قرص ضد بارداری چیست؟

احتمالا هر بانویی تجربه استفاده از قرص ضد بارداری را داشته است. بسیاری از مواقع می توان با استفاده از تنظیم غذا، استفاده از گیاهان دارویی و یا مکمل بانوان شرایط جسمانی و تعادل هورمون ها را در حالت استاندارد نگاه دارد. اما در شرایط اضطراری و در مواقع بیماری هایی همچون کسیت تخمدان پزشک استفاده از قرص های حاوی هورمون استروژن و پروژسترون را توصیه می کند.

قرص ضد بارداری چیست و مناسب چه افرادی می باشد؟

قرص ضد بارداری یکی از پرمصرف ترین ابزارهای جلوگیری از بارداری است. قرص های ضد بارداری با اسامی مختلفی توسط شرکت های دارویی مختلف تولید و به داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. در فرمولاسیون این داروها استروژن و پروژسترون وجود دارد و بر این اساس به آنها مونوفازی، دو فازی یا سه فازی گفته می‌شود.

قرص های ضد بارداری مونوفازیک برای مصرف روزانه مقدار مشابهی استروژن و پروژسترون ارائه می‌دهند. قرص های ضد بارداری دوفازی مقدار ثابتی استروژن را هر روز در ۲۱ روز اول چرخه قاعدگی تحویل می‌دهند. در نیمه دوم چرخه، نسبت پروژسترون/استروژن بالاتر است تا ریزش طبیعی پوشش داخلی رحم رخ دهد.

قرص های ضد بارداری تری فازیک دارای غلظت استروژن ثابت یا متغیر و غلظت پروژسترون متغیر در طول چرخه هستند. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قرص های ضد بارداری خوراکی دو فازی یا سه فازی از نظر اثربخشی برای پیشگیری از بارداری ایمن تر یا برتر از قرص های ضد بارداری خوراکی تک فازی هستند، وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید با تجویز پزشک از هر یک از آنها استفاده کنید.

قرص ضدبارداری چیست؟

قرص ضد بارداری بعد از رابطه

بسیاری از مواقع بانوان ترجیح می دهند از مکمل های بارداری استفاده کنند تا برای این دوران طولانی و پر فراز و نشیب آمادگی کافی داشته باشند. در حالتی که افراد آمادگی بارداری را نداشته باشند بهتر است از روش های مختلف پیشگیری استفاده کنند. استفاده از قرص اورژانسی یکی از روش های جلوگیری از بارداری است. قرص ضد بارداری بعد از رابطه که به عنوان قرص روز بعد یا قرص اورژانسی به دلیل عوارض زیاد معمولاً توصیه نمی‌شود. اما اگر در حین مقاربت مشکلاتی مانند پاره شدن کاندوم رخ داد در صورتی که قصد بارداری ندارید، می‌توانید از این قرص ها استفاده کنید.

این قرص ها حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از رابطه محافظت نشده باید مورد استفاده قرار بگیرند و هرچه سریع تر مصرف شوند احتمال بارداری کاهش می‌یابد.

قرص پرگنازون یک مکمل عالی برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز در دوران بارداری برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

قرص ضد بارداری ال دی

داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) یکی از روش های کنترل بارداری بسیار پرکاربرد هستند. قرص های ضد بارداری خوراکی معمولاً حاوی ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون یا پروژسترون به تنهایی هستند. ترکیبات استروژن و پروژسترون با مهار ترشح هورمون های لوتئینیزه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) از غده هیپوفیز از بارداری جلوگیری می‌کنند. 

LH  و FSH نقش کلیدی در رشد تخمک و آماده سازی پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژسترون همچنین مخاط رحمی را که تخمک را احاطه کرده است برای نفوذ اسپرم و در نتیجه لقاح نامطلوب می‌کند. 

قرص ال دی یکی از انواع پرکاربرد و رایج قرص‌های ضد بارداری است که با ایجاد تغییرات هورمونی از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. قرص ضد بارداری ال دی یک قرص ضعیف با عوارض کم است که برای بسیاری از افراد مناسب است. می توانید برای کمترین اثرپذیری از این قرص از مولتی ویتامین مخصوص بانوان استفاده کنید تا علاوه بر تقویت جسمانی وضعیت بدن در حالت استاندارد باقی بماند.

قرص ال دی را طبق دستور روی جلد بسته بندی می‌توانید به مدت ۲۱ روز مورد استفاده قرار دهید و پس از دوره قاعدگی مجدداً بسته دیگری را شروع کنید. این قرص حاوی اتینیل استرادیول به عنوان ترکیب استروژنی، نورژسترل و لوونورژسترل به عنوان ترکیب پروژسترونی است که از تخمک گذاری جلوگیری کرده و از بارداری پیشگیری می‌کند.

 قرص ال دی با دارا بودن هورمون هایی همچون استروژن و پروژستین در هورمون های باروری اختلال ایجاد کرده  و مانع تخمک گذاری می‌شود. این قرص ها همچنین با تغییراتی در پوشش رحم احتمال کاشت تخمک بارور شده را نیز کاهش می‌دهند. قرص ضد بارداری برای کیست تخمدان نیز مصرف می‌شود. اما توجه داشته باشید که ضد بارداری به هیچ وجه نباید بدون تجویز و نظر پزشک مصرف شود.

با استفاده از “قرص پرینامکس” تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز دوران بارداری را می‌توان به راحتی تامین کرد.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

نحوه مصرف قرص ضد بارداری بر اساس نوع قرص متفاوت است و برای پیشگیری از بارداری باید آنها را طبق دستورالعمل بسته بندی مصرف نمایید. توجه داشته باشید قرص ضد بارداری باید بطور منظم و سر ساعت مصرف شود. در صورت فراموش کردن هر وعده بلافاصله استفاده شود.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

زمان مصرف قرص ضد بارداری نیز بر اساس نوع قرصی که مصرف می‌کنید متفاوت است. به عنوان مثال قرص ال دی را می‌توانید برای کاهش عوارض جانبی هر شب قبل از خواب در ساعت مشخصی مصرف کنید. ولی قرص اورژانسی را باید بلافاصله پس از مقاربت تا ۷۲ ساعت مورد استفاده قرار دهید.

عوارض قرص ضد بارداری

مصرف هر روز قرص ضد بارداری بسیار مهم است در غیر این صورت ممکن است محافظت کافی را نداشته باشد. اگر زندگی پرمشغله‌ ای دارید و فکر می‌کنید ممکن است مصرف قرص خود را فراموش کنید، سایر روش‌های کنترل بارداری مانند آی‌یو‌دی یا ایمپلنت‌ها برای شما مفیدتر است.

مانند همه داروها، قرص های ضد بارداری نیز همراه با برخی از عوارض جانبی هستند. اما بیشتر آنها معمولاً بعد از ۲ یا ۳ ماه از بین می‌روند. بسیاری از افراد بدون هیچ مشکلی از این قرص ها استفاده می‌کنند. یکی از اثرات استفاده از قرص های ضد بارداری کاهش میل جنسی است. استفاده از مکمل های تقویت میل و عملکرد جنسی می تواند یک روش بدون عوارض و بسیار مناسب برای بانوان باشد.

شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی (این مورد در قرص های حاوی پروژسترون شایع تر است)، درد سینه، حالت تهوع یا سردرد. اما اینها معمولاً بعد از ۲ یا ۳ ماه از بین می‌روند و برای همه افرادی که قرص مصرف می‌کنند، رخ نمی‌دهد.

کنترل بارداری نباید باعث شود شما احساس بیماری یا ناراحتی کنید. خوشبختانه، انواع مختلفی از روش های کنترل بارداری وجود دارد، بنابراین شما گزینه های زیادی دارید. اگر پس از استفاده از قرص به مدت ۳ ماه همچنان عوارض جانبی داشتید که باعث آزار شما می‌شود، با پرستار یا پزشک خود در مورد امتحان مارک دیگری از قرص یا روش دیگری برای جلوگیری از بارداری صحبت کنید. اما بدون شروع یک روش جدید، مصرف قرص خود را قطع نکنید زیرا احتمال بروز بارداری وجود خواهد داشت.

مشکلات جدی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری بسیار نادر است. افرادی که از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن مانند قرص های ترکیبی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از کنترل بارداری هورمونی استفاده نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به چند مشکل نادر اما خطرناک هستند. 

بدون شک قرص پرگناکر اورجینال بهترین مکمل برای دوران بارداری می‌باشد.

قرص ضد بارداری بدون عوارض چاقی

چاقی یکی از مهمترین عوارض قرص های ضد بارداری است. این قرص ها با احتباس آب در بدن ممکن است باعث اضافه وزن جزئی شوند. این افزایش وزن موقتی است و فقط ۲ تا ۳ ماه طول خواهد کشید. مکمل تناسب اندام و لاغری در این زمینه به شما کمک خواهد کرد و می‌توانید با خرید آنلاین این مکمل ها را از داروخانه ها و سایت های معتبر تهیه نمایید.

کم عارضه ترین قرص ضد بارداری

همه قرص های ضد بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می‌کنند دارای عوارضی هستند که شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. در واقع هنوز هیچ داروی ضد بارداری بدون عارضه جانبی تولید نشده است. برای استفاده از این قرص ها بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید تا بر اساس شرایط بدنی، بهترین قرص ضد بارداری را برای شما تجویز کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.