آشنایی با انواع مکمل بدن‌سازی افراد مبتلا به دیابت

دیابت

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
مکمل بدنسازی برای اهداف مختلفی ازجمله عضله سازی، افزایش وزن یا چربی سوزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ولی قبل از استفاده از هر مکمل بدنسازی ابتدا باید وضعیت سلامتی فرد موردنظر قرار بگیرد تا مصرف این ترکیبات عوارضی برای وی نداشته باشد. بر این اساس افراد مبتلابه دیابت نمی‌توانند از هر مکمل بدن‌سازی استفاده کنند زیرا ممکن است با افزایش قند خون شرایط بیماری آن‌ها را وخیم‌تر کند. دیابت یکی از بیماری‌های شایعی است که در آن سطح قند خون به‌طور غیرطبیعی بالاست و بدن انسان قادر نیست برای کنترل آن به حد کافی هورمون انسولین تولید کند. برای کنترل دیابت باید مصرف قند و چربی اشباع را محدود کنید و قند خون را پایین نگه‌دارید. ازآنجاکه بسیاری از مکمل‌های بدن‌سازی حاوی هر دو ماده فوق هستند، لازم است آن‌ها را با دقت انتخاب کرده و قبل از استفاده برای پیشگیری از هرگونه مشکلی با پزشک مشورت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص دیابت مطالعه مقاله “دیابت چیست و انواع دیابت را بشناسید” پیشنهاد می گردد.

انواع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی

در حال حاضر انواع و اقسام مکمل بدن‌سازی را می‌توان در بازار یافت و افراد سالمی که علاقه‌مند به بدنسازی هستند از این مکمل‌ها برحسب نیاز و بیشتر جهت عضله سازی استفاده می‌کنند. اگرچه ورزش تأثیر بسیار مثبتی بر کنترل سطح قند خون دارد و در برنامه روزانه افراد مبتلا حتماً سطوحی از فعالیت بدنی گنجانده می‌شود اما در صورت علاقه به ورزش بدنسازی این افراد باید بااحتیاط بیشتری نسبت به سایرین از مکمل بدنسازی استفاده کنند.

مکمل‌های بدنسازی با دارا بودن قند و چربی و سایر ترکیباتی که ممکن است تأثیر منفی بر قند خون داشته باشد، می‌تواند جان این بیماران را به خطر بیندازند. با بررسی‌های انجام‌شده در این زمینه برخی از انواع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی ایمن هستند که در ادامه شرح داده‌شده است.

مکمل بدن‌سازی پروتئینی

مکمل بدنسازی افراد دیابتی
مکمل بدنسازی افراد دیابتی

پروتئین بلوک ساختاری عضلات ماست و حتماً باید به‌طور روزانه برای حمایت از ساختار عضلانی بدن مورداستفاده قرار بگیرد. مکمل بدن‌سازی حاوی پروتئین برای افراد دیابتی نیز می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان‌مثال پروتئین وی با تحریک ترشح انسولین به کاهش قند خون در افراد مبتلابه دیابت کمک می‌کند. منافع مصرف مکمل بدن‌سازی حاوی پروتئین برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ بسیار بیشتر است و بهتر است همه این افراد اگر پروتئین کافی در طول روزدریافت نمی‌کنند این مکمل‌ها را مورد مصرف قرار دهند.

بهترین مکمل پروتئینی برای افراد مبتلابه دیابت مکملی است که حاوی مقادیر بالای پروتئین، چربی پایین و فاقد قند باشد. حتماً برای انتخاب مکمل‌های پروتئینی برچسب آن‌ها را به‌دقت بخوانید و از خرید مکمل‌های حاوی قند خودداری کنید تا عوارضی برای شما نداشته باشند.

مکمل بدنسازی ال آرژنین

یکی دیگر از مکمل های محبوب در بین بدن سازان ال آرژنین می باشد. ال آرژنین به دلیل خاصیت گشادکنندگی عروق و سنتز پروتئین برای رشد عضلانی بسیار مهم است. همچنین ال آرژنین با افزایش متابولیسم، کاهش ذخایر چربی و تقویت رشد عضلانی، منجر به عضله سازی و تناسب اندام ورزشکاران می شود. علاوه بر این قرص ال آرژنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم و مواد زائد از کلیه و ترمیم زخم ها مفید است.

مکمل بدنسازی گلوتامین

گلوتامین یکی از آمینواسیدهای مفید برای بدن‌سازی است که منافع دیگری ازجمله تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم و حفظ سلامت دستگاه گوارش را نیز دارد. بدن ما در حالت عادی به‌اندازه کافی گلوتامین تولید می‌کند اما ورزش‌های سنگین و بدن‌سازی باعث کاهش سطح این آمینواسید در خون می‌شود به همین جهت افراد از مکمل گلوتامین استفاده می‌کنند.

گلوتامین با افزایش ترشح انسولین و هورمون رشد به کاهش قند خون کمک می‌کند، بنابراین مصرف آن همراه با فعالیت‌های بدنی برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

مکمل بدن‌سازی کراتین

کراتین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی مورداستفاده در دنیای بدنسازی برای عضله سازی است. کراتین یک اسید آلی نیتروژن دار است که در کبد تولید می‌شود و به تأمین انرژی سلول‌ها در بدن کمک می‌کند. ورزشکاران اغلب برای افزایش توانایی بدن در تولید سریع انرژی و درنتیجه بهبود عملکرد ورزشی از کراتین استفاده می‌کنند. کراتین یکی از معدود مکمل‌هایی است که برای مدت طولانی و به‌طور کامل موردمطالعه قرارگرفته است و بر این اساس بی‌خطر و مؤثر تلقی می‌شود و توسط هیچ‌یک از انجمن‌های مهم ورزشی ممنوع نشده است.

ورزشکاران و افرادی که سعی در عضله سازی دارند و می‌خواهند عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشند می‌توانند از این مکمل استفاده کنند. تنها عارضه جانبی شناخته‌شده کراتین این است که برخی از افراد می‌توانند مشکلات خفیف معده را تجربه کنند.

کراتین و گلوتامین هر دو توسط بدن ما تولید می‌شوند و برای تقویت رشد و ریکاوری عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرند برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله “مصرف همزمان کراتین و گلوتامین کار درستی است؟” پیشنهاد می‌شود.

مکمل بدن‌سازی تستوسترون

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که ممکن است مصرف مکمل تستوسترون  حساسیت انسولین و کنترل قند خون را در افراد دیابتی بهبود ببخشد. بااین‌حال ازآنجایی‌که تستوسترون یک هورمون است و ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد شما به‌عنوان یک فرد دیابتی باید قبل از مصرف این مکمل با پزشک خودتان مشورت کنید.

مکمل بدن‌سازی BCAA

بی سی ای ای یا آمینواسیدهای شاخه‌دار شامل لوسین، ایزولوسین و والین هستند که نقش مهمی در متابولیسم چربی و تنظیم گلوکز به‌عنوان انرژی مصرفی عضلات دارند. بی سی ای ای برای پیشگیری از دیابت نیز مفید است

ورزشکاران به‌طورمعمول از مکمل‌های BCAA برای افزایش رشد ماهیچه یا حفظ توده عضلانی در دوران کاهش وزن استفاده می‌کنند.

 چربی سوزها

چربی سوزها مکمل بدن‌سازی دیگری هستند که سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند بنابراین شما چربی بیشتری می‌سوزانید. اکثر چربی سوزها با کاهش اشتهای شما و گرسنگی کمتر کار می‌کنند. این موارد برای افرادی که اشتهایشان زیاد است، بسیار عالی است.

 برخی از افراد ممکن است برای کنار آمدن با استرس عاطفی غذا بخورند و برخی دیگر نیز عاشق غذا خوردن هستند. درهرصورت، کنترل مصرف مواد غذایی می‌تواند برای شما مشکل باشد. سرکوب‌کننده های اشتها به‌طورمعمول با تنظیم فعالیت دو هورمون کلیدی – گرلین و لپتین کار می‌کنند. گرلین اشتهای شمارا افزایش می‌دهد و لپتین آن را کاهش می‌دهد.

متداول‌ترین مکانیسم چربی سوزها ترموژنز است یعنی کالری‌های دریافتی و چربی‌های ذخیره‌شده در بدن را به انرژی یا ATP تبدیل می‌کنند. ازآنجایی‌که تقریباً ۸۰٪ از افراد مبتلابه دیابت چاق هستند یا اضافه‌وزن دارند چربی سوزها در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی کافی روزانه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

مکمل مولتی ویتامین

تایمن ویتامین ها و مواد معدنی در بهبود عملکرد ورزشی افراد بسیار موثر می‌باشد. از آنجایی که افراد دیابتی دارای یک رژیم غذایی خاص هستند و نمی‌توانند از تمام مواد غذایی استاده نمایند. عموما دچار کمبود ویتامین ها و موادمغذی ضروری می‌شوند. استفاده از مکمل هایی همچون قرص دیابتون در تامین ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی دارد. این محصول حاوی ۲۱ نوع ماده مغذی است و در جهت کانترل و کاهش قند خون نیز مفید می‌باشد.

مکمل‌های بدن‌سازی قبل از تمرین

مصرف مکمل قبل از تمرین تا زمانی که حاوی کافئین یا قند زیاد نباشد، برای افراد دیابتی بی‌خطر است. این مکمل‌ها اگر فاقد کافئین باشند انرژی لازم برای تمرینات را فراهم می‌کنند و به شما امکان می‌دهد با خواب خوب ریکاوری مطلوبی داشته باشید. لازم به ذکر است که مکمل‌های قبل از تمرین حاوی کراتین می‌تواند کنترل قند خون را در بیماران دیابتی بهبود بخشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص مصرف مواد قندی مطالعه مقاله “تاثیر قند و شکر در چاقی” پیشنهاد می گردد.

سخن پایانی:
توجه داشته باشید که تمام مکمل‌های بدن‌سازی فوق در شرایطی برای افراد دیابتی تجویز می‌شوند که قند خون آن‌ها کنترل‌شده باشد. درصورتی‌که داروهای کنترل قند خون مصرف نمی‌کنید و تحت نظر پزشک نیستید نباید مکمل بدنسازی استفاده کنید. به همین ترتیب مصرف پروتئین باید با دقت بیشتری کنترل شود. پروتئین‌پایه اصلی رژیم بسیاری از افراد است که در تلاش برای ساختن عضله و یا لاغر شدن هستند. بااین‌حال، در بیماری دیابت، نگرانی از استرس اضافی بر کلیه‌ها وجود دارد بنابراین، پروتئین‌هایی باکیفیت بالا بخورید، اما از مصرف بیش‌ازحد آن‌ها خودداری کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.