خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آن‌ها جلوگیری کرد؟

خطرات برنزه

آنچه در این در این مقاله می‌خوانید:
برنزه کردن پوست کار خطرناکی است و ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد؛ اما چرا سالن‌های برنزه باوجود آگاهی عمومی مردم از خطرات ناشی از برنزه کردن همچنان مشتری جذب می‌کنند؟ و چرا ما هنوز هم افرادی را می‌بینیم که در ساحل دراز می‌کشند و پوست خود را برنزه می‌کنند؟ برنزه کردن مانند پیروی از یک رژیم غذایی ضعیف و بسیاری از کارهایی است که ما می‌دانیم انجام آن‌ها به‌سلامتی ما آسیب می‌زند بااین‌حال بازهم آن‌ها را انجام می‌دهیم. برنزه کردن سلول‌های پوست شما را در معرض خطر اشعه UV قرار می‌دهد و در این وضعیت پوست با ترشح ملانین سعی می‌کند از DNA سلول‌ها محافظت کند و همین مسئله باعث تیره‌تر شدن پوست می‌شود. شایان‌ذکر است که منابع معتبر ازجمله سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) توصیه می‌کنند که افراد از منابع UV مصنوعی مانند سولاریوم کاملاً پرهیز کنند. با انجام مکرر این کار در سالن‌های برنزه یا ساحل دریا خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش‌یافته و روند پیری پوست تسریع می‌شود. در ادامه مقاله بیشتر به خطرات برنزه کردن می‌پردازیم.

خطرات برنزه کردن برای پوست

ده‌ها سال است که جوامع پزشکی در مورد خطرات برنزه کردن به مردم هشدار داده‌اند. هرساله پزشکان بیش از هر نوع سرطان دیگری سرطان پوست را در بین افراد تشخیص می‌دهند. قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید و سولاریوم باعث بروز حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های پوست غیر ملانوما می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از روش‌های مورداستفاده برای برنزه کردن ناامن هستند و باعث بروز مشکلاتی مانند پیری زودرس می‌شوند.

 بااین‌وجود، برنزه کردن به دلیل درخشش جذابی که روی پوست ایجاد می‌کند موردعلاقه بسیاری زنان و مردان خصوصاً در اروپا است. برنزه شدن حاصل افزایش تولید ملانین در پوست است. ملانین رنگ‌دانه پوست است و تا حدودی از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند.

سلول‌های تخصصی پوستی به نام ملانوسیت ها هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید ملانین می‌شوند. افزایش تولید ملانین یک واکنش محافظتی است که باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. در این وضعیت ممکن است افراد باپوست روشن‌تر دچار آفتاب‌سوختگی شوند درحالی‌که افراد دارای پوست تیره، تیره‌تر می‌شوند و این همان چیزی است که مردم از آن به‌عنوان برنزه شدن» یاد می‌کنند. تیره شدن پوست درواقع واکنش دفاعی پوست برای جلوگیری از آسیب بیشتر UV است. با برنزه کردن اگرچه لکه‌ها و برخی از مشکلات دیگر از روی پوست محو می‌شوند ولی آسیبی که به پوست شما می‌رسد هزاران بار خطرناک‌تر است زیرا می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست ازجمله ملانوما شود.

ملانوما کشنده‌ترین سرطان در بین انواع سرطان‌ پوست است و بیشتر بر روی پشت، سینه، سر و گردن دیده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که باید این سرطان را هرچه زودتر تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد زیرا در صورت پیشرفت بسیار کشنده است.

محصول “روغن برنزه کننده آرگان میس ادن” را می‌توان برای انواع پوست استفاده کرد و این محصول به‌خصوص برای پوست‌های برنزه‌شده یا پوست‌های تیره بسیار مناسب است.

جلوگیری از خطرات برنزه کردن

پیشگیری از خطرات برنزه پوست
پیشگیری از خطرات برنزه پوست

اگرچه همه ما می‌دانیم که اشعه فرابنفش علت اصلی سرطان‌های مرتبط باپوست است ولی بسیاری از افراد هنوز هم بدون محافظت از پوست در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند. طبق گزارش آکادمی پوست آمریکا، ۶۳٪ از نوجوانان معتقدند که با برنزه بهتر به نظر می‌رسند. آن‌ها همچنین گزارش می‌دهند که ۲۸٪ از نوجوانان زن و ۱۴٪ از نوجوانان پسر می‌گویند که هرگز از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند.

شایان‌ذکر است که برنزه کردن در فضای باز اگرچه طبیعی است ولی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید هنوز به پوست شما آسیب می‌رساند. یک آفتاب‌سوختگی بد می‌تواند بیش از دو برابر احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است هنگامی‌که پرتوهای خورشید در قوی‌ترین حالت هستند یعنی حدود ظهر از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.

برخی از طرفداران برنزه کردن پوست تأکیددارند که برنزه کردن در منزل منبع سالم دریافت ویتامین D است و بسیار بهتر از برنزه کردن در فضای باز است. ولی باید بدانید که برنزه شدن در داخل و خارج از منزل هر دو باعث آسیب رساندن به پوست می‌شود و تخت‌های برنزه تقریباً ۱۲ برابر نور طبیعی خورشید UVA ساطع می‌کنند که برای پوست بسیار خطرناک است.

محصول “قرص سولسان فارمالایف” می‌تواند روند برنزه شدن پوست را بهبود ببخشد و باعث یکدست شدن پوست در بیماران مبتلابه ویتیلیگو شود.

نور فرابنفش که باعث برنزه شدن پوست می‌شود یک تابش نامرئی است که شامل سه لایه زیر است:

UVA که ضعیف‌ترین تابش فرابنفش است و باعث پیری پوست و بروز واکنش‌های آلرژیک (بثورات پوستی) می‌شود. UVB که پوست را می‌سوزاند و دچار پیری می‌کند و بیشترین عامل آفتاب‌سوختگی است. UVC خطرناک‌ترین بخش تابش فرابنفش است اما به‌عنوان یک تهدید تلقی نمی‌شود زیرا به لایه ازن زمین نفوذ نمی‌کند. پرتوهای UVB و UVA هر دو به پوست نفوذ می‌کنند و خطر سرطان پوست را در انسان افزایش می‌دهند. به‌طورکلی تابش UV ممکن است سیستم ایمنی بدن و دفاع طبیعی پوست را سرکوب کند و حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد؛ بنابراین فرد را بیش‌ازپیش مستعد بیماری‌های پوستی و سرطان پوست می‌کند.

واقعیت این است که افراد در هر سنی باید از برنزه کردن پوست خود خودداری کنند. اگر ظاهر پوست برنزه‌شده را دوست دارید، یک محصول برنزه کننده که حاوی ماده فعال دی هیدروکسی استون (DHA) است را خریداری کنید. این ماده فعال توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) تأییدشده است و استفاده از آن بی‌خطر است.

 شما می‌توانید محصولات برنزه کننده را به‌صورت لوسیون، کف، دستمال مرطوب و اسپری پیدا کنید. اکثر آنها سریع عمل می‌کنند و در عرض چند ساعت پوست شما را تیره‌تر می‌کنند. این برنزه شدن حدود یک هفته ادامه خواهد داشت که به حد کافی طولانی هست که شما خطر برنزه کردن در ساحل یا سولاریوم را به جان نخرید.

برای آشنایی با انواع کرم ضد آفتاب ایرانی مطالعه مقاله “معرفی کرم‌ ضد آفتاب ایرانی” پیشنهاد می گردد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که از برنزه کردن را به بهانه کسب ویتامین D استفاده نکنید. شما می‌توانید ویتامین‌ها را از منابع غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید. غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند شامل ماهی (خصوصاً ماهی چرب)، آب‌پرتقال، شیر و برخی محصولات لبنی دیگر است. بسیاری از غلات نیز با ویتامین D تقویت می‌شوند.

برای در امان ماندن از مشکلات پوستی ناشی از تابش UV نه از سالن‌های برنزه کننده استفاده کنید و نه در ساحل اقدام به این کارکنید. برای بیرون رفتن از منزل در طول روز حتماً لباس‌های محافظ بپوشید و حتی در هوای ابری نیز از ضد آفتاب استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع ضدآفتاب های سینره مطالعه مقاله “معرفی ضد آفتاب‌های سینره” پیشنهاد می شود.

سخن پایانی:
در این روزهای گرم با شروع فصل تابستان بازار آفتاب گرفتن‌ها، برنز کردن داغ است اما همان‌طور که می‌دانید اشعه‌های آفتاب و حتی دستگاهای سولاریوم بسیار خطرناک هستند و مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد نکته دیگر اینکه طبق اعلام FDA، تابش فرابنفش سولاریوم ممکن است خطرناک‌تر از نور خورشید باشد؛ زیرا برخلاف نور خورشید که بسته به آب‌وهوا شدت آن کم‌وزیاد می‌شود شما می‌توانید هرروز سال از سولاریوم با همان شدت استفاده کنید که این میزان قرار گرفتن در معرض UV سلامتی شمارا خطر می‌اندازد. بنابراین بهتر است هم از محصولات مراقبت پوست و مکمل‌ها جهت تقویت و حفظ سلامت پوست استفاده کرد.

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.