تائورین چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
تائورین یک ترکیب آلی و در واقع یک اسیدآمینه معروف است. برخی از کارشناسان معتقدند که تائورین فوایدی برای سلامتی دارد و ممکن است در مدیریت شرایطی مانند صرع و دیابت مفید باشد. امروزه تولیدکنندگان، تائورین را به فرمول شیر خشک، مکمل‌های بدنسازی و غذایی و همچنین نوشیدنی‌های انرژی‌زا اضافه می‌کنند هرچند این اسیدآمینه به‌طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاهای حیوانی از جمله غذاهای دریایی، گوشت گاو و مرغ وجود دارد. برای آگاهی بیشتر در رابطه با این اسیدآمینه در ادامه با ما همراه باشید.

تائورین چیست؟

تائورین یک اسیدآمینه سولفوردار است که به‌طور طبیعی در بدن شما تولید می‌شود و به‌عنوان یک اسیدآمینه ضروری مشروط طبقه‌بندی می‌شود. این اسیدآمینه برخلاف اکثر اسیدهای آمینه دیگر برای ساخت پروتئین استفاده نمی‌شود. محققان این ماده را در مغز، نخاع، سلول‌های عضلانی و قلب، بافت عضلات اسکلتی و شبکیه پیدا کرده‌اند. تائورین همچنین در لکوسیت ها یا گلبول‌های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. این اسیدآمینه در چندین فرآیند بدنی از جمله تنظیم حجم سلول‌های بدن، تثبیت غشای سلولی، تنظیم مقدار کلسیم در داخل سلول‌ها و تولید نمک‌های صفراوی دخیل است.

بدن انسان می‌تواند تائورین تولید کند اما دریافت آن از منابع غذایی یا مکمل‌ها برای حفظ سطح بهینه آن لازم است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که غذاهای گیاهی و گیاهان حاوی مقدار زیادی از آن نیستند. در نتیجه این اسید آمینه ممکن است برای افرادی که از رژیم‌های گیاه‌خواری پیروی می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

فواید بالقوه تائورین چیست؟

مصرف مکمل تائورین با کسب مقدار زیادی از این اسیدآمینه ممکن است اثرات خاصی روی بدن داشته باشد. برخی از این اثرات شامل موارد زیر باشد:

بهبود وضعیت متابولیسمی

در سوخت‌ و ساز بدن و هضم نقش اساسی دارد زیرا به کبد در ایجاد نمک‌های صفراوی کمک می‌کند. نمک‌های صفراوی به تجزیه اسیدهای چرب در روده کمک می‌کنند. اسیدهای صفراوی اصلی‌ترین روش بدن برای کاهش کلسترول هستند. به‌طور میانگین یک فرد بالغ روزانه حدود mg 500 کلسترول را تجزیه کرده و آن را به صفرا تبدیل می‌کند. برای انجام این کار، به اسیدهای آمینه خاص مانند تائورین نیاز دارد.

محصول “کپسول مگا ویژن هلث اید” جهت تقویت چشم و بینایی پیشنهاد می‌شود.

محافظت از چشم

طبق بررسی سال ۲۰۱۴، تائورین فراوان‌ترین اسیدآمینه در شبکیه چشم است و به محافظت در برابر تخریب شبکیه کمک می‌کند. در این بررسی همچنین آمده است که کاهش مقادیر تائورین ممکن است در اختلالات چشم مانند گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی نقش داشته باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که پزشکان باید این اسیدآمینه را به‌عنوان یک درمان بالقوه برای این شرایط در نظر بگیرند.

سلامت قلب و عروق
بهبود سلامت قلب

محافظت از قلب

تائورین برای سلامتی قلب نیز مفید است و مانع بروز بیماری های قلب و عروق می شود. دانشمندان موفق به کشف ارتباط بین فقدان تائورین و کاردیومیوپاتی شده‌اند. کاردیومیوپاتی شرایطی است که باعث می‌شود قلب بیش‌ از حد لازم کار کند که این مسئله ریسک فاکتور اصلی برای نارسایی احتقانی قلب است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که تائورین باعث کندی پیشرفت آترواسکلروز در حیوانات می‌شود. آترواسکلروز به تجمع چربی یا پلاک درون شریان‌ها به دلیل سطح بالای کلسترول اشاره دارد. این وضعیت یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بیماری‌های قلبی – عروقی مانند سکته است.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ به بررسی تأثیر مکمل‌های آن و ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی پرداخته است، نشان داد افرادی که به مدت دو هفته قبل و بعد از مصرف ورزش کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، سطح کلسترول خون و التهاب پایین‌تری نشان دادند.

پیشنهاد داروبوم جهت تقویت سلامت قلب و بهبود سلامت گردش خون محصول “کپسول هارت مکس هلث اید ۶۰ عددی” پیشنهاد می‌شود.

اثر تائورین بر تقویت عضلات
تقویت ماهیچه

محافظت از ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها حاوی مقادیر بالایی تائورین هستند. وجود این اسیدآمینه کمک می‌کند تا از عملکرد مناسب ماهیچه‌ها اطمینان حاصل شود و از عضلات در برابر آسیب محافظت می‌کند. طبق بررسی سال ۲۰۱۵، این ماده همچنین می‌تواند در درمان اختلالات عصبی – عضلانی مانند دیستروفی عضلانی نقش مهمی داشته باشد.

مطالعه مقاله “چند روش برای عضله سازی سریع!” جهت عضله سازی و تقویت ماهیچه پیشنهاد می شود.

محافظت در برابر پیری مغز

تائورین ممکن است تأثیر محافظتی روی مغز داشته باشد. بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که مصرف مکمل تائورین برای تقویت حافظه بلندمدت حائز اهمیت است. طبق بررسی‌های انجام‌شده میزان تائورین در مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد. ممکن است به حفظ این سطوح در دوران کهولت کمک کند و برخی از شرایط عصبی وابسته به سن را از بین ببرد.

یک مطالعه روی حیوانات در سال ۲۰۱۴، تأثیر مکمل‌های تائورین در موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر (AD) را بررسی کرد. بعضی از موش‌ها ۶ هفته مکمل و برخی از آن‌ها دارونما دریافت کردند.

موش‌هایی که تائورین دریافت کرده‌اند پیشرفت‌هایی در تقویت حافظه و یادگیری نشان دادند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا همین مزایا برای انسان وجود دارد یا خیر. همچنین به نظر می‌رسد عدم تعادل تائورین در صرع و اوتیسم به‌ویژه در افرادی که آسیب مغزی را تجربه کرده‌اند، نقش دارد.

خواص تائورین در بدنسازی

اگرچه تحقیقات محدودی در این رابطه وجود دارد ولی ممکن است باعث افزایش عملکرد ورزش در برخی افراد شود. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ بررسی کرد که آیا مکمل آن می‌تواند عملکرد ورزش در دوندگان آموزش‌دیده را بهبود ببخشد یا خیر و مشخص شد مصرف این مکمل تأثیر معنی‌داری بر عملکرد ورزشی دارد.

بااین‌حال، مصرف آن تأثیر معنی‌داری بر ضربان قلب، جذب اکسیژن یا غلظت اسیدلاکتیک در خون ندارد. به همین دلیل خواص تائورین در بدنسازی هنوز بطور کامل مشخص نیست.

عوارض مکمل تائورین و نکات ایمنی

طبق بهترین شواهد موجود مصرف تائورین در مقادیر توصیه‌شده هیچ عوارض جانبی منفی در پی ندارد. درحالی‌که هیچ عارضه مستقیمی ناشی از مکمل‌های آن وجود ندارد اما مرگ‌ومیر ورزشکاران در اروپا با نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی تائورین و کافئین مرتبط بوده است. این امر باعث شده است که چندین کشور فروش تائورین را ممنوع یا محدود کنند. بااین‌حال، ممکن است این مرگ‌ومیرها ناشی از دوز زیاد کافئین یا برخی مواد دیگری باشد که ورزشکاران مصرف می‌کردند. این ماده مانند اکثر مکمل‌های مبتنی بر اسیدآمینه ممکن است در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی عوارضی ایجاد کند.

مقدار و نحوه مصرف مکمل تائورین

رایج‌ترین دوره‌ای مورد مصرف آن ۵۰۰- ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. بااین‌حال حتی دوزهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم نیز به‌خوبی تحمل می‌شوند. تحقیقات در مورد ایمنی آن نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز برای تمام طول عمر ایمن است. درحالی‌که برخی از مطالعات ممکن است برای مدت کوتاه از دوز بالاتر استفاده کنند، ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز به شما کمک می‌کند تا ضمن ماندن در یک محدوده امن، از مزایای این آمینواسید استفاده کنید.

ساده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین روش برای رسیدن به این هدف استفاده از مکمل‌های پودری یا قرص است. درحالی‌که شما می‌توانید تائورین را به‌طور طبیعی از گوشت، لبنیات و ماهی به دست آورید ولی اکثر مردم به‌اندازه کافی این اسیدآمینه را مصرف نمی‌کنند.

سخن پایانی:
تحقیقات در مورد فواید بالقوه مکمل تائورین هنوز در مراحل اولیه خود است و بیشتر مطالعات حیوانی را شامل می‌شود. محققان باید مطالعات انسانی باکیفیت‌تری انجام دهند تا تأثیر این اسیدآمینه را بر سلامت انسان مشخص کنند. باوجوداینکه به نظر نمی‌رسد مکمل باعث عوارض جانبی قابل‌توجهی شود اما برای مصرف این مکمل حتماً با پزشک یا مربی ورزشی مشورت کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.