ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت پوست چیست؟

سلامت پوست

آنچه در این مقاله می خوانید:
تغذیه نقش غیرقابل اجتنابی در سلامتی شما ایفا می‌کند؛ یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند به سوخت و ساز بدن آسیب برساند، باعث افزایش وزن شود و یا حتی بر اندام‌هایی نظیر قلب و کبد شما تأثیر منفی بگذارد. مطمئننا آنچه می‌خورید بر سلامت وسیع‌ترین بخش بدنتان یعنی پوست ، تأثیر مستقیم می‌گذارد. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای پوست به اندازه استفاده از محصولات مراقبت از پوست اهمیت دارد. اگرچه با این محصولات می‌توانید از بیرون پوستتان را تیمار کنید، ولی تغذیه از درون ساختار و سلامت پوستتان را بهبود می‌بخشد که نباید آن را نادیده گرفت. در این مقاله نگاهی به برخی از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست می‌اندازیم، با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ خانه تکانی پوست ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

روغن ماهی در رژیم غذایی مناسب برای پوست نقش مهمی دارد

روغن ماهی
روغن ماهی

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا، سالمون و شاه‌ماهی، غذاهایی عالی برای داشتن پوست سالم هستند. آن‌ها منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای حفظ سلامت پوست اهمیت زیادی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ ضخامت، لطافت و رطوبت پوست بسیار لازم‌اند. درواقع، کمبود چربی امگا ۳ می‌تواند باعث خشکی پوست شود.
علاوه بر این‌ها، چربی‌های امگا ۳ موجود در ماهی‌ها سبب کاهش التهاب می‌شود. این امر باعث می‌شود کمتر دچار قرمزی و یا آکنه شوید و همچنین حساسیت پوست شما در مقابل اشعه UV کمتر خواهد شد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند با بیماری‌های التهابی و خود ایمنی پوست مانند پسوریازیس و لوپوس مقابله کنند.
ماهی‌های چرب همچنین منبعی غنی از ویتامین E هستند که یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان ها برای پوست است. دریافت میزان کافی ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و التهاب ضروری است. قرص پرفکتیل یکی از بهترین محصولات بریا سلامت پوست بوده که با داشتن ترکیباتی همچون ویتامین E، ویتامین c، ویتامین D و… در حفظ سلامت پوست تاثیر بسزایی به همراه دارد.
این ماهی‌ها همچنین یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا هستند که برای ساخت پروتئین‌های ساختاری که قوام و یکپارچگی پوست را حفظ می‌کنند، لازم‌اند. سرانجام، ماهی منبع مناسبی از ماده معدنی روی است که برای تنظیم التهاب، تولید سلول‌های پوستی جدید و سلامت پوست بسیار مهم است. کمبود روی می‌تواند منجر به التهاب پوست، ضایعات پوستی و تأخیر در بهبود زخم‌ها شود.

دانه‌های آفتابگردان در سلامت پوست نقش دارند

آفتاب گردان
آفتاب گردان

به طور کلی، آجیل و دانه‌ها منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند و در رژیم غذایی مناسب برای پوست ، جایگاه ویژه‌ای دارند. در این میان، دانه‌های آفتابگردان یک نمونه عالی هستند.
هر ۳۰ گرم دانه آفتابگردان حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان سلنیوم ، ماده معدنی روی و پروتئین‌های مورد نیاز پوست است. این دانه مغذی همچنین، حاوی ویتامین E است که یک ویتامین آنتی اکسیدان مورد نیاز برای سلامت پوست می‌باشد.
علاوه بر این، دانه‌های آفتابگردان یک منبع عالی از اسید لینولئیک هستند که یک چربی امگا ۶ ضروری برای حفظ ضخامت، انعطاف‌پذیری و رطوبت پوست شما می‌باشد. در یک بررسی بزرگ بر روی بیش از ۴۰۰۰ زن، مصرف مقدار بالای اسید لینولئیک ، با کاهش خطر ابتلا به خشکی و پیری پوست همراه بود.

در رژیم غذایی مناسب برای پوست ، فلفل دلمه‌ای را فراموش نکنید

فلفل دلمه‌ای زرد و یا قرمز منابع خوبی برای بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند. یک فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز خردشده تا ۹۲% از نیاز شما به ویتامین A را تأمین می‌کند.
آن‌ها همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C هستند که یک ویتامین آنتی اکسیدان است که برای تولید پروتئین کلاژن ضروری می‌باشد. کلاژن یکی از پروتئین‌های ساختاری پوست شماست که به حفظ قوام و انعطاف آن کمک می‌کند.
در چندین مطالعه نشان داده شده که مصرف مقدار مناسب ویتامین C، احتمال بروز چین و چروک و پیری پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” برای مراقبت از پوست چه کنیم ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

برای سلامت پوستتان حتماً از کلم بروکلی استفاده کنید

کلم بروکلی
کلم بروکلی

قطعاً در رژیم غذایی مناسب برای سلامت پوست، کلم بروکلی نیز حضور دارد؛ زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پوست، از جمله روی، ویتامین A و ویتامین C می‌باشد. همچنین حاوی لوتئین است که مانند بتا کاروتن عمل می‌کند و پوست را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو که باعث پیری و خشکی پوست می‌شوند، محافظت می‌کند.
گل‌های کلم بروکلی حاوی یک ترکیب خاص به نام سولفورفان هستند که به نظر می‌رسد مزایای ویژه‌ای برای سلامتی داشته باشد. حتی ممکن است حاوی اثرات ضد سرطان ، از جمله در برخی از انواع سرطان پوست باشد. سولفورفان همچنین یک عامل محافظ قدرتمند در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید است و این کار را با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر و فعال‌سازی دستگاه‌های محافظتی بدن انجام می‌دهد. شواهدی هم وجود دارد که این ماده، به حفظ سطح کلاژن در پوست کمک می‌کند.

گوجه فرنگی را در رژیم غذایی مناسب برای پوست لحاظ کنید

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع عالی از ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئید های اصلی، از جمله لیکوپن است. نشان داده شده است که بتا کاروتن، لووتیان و لیکوپن برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و نیز جلوگیری از چین و چروک‌های پوست مؤثرند.
از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی تمام کاروتنوئید های اصلی است، یک غذای عالی برای حفظ سلامت است؛ با این حال، برای جذب کاروتنوئیدها نیاز به چربی هست، بنابراین مطمئن شوید که گوجه‌فرنگی‌ها را با چیزی شبیه پنیر یا روغن زیتون ترکیب کنید تا جذب آن به خوبی صورت گیرد.

گردو برای سلامتی پوستتان بسیار مؤثر است

گردو
گردو

گردو دارای ویژگی‌های فراوانی است که باعث می‌شود در رژیم غذایی مناسب برای پوست ، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. این ماده غذایی، سرشار از مواد مغذی مورد نیاز پوست است. گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری است که بدنتان قادر به ساختن آن‌ها نیست اما به آن، احتیاج دارد.
گردو نسبت به سایر آجیل‌ها منبع غنی‌تری از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. میزان بالای امگا ۶ در یک رژیم غذایی مطلوب نیست، زیرا ممکن است باعث ایجاد اختلالات التهابی پوست نظیر بیماری پسوریازیس شود. در مقابل، چربی‌های امگا ۳ به کاهش التهاب در بدن و از جمله پوست کمک می‌کنند.
گردو همچنین حاوی ماده معدنی روی است که به پوست کمک می‌کند که سد محافظتی و پوشش مناسبی در سرتاسر بدن ایجاد نماید. بعلاوه در بهبود زخم، پیشگیری از التهاب و عفونت نیز مؤثر است. گردو همچنین حاوی مقداری از آنتی اکسیدان ها نظیر ویتامین E ، ویتامین C و سلنیوم و همچنین مقدار مناسبی از پروتئین‌های مورد نیاز پوست می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” علت چروک شدن پوست و تاثیر کرم های ضد چروک در رفع آنها ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.