قرص ب کمپلکس برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ب کمپلکس مکملی است که معمولاً هشت تا ویتامین گروه های B را ارائه می دهد: B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات) و B12 (کوبالامین). ویتامین‌های B که به طور طبیعی در گوشت، سبزیجات برگ‌دار، لبنیات، لوبیا، نخود و غلات کامل یا غنی‌شده یافت می‌شوند، محلول در آب هستند و نقش‌های اساسی در برخی عملکردهای بدن دارند، مانند کمک به بدن برای تولید انرژی از غذایی که می‌خورید و سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد مغز و تشکیل سلول های خونی.

تغذیه خوب با سلامتی و همچنین پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مرتبط است. دریافت مقادیر توصیه شده ویتامین در روز بخش مهمی از معادله تغذیه است و ویتامین های B کمپلکس برای مراقبت های پیشگیرانه ضروری هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌های B موجود در سبزیجات سبز رنگ، غلات کامل یا غنی‌شده، لبنیات و گوشت، به ارتقای متابولیسم سالم کمک می‌کنند و همچنین با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط هستند.

ب کمپلکس چیست؟

ویتامین ب ویتامینی است که بدن اغلب از آن برای تبدیل غذاها به انرژی استفاده می کند اما نکته مهم این است که فقط یک نوع ویتامین B نداریم و یک گروه هشت نفره از ویتامین های گروه ب ویتامین ب کمپلکس نامیده می شوند. دوز کافی از هر کدام این ویتامین ها برای عملکرد بدن در بهترین حالت ضروری است.

از آنجایی که منبع اصلی تامین این ویتامین ها منابع حیوانی هستند افرادی که گوشت مصرف نمی کنند یا گیاه خوار هستند دچار کمبود ویتامین ب می شوند. تنها راه جبران این مواد مغذی مصرف مکمل هاست که به شکل قرص ویتامین ب کمپلکس یا آمپول B کمپلکس در دسترس هستند. علت دیگری که مصرف ب کمپلکس را الزامی می کند ویژگی محلول در آب بودن این ویتامین هاست به طوریکه مقدار اضافی آن از طریق ادرار از بدن خارج می شود. از همین رو باید فوری تامین شود.

فواید ب کمپلکس فقط به افزایش سطح انرژی محدود نمی شود؛ برای آنکه از خواص این مجموعه ویتامین ها بیشتر آشنا شوید بهتر است ابتدا به معرفی این ۸ ویتامین بپردازیم.

هر یک از این ویتامین های ضروری به عملکرد کلی بدن کمک می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه ویتامین ب کمپلکس چه فایده ای برای بدن دارد، به چه مقدار ب کمپلکس نیاز داریم، آیا باید قرص B کمپلکس مصرف کنیم یا خیر در ادامه مقاله همراه مجله داروبوم باشید.

فواید قرص ب کمپلکس برای سلامتی چیست؟

هر یک از هشت ویتامین موجود در مکمل های ویتامین B کمپلکس دارای خواص منحصر به فرد برای سلامتی است. ویتامین های B به عنوان اجزای سازنده بدن سالم، تأثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلولی دارند.

یکی از خواص قرص ب کمپلکس شامل کمک به پیشگیری از عفونت ها است، همچنین بکمپلکس در حمایت یا ارتقای موارد زیر موثر است:

  • سلامت سلول
  • رشد گلبول های قرمز خون
  • سطوح انرژی
  • بینایی
  • عملکرد مغز
  • گوارش
  • اشتها
  • عملکرد صحیح عصبی
  • تولید هورمون ها و کلسترول
  • سلامت قلبی عروقی
  • تون عضلانی (muscle tone)

بعد از معرفی لیستی از فواید ب کمپلکس بد نیست مهم ترین خواص و مزایای ب کمپلکس را دقیق تر بررسی کنیم.

۱- ب کمپلکس و تبدیل انرژی به غذا

بیشتر ویتامین های B در فرآیند تبدیل غذا به انرژی نقش دارند. برخی به متابولیسم کربوهیدرات ها کمک می کنند و برخی دیگر به تجزیه چربی یا پروتئین کمک می کنند.

درست است که این یک فرآیند ضروری و طبیعی است، اما به این معنی نیست که مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس انرژی شما را افزایش می دهد. اگرچه ویتامین های B برای بدن شما ضروری هستند، اما زمانی که آنها به شکل مکمل های غذایی به جای غذا مصرف شوند، تأثیر متفاوتی دارند. مکمل B کمپلکس ممکن است کمبود ویتامین خاص را برطرف کند، با این حال، نمی تواند مانند یک منبع غذایی انرژی را به شکل کالری تامین کند.

۲- ب کمپلکس و سلامت مغز

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین های B تقریباً از هر جنبه ای از سلامت مغز حمایت می کنند. در حالی که همه ویتامین‌های B عملکرد سالم مغز را تقویت می‌کنند، یک بررسی نشان می‌دهد که ویتامین‌های B6، B9، و B12 به ویژه در متابولیسم هموسیستئین نقش دارند که به کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقل کمک می‌کند.

ویتامین B6 هم از رشد و هم عملکرد مغز پشتیبانی می کند، در حالی که ویتامین B9 می تواند خطر نقص مادرزادی در مغز و ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا را کاهش دهد.

۳- ب کمپلکس و گلبول های قرمز

برخی از ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B12، نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارند. گلبول های قرمز سالم برای انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن مورد نیاز است و زمانی که کمبود ویتامین B12 وجود داشته باشد، بدن برای تولید گلبول های قرمز کافی که اغلب منجر به کم خونی می شود، مبارزه می کند.

ویتامین های B2 و B9 نیز برای تولید و رشد گلبول های قرمز خون مورد نیاز هستند. در حالی که ویتامین B5 در تولید گلبول های قرمز نقش دارد، همچنین به کاهش میزان کلسترول تولید شده توسط بدن کمک می کند.

ویتامین B6 که برای بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی مختلف در بدن لازم است، به تشکیل هموگلوبین کمک می کند، همچنین به گلبول های قرمز اجازه می دهد تا اکسیژن را از طریق خون حمل کنند.

۴- ب کمپلکس و سیستم عصبی

ویتامین B2 به حفظ سلامت چشم، سیستم عصبی و پوست کمک می کند. همچنین در تبدیل غذا به انرژی موثر است و به آنزیم‌های بدن کمک می‌کند تا به درستی کار کنند.

۵- ب کمپلکس و هورمون ها

ویتامین‌های B3 و B5 برای تولید هورمون هایی مانند هورمون‌های جنسی و استرس در غدد فوق کلیوی مورد نیاز هستند. از سوی دیگر، ویتامین B6 انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌هایی را تحریک می‌کند که بر خلق‌وخو تأثیر می‌گذارند و ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کنند.

۶- ب کمپلکس و کاهش استرس

تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویتامین های B ممکن است به کاهش استرس کمک کند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ مشخص می کند که قرص های ویتامین B می‌تواند برای خلق و خو مفید باشد.

۷- ب کمپلکس و میگرن

اثرات مکمل های ویتامین B برای پیشگیری از میگرن در برخی از افراد مشخص شده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که کاهش سطح هموسیستئین با اسید فولیک (شکل مصنوعی فولات) و ویتامین‌های B6 و B12 ممکن است به کاهش علائم همراه با میگرن (سردرد مکرر) کمک کند.

با این حال، این گزارش خاطرنشان می کند که تحقیقات دقیق تری برای اثربخشی مکمل ویتامین B به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای افراد مبتلا به سردردهای مزمن میگرنی مورد نیاز است.

۸- ب کمپلکس و افزایش تستوسترون

گاهی اوقات بکمپلکس در ترکیبات مکمل‌های «تقویت‌کننده تستوسترون» مشاهده می شود و این باور وجود دارد ویتامین های ب سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهند که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال مطالعات دقیقی که این ادعا را تأیید کند، وجود ندارد.

علیرغم فقدان شواهد متقن برای اثبات اثرات B کمپلکس در افزایش تستوسترون، اما از آنجایی که ویتامین های B در تنظیم هورمون ها مفید هستند، ویتامین های B ممکن است به تنظیم هورمون های مردانه و همچنین هورمون های زنانه کمک کنند.

۹- پیشگیری از سرطان

ویتامین‌های گروه B می‌توانند در جلوگیری از بروز انواع مختلف سرطان نقش داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت مقدار مناسب ویتامین‌های گروه B به بدن کمک می‌کند تا در برابر رشد سرطان مقاومت کند. ویتامین‌های گروه B به ویژه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شوند.

فواید قرص B کمپلکس برای خانم ها

همه افراد به ویتامین های گروه B احتیاج دارند، اما زنان باید توجه ویژه ای به فولات، B6 و ویتامین B12 داشته باشند. از فواید ویتامین B کمپلکس برای خانم ها به تنظیم چرخه ماهانه نیز اشاره کرد. مصرف برخی از ویتامین‌های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین B6 علائم PMS را کاهش می‌دهند.

این ریزمغذی ها به ویژه در صورت بارداری یا شیردهی بسیار مهم هستند. ویتامین B کمپلکس از رشد سالم جنین پشتیبانی می‌کند.

فواید قرص ب کمپلکس برای آقایان

درست مانند خانم‌ها، آقایان نیز برای حفظ سلامتی به ویتامین‌های گروه B نیاز دارند. از فواید ویتامین B کمپلکس برای آقایان کمک به افزایش سطح تستوسترون است. بنابراین ممکن است این ویتامین‌ها در عضله سازی نیز نقش داشته باشند اما تحقیقات جامع و کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

منابع غذایی ویتامین های گروه B

همه افراد می‌توانند با خوردن یک رژیم متنوع و متعادل که به طور طبیعی سرشار از ویتامین‌های گروه B هستند، مانند سبزیجات برگ دار، آجیل، لوبیا و حبوبات، غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی، قارچ و تخم مرغ ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کنند.

شما می توانید ویتامین B را در غذاهای زیر پیدا کنید:

  • شیر
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • کبد و کلیه
  • گوشت مانند مرغ و گوشت قرمز
  • ماهی هایی مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی و سالمون
  • صدف مانند صدف و صدف
  • سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ
  • سبزیجات، مانند چغندر، آووکادو و سیب زمینی
  • غلات کامل و غلات
  • لوبیا مانند لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سیاه و نخود
  • آجیل و دانه ها
  • میوه هایی مانند مرکبات، موز و هندوانه
  • محصولات سویا، مانند شیر سویا و تمپه
  • ملاس بند سیاه
  • جوانه گندم
  • مخمر و مخمر تغذیه ای

اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین B دریافت نمی‌کنید، مصرف مکمل ویتامین ب کمپلکس می‌تواند برای شما مفید باشد. کمبود ویتامین های گروه B با علائم مختلفی از جمله خستگی، کم خونی، از دست دادن اشتها،افسردگی، درد شکم، گرفتگی عضلات، ریزش مو و اگزما مشخص می‌شود.

بسیاری از غذاها حاوی ویتامین های گروه B هستند که نگرانی ناشی از کمبود ویتامین B را برطرف می سازد. بهترین راه این است که ویتامین B موردنیاز خود را از منابع غذایی متنوع دریافت کنید. این امر به شما اطمینان می دهد که از هر نوع ویتامین B به اندازه کافی استفاده می کنید.

چه کسانی باید ویتامین ب کمپلکس مصرف کنند؟

وجود ویتامین ها برای بدن ضروری هستند. عملکرد صحیح هرکدام از ارگان ها بسته به وجود ویتامین های بدن است. بنابراین، برای حفظ سلامتی استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین و همچنین استفاده از انواع مکمل ضروری برای بدن لازم است. با این وجود همواره گروه هایی از افراد هستند که بدنشان نیاز بیشتری به استفاده از مکمل ها و ویتامین ها خواهد داشت. این دسته افراد به دلیل آسیب پذیری بیشتر نیاز به تغذیه بهتر و کاملتری دارند تا سلامتی خود را حفظ کنند.

۱- زنان شیرده یا باردار

در دوران بارداری و شیردهی خانم ها ممکن است به مصرف مقدار بیشتری ویتامین ب نیاز داشته باشند. فولات، B6 و B12 برای رشد جنین ضروری هستند. مطالعات نشان داده است که این ویتامین ها به رشد مغز و نخاع جنین کمک می‌کنند. دریافت بیوتین اضافی نیز بسیار مهم است زیرا نیاز به بیوتین در دوران شیردهی افزایش می‌یابد.

همچنین تأمین تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بارداری و شیردهی از ضعف جسمانی، خستگی و همچنین ابتلا به بیماری هایی چون پوکی استخوان، کم خونی و… در آینده جلوگیری می کند. بنابراین برای حفظ سلامتی کودک و مادر استفاده از مکمل های مغذی لازم است. زنان در این دوران می توانند از انواع مکمل بانوان در دوران بارداری و شیردهی استفاده کنند.

۲- افراد مسن

افراد مسن ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی و کاهش ترشح اسید معده کمتر قادر به جذب ویتامین‌ها باشند. از طرفی با افزایش سن اشتها نیز کاهش می‌یابد. هر دوی این عوامل می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سطح جذب ویتامین B داشته باشند. ضعف جسمانی، مشکلات حرکتی، امکان ابتلا به آلزایمر، پوکی استخوان و بسیاری از مشکلات دیگر می تواند به دلیل عدم تغذیه صحیح و نرسیدن ویتامین های لازم به بدن باشد. با مصرف انواع مکمل های مفید ازجمله مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

۳- گیاهخواران و وگان ها

گیاهخواران و گروه وگان همواره باید مراقب مصرف ویتامین خود باشند. تحقیقات نشان داده است که دریافت کافی ویتامین گروه B از طریق رژیم غذایی گیاهی دشوار است. تأمین تمامی ویتامین های و مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامتی ضروری است. بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی غذاهای غنی شده یا مکمل دریافت می‌کنید. استفاده از قرص فولیک اسید به افراد گیاهخوار نیز بسیار توصیه می‌شود.

۴- شرایط پزشکی خاص

تحقیقات نشان داده است برخی بیماری ها نیاز به ویتامین های ب را افزایش می‌دهند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

  • جراحی بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • برخی شرایط خاص کلی
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • کولیت زخمی
  • اعتیاد به الکل

اگر یک یا چند مورد از این بیماری ها را دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا سطح ویتامین شما را بررسی کند.

۵- مصرف کنندگان داروهای خاص

داروهایی که معمولاً تجویز می شوند می توانند منجر به کمبود ویتامین B شوند. برای مثال، داروهای مهارکننده‌های پمپ پروتون که اسید معده را کاهش می‌دهند، می‌توانند جذب B12 را کاهش دهند.

همچنین متفورمین که یک داروی متداول بین دیابتی ها است، می‌تواند سطح B12 و فولات را کاهش دهد.

قرص های ضد بارداری همچنین می توانند مقدار چندین ویتامین B از جمله B6، B12، فولات و ریبوفلاوین را کاهش دهند.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند از جذب مناسب ویتامین B توسط بدن شما جلوگیری کنند. همچنین اگر مشکلات زیر را دارید باید با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین B خود صحبت کنید:

  • بیماری سلیاک
  • اچ‌آی‌وی
  • بیماری کرون
  • اختلال مصرف الکل
  • شرایط کلیوی
  • روماتیسم مفصلی
  • کولیت زخمی
  • بیماری التهابی روده

علائم کمبود ویتامین ب چیست؟

در ادامه مطالب بالا سوالی ذهن مخاطبان را درگیر می کند که از کجا بفهمیم کمبود ویتامین ب داریم؟

اکثر مردم با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل ویتامین B کافی را دریافت می کنند. با این حال، همچنان ممکن است به کمبود ویتامین ب دچار باشید، به خصوص اگر مدتی از داروهای خاصی مانند مهارکننده های پمپ پروتون استفاده کرده باشید، گیاهخوار باشید یا رژیم غذایی کاملا گیاهی گرفته باشید.

اگر هر یک از این علائم را دارید و مطمئن نیستید علت آن فقدان ویتامین های گروه ب است یا خیر حتما با پزشک مراجعه کنید. این علائم با بسیاری از دلایل زمینه ای دیگر همپوشانی دارند. پزشک تشخیص دهد و احتمالا در مراحل بعدی آزمایش و دارو تجویز می کند.

آیا کمبود ویتامین ب خطرناک است؟

اگر کمبود ویتامین B دارید، بسته به کمبود ویتامین B، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. در صورت عدم درمان، می تواند خطر ابتلا به مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • کم خونی
  • بیماری های گوارشی
  • مشکلات پوستی
  • عفونت ها
  • نوروپاتی محیطی

همچنین کمبود ویتامین B12 ممکن است خطر ابتلا به اختلالات عصبی روانی را افزایش دهد. محققان همچنین در حال بررسی نقش آن در هیپرهموسیستئینمی و آترواسکلروز هستند.

تحقیقات نشان می دهد نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری دچار کمبود اسید فولیک بودند، ممکن است بیشتر دچار نقص های مادرزادی شوند.

آیا مکمل های ب کمپلکس ضروری هستند؟

اکثر افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین B کافی دریافت می کنند. غذاهای کامل بهترین راه برای جذب ویتامین های گروه ب توسط بدن هستند.

نیازی به مصرف مکمل نیست مگر اینکه پزشک تجویز کند. اگر در آزمایشات شما علائم کمبود ویتامین ب مشاهده شود، به احتمال زیاد به شما خواهند گفت که یک قرص ویتامین B کمپلکس را به برنامه روزانه خود قرار دهید.

آمپول ب کمپلکس چیست؟

اغلب ما تجربه تزریق آمپول ب کمپلکس را داریم. آمپول ب کمپلکس برای چیست؟ معمولا برای جذب سریع‌تر این ویتامین‌ها در شرایط ضعف بدنی یا سوء تغذیه به شکل تزریق وریدی یا داخل سرم تجویز می‌شود. این ویتامین‌ها به سرعت باعث افزایش انرژی شده و از بدتر شدن وضعیت فرد جلوگیری می‌کنند.

بنابر تحقیقات انجام شده آمپول ب کمپلکس تاثیر بیشتری نسبت قرص و کپسول آن دارد زیرا جذب سریعتری خواهد داشت و برای افرادی که دچار ناراحتی معده و یا گوارشی هستند گزینه مناسبی خواهد بود فقط این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این آمپول علاوه بر سود نداشتن باعث آسیب به بدن و بروز برخی بیماری‌ها نیز خواهد شد بنابراین توصیه می‌شود که بیش از حد مجاز و به طور خودسر از آمپول ب کمپلکس استفاده نشود.

عوارض قرص ب کمپلکس

اگرچه فواید قرص ب کمپلکس برای سلامتی بسیار می باشد و برای عملکرد کلی بدن ضروری است، اما مصرف بدون کنترل و خودسرانه مکمل های ویتامین ب به خصوص در دوزهای بالا عوارضی را به همراه دارد. امکان بروز این عوارض بسیار نادر است در درصد بسیار ناچیزی از افراد مشاهده شده است.

برخی از ویتامین ها محلول در آب هستند و برخی دیگر محلول در چربی، مصرف ویتامین های محلول در چربی به دلیل جذب و ماندگاری بیشتر در بدن محدودتر است. ویتامین های گروه B در آب محلول هستند، مصرف بیش از نیاز بدن ممانعتی ندارد چراکه بدن مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کند. با این وجود ممکن است با مصرف بیش از حد این ویتامین ها عوارض منفی را تجربه کنید.

عوارض مصرف زیاد ب کمپلکس

بعید است که ویتامین B کمپلکس زیادی از طریق رژیم غذایی دریافت کنید؛ چرا که ویتامین های B کمپلکس محلول در آب هستند. یعنی در بدن شما ذخیره نمی شوند و روزانه از طریق ادرار دفع می شوند.

همچنین اگر طبق دستور از مکمل ها استفاده کنید، بعید است که ویتامین B بیش از حد مجاز دریافت کنید.

در صورت مصرف بیش از حد ویتامین B امکان دارد عوارض جانبی خاصی در پی داشته باشند. برای مثال:

  • ویتامین B6:  B6 بیش از حد ممکن است منجر به نوروپاتی محیطی شود که همان بی حسی دست ها و پاها است.
  • ۹B یا اسید فولیک: مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند علائم کمبود ویتامین B12 را پنهان کند که در نهایت منجر به آسیب سیستم عصبی می شود.
  • B7 یا نیاسین: نیاسین بیش از حد ممکن است باعث برافروختگی پوست شود. استفاده طولانی مدت و بیش از حد آن ممکن است منجر به آسیب کبدی شود.

در حالی که تحقیقات کافی برای اطلاع دقیق از اینکه در صورت مصرف بیش از حد B کمپلکس چه اتفاقی می افتد وجود ندارد، لزوماً به این اصل توجه کنید که لزوما مصرف بیشتر B کمپلکس بهتر نیست، به خصوص در دراز مدت.

در مورد مکمل ها با پزشک صحبت کنید

۱- همیشه قبل از اضافه کردن هر گونه مکملی به برنامه روزانه خود با پزشک صحبت کنید. می توانید در مورد هدف سلامتی مورد نظر خود و اینکه چرا فکر می کنید مکمل لازم است صحبت کنید. پزشک به شما در تشخیص اینکه آیا ویتامین ب کمپلکس برایتان ضروری است یا خیر کمکتان می کند.

۲- برخی از مکمل‌ها احتمال دارد با برخی بیماری‌های زمینه‌ای و داروها تداخل داشته باشند، بنابراین مهم است که پزشک خود را در جریان قرار دهید. همچنین اگر فکر می کنید ممکن است کمبود ویتامین B داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. آنها در صورت نیاز راه هایی را برای تامین ویتامین B توصیه می کنند.

آیا قرص ب کمپلکس چاق کننده است؟

برخی افراد ممکن است از مصرف قرص ب کمپلکس به دلیل افزایش اشتها پرهیز نمایند؛ در این باره بهتر است بدانید، ویتامین های گروه ب از جمله مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که کمبود هر یک از این ویتامین ها می‌تواند عوارض جدی همچون کم خونی را به دنبال داشته و سلامتی فرد را به خطر بی‌اندازد.

فواید قرص ممکن است به عنوان بخشی از رویکرد تغذیه ای به کاهش شدت علائم کمک کنند.

نحوه مصرف قرص ب کمپلکس

نحوه مصرف قرص ب کمپلکس به صورت روزانه بوده و افراد می‌توانند هر روز ۱ عدد از این محصول را بعد از صبحانه میل نمایند. به گفته پزکان بهترین زمان مصرف قرص ب کمپلکس صبح ها می‌باشد چرا که باعث افزایش انرژی شده و مصرف آن ها در ساعات اولیه روز می‌تواند انرژی روزانه مورد نیاز فرد را تامین کند. به همین دلیل ممکن است استفاده این محصول شب هنگام باعث بر هم خوردن نظم خواب شود.

معرفی چند نمونه از بهترین مکمل های ب کمپلکس

قرص ویتامین بکمپلکس توسط شرکت های دارویی متعددی تولید شده است که در ادامه برخی از باکیفیت ترین آنها را معرفی خواهیم کرد:

۱- کپسول ب کمپلکس ویواتون

یکی از انواع قرص های بکمپلکس موجود در داروخانه ها قرص ب کمپلکس ویواتون است که حاوی ویتامین های ب ۱، ب ۲، ب ۶، ب ۱۲، نیاسین پانتوتنیک اسید، بیوتین و فولیک اسید است. این مکمل به دلیل خاصیت اشتهاآوری ویتامین های گروه ب برای تحریک اشتها و افزایش وزن نیز بکار می رود.

۲- کپسول ویتامین ب کمپلکس یوروویتال

برند یورویتال یکی از بهترین برندهای تولید کننده مکمل های غذایی است. سالهاست که محصولات این برند معتبر جهانی در ایران بسته بندی و توزیع می شود. قرص ب کمپلکس از جمله محصولات مطرح یوروویتال است. قرص ب کمپلکس یوروویتال به حفظ سطوح ویتامین های گروه ب به مقدار متعادل کمک می کند. در بسته بندی این محصول تعداد ۶۰ عدد کپسول است که مصرف روزانه دو عدد از آن توصیه شده است.

قیمت کپسول ویتامین ب کمپلکس یوروویتال

۳- کپسول ب کمپلکس هلث برست

ب کمپلکس هلث برست مکملی تولید شده در ایران تحت لیسانس آمریکاست. این مکمل حاوی ۶۰ عدد کپسول است که به دریافت و جذب ویتامین های گروه ب در بدن کمک می کند. طبق دستورالعمل درج شده در بروشور این محصول مصرف روزی دو عدد کپسول برای بزرگسالان تمام نیازهای غذایی روزانه فرد به ویتامین های ب کمپلکس را تامین می کند.

قیمت کپسول ب کمپلکس هلث برست

سخن پایانی
برای حفظ سلامتی خود می توانید با یک رژیم غذایی متنوع و متعادل سرشار از غذاهایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین های گروه ب هستند، مانند سبزیجات برگ دار، آجیل، لوبیا و حبوبات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، قارچ و تخم مرغ مقدار B کمپلکس ضروری را دریافت کنید.
با این حال، اگر ویتامین B موردنیاز بدن خود را از رژیم غذایی دریافت نمی کنید، مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس می تواند مفید باشد. کمبود ویتامین های گروه B علائم متعددی از جمله خستگی، کم خونی، کاهش اشتها، افسردگی، درد شکم، گرفتگی عضلات، ریزش مو و اگزما را ایجاد می کند.

منبع: healthline ، medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.