ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
علت ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی چیست؟ کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی می‌شود؟ تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو در بارداری به چه صورت است؟ بارداری و شیردهی دو دوره مهم در زندگی خانم‌ها هستند که به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دچار ریزش شوند. البته خوشبختانه فقط تعداد کمی از خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی ریزش مو را تجربه می‌کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به علل و درمان ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی بپردازیم.

علت ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی

به‌طورمعمول سه‌ماهه اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی شدید برخی از خانم‌ها ریزش مو در بارداری را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی شدیدی که در دوران بارداری تجربه می‌کنید باعث می‌شود بیشتر موهای شما وارد فاز استراحت شوند که بخشی از چرخه طبیعی رشد موهاست.

این شرایط به‌ خودی‌ خود خطرناک نیست و معمولاً پس از زایمان یا پس از پایان دوره شیردهی به حالت طبیعی برمی‌گردد. البته برای بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری افزایش سطح هورمون‌های استروژن باعث می‌شود موها در مرحله رشد باقی بمانند و رشد موها تحریک شود؛ بنابراین در این افراد رشد موها زیاد شده و موها پرپشت و زیباتر می‌شوند.

بسیاری از خانم ها با قرار گیری در دوران بارداری دچار ریزش مو می‌شوند. تامین ویتامین ها و مواد معدنی در جلوگیری از این عارضه تاثیر بسزایی را به همراه دارد. استفاده از مکمل های مخصوص همچون قرص پرینامکس یوروویتال با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی به همراه داشته باشد.

ریزش مو در بارداری

۱- تغذیه نامناسب

با شروع دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن و رژیم غذایی خانم باردار رخ می‌دهد. بی‌میلی نسبت به بسیاری از مواد غذایی علاوه بر ایجاد خطر برای جنین ممکن است باعث تحت تأثیر قرار دادن موهای شما شود و ریزش مو را تجربه کنید.

طبق گزارش‌ها خانم‌هایی که در طول بارداری به‌طور مداوم دچار تهوع می‌شوند بیش از سایرین ریزش مو در باداری را تجربه می‌کنند زیرا نمی‌توانند به‌اندازه کافی ویتامین‌ها و مینرال‌های موردنیاز بدن را جذب کنند.

در دوران شیردهی توجه به رژیم غذایی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل ریزش مو داشته باشد. برای جلوگیری از ریزش مو در بارداری و شیردهی استفاده از خوراکی سالمی مانند لبنیات، غلات، حبوبات، میوه، سبزیجات، مواد پروتئینی کم‌چرب، دانه‌های آجیل (در صورت نداشتن آلرژی به آن‌ها)، انواع آبمیوه‌های طبیعی و تازه و دم‌نوش‌های گیاهی علاوه بر افزایش شیر مادر می‌تواند با تأمین ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های ضروری سلامت عمومی و درنتیجه سلامت موهای شما را تأمین کند.

شایان‌ذکر است که رژیم غذایی ضعیف و کمبودهای غذایی مهم‌ترین عامل ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی است که می‌توان به‌راحتی با اصلاح رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین – مولتی مینرال تحت نظر پزشک از ریزش موها جلوگیری کرد.

محصول “قرص زینک پلاس یوروویتال” مناسب جهت حفظ سلامت پوست، مو و ناخن در شیردهی است.

۲- مشکلات تیروئید

اختلالات تیروئیدی ازجمله پرکاری و کم‌کاری تیروئید نیز ممکن است باعث ریزش مو در بارداری شود که البته تشخیص آن در دوران بارداری دشوار است. مشکلات تیروئید سبب نامتعادل شدن هورمون‌های بدن می‌شوند. از این روز یکی از عوارض زیاد شدن و یا کم شدن هورمون‌ها ریزش مو است.

۳- بیماری‌ها

در برخی موارد، زنان باردار بیماری‌هایی مانند دیابت حاملگی یا آلودگی با کرم حلقوی یا عفونت قارچی می‌شوند که می‌تواند منجر به ریزش مو در دوران بارداری شود. برخی از داروهای مورداستفاده در درمان فشارخون بالا یا افسردگی نیز احتمال ریزش مو دربارداری را افزایش می‌دهد.

۴- ژنتیک

ریزش موها با زمینه ژنتیکی یکی از علل ریزش مو در دوران بارداری است اگر مادر شما دچار ریزش مو در بارداری شده باشد شما نیاز با احتمال بالا این وضعیت را تجربه خواهید کرد.

مطالعه بیشتر:
برای مشاهده مشخصات و قیمت لیست مکمل های زینک پلاس به صفحه “زینک پلاس” در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

۵- کمبود آهن

کمبود آهن و کم خونی هنگامی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز کافی برای دریافت اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن نداشته باشید. این مسئله می‌تواند باعث ریزش مو در بارداری و علائم دیگری مانند خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و سردرد شود.

اکثر زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن قرار دارند، به‌ویژه اگر بارداری‌های آن‌ها با فواصل کوتاه واقع‌ شده باشد، آن‌ها چند قلو باردار شوند یا بیماری شدید صبحگاهی داشته باشند.

درحالی‌ که ریزش مو در دوران بارداری به این دلایل دائمی نیست ولی ممکن است تا زمانی که سطح هورمون یا ویتامین‌ها به حد طبیعی برگردد، ریزش مو و کم‌پشتی موها ادامه داشته باشد.

محصول “قرص پرگناکر ویتابیوتیکس” مناسب جهت کاهش خطرات حاملگی و تامین ویتامین و مواد معدنی موردنیاز دوران بارداری است.

ریزش مو در بارداری و جنسیت جنین

بسیاری از افراد متعقد هستند که ریزش مو در بارداری و جنسیت جنین رابطه‌ای وجود دارد. این در حالی است که تاکنون هیچ شواهد علمی در مورد این ارتباط یافت نشده است؛ به بیان واضح تر می‌توان گفت ارتباط ریزش مو در بارداری و جنسیت جنین به هیچ عنوان پایه و اساس علمی ندارد.

اما برخی از قدیمیان اعتقاد بر این داشتند که فرزند پسر باعث افزایش ضخامت و پرپشتی موها می‌شود و نشانه فرزند دختر این است که موها ضعیف شده و شروع به ریزش می‌کنند. قرص پرگنازون یک مکمل عالی با ترکیبات منحصر به فردی که دارد باعث تامین ویتامنی های مورد نیاز بدن و تقویت مو می شود و از ریزش مو در دوران بارداری جلوگیری می کند.

ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

ریزش مو در دوران شیردهی معمولا به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی است. نوزاد تمام ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می‌کند بنابراین زنان با قرارگیری در دوران شیردهی بیش از گذشته به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند.

واضح است که تمام مواد مغذی را نمی‌توان از طریق منابع غذایی تامین نمود. استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال تاثیر بسزایی در تامین این موادمغذی به همراه دارد. بانوان شیرده نیزبا استفاده از مولتی ویتامین‌های مخصوص دوران شیردهی می‌توانند ریزش موی خود را بهبود ببخشند.

شاید برای شما نیز سوال باشد که کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی می‌شود؟ ویتامین‌های گروه B یکی از اصلی ترین عناصر مغذی مورد نیاز برای تقویت مو هستند.

این دسته از ویتامین‌ها به همراه زینک(روی) تاثیر بی‌نظیری در درمان ریزش مو دارند. هنگامی که ویتامین های گروه ب دچار کمبود شوند فولیکول‌های مو نیز ضعیف شده و موها شروع به ریزش می‌کنند.

ریزش مو در شیردهی

تقویت مو در بارداری

برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو در بارداری بهتر است از شامپوهای ملایم استفاده کنید و از رنگ کردن موها به دلیل ایجاد شکنندگی بیشتر در موها خودداری کنید.

سعی کنید در این دوران استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید زیرا در همه افراد استرس یکی از علل اصلی ریزش مو در دوران بارداری است. در این دوران بهتر است کمتر موهای خودتان بشوئید و شانه بزنید.

موهایتان را محکم نبندید و از اتو مو و سشوار کمتر استفاده کنید تا استرس بیشتری به موهایتان وارد نکنید. با ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی منطقی برخورد کنید و آن را گذرا بدانید و سعی کنید موهای خودتان را در این دوران کوتاه کنید تا ریزش مو خیلی شما را اذیت نکند.

تغییر شیوه زندگی نیز می‌تواند از ریزش مو دربارداری جلوگیری نماید. مثلاً استفاده از رژیم غذایی سرشار از ویتامینها و مواد معدنی در دوران بارداری و شیردهی با جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی مانع از ریزش مو می‌شود.

درمان ریزش مو در بارداری

همانطور که اشاره شد داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای درمان ریزش مو در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین مخصوص دوران بارداری در کنار رژیم غذایی مناسب سبب می‌شود تا علاوه بر درمان ریزش مو در حفظ سلامت مادر و جنین نیز اثر گذار باشد.

۱- قرص رینفولتیل

قرص رینفولتیل یک مکمل ضد ریزش موی خارجی است که با داشتن ویتامین ها، مینرال ها و عصاره گیاهان متعدد در درمان ریزش مو و تقویت موها مفید می باشد. این مکمل در کنار سایر محصولات فارما لایف مانندد شامپو، لوسیون و ویال از بیشترین اثربخشی و کیفیت برخوردار است. به ویژه در درمان ریزش مو در اثر کمبود مواد مغذی موثر عمل می کند.

۲- قرص درموبلا

قرص درموبلا از برند گلدن لایف یکی از بهترین مکمل های خارجی موجود در داروخانه هاست که برای تقویت و رشد موها موثر است. این مکمل غذایی حاوی انواع ریزمغذی های ضروری برای سلامت پوست، مو و ناخن است که از جمله آنها می توان به منیزیم، منگنز، مس، زینک، آهن، کلسیم، ید، سیلیکا، کروم، ویتامین های C, E, D3, B7, A اشاره کرد.

درموبلا در دو بسته بندی ۳۰ عددی و ۶۰ عددی عرضه می شود که بسته به نیاز می توان یکی را انتخاب کرد. افزایش کلاژن سازی پوست از دیگر فواید قرص درموبلا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص رفع مشکلات پوستی در دوران بارداری مطالعه مقاله “مشکلات پوستی در دوران بارداری” پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی:
همان‌طور که دیدید بارداری و شیردهی دو دوره مهم در زندگی خانم‌ها هستند که به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دچار ریزش مو در بارداری شوند که بهتر است در این دوره به پزشک مراجعه کرد و پس از بررسی دقیق آن مانند کم‌خونی، مشکلات هورمونی و کمبود ویتامین، مکمل، مواد معدنی و داروی موردنیاز را تهیه کنند.

منبع: americanpregnancy.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.