روغن ارگان چیست و فواید آن برای مو

روغن ارگان و مو

آنچه در این مقاله می خوانید:
روغن ارگان از هسته میوه درخت آرگان استخراج می‌شود و مانند روغن‌زیتون و کانولا خواص فراوانی دارد. درخت آرگان یا آرگان بومی منطقه سوس در کشور مراکش است بنابراین بهترین مارک‌های روغن آرگان مارک‌های مراکشی این روغن هستند.

قدمت استفاده از روغن آرگان ازنظر تاریخچه به ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد وقتی‌که بومیان مراکش از دانه‌های درخت ارگان استفاده دارویی و غذایی (روغن ارگان و مو) می‌کردند.

روغن ارگان چیست؟

روغن ارگان
روغن ارگان

درخت ارگان یک درخت مقاوم است که پس از ۳۰ سال به بار می‌نشیند و میوه می‌دهد. میوه‌های این درخت کوچک و مدور با یک پوسته سخت هستند بنابراین برای رسیدن به دانه و استخراج روغن آن باید پوسته سخت میوه را شکست. به دلیل طولانی بودن زمان ثمر دهی این درخت و ارزشمند بودن روغن هسته میوه‎های آن به روغن ارگان طلای مایع یا طلای بیابان گفته می‌شود.

روغن ارگان و پوست
روغن ارگان و پوست

روغن ارگان محتوی مقدار زیادی اسید چرب، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، امگا ۶ و ۹، آنتی‌اکسیدان و لینولئیک اسید است. این روغن یکی از مقاوم‌ترین روغن‌ها در برابر اکسیداسیون است و به دلیل خواص فراوان در اکثر محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ساختار روغن ارگان

روغن ارگان ازنظر وزن مولکولی متوسط بوده و روغن سبکی است که به‌سرعت جذب پوست و مو می‌شود این روغن برای انواع مشکلات پوستی ازجمله آکنه و اگزما بسیار مفید است و ترکیبات غنی موجود در این روغن با اثرات آنتی‎اکسیدانی قدرتمند باعث جلوگیری از پیری پوست، رفع چروک‌ها و لک‎های پوستی می‌شوند.

خواص درمانی ارگان

روغن ارگان به‌صورت خوراکی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود برخی بیماری‌های گوارشی و حتی سرطان را درمان می‌کند. علاوه براین استفاده موضعی روغن آرگان بر روی مفاصل باعث تسکین درد و بهبود کلی وضعیت مفاصل می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت این طلای مایع درمان همه دردهاست.

فواید روغن آرگان برای موها

روغن ارگان و پوست
روغن ارگان و پوست

با توجه به ریزمغذی‌های موجود در روغن آرگان می‌توان از آن برای تغذیه موها نیز استفاده کرد. موها جزئی از زیبایی‌های ذاتی ما انسان‌ها هستند و همه سعی بر حفظ و مراقبت از آن‌ها دارند. به‌طورکلی معیار موهای سالم درخشش و پرپشتی آن‌هاست، اما عوامل مختلفی سلامت موها را به مخاطره می‌اندازند و برای داشتن موهایی با طراوت و زیبا همواره باید به بهترین شکل از آن‌ها مراقبت کرد.

بااینکه موها ضمایمی بی‌جان در نظر گرفته می‌شوند اما فولیکول‌های آن‌ها بطورفعال مواد مغذی را جذب کرده و برای رشد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین با افزایش خون‌رسانی به پوست می‌توان رشد موها را بهبود بخشید و حتی از طریق پوست مواد مغذی را در اختیار ریشه مو قرارداد.

بسیاری از شرکت‌ها با افزودن روغن ارگان به شامپوهای خودشان از خواص ریزمغذی‌های این روغن به‌راحتی استفاده می‌کنند و البته باقیمت بالایی این محصولات را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. شما هم می‌توانید چند قطره روغن آرگان را به شامپوی خودتان اضافه کرده و موهای خودتان را با آن تغذیه کنید.

روغن ارگان با ترکیبات منحصربه‌فرد ذکرشده یک ماده طبیعی بی‌نظیر برای تغذیه پوست و مو است. شما با ماساژ روغن ارگان بر روی پوست سر می‌توانید موهای آسیب‌دیده خودتان را احیاء کرده و مشکلات دیگری همچون ریزش مو و شوره سر را درمان کنید. روغن ارگان با دارا بودن بافت سبک به‌راحتی جذب پوست و مو شده و هیچ عارضه‌ای برای موها ندارد.

موارد مصرف روغن ارگان برای موها

روغن ارگان به‌عنوان حالت‌دهنده

شما می‌توانید از روغن ارگان به‌عنوان حالت‌دهنده مو استفاده کنید. این روغن بدون تأثیرات منفی مواد شیمیایی موجود در اسپری و ژل‌های حالت‌دهنده مو باعث صافی و درخشش موهای شما می‌شود. علاوه‌ براین روغن ارگان باعث‌ترمیم اثرات آسیب‌رسان مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات می‌شود.

روغن ارگان به‌عنوان محافظ مو

 ارگان در شامپوها
ارگان در شامپوها

استفاده از چند قطره روغن ارگان و ماساژ آن بر روی ساقه موها پیش از استفاده از سشوار و اتو مو از موهای شما در مقابل حرارت مراقبت کرده و کمک می‌کند موهای شما راحت‌تر صاف‌شده و حالت بگیرند.

روغن ارگان به‌عنوان ماسک مو

استفاده از روغن ارگان به‌عنوان ماسک مو بهترین راه برای حداکثر استفاده از ویتامین‌ها و میترال‌های موجود در این روغن است. مصرف مقدار زیاد روغن ارگان بر روی موها به معنای رساندن مقدار زیادی مواد مغذی به موهاست که می‌تواند خشکی و شکنندگی موها را برطرف کند.

روغن ارگان به‌عنوان ضد آفتاب

یکی دیگر از کاربردهای روغن ارگان استفاده از آن به‌عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای موهاست. شاید برای شما هم دانستن این مطلب جالب باشد که تابش مداوم نور آفتاب به موها یک عامل آسیب‌رسان است که سلامت موها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روغن ارگان با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‎های قوی یک ماده ضد آفتاب طبیعی است که از موهای شما در برابر نور خورشید و آلودگی‌های محیطی مراقبت می‌کند.

تأثیر روغن ارگان در درمان مشکلات مو

روغن ارگان و درمان ریزش مو

روغن ارگان با داشتن ریزمغذی‎های مفید برای موها و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های قوی از ریزش موی ناشی از کمبودهای تغذیه‎ای و برگ خریدهای مضر محیطی جلوگیری کرده و استفاده مداوم از آن باعث پرپشتی و افزایش حجم موها خواهد شد.

شما می‌توانید روغن ارگان را شب‌ها قبل از خواب به‌عنوان ماسک به تمام پوست سر و موها مالیده و صبح روز بعد آن‌ها را بشویید تا مواد مغذی آن جذب فولیکول و ساقه موها شود. این عمل بدحالتی و خشکی موها را برطرف کرده و پس از مدتی استفاده باعث طراوت و درخشندگی موهای شما خواهد شد.

روغن ارگان و درمان موهای آسیب‌دیده

ارگان و موهای آسیب دیده
ارگان و موهای آسیب دیده

اگر موهای شما به دلیل استفاده از رنگ مو یا وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو مو آسیب‌دیده و وز شده است برای درمان آن نیازی نیست هزینه بالایی متقبل شوید و از محصولاتی استفاده کنید که قطعاً حاوی مواد شیمیایی هستند. روغن ارگان یک ترکیب طبیعی ویتامینه برای درمان موهای آسیب‌دیده است.

برای درمان موهای آسیب‌دیده میتوانید از روغن ارگان به‌عنوان نرم‌کننده بعد از شامپو استفاده کنید. این روغن با دارا بودن مقدار زیادی توکوفرول (ویتامین E)، اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان وزی و موخوره را درمان کرده و باعث درخشندگی، صافی و طراوت موهای شما خواهد شد.

روغن ارگان و درمان شوره سر

ازآنجایی‌که روغن ارگان غنی از آنتی‌اکسیدان است می‌تواند یک درمان مؤثر برای رفع شوره سر باشد. روغن ارگان با دارا بودن ویتامین E و A و توانایی حفظ رطوبت پوست سر باعث کاهش التهاب، خارش و شوره سر می‌شود.

سخن پایانی:
درنهایت با توجه به موارد ذکرشده و آگاهی از خواص روغن ارگان برای بهره‌مندی از اثرات مفید روغن ارگان می‌توانید از روغن خالص آن استفاده کنید یا از محصولاتی استفاده کنید که حاوی این روغن مفید هستند. با این کار ضمن کمک به حفظ سلامت موها از مزایای ترمیم‌کننده و تغذیه‌کننده روغن ارگان بهره‌مند شده و از آسیب عوامل شیمیایی در امان خواهید بود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.