آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
انواع قرص مولتی ویتامین در داروخانه ها به وفور یافت می شوند؛ این مکمل ها برای مقاصد مختلفی مصرف می شوند، یکی از اهداف اصلی از خوردن قرص مولتی ویتامین افزایش وزن و چاقی است. افرادی که از لاغری اندام خود شکایت دارند قرص مولتی ویتامین را به این امید مصرف می کنند که به وزن ایده آل خود برسند. روی دیگر سکه اما افرادی هم هستند که اصلا تمایلی به چاقی و افزایش وزن همراه با مصرف قرص مولتی ویتامین ندارند؛ این افراد از اندام خود راضی هستند اما مولتی ویتامین ها را به دلایل دیگر مصرف می کنند.
آیا قرص ویتامین چاق کننده است؟ پاسخ به این سوال به سادگی امکان پذیر نیست، اما برای راهنمایی شما عزیزان باید بگوییم که برای دانستن چاق کننده بودن یا نبودن قرص مولتی ویتامین تنها یک راه است و آن توجه به ترکیبات مولتی ویتامین است. برخی مواد مواد مغذی اعم از ویتامین ها، مینرال ها و آنتی اکسیدان ها هستند که درصورت کمبود به صورت کم اشتهایی و لاغری بروز می یابند. چنانچه فرد با خوردن مولتی ویتامین به سطح مطلوب از این مواد مغذی دست یابد دچار افزایش اشتها شده و میل به خوردن در او بیشتر می شود؛ در اصطلاح عامیانه اشتها باز می کند.
ویتامین های گروه ب و ماده معدنی زینک در راس ویتامین های تحریک کننده اشتها جای دارند. بنابراین هر گاه در فرمولاسیون قرص مولتی ویتامین به این گروه از ویتامین ها و ریز مغذی ها برخوردید، بهتر است در رژیم غذایی و تحرک خود دقت بیشتری کنید. اما اگر شما هم جز افرادی هستید که افزایش وزن جزیی نگرانتان نمی کند، با خیال آسوده مولتی ویتامین مصرف کنید.

مولتی ویتامین چیست؟

قرص مولتی ویتامین برای چیست؟ مولتی ویتامین‌ها مکمل‌هایی هستند که حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مختلف می‌باشند. برخی از آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند باکتری‌های پروبیوتیک یا جینسینگ هستند. آن‌ها مشهورترین و پر مصرف‌ترین مکمل‌های غذایی موجود در دنیا هستند.

واضح است که همه افراد نمی‌توانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق منابع غذایی تامین نمایند. بنابراین استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامی و مینرال برای حفظ سلامتی اهمیت می‌یابد. یک مولتی ویتامین خوب می‌تواند هرگونه شکاف تغذیه‌ای کوچک اما حیاتی را در رژیم غذایی پُر کند و مانع کمبود ویتامین شود.

همه چیز درمورد مولتی ویتامین
مولتی ویتامین ها
مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین چاق کننده است؟

مصرف مولتی ویتامین‌ها مثل قرص ویتامین a، ویتامین b و… در حفظ سلامت عمومی بسیار اثر گذار است. کمبود هریک از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

از آنجایی که نمی‌شود تمام این مواد مغذی را از منابغ غذایی دریافت کرد؛ بنابراین بهترین راه برای تامین این عناصر استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال است. با این حال بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از مولتی ویتامین چاق کننده است.

مقاله پیشنهادی
قرص مولتی ویتامین چه ویتامین هایی دارد؟

اما به راستی آیا مولتی ویتامین چاق کننده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بسیاری از مولتی ویتامین‌ها در افزایش وزن تاثیر غیر مستقیم دارند. اغلب افراد به دلیل اینکه گمان می‌کنند قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است از مصرف آن پرهیز می‌کنند. همان طور که ابتدا اشاره کردیم برخی از افراد ممکن است مولتی ویتامین‌ها را مقصر افزایش وزن کاذب یا عدم کاهش وزن بدانند در حالی‌ که مقصر اصلی سبک زندگی آن‌ها است. آن‌ها با این تصور غلط دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز خود می‌شوند.

افزایش وزن
افزایش وزن

رابطه مصرف ویتامین ها و چاقی

یکی از تحقیقاتی که در رابطه با مصرف مولتی ویتامین و چاقی انجام شده است نشان داد مردانی که به ‌طور منظم از مکمل‌های ویتامین استفاده می‌کنند در مقایسه با مردانی که مولتی ویتامین مصرف نمی‌کردند، از وزن بدن، توده چربی و شاخص توده بدنی کمتری برخوردار هستند.

همان مطالعه نشان داد که گرایش به نتایج مشابه در جنس مخالف نیز وجود دارد و زنان نیز کاهش سطح گرسنگی را تجربه کرده‌اند. یک مکمل مولتی ویتامین مینرال به‌ طور قابل توجهی باعث کاهش اشتها در زنان پس از کاهش وزن در مقایسه با یک گروه دارونما شد که آن‌ها نیز وزن از دست داده بودند.

به گفته محققان، ویتامین‌ها و مواد معدنی در سنتز هورمون‌های گرسنگی مانند انسولین، لپتین و کورتیزول نقش دارند که مصرف غذا را در افراد کنترل می‌کنند. در داروخانه آنلاین داروبوم انواع مولتی ویتامین مینرال از برترین برندهای دنیا موجود است و شما می‌توانید با خرید اینترنتی آن‌ها را سفارش داده و سطح سلامتی خودتان را ارتقا دهید.

پیشنهاد داروبوم به عنوان بهترین مولتی ویتامین جهت رفع کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن محصول “کپسول ژریاتریک فارماتون” است.

تأثیر مولتی ‌ویتامین‌ها بر وزن

تأثیرات مولتی ویتامین‌ها بر بدن، سناریوی پیچیده‌تری از آنچه انتظار می‌رود را ارائه می‌دهد. فعل و انفعالات شیمیایی که در ساختار بیوشیمیایی بدن رخ می‌دهد نیاز مداوم به مواد مغذی ازجمله ویتامین‌ها دارد. هیچ پاسخ ساده‌ای برای توضیح اینکه چرا برخی ویتامین‌ها منجر به افزایش وزن می‌شود، وجود ندارد.

ویتامین‌هایی که انرژی اضافی ایجاد می‌کنند و یا نظم غذا خوردن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بیشتر در افزایش اشتها تأثیر دارند. درواقع ویتامین‌ها باعث افزایش وزن نمی‌شوند.

معمولاً ویتامین‌هایی که به بدن شما اجازه می‌دهد سطح جذب چربی را افزایش دهد با توجه به سابقه سلامت و سطح فعالیت فرد می‌توانند اندکی باعث افزایش وزن شوند. همچنین ویتامین‌هایی که به بدن فرد باعث تولید چربی و کاهش متابولیسم می‌شوند نیز می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

مقاله پیشنهادی
درباره بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها چه می دانید؟

کدام ویتامین‌ چاق کننده است؟

برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های A، C، D، B و… در موارد بسیار نادری سبب افزایش اشتها شوند. اگر شما به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستید بهتر است در کنار استفاده از این مولتی ویتامین‌ها رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید.

در وبسایت takecareof می خوانیم:
ویتامین A اصطلاحی برای گروهی از رتینوئیدهای محلول در چربی است. در تعدادی از عملکردهای مهم بدن شما، از جمله عملکرد سیستم ایمنی و تقسیم سلولی، نقش دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که تقسیم سلولی برای توانایی بدن برای ایجاد سلول های ذخیره کننده چربی ضروری است. بنابراین ممکن است دریافت ویتامین A کافی بتواند در افزایش وزن نقش داشته باشد، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

چه کسانی به مولتی ویتامین نیاز دارند؟

مولتی ویتامین‌ها معمولاً در شرایط سوء تغذیه و بیماری‌های خاص برای افراد تجویز می‌شود. مصرف این ریزمغذی‌ها می‌تواند بهبودی پس از جراحی را تسریع کند یا در شرایط خاص مانند دوران بارداری و شیردهی برای افراد بسیار مفید باشد. در شرایط تغذیه‌ای خاص نیز مثلاً برای افرادی که به دلیل مشکلات معده برای خوردن برخی از مواد غذایی منع مصرف دارند یا افراد گیاه خوار و وگان ها، مصرف مکمل‌های مولتی ‌ویتامین مورد نیاز است.

مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها در افراد بدن‌ ساز و ورزشکار نیز از سلامت این افراد حمایت کرده و در کنار رژیم غذایی مملو از پروتئین برای تأمین ریزمغذی‌ها مورد نیاز جهت تولید انرژی بسیار مفید هستند. در افراد مسن نیز به دلیل کاهش جذب ویتامین‌ها و میترال‌ها مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها می‌تواند کمک ‌کننده و حتی در برخی از شرایط برای بهبود سلامت ضروری باشد.

بهترین گزینه برای تأمین ویتامین مورد نیاز افراد ” قرص دی ویت اکتیو هلث اید” است.

خواص قرص مولتی ویتامین

مولتی‌ ویتامین‌ها با دارا بودن ویتامین‌های مورد نیاز بدن به افزایش سطح انرژی کمک کرده و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کنند. این ریزمغذی‌ها در شرایط مختلف باعث بهبود سطح سلامت بدن شده و شما پس از مصرف آن‌ها حس بهتری خواهید داشت.

مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها به ‌سلامت پوست و مو کمک کرده و اکثر اوقات از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. مولتی‌ ویتامین‌ها با دارا بودن ویتامین C و E که دو آنتی ‌اکسیدان طبیعی و بسیار قوی هستند رادیکال‌های آزاد آسیب ‌رسان را در بدن از بین می‌برند و از سلامت شما حمایت می‌کنند.

اگر مولتی ‌ویتامین‌ها با مینرال‌ها ترکیب شوند فواید دوچندانی خواهند داشت زیرا مینرال‌های مفیدی مانند کلسیم و منیزیم را تأمین می‌کنند که برای حفظ و بهبود سلامتی بسیار مفید هستند. مولتی ویتامین یورو ویتال حاوی ۲۴ ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد که در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن بسیار موثر است.

تداخل دارویی مصرف برخی ویتامین ها
عوارض قرص مولتی ویتامین

مقاله پیشنهادی
کدام مولتی ویتامین چاق کننده است؟

عوارض قرص مولتی ویتامین

دوز مصرفی فاکتور بسیار مفیدی است که هنگام مصرف مولتی‌ ویتامین‌ها باید با دقت موردنظر قرار بگیرد؛ زیرا ممکن است مقادیر بالای هریک از آن‌ها خصوصاً ویتامین‌های محلول در چربی برای بدن مضر باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با عوارض قرص مولتی‌ ویتامین‌ این است که افراد سیگاری باید از مصرف مقدار زیاد بتاکاروتن و ویتامین A پرهیز کنند زیرا این ریزمغذی‌ها خطر ابتلا به سرطان ریه را در آن‌ها افزایش می‌دهند.

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو فوراً مصرف آن‌ها را قطع کرده و با پزشک خودتان تماس بگیرید. مصرف مولتی ویتامین‌ها طبق دستور پزشک عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند ولی عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طعم غیرمعمول یا ناخوشایند در دهان
  • ناراحتی معده
  • سردرد

شما می‌توانید انواع مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال را از داروخانه آنلاین داروبوم با کمترین قیمت تهیه کنید. داروبوم بهترین “داروخانه اینترنتی“در کشور است که امکان پرداخت درب منزل را برای سراسر ایران فراهم نموده.

تداخلات دارویی مولتی ویتامین‌ها

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، یا بر نحوه عملکرد داروها در بدن تأثیر بگذارند؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید آن‌ها را با داروهای زیر مصرف کنید:

  • قرص ادرار آور یا قرص آب
  • ترتینوئین یا ایزوترتینوئین
  • داروهای فشارخون یا قلب
  • آنتی بیوتیک ها
  • ضد اسیدها

داروی سولفا یا NSAIDs (داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی)، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره.

مقاله پیشنهادی
مولتی ویتامین مینرال برای لاغری

سخن پایانی:
امروزه به ‌طور فزاینده‌ای مردم از مولتی ویتامین‌ها برای کمک به افزایش سطح انرژی خود در طول روز استفاده می‌کنند که ممکن است بر وزن آن‌ها نیز تأثیر داشته باشد. افراد برای کنترل وزن بدن به یک رویکرد طولانی مدت و پایدار نیاز دارند و باید مراقب رژیم غذایی خودشان باشند.
استفاده از برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن مختصر شود. اگر فردی هستید که سعی در لاغر شدن دارید، مدیریت صحیح ویتامین‌های دریافتی در شما ازهرگونه افزایش وزن اضافی جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر مولتی ویتامین‌ها گروه‌های غذایی متنوعی حاوی ویتامین‌های A، B، C و D هستند که باید حواستان به مصرف آن‌ها باشد.
تلاش برای تمرکز بر مصرف طبیعی ویتامین‌ها و پرهیز از استفاده از محصولات فرآوری شده کمک بسیار مهمی به کنترل وزن خواهد کرد. اگر به دنبال افزایش وزن هستید استفاده از ویتامین‌های مورد بحث ممکن است برای شما بسیار مفید باشد. یک پزشک متخصص می‌تواند به ‌راحتی در مورد ویتامین‌هایی که باعث افزایش وزن می‌شوند و نحوه مصرف آن‌ها در افرادی با تیپ بدنی لاغر و چاق کمک کند.

منبع: healthline

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. الناز فرازمند

    سلام وقت بخیر …
    آیا واقعا این دارو مولتی وان آل دی برای چاقی مناسب است؟ من شدید از لاغری رنج میبرم واقعا دنبال درمانشم میشه لطف کنید و پاسخ درست صحیح رو بهم بگید تشکر.

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      باید توسط پزشک آزمایشات دقیق صورت بگیرد.
      اگر مشکل کاهش اشتها است از مکملهای افزایش اشتها مانند قرص مخمر آبجو استفاده شود تا به تحریک اشتها کمک کند.
      اما اگر از اول لاغر بوده اید و با اینکه غذای کافی و مقوی میل می کنید باز هم مشکل کمبود وزن دارید، بهتر است از مکمل های افزایش وزن مانند گین آپ بزرگسالان کارن استفاده کنید تا کالری مازاد را تامین کند.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.