چطوری محلول ضدعفونی دست و سطوح خانگی درست کنیم؟

محلول ضدعفونی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
محلول ضدعفونی این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان بیش‌ازپیش موردنیاز است و عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت این محصولات شده است. از طرف دیگر تقاضای بالا برای خرید این محصولات باعث ورود انواع محلول ضدعفونی تقلبی به بازار شده است که می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد. بنابراین بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین حفظ سلامتی خودمان دست بکار شویم و محلول آنتی باکتریال دست و سطوح خانگی را تهیه کنیم. اگر شما هم مایلید محلول‌های ضدعفونی‌کننده را خودتان تهیه کنید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

محلول ضدعفونی چیست؟

محلول ضدعفونی ترکیبی است که باعث از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا می‌شود. این ترکیبات قبل از شیوع کرونا بیشتر در مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گرفتند ولی ماندگاری بالای این ویروس بر روی سطوح مختلف و لزوم ضدعفونی مکرر دست باعث استفاده گسترده از این محصولات در منازل، محل کار و مکان‌های مختلف شده است. زیرا ویروس کرونا می‌تواند با تماس سطوح آلوده از طریق دست‌ها و سپس لمس صورت به بدن راه پیداکرده و انسان را آلوده کند.

برای جلوگیری از این مسئله محلول‌های ضدعفونی‌کننده که اکثراً پایه الکلی دارند با درصدهای مختلف الکل برای کاربردهای مختلف اکنون در بازار موجود است و افراد از آن‌ها برای پیشگیری از این بیماری خطرناک استفاده می‌کنند. اکنون کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که یکی از انواع این محلول‌ها را همراه خود نداشته باشد زیرا سازمان بهداشت جهانی به‌شدت شستشو و ضدعفونی دست‌ها را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه می‌کند. درهرصورت اگر به محلول آنتی باکتریال دسترسی نداشتید بازهم می‌توانید با ترکیبات موجود در منزل خودتان ماده ضدعفونی‌کننده تهیه کنید و با این ویروس منحوس که کل جهان را درگیر خودکرده است مقابله کنید.

چگونه محلول ضدعفونی دست و سطوح خانگی بسازیم؟

تهیه محلول ضدعفونی‌کننده سطوح با وایتکس

محلول آنتی باکتریال با وایتکس
محلول آنتی باکتریال با وایتکس

یکی از در دسترس‌ترین موادی که در همه منازل وجود دارد و می‌توانید از آن محلول ضدعفونی‌کننده سطوح تهیه کنید، وایتکس است. این ترکیب درواقع هیپوکلرید سدیم با غلظت ۵% است که می‌توان با رقیق کردن آن یک محلول ضدعفونی‌کننده عالی برای سطوح تهیه کرد. برای رقیق کردن وایتکس باید یک پیمانه از آن را در ۹ پیمانه آب سرد مخلوط کرده و سپس با خیس کردن یک دستمال نخی در آن سطوح مختلف را را پاک‌سازی کنید. این محلول در عرض یک دقیقه تمام میکروب‌ها و ویروس‌ها از بین می‌برد و بعد از یک دقیقه باید آن را با یک دستمال تمیز خشک کرد.

برای استفاده از این محلول ضدعفونی‌کننده حتماً از دستکش استفاده کنید. شما می‌توانید از این محلول برای سطوح مختلف خانه و محل کار و هرجایی که در تماس مکرر با دست‌هاست استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این محصول را روزانه و به‌اندازه مصرف تهیه کنید زیرا پس از ۲۴ ساعت اثرات گندزدایی آن کاهش می‌یابد.

پیشنهاد داروبوم برای مصرف ژل ضدعفونی دست محصول “ژل ضدعفونی کننده دست عطر آگین” وجهت مصرف محلول آن محصول “محلول آنتی باکتریال الکلی هندسپت ایران ناژو” است.

تهیه محلول ضدعفونی‌کننده سطوح با سرکه

آنتی باکتریال دست با سرکه
آنتی باکتریال دست با سرکه

برای تهیه این محلول به یک پیمانه سرکه، یک پیمانه آب و ۱۰ – ۱۵ قطره اسانس دلخواه نیاز دارید. پس از ترکیب کردن مواد فوق می‌توانید محلول را در اسپری بریزید و روی سطوح اسپری کنید یا اینکه دستمال نخی را در آن خیس کرده و سطوح آلوده را با آن گندزدایی کنید.

تهیه محلول ضدعفونی‌کننده سطوح با جوش‌شیرین

ضدعفونی و آنتی باکتریال با جوش شیرین
ضدعفونی و آنتی باکتریال با جوش شیرین

برای تهیه این محلول به سرکه، جوش‌شیرین و آب داغ نیاز دارید.  برای این منظور ۴ فنجان آب داغ را با یک‌چهارم فنجان سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین به‌خوبی مخلوط کرده و پس از سرد شدن چند قطره اسانس لیمو به آن اضافه کنید و در بطری بریزید.

تهیه محلول ضدعفونی دست بزرگ‌سالان

برای تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست به الکل ایزوپروپیل و اسانس‌هایی مانند روغن درخت چای و ژله‌های گیاهی مانند آلوئه ورا نیاز دارید تا دست‌هایتان بیش‌ازحد خشک نشود. برای تهیه این محلول ضدعفونی دست به ۱ فنجان الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد، ۶ تا ۱۰ قطره اسانس درخت چای و بطری اسپری نیاز دارید. همه این مواد را باهم مخلوط کنید و در اسپری بریزید.

توجه داشته باشید که برای هر بار استفاده بطری را به‌خوبی تکان دهید و اگر دست‌هایتان خشک شد پس از تبخیر شدن ضدعفونی‌کننده از روی دست‌ها از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای تهیه این محلول نباید از متانول استفاده کنید زیرا بسیار سمی و اشتعال‌زاست. برای اثرگذاری بهتر محلول‌های آنتی باکتریال خانگی بهتر است ژل آلوئه ورا  و گلیسیرین به آن‌ها اضافه نکنید زیرا درصد الکل را به زیر ۶۰% کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از محلول‌های ضدعفونی‌کننده خانگی که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه کنید نیازمند مواد زیر است:

۱ قاشق غذاخوری الکل مالشی

  • یک‌سوم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی (اختیاری)
  • یک‌چهارم پیمانه ژل آلوئه ‌ورا
  • ۱۰ قطره اسانس دارچین
  • ۱۰ قطره اسانس درخت چای
  • آب مقطر یا نقره کلوئیدی به دلیل خواص آنتی‌ باکتریال
  • اسانس‌های خوشبوکننده

برای تهیه این محلول ابتدا ژل آلوئه ورا، گلیسیرین گیاهی و الکل مالشی را در ظرفی ریخته و به‌خوبی باهم مخلوط‌کنید. سپس اسانس دارچین، درخت چای یا هر اسانس دیگری را به محلول اضافه کنید. پس از مخلوط سازی، آب مقطر یا نقره کلوئیدی را به مقدار دلخواه به محلول اضافه کنید و با استفاده از قیف محلول را به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید.

تهیه محلول ضدعفونی دست کودکان

محلول ضدعفونی کودکان
محلول ضدعفونی کودکان

همان‌طور که بزرگ‌سالان پس از لمس سطوح آلوده باید دست‌های خود را شسته یا ضدعفونی کنند کودکان نیز به دلیل لمس سطوح مختلف در طول روز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید دست‌های خودشان را مرتب ضدعفونی کنند. ازآنجایی پوست دست کودکان نسبت به افراد بزرگ‌سال حساس‌تر و ظریف‌تر است در حال حاضر برای آن‌ها محلول‌های آنتی باکتریال اختصاصی تهیه‌شده و در بازار موجود است.

اگر شما می‌خواهید برای کودکتان محلول ضدعفونی‌کننده خانگی تهیه کنید باید از مواد گیاهی استفاده کنید زیرا الکل پوست آن‌ها را خشک کرده و ممکن است به دست‌های آن‌ها آسیب برساند. برای تهیه این محلول نیازمند یک فنجان ژل آلوئه ورا و ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب‌کش  ایمن برای کودکان هستید. پس از ترکیب این مواد آن‌ها را بطری دربسته ریخته و در دسترس کودک قرار دهید.

سخن پایانی:
ضدعفونی‌کننده‌های خانگی معمولاً ملایم‌تر از ضدعفونی‌کننده‌های صنعتی هستند بنابراین آسیب کمتری به پوست می‌رسانند و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید ضدعفونی‌کننده‌های سطوح خانگی را به مدت ۵ دقیقه روی سطح اسپری کرده و سپس خشک‌کنید تا اثرگذاری آن‌ها به حداکثر برسد.

منبع: paziresh24.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.