در بین ورزشکاران از استقبال بهتری برخوردار هستند. برای مصرف قرص پمپ بهتر است به دستورالعمل نوشته شده روی برچسب دقت کنید یا مطابق توصیه مربی یا متخصص تغذیه عمل کنید.

عوارض مکمل پمپ

عوارض مکمل پمپ تنها در صورتی بروز می یابد که مقدار و نحوه صحیح مصرف آن رعایت نشود و اغلب هم شامل عوارض زیر است:

  • ضخیم شدن دیواره رگ‌ها
  • افزایش فشارخون
  • افت قند خون
  • حالت تهوع
  • اسهال
خرید گینر

توصیه‌هایی در رابطه با مکمل پمپ

۱- بدون مشورت با مربی و پزشک هرگز نباید از مکمل پمپ استفاده کنید زیرا مصرف این مکمل برای همه افراد مناسب نیست.
۲- با توجه به موارد فوق و عوارض مکمل پمپ بر روی فشار خون قبل از مصرف این مکمل‌ها از نرمال بودن سطح فشارخون خودتان اطمینان حاصل کنید.
۳- مکمل پمپ ریتم خواب شبانه شما را به هم می‌ریزد بنابراین در صورت ابتلا به اختلالات خواب هرگز این مکمل را مورد مصرف قرار ندهید.
۴- مکمل پمپ را به ‌تنهایی مصرف نکنید و برای نتیجه ‌گیری بهتر آن‌ را با  مکمل گینر، بی سی ای‌ای مصرف کنید.
۵- مکمل پمپ برای ورزشکارانی مناسب است که بدن آن‌ها آماده فعالیت ورزشی با شدت بالا و تمرینات سنگین می‌باشد.

مکمل پمپ خانگی

در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی مفید به عنوان مکمل پمپ خانگی و مکمل پیش از تمرین می‌پردازیم:

۱- آب چغندر

چغندر به عنوان بهترین و کامل ترین غذایی که می‌توانید برای قبل از تمرین مصرف کنید، شناخته می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ بر روی یازده زن و مرد نشان داد که خوردن ۲۰۰ گرم چغندر (که تقریباً ۵۰۰ میلی گرم نیترات است) منجر به افزایش قابل توجه سرعت دویدن می‌شود.
یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۱ نشان داده است که چغندر باعث رفع خستگی، کاهش فشار خون و جذب اکسیژن در هنگام راه رفتن و دویدن می‌شود.

۲- مالت سیترولین (هندوانه)

مال سیترولین نوعی آمینو اسید غیر ضروری است که نام آن از کلمه لاتین هندوانه گرفته شده است. این ماده شناخته شده ترین و بهترین مکمل خانگی مفید پیش از تمرین می باشد.
مالات سیترولین یک ماده پیش ساز آرژنین است و به نظر می‌رسد به خودی خود جذب بهتری نسبت به آرژنین دارد. تحقیقات منتشر شده نشان داده که دوز ۵ گرم یا بیشتر باعث افزایش اکسید نیتریک و جریان خون می‌شود.

۳- تری متیل گلیسین

این ماده مغذی غیر ضروری که بتائین نیز نامیده می‌شود، در اسفناج، کینوا، سیب زمینی شیرین و چغندر یافت می‌شود. بتائین به دلیل تأثیرش بر قدرت بیشتر شناخته شده است و مصرف آن به اشکال مختلف قبل از تمرین منجربه افزایش قدرت و استقامت می‌شود و نقشی شبیه به مکمل پمپ در بدن دارد.

پودر پمپ ویثر نوتریشن

سخن پایانی:
همان ‌طور که در بالا بیان شد پمپ به شکل پودر، قرص و کپسول موجود است و فواید بسیاری از جمله افزایش انرژی و عملکرد ورزشی و سرعت ریکاوری می‌باشد. مکمل پمپ برای افرادی مؤثر است که فعالیت بدنی و فیزیکی بالای دارند و تمرینات سنگین انجام می‌دهند. برای خرید مکمل پمپ بهترین جا داروخانه هاست که نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو روی آنهاست. شما می توانید مکمل پمپ را از داروخانه داروبوم به صورت اینترنتی سفارش دهید و در محل تحویل بدون پرداخت هزینه پیک دریافت کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط
44 نظرات
  1. Arya

    آیا مصرف پروتئین وی و کراتین دوره ی بارگیری دار یا نه اگه دارد چن روزه است؟؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      توضیحات کافی نیست اما در دوره بار گیری استفاده از این دو مکمل توام با هم صورت میگیرد و در ۵ روز اول
      در وعده های
      قبل صبحانه
      قبل تمرین
      بعد از تمرین

      کراتین استفاده میشود

      پروتیین هم در وعده صبح
      قبل تمرین
      بلافاصله بعد تمرین
      و پایان شب
      و بعد از پنج روز کراتین صرفا قبل تمرین و پروتین مثل قبل
      با تشکر.

  2. Mohsen

    سلام ایا افراد لاغر که توی حجم هستند میتونن برای افزایش قدرت هنگام تمیرین از پمپ استفاده کننده مکمل گینر هم مصرف میکنم ممنون

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      مصرف گینر و کراتین به شما توصیه می شود ولی مکمل پمپ با عوارض زیادی همراه است و اصلا توصیه نمی شود. عوارض آن شامل تپش قلب است که به علت گشاد شدن عروق رخ می دهد.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.