۸ درمان خانگی شوره سر

شوره سر

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
شوره سر مشکلی است که بیش از ۵۰٪ از افراد یک جامعه با آن درگیر هستند. پوسته ریزی و خارش سر از علائم بارز این مشکل است که نه‌تنها افراد را به دردسر می‌اندازد، بعضاً باعث شرمساری آنان در اجتماع می‌شود. از علل اصلی شوره سر می‌توان به خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات آرایشی بهداشتی مو و رشد نوع خاصی از قارچ اشاره کرد. برای درمان شوره سر راهکارهای متعددی وجود دارد، نظیر استفاده از محلول یا شامپو ضد شوره قوی؛ اما برخی از افراد تمایل دارند که با استفاده از روش‌های خانگی، به درمان شوره سر بپردازند. در این مقاله قصد داریم به مؤثرترین روش‌های خونگی درمان شوره سر اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید.

۱٫ درمان خانگی شوره سر با روغن نارگیل و لیمو

روغن نارگیل به تغذیه موها و پوست سر کمک می‌کند و آب لیمو حاوی ترکیباتی طبیعی جهت درمان شوره سر است. شما می‌توانید با دستورالعمل ساده زیر، در خانه شوره سرتان را به‌طور کامل درمان کنید:

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با مقدار مساوی از آب لیمو مخلوط کنید.
به‌آرامی پوست سرتان را با آن ماساژ دهید.
۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس سرتان را با شامپو شستشو دهید.

۲٫ درمان خانگی شوره سر با سرکه

سرکه تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان خارش و خشکی پوست سر دارد و در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های مولد شوره سر مؤثر است. از خاصیت اسیدی سرکه می‌توان منافع زیادی کسب کرد، ازجمله اینکه در لایه‌برداری پوست سر مؤثر است و از این طریق در درمان شوره سر نقش مؤثری ایفا می‌کند. جهت استفاده از سرکه در این روش خانگی، به شکل زیر عمل کنید:

مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید.
پس از شستن موها، از این مخلوط بر روی موها و پوست سر مرطوب خود استفاده نمایید.
به‌خوبی پوست را با آن ماساژ دهید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید.

۳٫ درمان خانگی شوره سر با جوش شیرین

جوش شیرین به‌عنوان یک اسکراب عمل می‌کند و به‌آرامی و بدون تحریک، سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند. لایه‌برداری برای درمان شوره سر ضروری است تا اطمینان حاصل شود که لایه سلول‌های مرده بر روی پوست سر برجا نمانده باشند. جوش شیرین علاوه بر لایه‌برداری خاصیت ضد قارچی نیز دارد و قرمزی و خارش پوست سر را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید جوش شیرین را به شامپوی خود اضافه کنید و موها و پوست سرتان را با آن شستشو دهید؛ و یا به شیوه زیر عمل کنید:

موهای خود را کمی خیس کنید.
یک قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید.
اجازه دهید یک تا دو دقیقه بماند و سپس شستشو دهید.

محصول “ آلپسین ضد شوره و ضد ریزش مدل دابل افکت” محصول کشور آلمان و یک شامپوی دوکاره است که هم‌زمان ریزش مو و شوره سر را برطرف می‌کند.

۴٫ درمان خانگی شوره سر با روغن درخت چای

در تمام داروهای ضد آکنه و ضد قارچی از روغن درخت چای استفاده می‌شود که علت آن، قدرت استثنایی این روغن در مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌باشد. شما می‌توانید یک قطره یا دو قطره از روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کنید و هنگام شستشوی روزانه از آن استفاده کنید؛ و یا به‌صورت زیر عمل کنید:

چند قطره روغن درخت چای را بر روی پوست خود بمالید و آن را به‌طور یکنواخت پخش کنید.
اجازه دهید تا ۵ دقیقه روی موهایتان بماند.
با یک شامپوی ملایم سرتان را شستشو دهید.

۵٫ درمان خانگی شوره سر با سیر

بوی عجیب‌وغریب و تند سیر اگرچه آزاردهنده است اما به علت ترکیبات شیمیایی خاصی است که در آن وجود دارد. این ترکیبات خواص دارویی بی‌شماری دارند، ازجمله اینکه یک ضد قارچ طبیعی و کاملاً مؤثر هستند. از زمان‌های قدمی سیر مصارف درمان متعددی داشته است، ازجمله درمان شوره سر. برای برخورداری از این مزایای سیر، به‌صورت زیر عمل کنید:

دو حبه سیر را به‌خوبی بکوبید. سیر باید خام باشد؛ سیر پخته هیچ خواصی ندارد.
آن را با مقداری آب رقیق کنید. (همچنین می‌توانید مقداری عسل و زنجبیل نیز به این ترکیب اضافه کنید.)
بر روی پوست سر تمیز و مرطوب به‌آرامی ماساژ دهید.
بعد از نیم ساعت شستشو دهید.

۶٫ درمان خانگی شوره سر با آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی پرخاصیت است که در انواع محصولات آرایشی بهداشتی به کار می‌رود. آلوئه ورا خواص بی‌شماری در سلامت پوست دارد، ازجمله به درمان سوختگی، پسوریازیس و جای زخم کمک زیادی می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که در درمان شوره سر نیز، نقش داشته باشد.طبق یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ آلوئه ورا می‌تواند به درمان این عارضه پوستی کمک کند. همچنین، دارای خواص ضد التهابی نیز هست که این ویژگی نیز، در درمان شوره سر نقش دارد. به این منظور:

مقدار از ژل آلوئه ورا را در بر روی پوست مرطوب و تمیز سرتان ماساژ دهید.
پس از ۱۰ دقیقه شستشو دهید.
استرستان را کنترل کنید.

۷٫ درمان خانگی شوره سر با آسپیرین

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اصلی موجود در آسپرین است که مسئولیت خواص ضد التهابی آن است.اسید سالیسیلیک علاوه بر اینکه در آسپیرین یافت می‌شود، در بسیاری از شامپوهای ضد شوره نیز وجود دارد. این ترکیب با لایه‌برداری ملایم پوست سر، به درمان شوره سر کمک می‌کند. اگر قصد خرید شامپو ضد شوره را ندارید، به روش زیر عمل کنید:

دو قرص آسپرین را خرد و کاملاً پودر کنید.
قبل از شستن موها، این پودر را به شامپوی خود اضافه کنید.
موها و پوست سرتان را به‌خوبی با این شامپو ماساژ دهید تا خوب کف کند.
اجازه دهید کف حاصله به مدت ۳ تا ۴ دقیق روی موهایتان بماند و سپس شستشو دهید.

۸٫ به حداقل رساندن سطح استرس

مطالعات و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که استرس بر جنبه‌های متعددی از سلامت تأثیر می‌گذارد. اگرچه استرس خود باعث ایجاد شوره سر نمی‌شود، می‌تواند علائم خشکی و خارش پوست سر را تشدید کند. به‌علاوه اینکه، استرس شدید و بلندمدت می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی را مهار کند. یک سیستم ایمنی ضعیف توانایی مقابله با عفونت‌ها و ازجمله عفونت‌های قارچی مسبب شوره سر را نخواهد داشت. برای کنترل سطح استرس خود، از تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا آروماتراپی بهره بگیرید.

اگر دچار ریزش مو هستید پیشنهاد می کنیم مقاله “مهمترین علت ریزش مو در ایران” را جهت آشنایی بیشتر با انواع مکمل های بهبود و تقویت سلامت مو مطالعه کنید.

سخن پایانی:
همانطور که در بالا دیدید برای درمان شوره سر می توانید از سرکه،آلوئه ورا،سیر،آسپرین روغن درخت چای و نارگیل استفاده کنید.اگر از این طریق مشکل شوره سر شما حل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.