عوارض کپسول فارماژلیتان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کپسول فارماژلیتان یک مولتی ویتامین مینرال فوق العاده برای تأمین نیازهای روزانه فرد به ریزمغذی ها است. مانند هر دارو و مکملی کپسول فارماژلیتان نیز عوارضی در پی دارد که مهمترین آنها سردرد، مشکلات گوارشی و حساسیت است.
برخی از عوارض جانبی ممکن است ناشی از تداخلات دارویی باشد. به همین دلیل پیش از مصرف کپسول فارماژلیتان حتماً با پزشک خود در مورد دارو و بیماری های احتمالی خودتان مشورت کنید.

کپسول فارماژلیتان یک مولتی ویتامین مینرال ایرانی برای افراد بزرگسال است. از فواید این کپسول می‌توان به بهبود سلامت پوست و مو و همچنین تولید انرژی بیشتر در بدن اشاره کرد. هر مکمل و دارویی در کنار فواید، عوارضی نیز دارد که  فارماژلیتان نیز از این امر مستثنی نیست. اما اگر در این رابطه کنجکاو هستید که عوارض کپسول فارماژلیتان چیست در ادامه مقاله همراه ما باشید.

فارماژلیتان چیست؟

فارماژلیتان یک مولتی ویتامین مینرال با دوز بالای جینسینگ است. این مکمل برای افراد مسن و بزرگسال به دلیل خواص انرژی زایی و تأمین ریزمغذی ها بسیار مفید است. در فرمولاسیون فارماژلیتان همه ویتامین ها و مینرال های ضروری که فرد باید روزانه مصرف کند، گنجانده شده است.

علاوه بر این عصاره جینسینگ که در فرمولاسیون این مکمل به کار رفته است نیروی جسمی و ذهنی فرد را ارتقاء می‌دهد. فارماژلیتان از سلامت عمومی حمایت کرده و از شکاف های تغذیه ای احتمالی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: با مطالعه مقاله «قرص مولتی ویتامین مینرال برای چیست» اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست خواهید آورد.

فواید مصرف کپسول فارماژلیتان

با دانش جدید در مورد ویتامین ها و نقش آنها در سلامت و بیماری، جامعه پزشکی می‌تواند بیماری های ناشی از کمبود ویتامین مانند پلاگر، بری بری، راشیتیسم و خشکی دهان را درمان کند. در واقع کشف ویتامین ها یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی بشر بود.

در حال حاضر غذاهای سالم در بسیاری از کشورهای صنعتی به راحتی در دسترس قرار گرفته‌اند. مردم اکنون می‌توانند بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی لازم را از غذا دریافت کنند. با وجود این، بسیاری از افراد به مصرف روزانه مولتی ویتامین ادامه می‌دهند.

در واقع مردم برای جبران عدم مصرف مواد غذایی سالم و کافی یا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، مولتی ویتامین مصرف می‌کنند.

کپسول فارماژلیتان به عنوان یک مولتی ویتامین مینرال با فرمولاسیون کامل می‌تواند کمبود احتمالی ریزمغذی ها را برطرف کند. کمبود ریزمغذی ها اگرچه به صورت مستقیم باعث بیماری نمی‌شوند اما بطور جدی عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از آنجاییکه رژیم غذایی امروزه در اکثر موارد قادر به تأمین ویتامین ها و ریزمغذی های ضروری نیست، مزیت قرص فارماژلیتان پوشش این کمبودهای تغذیه ای و بهبود سطح سلامتی فرد است.

این مکمل با تأمین ویتامین های B، ویتامین ث و زینک برای پوست و مو بسیار مفید است. اگر از ریزش مو ناشی از کمبود ریزمغذی رنج می‌برید استفاده از این مکمل می‌تواند باعث تقویت رشد موها شود.

استفاده از این کپسول با فرمولاسیون کامل برای پوست نیز فوق العاده است. در واقع می‌توان آن را یک مکمل جوانساز پوست در نظر گرفت. زیرا قرص فارماژلیتان باعث کاهش چین و چروک های پوست شده و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

جینسینگ موجود در این مکمل همراه با ویتامین های ب، تولید انرژی در بدن را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در سنین بالا که متابولیسم کاهش می‌یابد، بسیار مفید است.  تولید انرژی کمک می‌کند فرد سطح فعالیت های خود را در حد معقول حفظ کند. فعالیت بدنی در هر سنی برای سلامتی فرد مفید است و از بیماری های مزمن مانند دیابت جلوگیری می‌کند.

عوارض و تداخل دارویی کپسول فارماژلیتان

عوارض قرص فارماژلیتان

یکی از بزرگترین استدلال ها علیه استفاده از مولتی ویتامین ها این است که می‌تواند منجر به دریافت کمی بیش از حد برخی از مواد مغذی شود. در واقع مصرف مداوم مولتی ویتامین منجر به دریافت اندکی بیش از حد کلسیم، اسید فولیک، سلنیوم و زینک در بخش کوچکی از افراد میانسال تا مسن ‌تر می‌شود. با این حال سطح خونی این مواد مغذی در محدوده قابل قبول بالینی باقی می‌ماند.

لازم به ذکر است که استفاده مکرر از مولتی ویتامین‌ ها عملاً بسیاری از کمبودهای ریزمغذی‌ها را از بین می‌برد و به ندرت باعث مصرف بیش از حد می‌شود. موارد فوق در مورد قرص فارماژلیتان نیز صادق است.

اما برخی از عوارض قرص فارماژلیتان که توسط افراد گزارش شده است شامل موارد زیر است:

۱- آلرژی

آلرژی یکی از رایج ترین عوارض کپسول فارماژلیتان است. برخی از افراد به ترکیبات موجود در فرمولاسیون قرص فارماژلیتان واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. این حساسیت ممکن است ناشی از ژلاتین و مواد رنگی بکار رفته در ساخت این کپسول باشد. بطور کلی با تجربه هرگونه واکنش حساسیت زا مصرف مکمل را قطع و با پزشک خود تماس بگیرید.

۲- حالت تهوع و استفراغ

مشکلات گوارشی از جمله اسهال، استفراغ و حالت تهوع از دیگر عوارض احتمالی و نادر فارماژلیتان است. این عوارض گوارشی به دلیل وجود مینرال های آهن، زینک و کلسیم در فرمولاسیون این مکمل است. در صورت بروز هر یک از این عوارض  فورا مصرف مکمل را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

۳- سردرد

برخی افراد با مصرف کپسول فارماژلیتان دچار سردردهای خفیف و گذرا می‌شوند که جای نگرانی ندارد. سردرد می‌تواند عوارض جانبی مصرف ترکیبات موجود در فرمولاسیون این مکمل باشد که به مرور برطرف می‌شود.

علاوه بر این به دلیل وجود جینسینگ برخی افراد ممکن است دچار بی خوابی و اختلالات خواب شوند.

فارماژلیتان چاق کننده است

کپسول فارماژلیتان چاق کننده است؟

کپسول فارماژلیتان یک مولتی ویتامین مینرال فوق العاده مفید برای رفع خستگی و کمبود احتمالی مواد مغذی است. مصرف این کپسول در افراد دچار کمبود ریزمغذی ممکن است باعث افزایش اشتها شود.

در نتیجه اگر برای رفع بی حالی و عدم میل به غذا این کپسول را مصرف می‌کنید ممکن است یک تا دو کیلو اضافه وزن را تجربه کنید. اما برای افرادی با تغذیه مناسب این اضافه وزن رخ نخواهد داد و پر شدن صورت مبنی بر چاقی نخواهد بود. بطورکلی طبق ادعای شرکت داروسازی دانا کپسول فارماژلیتان باعث چاقی و اضافه وزن نخواهد شد.

ارتباط کپسول فارماژلیتان و دیابت

از آنجاییکه در فرمولاسیون فارماژلیتان جینسینگ بکار رفته است مصرف این مکمل برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست. زیرا همانطور که می‌دانید جینسینگ بر قند خون اثر گذاشته و باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. با اینحال مصرف این مکمل در صورت صلاحدید پزشک برای افراد مبتلا به دیابت منع مصرف ندارد.

تداخل دارویی کپسول فارماژلیتان دانا

هر دارو و مکملی که مصرف می‌کنیم ممکن است با سایر داروهای مصرفی ما تداخل داشته باشد که باید قبل از مصرف آنها را در نظر گرفت.

۱- کپسول فارماژلیتان دانا با داروهای ضد انعقاد خون از قبیل وارفارین تداخل دارد

۲- این مکمل با مشتقات ویتامین A از قبیل رتینوئیدها نباید مصرف شود.

۳- فارماژلیتان دانا با آنتی بیوتیک‌ تتراسایکلین تداخل دارویی دارد.

۴- این مکمل را نباید با داروهای کاهنده فشار خون و ویتامین D مصرف کنید.

سخن پایانی
مصرف فارماژلیتان فواید سلامتی بسیاری از جمله افزایش سطح انرژی را در پی دارد. با اینحال مانند هر دارو و مکملی پس از مصرف این قرص ممکن است عوارضی را تجربه کنید. عوارض کپسول فارماژلیتان شامل مشکلات گوارشی، بی خوابی، سردرد و آلرژی است که در صورت تجربه آنها باید با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: وبسایت شرکت داروسازی دانا

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.