نقش تستوسترون در بدنسازی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
نقش تستوسترون در بدنسازی چیست؟ این هورمون چه فوایدی برای بدن دارد؟ هورمون تستوسترون در زنان چه عملکردی دارد؟ شاید شما نیز در مورد نقش تستوسترون در بدنسازی شنیده باشید. در این مقاله اثر گذاری این هورمون در تمرینات ورزشی را مورد بحث قرار می‌دهیم؛ و به بسیاری از سوالات شما در مورد هورمون تستوسترون پاسخ خواهیم داد.

تستوسترون چیست؟

تستوسترون هورمونی است که در درجه اول در بیضه‌ها برای مردان و در تخمدان‌ها و غدد فوق کلیه برای زنان تولید می‌شود. این هورمون برای رشد و تکامل مردان و ویژگی‌های مردانه آن‌ها ضروری است.

بنابراین تولید این هورمون در دوران بلوغ و اوایل بزرگ ‌سالی در بالاترین مقدار است و سپس هرساله سطح آن کمی کاهش می‌یابد. اگر نگران پایین بودن سطح تستوسترون خون خود هستید به پزشک مراجعه کنید.

برخی علائم کاهش سطح این هورمون شامل تحلیل توده عضلانی، افزایش ذخیره چربی بدن یا اختلال در نعوظ است. نقش تستوسترون در بدنسازی بسیار قابل توجه می‌باشد از این رو کمبود این هورمون برای افراد ورزشکار مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

نقش تستوسترون در بدن چیست؟

تستوسترون یک هورمون بسیار ضروری در بدن آقایان و زنان است که تاثیر بی‌شماری بر حفظ سلامتی بدن دارد. مقدار این هورمون در بدن آقایان بیشتر از خانم‎‌ها می‌باشد. تستوسترون سبب بروز برخی از خصوصیات ثانویه اعم از رشد ماهیچه‌ها، تغییر صدا، رویش موهای زائد و… در مردان می‌شود. کاهش این هورمون سبب بروز ناباروری در آقایان می‌شود. استفاده از مکمل‌های تقویت قوای باروری آقایان می‌تواند در درمان ناباروری اثر گذار باشد.

نقش تستوسترون در بدنسازی نیز بسیار ضروری می‌باشد چناچه میزان این هورمون در بدن افراد ورزشکار کاهش یابد؛ دیگر عضلات قادر به رشد و افزایش حجم نیستند. لازم به ذکر است بالا بودن تستوسترون در زنان نیز باعث ناباروری می‌شود. اما مقدار متناسب آن در تقویت عضلات زنان ورزشکار بسیار اث گذار می‌باشد.

تستوسترون چیست

نقش تستوسترون در بدنسازی چیست؟

از نقش تستوسترون در بدنسازی نمی‌توان غافل شد. این هورمون مستقیماً رشد ماهیچه‌ها را تحریک می‌کند. تستوسترون سلول‌های پیش ساز فیبر عضلانی را فعال کرده و تعداد آن‌ها افزایش می‌دهد.

این سلول‌های پیش ساز پس از فعال شدن، می‌توانند در الیاف عضلانی قرار بگیرند تا بزرگ‌تر شوند (هایپرتروفی)، یا باهم ادغام شوند و فیبرهای عضلانی جدید را تشکیل دهند (هایپرپلازی).

علاوه بر این، تستوسترون تعداد مراکز کنترل (میونوکلوئی ها) موجود در فیبر عضلانی را افزایش می‌دهد، درنتیجه تعداد گیرنده‌های آندروژن موجود که می‌توانند این هورمون را به عضلات متصل کند، افزایش می‌یابد.

هنگامی ‌که هورمون درمانی با تمرینات بدنی همراه باشد باعث افزایش حساسیت گیرنده‌های آندروژنی و مصرف بیشتر آمینواسیدهای ضروری برای حمایت از سنتز پروتئین می‌شود در نتیجه نقش تستوسترون در بدنسازی به‌طور قابل‌ توجهی تقویت می‌شود.

استفاده از مکمل‌های بدنسازی روند عضله سازی را تسریع می‌بخشد. برای مشاهده انواع “مکمل بدنسازی” کلیک کنید.

فواید تستوسترون

علاوه بر اینکه نقش تستوسترون در بدنسازی بسیار قابل توجه است لازم به ذکر است که مقدار متناسب این هورمون در سلامت بدن نیز تاثیر چشمگیری به همراه دارد؛ از جمله فواید تستوسترون عبارت است از:

۱- قلب و خون سالم

قلب سالم خون را به بقیه بدن پمپاژ کرده و اکسیژن مورد نیاز را برای عملکرد مطلوب عضلات و سایر اعضای بدن فراهم می‌کند. این هورمون به تولید سلول‌های قرمز بیشتر خون در مغز استخوان کمک می‌کند و سطح پایین آن با انواع مشکلات قلب و عروق مرتبط است.

ازجمله مکمل های بسیار مفید که می تواند علاوه بر افزایش سطح متابولیسم بدن باعث چربی سوزی و گردش بهتر جریان خون نیز گردد می توان به قرص اکسی فورت اشاره کرد که با ترکیب ویتامین های گروه ب و کافئین توانسته اثر خوبی بر افزایش انرژی روزانه و تمرکز و هشیاری مصرف کننده بگذارد.

۲- عضله سازی بیشتر

مهمترین نقش تستوسترون در بدنسازی افزایش توده عضلانی است. توده بدنی عضلانی‌ به کنترل وزن و افزایش انرژی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد برای مردان با سطح تستوسترون پایین، هورمون درمانی می‌تواند باعث کاهش توده چربی و افزایش حجم و قدرت عضلات شود. هنگامی‌ که هورمون درمانی را با ورزش و تمرینات قدرتی ترکیب ‌کنید، به ‌احتمال‌ زیاد بیشترین مزایا را خواهید دید.

اگر به دنبال مکمل افزایش حجم و عضله سازی هستید “قرص اچ ام بی ۱۰۰۰ میلی گرم نوتریمد ” پیشنهاد می‌شود.

۳- استخوان‌های محکم‌تر

این هورمون نقش زیادی در تقویت مفاصل و استخوان به همراه دارد. با افزایش سن مردان و در نتیجه کاهش سطح تستوسترون، تراکم استخوان کاهش می‌یابد. این مسئله خطر ضعف استخوان‌ها و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

استخوان‌های قوی به عضلات و اندام‌های داخلی شما کمک کرده و می‌توانند عملکرد ورزشی را تقویت کند. تحقیقات نشان می‌دهد تراکم استخوان با هورمون درمانی تا زمانی که دوز دارو به‌ اندازه کافی بالا باشد، افزایش می‌یابد.

۴- تأثیر بر حافظه و عملکرد مغزی

تحقیقات نشان می‌دهد که در مردان با نسبت بالاتر تستوسترون تام، بروز آلزایمر کمتر است. همچنین شواهدی مبنی بر ارتباط قوی بین این هورمون و توانایی‌های تفکر و حافظه کلامی و سرعت پردازش بهتروجود دارد. هورمون درمانی برای مردان ۳۴ تا ۷۰ ساله بهبود حافظه فضایی را نیز نشان داده است.

افراد مسن و کسانی که به دنبال مکملی جهت تقویت حافظه هستند مصرف مکمل “کپسول جینکوسان فارماتون” توصیه می‌شود.

۵- بهبود خلق و خو

سطح پایین این هورمون باکیفیت پایین زندگی ارتباط دارد. برخی از علائم سطح پایین تستوسترون شامل افسردگی، خستگی و تحریک‌ پذیری است؛ اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر ممکن است فقط برای مردان مبتلا به هیپوگنادیسم رخ دهد؛ زیرا مردانی که بدن آن‌ها کاهش طبیعی این هورمون را به ‌مرور زمان تجربه می‌کند معمولاً دچار افسردگی نخواهند شد.

اثرات هورمون درمانی بر خلق ‌وخو نیز می‌تواند متفاوت باشد به ‌عنوان‌ مثال در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم این درمان باعث بهبود خلق ‌و خو و رفع خستگی و تحریک ‌پذیری فرد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش ممکن است یک درمان ضد افسردگی مؤثر برای همه افراد باشد.

نقش تستوسترون در بدنسازی

عوارض تستوسترون تراپی چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف تستوسترون و هورمون درمانی افزایش آکنه، درد یا تورم در محل تزریق و ژنیکوماستی (در مردان) است. پرخاشگری که تصور می‌شود در پاسخ به استفاده از این هورمون اتفاق می‌افتد، بسیار نادر است اما در برخی از کاربران ممکن است رخ دهد.

نگرانی‌ها درباره اینکه هورمون درمانی خطر حملات قلبی یا سایر مشکلات قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد نیز گزارش ‌شده است. ولی در بررسی آماری اخیر هیچ ارتباط معنی ‌داری بین مصرف این هورمون و افزایش حمله قلبی، سکته مغزی یا میزان کلی مرگ‌ومیر گزارش نشده است.

برعکس سطح پایین این هورمون باعث بیماری‌های قلبی-عروقی و مرگ زودرس خواهد شد. به همین ترتیب، نشان داده نشده است که سطح بالای تستوسترون طبیعی و یا هورمون درمانی خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سالم را افزایش می‌دهد یا پیشرفت بیماری را تسریع می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص افزایش حجم عضلات در زمان کوتاه مطالعه مقاله “چند روش برای عضله سازی سریع!” پیشنهاد می‌گردد.

سخن پایانی:
نقش تستوسترون در بدنسازی بسیار اساسی می‌باشد. از مهم‌ترین نقش‌های این هورمون ساخت توده عضلانی و استخوان‌ها، رویش موی صورت، بم کردم صدا، افزایش میل جنسی، ارتقاء روحیه و کیفیت زندگی و همچنین بهبود حافظه کلامی و توانایی تفکر است. همانطور که در بخش بالاتر آورده شده و فواید بسیاری برای بدن دارد اما در خصوص مصرف و یا تزریق آن باید حتما با پزشک مشورت نمایید زیرا می تواند عوارض جانبی هم در برخی افراد به صورت خفیف یا شدید داشته باشد.

منبع: Healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.