انواع شامپو و کاربرد هر کدام چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ابتدایی ترین محصول مراقبت از مو که شامپو است. در زندگی روزمره، موهای ما به دلیل آلاینده های مختلف محیطی آسیب زیادی می‌بینند. وقتی آب به تنهایی قادر به از بین بردن این آلاینده ها نیست، اینجاست که انتخاب و خرید شامپوی خوب جادوی خود را انجام می‌دهد. شامپوها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کاری طراحی و تولید شده‌اند. در ادامه مقاله با انواع شامپو و کاربرد هر کدام از آنها آشنا می‌شوید لطفا با ما همراه باشید.

سلامتی امروزه به اولویت اصلی افراد تبدیل شده است. اما یکی از مواردی که اغلب از منظر سلامتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، موهای ما است. شامپویی که برای شستن موها استفاده می‌کنید، مهم ترین عامل در روتین مراقبت از مو است. شامپو فواید زیادی برای موهای شما دارد، از جمله تمیز کردن پوست سر و از بین بردن چربی، کثیفی و سایر آلاینده‌ هایی که می‌توانند به مرور زمان جمع شوند و به مو آسیب برسانند.

با این وجود، همه شامپوها با یک هدف ساخته نمی‌شوند. بنابراین انتخاب بهترین شامپو برحسب نوع موی شما برای حفظ سلامت و در نهایت رشد سالم موهای شما بسیار مهم است. بیایید نگاهی عمیق تر به شامپوهایی که برای انواع مو طراحی شده‌اند، بیندازیم.

۱- شامپو روزانه

شستشوی هر روزه موها با شامپوهای معمولی ممکن است به سلامت آنها آسیب بزند. بنابراین اگر به هر دلیلی مجبور هستید موهای خودتان را هر روز بشویید باید از شامپو روزانه استفاده کنید. این شامپو برای استفاده روزمره فرموله شده است و حاوی عوامل پاک کننده ملایمی است که بدون از بین بردن نرم کننده های طبیعی، موهای شما را تمیز و نرم می‌کند. شامپو روزانه برای انواع مو مناسب است و باعث آسیب موها نمی‌شود.

شامپو وچه مدل سیستین ب 6

۲- شامپو برای موهای چرب

موهای چرب حتی مدت کوتاهی پس از شستن، کثیف و چرب به نظر می‌رسند. این به این دلیل است که پوست سر شما سبوم اضافی تولید می‌کند که می‌تواند موها را سنگین و چرب کند. به همین دلیل موهای شما بی حالت و لخت به نظر می‌رسند.

برای مبارزه با این وضعیت به دنبال یک شامپو سبک باشید تا چربی اضافی و ناخالصی ها را بدون از بین بردن رطوبت طبیعی مو از بین ببرد. علاوه بر این، به دنبال شامپوهای حاوی مواد طبیعی مانند لیمو، نعناع و روغن درخت چای باشید که به متعادل کردن روغن های طبیعی پوست سر کمک می‌کنند.

۳- شامپو موی خشک

کمبود رطوبت مشخصه موهای خشک است و باعث می‌شود موهای شما در هنگام لمس خشن و شکننده باشند. اگر موهای خشکی دارید، استفاده از شامپویی که موهایتان را آبرسانی و تغذیه کند ضروری است. برای موهای خشک به دنبال شامپوهای حاوی روغن آرگان، روغن نارگیل و کره شی باشید. همچنین از شامپوهایی که حاوی سولفات یا الکل هستند خودداری کنید زیرا باعث خشکی بیشتر مو می‌شود.

خرید شامپو موهای مجعد و وزدار درمالیفت

۴- شامپوی مخصوص موهای رنگ شده

شامپوی مخصوص موهای رنگ شده یکی از انواع شامپو موجود در بازار هستند تا از پوست سر و موهای شما حفاظت کنند. این شامپوها فاقد مواد شیمیایی خشن هستند در نتیجه باعث پاک شدن رنگ مو نمی‌شوند. همچنین فرمول ملایم تری دارند و کمتر چربی طبیعی موها را از بین می‌برند. از بین رفتن چربی موها یکی از دلایل خشکی، زبری و بد حالتی موها است. 

شامپوی مخصوص موهای رنگ شده به تثبیت رنگ مو کمک کرده و با ترکیبات خاص خود باعث نرم و صاف شدن موها می‌شود. در واقع می‌تواند نوعی التیام برای موهایی باشد که در معرض مواد شیمیایی مانند دکلره و رنگ قرار گرفته‌اند. با استفاده از این شامپو رنگ موی شما مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد و نیاز به استفاده از رنگ را کاهش می‌دهد.

۵- شامپوی حجم دهنده

هدف شامپوهای حجم دهنده پرتر نشان دادن موهای شماست. در فرمولاسیون این شامپوها مواد سبکی بکار رفته است که ریشه موهای شما را سنگین نمی‌کند در نتیجه موها را پرپشت تر نشان می‌دهد. شامپوی حجم دهنده به جای ریشه‌ ها، تارهای مو را هدف قرار می‌دهند و باعث پرتر نشان دادن موهای شما می‌شوند.

شامپوی حجم دهنده برای افرادی مناسب است که به دلیل کم پشتی موها، کف سر آنها قابل مشاهده است. این شامپو نمی‌تواند ریزش مو را متوقف کند، اما می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر ظاهری حجم موهایتان را به حداکثر برسانید.

شامپو ضد ریزش مو سریتا مدل کافئین

۶- شامپو بدون سولفات

سولفات ها در واقع سورفکتانت هستند و وظیفه آنها کاهش کشش سطحی بین شامپو و پوست شما است. آنها به مواد فعال موجود در شامپو اجازه می‌دهند تا کار تمیز کردن کثیفی، چربی و پوسته های مرده پوست سر و موهای شما را بطور موثرتری انجام دهند.

 در غلظت های پایین، سولفات ها برای استفاده بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، استفاده مکرر از محصولات با غلظت بالای سولفات ممکن است منجر به تجمع آنها شود. این وضعیت می‌تواند باعث آسیب سلولی، حذف بیش از حد روغن های طبیعی و پروتئین های مو شود.

شامپوهای بدون سولفات فرمولاسیون ملایم تری دارند و باعث آسیب موها نمی‌شوند. این شامپوها کف کمتری تولید می‌کنند اما به اندازه کافی قوی هستند که موها و پوست سر شما را پاک کنند. قیمت شامپو بدون سولفات با دیگر انواع شامپوها تفاوت چندانی ندارد و بین برندهای ایرانی مانند لافارر و درمالیفت می توانید یک شامپوی خوش قیمت را خریداری کنید.

۷- شامپوی ضد شوره

وقتی در مورد شوره سر صحبت می‌کنیم، شامپو ضد شوره قوی اولین چیزی است که برای مبارزه با شوره سر به ذهن ما می‌رسد. مهمترین مشکل شوره سر تشکیل پوسته های سفید رنگ روی پوست سر است.

شوره سر باعث خشک شدن پوست سر و ایجاد ورقه های پوستی روی پوست سر می‌شود. تشکیل این پوسته ها یک نگرانی عمده در میان توده ها موها است و درمان آن دشوار است. شامپوی ضد شوره برای مقابله با علائم و علت شوره سر به طور ویژه طراحی شده است.

۸- شامپوی ضد ریزش

ریزش مو مشکل رایجی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی، استرس و کمبودهای تغذیه ای باشد. در حالی که هیچ راه حل مشابهی برای این موضوع وجود ندارد، استفاده از شامپوهای ریزش مو می‌تواند راه مؤثری برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش مو باشد.

شامپو ضد ریزش مو به دلیل خواص مغذی و تقویت کننده آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامپوها سرشار از آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که  رشد موهای سالم را تقویت می‌کند. این شامپوها معمولاً حاوی موادی مانند بیوتین، نیاسین و کافئین هستند که نشان داده شده است باعث رشد مو و کاهش ریزش مو می‌شوند.

شامپو ضد ریزش مو سینره بانوان

۹- شامپوی بچه

شامپوی بچه به دلیل پوست و موی لطیف و حساس کودک عاری از مواد شیمیایی خشن بوده و قدرت پاک کنندگی ملایمی دارد. ترکیبات موجود در فرمولاسیون شامپو بچه تحریک کننده نیستند و با کمک به حفظ رطوبت مانع خشکی و خارش پوست سر می‌شوند. این شامپوها حاوی ترکیباتی برای حفظ سلامتی و بهبود رشد موهای کودکان هستند.

سخن پایانی
شامپوهای مختلف برای موهای مختلف و مشکلات مو در دسترس هستند. برای اینکه این محصولات بهترین نتایج را ایجاد کنند باید آنها را درست انتخاب کنید. مثلا اگر موهای شما دچار ریزش مو است می‌توانید از شامپو ضد ریزش مو استفاده کنید. بدین ترتیب به راحتی مشکل شما حل خواهد شد. شامپوی مناسب در کنار محصولات دیگر باعث تقویت نتایج دلخواه خواهد شد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.