ویتامین E چیست و تأثیر آن بر روی پوست و مو

ویتامین E

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
ویتامین E یک ماده مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است و به بازسازی سلول‌ها نیز کمک می‌کند. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی می باشد که برای حفظ سلامتی باید هرروز مقدار مناسبی از آن را مصرف کنید. ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که در منابع غذایی و همچنین به‌صورت مکمل در دسترس است. این ویتامین بیشتر به دلیل مزایای آن برای سلامتی پوست و مو  شناخته می‌شود. تاجاییکه می‌توان آن را به‌صورت موضعی روی پوست صورت استعمال کرد تا التهاب را کاهش داده و پوست شما را جوان‌سازی کند. ویتامین ئی خاصیت آنتی‌اکسیدانی شناخته‌شده‌ای در بین ویتامین‌ها دارد و به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند . این ویتامین از دهه ۱۹۵۰ برای پوست استفاده می‌شود تا از پوست در برابر پیری ، التهاب و آسیب‌های حاصل از نور خورشید محافظت کند. زیرا آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی برای حفظ سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی هستند. به‌تازگی ، این ویتامین به‌ عنوان درمانی برای موهای وز و  آسیب‌دیده نیز مورداستفاده قرارگرفته و نتایج خوبی نیز در این رابطه به ‌دست‌آمده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است . این ریزمغذی (ریز مغذی ها موادی هستند که مانند سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن، بدون آن ها بدن قادر به انجام سوخت و ساز طبیعی خود نیست.) در بسیاری از غذاها ازجمله روغن‌های گیاهی ، غلات ، گوشت ، مرغ ، تخم‌مرغ ، میوه‌ها ، سبزیجات و روغن جوانه گندم یافت می‌شود و به‌صورت مکمل نیز  در دسترس است. قرص ویتامین E معمولاً برای درمان کمبود این ویتامین تجویز می‌شود که بسیار نادر است ، اما می‌تواند در افراد با برخی اختلالات ژنتیکی و در نوزادان نارس با وزن بسیار کم رخ دهد. ویتامین E برای بسیاری از مشکلات دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد ، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.

تأثیر ویتامین E بر روی پوست

ویتامین E یک ماده مغذی ضروری با خاصیت ضدالتهابی است. ویتامین E به عملکرد مطلوب سلول‌ها و سلامت پوست کمک می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است و با اثرات رادیکال‌های آزاد تولیدشده طی متابولیسم مواد غذایی و سموم موجود در محیط مقابله می‌کند. این ویتامین ممکن است در کاهش آسیب UV به پوست مفید باشد. تابش UV و قرار گرفتن در معرض آفتاب میزان ویتامین E را در پوست را کاهش می‌دهد. همچنین سطح ویتامین E با افزایش سن نیز در بدن کاهش می‌یابد. بااین‌حال ، ویتامین E در بسیاری از غذاها ، به‌صورت مکمل و به‌عنوان یک ماده مؤثر در محصولاتی که به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند ، موجود است. از روغن ویتامین E می‌توان به‌عنوان یک روش درمانی ضد پیری بر روی پوست صورت استفاده کرد. ازآنجاکه ویتامین E دارای قوام بالایی است ، بهتر است آن را قبل از خواب استفاده کنید تا کاملاً جذب بدن شود.

تاثیر ویتامین E بر پوست
تاثیر ویتامین E بر پوست

علاوه بر این می‌توانید یک سرم مخلوط یا روغن حاوی ویتامین E را به‌عنوان یک درمان کامل روی صورت خود استفاده کنید. از ویتامین E برای درمان لکه‌های پوستی نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل در ترکیب بسیاری از کرم‌های شب و روز وجود دارد. استفاده از ویتامین E به‌عنوان یک ماده ضد پیری یا ضدعفونی‌کننده پوست در طول شب باعث می‌شود محصول کاملاً جذب پوست شود. اکثر کرم‌های ضد پیری بدون نسخه بین ۰/۵ تا ۱ درصد حاوی ویتامین E به‌عنوان یکی از مواد مؤثره هستند.

بیشتر بخوانید:
خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آن‌ها جلوگیری کرد؟

تأثیر ویتامین E بر روی موها

ویتامین E مزایای زیادی برای سلامت موها دارد اما بسیاری از این ادعاها فاقد شواهد علمی دقیق برای حمایت هستند. بیشتر ادعاها در مورد نقش ویتامین E در سلامت مو به خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن مربوط می‌شود. این‌ها بر این ایده تأکید دارند که این ویتامین می‌تواند آسیب سلولی را کاهش داده و رشد مو را بهبود بخشد. ویتامین E ممکن است به حمایت از پوست سر و موهای سالم کمک کند زیرا دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی طبیعی است و درنتیجه می‌تواند برای رشد مو نیز مفید باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال‌های آزاد که باعث از بین رفتن سلول‌های فولیکول مو در پوست سر فرد می‌شود ، کمک کند. شواهد محدودی برای اثبات این ادعا وجود دارد که ویتامین E می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. یک مطالعه تحقیقاتی کوچک با استفاده از مجموع ۳۸ داوطلب که دچار ریزش مو شده بودند ، نقش ویتامین E را در جلوگیری از ریزش بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که یکی از اجزای ویتامین E باعث بهبود رشد موی داوطلبان در مقایسه با دارونما می‌شود. برای تعیین چگونگی تأثیر ویتامین E بر ریزش مو، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

به گفته برخی از افراد ، ویتامین E می‌تواند به درخشش مجدد موهایی که در اثر آسیب از بین رفته است ، کمک کند. مواد شیمیایی ، گرما و سایر محصولات حالت‌دهنده می‌توانند به مو آسیب برسانند.

با استفاده از روغن‌هایی که یک‌لایه محافظ اضافی برای پوست و مو ایجاد می‌کنند ، فرد می‌تواند درخشش را به موها بازگرداند. بسیاری از تولیدکنندگان برای کمک به بازگرداندن درخشش موها به محصولات خود ویتامین E اضافه می‌کنند. بااین‌حال تحقیقات محدودی در مورد میزان مؤثر بودن ویتامین E در براق شدن مجدد مو وجود دارد. شامپوهای غنی‌شده حاوی ویتامین E و سایر مواد مغذی در حال حاضر در دسترس هستند و افراد می‌توانند برای حفظ یا ارتقاء سلامت موهای خودشان از آن‌ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:
کپسول ویتامین E 400 یوروویتال ۶۰ عددی
سافت ژل ویتامین ای ۴۰۰ هلث برست ۱۰۰ عددی

روش مصرف ویتامین E برای سلامت پوست و مو

خرید مکمل‌های ویتامین E اغلب در داروخانه آنلاین و فروشگاه‌های معتبر وجود دارند و شما می‌توانید برای حفظ سلامت پوست و مو آن‌ها را خریداری کرده و مورد مصرف قرار دهید. افرادی که ویتامین E مصرف می‌کنند باید همیشه طبق دستورالعمل از آن استفاده کنند. آن‌ها همچنین باید آن را همراه با غذا مصرف کنند زیرا یک ویتامین محلول در چربی است. بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین E با پزشک صحبت کنید زیرا ویتامین E زیاد ممکن است برای شما مضر باشد یا با داروهایی دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل ایجاد کند. یکی دیگر از راه‌های بهره‌گیری از خواص ویتامین E استفاده از روغن‌های خاص حاوی ویتامین E است که می‌توانید آن را بر روی پوست و مو مورداستفاده قرار دهید.

منبع: www.healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.