همه چیز درباره شامپو و اصول شستشوی مو

شامپو

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست سر و موها به‌طور طبیعی با سبوم (چربی) ترشح‌شده از غدد سباسه موجود در سرتاسر بدن، نرم نگه داشته می‌شوند. این ترشح چرب، مو و پوست سر را در برابر از دست دادن آب حفاظت می‌کند و ظاهری درخشان به آن می‌دهد. در مقابل غبار، دوده، ذرات کراتینی پوست (پوسته) و آلوده‌کننده‌های دیگر به این لایه چرب می‌چسبند. این فرایند علاوه بر اینکه ظاهر موها را ناخوشایند می‌کند، می‌تواند بر رشد موها اثر منفی داشته باشد و حتی باعث ریزش مو شود. اینجاست که اهمیت شستشوی مناسب موها مشخص می‌شود. بااین‌وجود باید بدانید که شستن مو اصولی دارد و نمی‌توانید به هر روشی متوسل شوید. باید تمام سعی‌تان را بکنید که آسیبی به موهای خود وارد نکنید. در این مقاله درباره اصول شستشوی موها صحبت خواهیم کرد و در مورد مناسب‌ترین شامپو برای انواع مختلف از موها توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

چرا نباید برای شستشوی موها از صابون معمولی استفاده کرد؟

صابون معمولی دو ضرر دارد:

  • صابون معمولی PH بالایی دارد که به پوست و مو صدمه می‌زند.
  • استفاده از صابون معمولی به همراه آب‌های سنگین نمک‌های کلسیم تولید می‌کند که به مو می‌چسبند و این موجب شکننده و کدر شدن مو و به هم چسبیدن و اشکال در شانه کردن آن می‌شود.

شامپوها برای جایگزینی صابون معمولی ساخته‌شده‌اند و ترکیب اصلی آن‌ها سورفکتانت است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “ مهمترین علت ریزش مو در ایران ” را جهت آشنایی با دلایل ریزش مو و رفع آن نیز در وب سایت داروبوم بخوانید. 

سورفکتانتها (مواد فعال بر سطح) چه نقشی در صابون و شامپو دارند؟

ترکیباتی محلول در آب که بخش اصلی صابون‌ها و شامپوها را تشکیل می‌دهند. سورفکتانت ها با ساختمان شیمیایی خود عمل تمیز کردن را انجام می‌دهند. بدین ترتیب که چربی را به همراه آلودگی‌های چسبیده به آن، احاطه می‌کنند و ساختمان‌های شیمیایی به نام میسل به وجود می‌آورند، به‌طوری‌که با آب کشیدن، چربی و آلودگی از پوست و مو برداشته می‌شود.

چهار گروه اصلی از سورفکتانت ها وجود دارد که با ساختمان شیمیایی و بار الکتریکی خود از یکدیگر مشخص می‌شوند:

  • سورفکتانت آنیونی
  • سورفکتانت کاتیونی
  • سورفکتانت غیر یونی
  • سورفکتانت آمفوتری

سورفکتانت های مختلف خواص گوناگونی دارند و بر اساس قابلیت شستشو، کف کردن، درخشان و نرم کردن مو از یکدیگر تفکیک می‌شوند. شامپوها معمول فقط یک نوع سورفکتانت ندارند و ترکیبی از چند نوع سورفکتانت برای استفاده در انواع مختلف مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال سورفکتانت های آنیونی خواص تمیزکنندگی خوبی دارند، به همین دلیل در بیشتر شامپوها از این نوع سورفکتانت استفاده می‌شود. در برچسب اکثر شامپوها نام‌های سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات دیده می‌شود که همان سورفکتانت های آنیونی هستند.

سورفکتانت های طبیعی نیز نوع دیگری از سورفکتانت ها هستند که از ساپونین ها ساخته می‌شوند که منشا گیاهی دارند. ساپونین ها کف خوبی تولید می‌کنند ولی تأثیر کمتری در تمیز کردن واقعی دارند. به همین دلیل، معمولاً با سورفکتانت های صناعی ترکیب می‌شوند تا تمیزکنندگی کافی و نتیجه رضایت‌بخش آرایشی حاصل شود.

بهترین محصولات درمان ریزش مو را از داروبوم که “بهترین داروخانه آنلاین” کشور است تهیه نمایید.

شامپوهای ملایم برای چه افرادی مناسب‌اند؟

برای افرادی که پوست شکننده دارند و به‌خصوص برای کودکان استفاده می‌شود. به‌خصوص اینکه این شامپوها چشم را نمی‌سوزانند. مشخصات این شامپوها چنین است:

  •         این شامپوها حاوی مواد تحریک‌کننده ازجمله عطرها و مواد افزودنی نیستند.
  •         بسیاری از آن‌ها حاوی غلظت‌های بالاتر بتائین هستند که از سورفکتانت های گروه آمفوتریک است. این سورفکتانت نسبتاً ملایم است و باعث آزار پوستی یا چشمی نمی‌شود.

روش صحیح شستن موی سر چیست؟

مو عمدتاً از مواد کراتینی مرده تشکیل شده است؛ بنابراین کوتاه کردن مو که کراتینی مرده است تأثیری روی سلول‌های فعال موجود در فولیکول مو و رشد و بهبود عملکرد آن‌ها نمی‌گذارد. ولی کشیدن موها روی این سلول‌ها اثر دارد، به همین دلیل شستن موها باید به‌آرامی انجام شود نه با شدت. نیازی به ماساژ شدید موها در موقع شستن نیست. به همین ترتیب، خشک کردن مو را هم باید با آرامش انجام داد. به‌خصوص افرادی که موهای تنک یا نازک دارند باید در خشک کردن مو دقت کافی داشته باشند و مو را با ضربات ملایم حوله خشک کنند و حوله را به سر نمالند. از مصرف آب خیلی داغ باید پرهیز کرد؛ زیرا شستن مکرر مو با آب خیلی داغ به مو آسیب می‌زند. شامپو نباید وارد چشم شود (حتی شامپوهای ملایم که باعث سوزش چشم نمی‌شوند) و باید به‌طور کامل از روی سر شسته شود؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به مقدار کم روی سر باعث التهاب پوستی می‌شود. به همین دلیل، بهتر است بعد از شستن موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم.

محصول پیشنهادی: برای اطلاع از قیمت شامپو ضد شوره قوی به سایت داروخانه داروبوم دسته بندی محصولات شامپو ضد شوره مراجعه کنید.

چند وقت یک‌بار مو را بشوییم؟

این‌که هرچند وقت یک‌بار موها را بشوییم، از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند و بستگی دارد به خشک یا چرب بودن مو، میزان فعالیت بدنی، شغل فرد و اینکه تا چه حد در معرض گردوغبار، دوده و دیگر آلودگی‌های محیطی قرار دارد. افراد با موهای چرب به‌خصوص اگر در طی روز در معرض گردوغبار، دوده و غیره قرار بگیرند شاید احتیاج داشته باشند که هرروز موهای خود را بشویند. اگر مو به‌آرامی و ملایمت شسته شود، هرروز شستن آن با شامپوی روزانه ملایم اشکالی ندارد.

سخن پایانی:
برای جلوگیری از ریزش موهایتان باید تمامی روش‌های مراقبت از مو را به درستی اجرا کنید برای این کار می‌توانید مقالات و محصولات مرتبط که در این مقاله لینک شده‌اند را مطالعه و بررسی کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.