کاشت مو چیست و مراقبت‌های بعد از آن چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
اگر می‌خواهید بدانید کاشت مو چیست؟ درصد موفقیت آن چند درصد است؟ مراقبت های بعد از کاشت مو به چه صورت می‌باشد؟ چه افرادی می‌توانند این عمل را انجام دهند؟ عوارض کاشت مو چیست؟ همراه با ما باشید تا در ادامه این مقاله هر یک از این موارد را بررسی کنیم. یکی از علت‌های اساسی ریزش مو کمبود ویتامین و مواد مغذی است. استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال در تامین این عناصر حیاتی بسیار اثر گذار هستند.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو برای افزودن موهای بیشتر به ناحیه‌ای از سر شما که ممکن است موهای آن نازک یا طاس شده باشد، انجام می‌شود. این کار با برداشتن مو از قسمت‌های دیگر سر که موهای ضخیم‌تری دارد یا سایر قسمت‌های بدن و پیوند آن به نواحی ذکر شده انجام می‌شود.

در سراسر جهان حدود ۶۰% از مردان و ۵۰% از زنان نوعی ریزش مو را تجربه می‌کنند. برای رفع این مسئله، مردم اغلب از درمان‌های موضعی استفاده می‌کنند.

کاشت مو یکی دیگر از روش‌های ترمیم موها است. اولین پیوند مو در سال ۱۹۳۹ در ژاپن انجام شد و در دهه‌های بعدی پزشکان این تکنیک را برای کمک به بازیابی موها گسترش دادند.

درصد موفقیت کاشت مو

تحقیقات نشان می‌دهد کاشت مو موفقیت بیشتری از محصولات ترمیم موی بدون نسخه دارد؛ اما فاکتورهایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. به‌عنوان مثال ۱۰ تا ۸۰ درصد موهای کاشته شده حدود سه تا چهار ماه بعد از پیوند رشد می‌کند. موهای کاشته شده نیز مانند موهای معمولی با گذشت زمان نازک می‌شوند.

یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که پلاسماتراپی کمک می‌کند تا ۷۵ درصد یا بیشتر موهای پیوند شده رشد کامل داشته باشد. البته کاشت مو برای همه مفید نیست ولی اگر به‌طور طبیعی طاس شده یا اینکه به دلیل آسیب‌دیدگی موهای خود را از دست داده‌اید، کاشت مو برای شما مؤثر خواهد بود.

ازآنجایی‌که پیوند مو با موهای موجود بر روی سر و صورت انجام می‌شود در صورت نازک شدن و طاسی گسترده نمی‌توان کاشت مو را انجام داد. این روش همچنین برای ریزش مو به دلیل شیمی درمانی یا استفاده از سایر داروهایی شیمیایی و همچنین در صورت وجود اسکار ضخیم روی پوست سر در اثر جراحات امکان‌پذیر نمی‌باشد.

ترکیبات موجود در مکمل‌های مخصوص پوست، مو و ناخن تاثیر بسزایی در جلوگیری از ریزش مو به همراه دارد. این مکمل‌ها با تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو سبب تقویت فولیکول‌های آن شده و همین امر در جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی دارد.

کاشت مو مناسب چه افرادی است؟

زنان و مردان از هر نژاد می‌توانند کاندیداهای خوبی برای کاشت مو باشند. برای اینکه یک کاندیدای خوب برای کاشت مو باشید به دو چیز نیاز دارید؛ یکی اینکه به‌اندازه کافی موی سالم بر روی سر شما وجود داشته باشد که بتوان آن‌ها را به ناحیه فاقد مو پیوند زد.

مورد دوم اینکه امکان رشد مو در ناحیه‌ای که موها نازک شده و یا دچار ریزش شده‌اند، وجود داشته باشد. یک متخصص پوست پس از معاینه دقیق پوست سر این موارد را تشخیص می‌دهد. همچنین برای فهمیدن دلیل ریزش مو، ممکن است به آزمایش خون نیز نیاز داشته باشید. با این کار می‌توانید مشکلاتی که باعث ریزش می‌شوند را بررسی کنید. بسیا از افاد به دلیل کمبود ویتامینها و مواد معدنی دچار ریزش مو می‌شوند.

برخی از بیماران به روشی به نام بیوپسی پوست سر نیاز دارند. متخصص پوست می‌تواند به سرعت و به‌راحتی آنچه را که برای بیوپسی پوست سر لازم است در هنگام مشاوره انجام دهد.

اگر معاینه و آزمایشات نشان دهد که شما کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید، متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که چه نتایجی را باید انتظار داشته باشید. همچنین بهترین روش کاشت مو در کلنیک کاشت مو به شما معرفی می‌شود .

مراحل کاشت مو

مراحل کاشت مو چگونه است؟

به زبان ساده در کاشت مو، موهای شما از یک ناحیه برداشته شده و به قسمتی که مو ندارد منتقل می‌شود. به‌طور معمول فولیکول‌های مو از پشت سر شما برداشته می‌شود اما می‌توان آن‌ها را از سایر قسمت‌های بدن نیز برداشت.

قبل از شروع پیوند، جراح ناحیه‌ای را که می‌خواهد فولیکول‌های مو را از آنجا بردارد ضدعفونی می‌کند و با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند. گاهی اوقات به شما آرام بخش هم تزریق می‌شود. سپس جراح شما یکی از دو روش پیوند FUT یا FUE را انجام می‌دهد که در ادامه شرح داده می‌شود.

۱- پیوند واحد فولیکولار (FUT)

FUT گاهی اوقات به‌عنوان جراحی نواری واحد فولیکولی (FUSS) شناخته می‌شود و به‌صورت زیر انجام می‌شود:

با استفاده از چاقوی جراحی، جراح یک تکه از پوست پشت سر شما را به صورت نواری برمی‌دارد. طول این نوار به‌طور معمول حدود ۶ تا ۱۰ اینچ است اما می‌تواند از یک گوش تا گوش دیگر ادامه یابد.

این ناحیه سپس با بخیه ترمیم می‌شود. جراح و دستیاران وی این نوار را با چاقوی جراحی به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کنند. آن‌ها ممکن است هر قطعه را به ۲۰۰۰ قطعه کوچک‌تر تقسیم کنند که به آن گرافت می‌گویند. بعضی از این قطعات ممکن است فقط یک مو داشته باشد.

سپس با استفاده از سوزن یا تیغه، جراح سوراخ‌های کوچکی در پوست سر شما ایجاد می‌کند و موها کاشته می‌شوند. جراح به‌تدریج این موها را در سوراخ‌های که در پوست سر ایجاد شده می‌کارد که به این مرحله پیوند گفته می‌شود. سپس محل جراحی با بانداژ یا گاز پوشانده می‌شود.

تعداد مشخصی از پیوندهایی که دریافت می‌کنید به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع موی شما
  • اندازه محل پیوند
  • کیفیت مو (ازجمله ضخامت)
  • رنگ مو

۲- استخراج واحد فولیکولی (FUE)

برای انجام روش FUE، جراح موهای پشت سر شما را می‌تراشد، سپس فولیکول‌های جداگانه‌ای را از پوست سر خارج می‌کند؛ مانند روش FUT جراح سوراخ‌های کوچکی در پوست سر شما ایجاد می‌کند و پیازهای مو را در سوراخ‌ها پیوند می‌زند. سپس محل جراحی را با بانداژ یا گاز می‌پوشاند.

بسیاری از پزشکان استفاده از قرص فولیکوژن را در دوران کاشت مو تجویز می‌کنند.

بعد از کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است پوست سرتان دردناک شود و لازم باشد پس از جراحی کاشت مو از برخی داروها استفاده کنید. به‌عنوان مثال داروهای ضد درد، آنتی بیوتیک برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، داروهای ضدالتهاب برای پایین نگه داشتن تورم اکثر اوقات برای شما تجویز می‌شوند

. بیشتر افراد می‌توانند چند روز پس از جراحی به محل کار خود برگردند. ریزش موهای کاشته شده دو تا سه هفته پس از عمل طبیعی است. این امر باعث رشد موهای جدید می‌شود. بیشتر افراد ۸ تا ۱۲ ماه پس از جراحی، رشد واقعی موهای جدید خود را مشاهده می‌کنند.

بسیاری از پزشکان برای بهبود رشد مجدد مو، از مکمل‌های تقویت کننده مو همچون هیربرست، پیلفود و… برای بیمار تجویز می‌کنند. این داروها همچنین به کاهش یا جلوگیری از ریزش مو در آینده کمک خواهند کرد.

مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

همه افراد بعد از انجام عمل‌های جراحی یا اعمال سرپایی به مراقبت‌هایی نیاز دارند تا روند بهبودی آن‌ها را سرعت ببخشد. کاشت مو نیز مانند تمام عمل‌های دیگر نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. استفاده از مکمل های تقویت مو پس از کاشت از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. قرص یونی زینک یکی از این مکمل ها بوده که با داشتن ترکیبات منحصر به فرد خود می‌تواند سبب حفظ سلامت و تقویت موها شود. در ادامه به چند مورد بسیار مهم برای مراقبت‌های بعد از کاشت مو اشاره خواهیم کرد:

۱- کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم پیشانی

یکی از مراقبت‌های بعد از کاشت مو گذاشتن کمپرس یخ روی پیشانی است. هدف از انجام این کار جلوگیری از افزایش تورم در ناحیه پیشانی می‌باشد. معمولاً به‌طور طبیعی بعد از عمل کاشت مقداری تورم در ناحیه دور چشم و پیشانی ایجاد می‌شود و تا دو الی پنج روز ادامه می‌یابد.

کمپرس یخ هر بار باید به مدت چند دقیقه روی پیشانی بماند. افرادی که سینوزیت دارند، نباید از کمپرس آب یخ استفاده کنند زیرا این کار باعث ایجاد سردرد خواهد شد.

۲- نحوه خوابیدن بعد از عمل کاشت مو

 توصیه می‌کنیم که روز بعد از عمل کاشت مو، به طور کامل استراحت کنید. برای کاهش تورم در روی سر و پیشانی از دو بالش استفاده کنید که حالت بدن شما به گونه‌ای باشد که سر با زاویه سی درجه و بالاتر از قسمت‌های دیگر بدن قرار بگیرید.

هرگز نباید روی شکم خود بخوابید. اگر خوابیدن به پشت شما را خسته کرد، می‌توانید به پهلوی چپ یا راست بخوابید. فراموش نکنید که برای کسب نتیجه بهتر و رشد موهای کاشته شده، باید خواب کافی داشته باشید. استفاده از مکمل‌های کاهش استرس و بهبود خواب در افزایش کیفیت خواب شما بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

۳- استفاده از مسکن برای کاهش درد

همه افرادی که کاشت مو انجام می‌دهند تا چند روز در ناحیه سر خود، درد خفیفی احساس می‌کنند. روزهای اول بعد از عمل نیز خوابیدن کار راحتی نیست. یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از کاشت مو که برای کاهش درد انجام می‌شود، استفاده از داروهایی مسکنی که پزشک تجویز کرده است.

خوردن داروهای مسکن سر ساعت تعیین شده، تأثیر بسیار زیادی در تسکین درد خواهد داشت. برخی از پزشکان برای پیشگیری از عفونت در محل کاشت مو آنتی بیوتیک سفالکسین را هر شش ساعت یکبار تجویز می‌کنند.

۴- نحوه باز کردن پانسمان بعد از کاشت مو

باز کردن پانسمان سر بعد از عمل کاشت مو بهتر است در همان کلینیکی که عمل انجام داده‌اید، صورت بگیرد؛ اما چنانچه شرایط مراجعه به کلینیک را ندارید، طبق دستورالعملی که در ادامه توضیح خواهیم داد اقدام به باز کردن پانسمان کنید.

ابتدا سرجی فیکس یا کلاه توری را از سر خود بردارید. سپس با کمک قیچی باندهای موجود در ناحیه بین موهای کاشت و موهای برداشت را برش دهید. حالا به آرامی پانسمان آن قسمت را بردارید. برای اینکه پانسمان ناحیه کاشت مو راحت‌تر جدا شود، مقداری آب بر روی لایه زیرین پانسمان بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید. بعد از پانزده دقیقه پانسمان را به راحتی از روی سر بردارید.

استفاده از قرص سیستین b6 با تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز مو در پیشگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

۵- تغذیه مناسب بعد از کاشت مو

داشتن تغذیه مناسب و یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی بعد از کاشت مو، برای تحریک رشد فولیکول‌های مو لازم و ضروری است.‌ برای تقویت مو و افزایش رشد آن باید خوراکی‌هایی مصرف کنید که دارای آهن، زینک، پروتئین و ویتامین باشد.

چرا که بدن توانایی جذب تمام این عناصر مغذی از طریق مواد غذایی را ندارد. همانقدر که خوردن مواد مغذی برای موها مفید است، خوردن مواد غذایی مضر نیز باعث عدم رشد موها بعد از کاشت می‌شود. بعد از کاشت مو از خوردن فست فود، نوشابه، قند و مواد شیرین، نشاسته، نان سفید، غذاهای چرب و آشامیدن نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

۶- مصرف کپسول پیلفود بعد از کاشت مو

کپسول پیلفود یکی از بهترین مکمل‌های غذایی ساخت کشور اسپانیا است که به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز مو با نام غذای مو نیز معروف است. ترکیبات استفاده شده در کپسول پیلفود حاوی ویتامین E، ویتامین B، مس، بیوتین، ژلاتین، زینک و… می‌باشد.

تقویت رشد و افزایش حجم مو، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، تقویت فولیکول‌های مو، جلوگیری از ریزش مو، تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو از ویژگی‌های کپسول پیلفود می‌باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد در مراقبت‌های بعد از کاشت مو مصرف این مکمل را فراموش نکنند.

پزشکان زیبایی معمولا پس از انجام کاشت مو مصرف و خرید “کپسول پیلفود” را پیشنهاد می‌کنند.

۷- مصرف قرص هیرویت بعد از کاشت مو

یکی از بهترین و پرطرفدارترین مولتی ویتامین‌های مخصوص مو که این روزها نام آن را زیاد میشنویم، قرص هیرویت است. مصرف هیرویت تاثیر بسیار زیادی روی تقویت و رشد موها دارد.

همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ریزش مو نیز مؤثر است. این مکمل به دلیل داشتن ترکیبات حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو با تحریک فولیکول‌ها، رشد مو را افزایش می‌دهد.

کاهش ریزش مو، کمک به درخشندگی موها، افزایش ضخامت تارهای مو، کمک به بهبود زخم‌ها، کمک به سلامت پوست و پر پشت کردن موها از فواید مصرف قرص هیرویت به شمار می‌روند.

‌ اکثر افراد در مراقبت‌های بعد از کاشت مو مصرف قرص هیرویت را نیز در برنامه‌های خود می‌گنجانند. خوردن هیرویت برای افراد بالای ۱۶ سال توصیه می‌شود‌.

پیشنهاد داروبوم جهت تقویت و رویش مجدد موها مصرف “کپسول هیرویت هلث اید” است.

۸- نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

 پزشک همواره بعد از عمل کاشت مو یک لوسیون و شامپوی مخصوص برای شما تجویز می‌کند. تا دو روز از شستن موها اجتناب کنید و قسمت‌های برداشت و کاشت مو را با سرم نمکی اسپری کنید. این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

پس از باز کردن پانسمان شامپوی مخصوص کاشت مو را به اسفنج آغشته کرده و روزی دو بار به صورت عمودی به روی سر ضربه بزنید. از فشار دادن اسفنج به پوست سر خودداری کنید. شستن مو با شامپوی کاشت مو نباید با حالت چرخشی و ماساژ باشد.

برای آبکشی هم از دوش مستقیم استفاده نکنید. این عمل را تا دو هفته و روزی دو بار انجام دهید. در طول این دو هفته با اسپری آب موهای کاشت شده را مرطوب نگه دارید.

از هفته سوم روزی یکبار موها را با حرکات آرام انگشتان در یک جهت با شامپو بشویید تا دلمه‌ها کنده شوند. بعد از پایان شستشو موهای خود را به آرامی با حوله کاغذی خشک نمایید. بعد از هفته سوم دیگر می‌توانید شستن عادی موها را شروع کنید.

۹- عدم مصرف دخانیات بعد از کاشت مو

 مصرف دخانیات تا سه هفته بعد از کاشت مو ممنوع است. تا یک ماه نیز باید از انجام ورزش‌های سنگین، استفاده از سشوار و اتومو بپرهیزید. تا دو ماه نباید موهای کاشت شده را رنگ کرد. به دلیل ظرافت و ضعیفی موهای کاشته شده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و از گذاشتن کلاه بر روی سر خودداری کنید.

برای برطرف کردن ریزش مو توصیه می‌شود مقاله “درمان ریزش مو سریع و قطعی” را مطالعه نمایید.

عوارض کاشت مو

شایع‌ترین عارضه جانبی کاشت مو ایجاد اسکار است و با هیچ روشی نمی‌توان از این امر جلوگیری کرد. سایر عوارض کاشت مو بالقوه عبارت‌اند از:

  • از دست دادن احساس در اطراف نقاط جراحی
  • ایجاد پوسته یا چرک در اطراف محل جراحی
  • التهاب فولیکول‌های مو (فولیکولیت)
  • درد سر، خارش و تورم
  • عفونت‌ها
  • خون‌ریزی

سخن پایانی:
یکی از راه‌های درمان ریزش مو علاوه بر مصرف مکمل تقویت فولیکول مو کاشت مو است. اما انجام این جراحی زیبایی مو مستلزم مراقبت و نگه ‌داری‌های بسیار مهم و حساس است لذا قبل از کاشت مو حتماً به عوارض و مراقبت و نکات مهم آن دقت کرده و پس از بررسی‌های لازم اقدام نمایید.

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.