جلوگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار

حساسیت پوستی در بهار

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
حساسیت پوستی در فصل بهار یکی از انواع آلرژی‌های فصلی آزاردهنده است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خارش و قرمزی پوست، بدترشدن وضعیت اگزما و کهیر از شایع‌ترین حساسیت‌های پوستی فصل بهار هستند. برای پیشگیری از ابتلا به این مشکلات باید تا جای ممکن از عامل آلرژی‌زا دوری‌کنید یا کمتر در معرض آن قرار بگیرید. در ادامه مقاله انواع حساسیت پوستی در فصل بهار و روش‌های پیشگیری از آن‌ها شرح داده‌شده است.

علل حساسیت پوستی در فصل بهار

حساسیت فصلی
حساسیت فصلی

از حساسیت های پوست در بهار می توان گفت که برای بسیاری از افراد در نقاط مختلف کره زمین فصل زیبای بهار همراه با مشکلات زیادی است که اکثراً ناشی از افزایش گرده گل‌ها و درختان در فضا است. در بهار گرده‌افشانی گیاهان همراه با بادهای خنک بهاری باعث مشکلات تنفسی، چشمی و پوستی در برخی افراد می‌شود.

ازآنجایی‌که این افراد به‌غیراز فصل بهار دچار این عوارض نیستند به این مشکلات آلرژی فصلی گفته می‌شود. آلرژی‌های فصلی بسته به آب‌وهوا، محل زندگی و واکنش‌های بدن هر فرد به‌طور متفاوتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شدت این آلرژی‌ها می‌تواند بسیار خفیف و قابل‌چشم‌پوشی باشد یا اینکه نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشد.

مشکلات بوجود‌آمده در فصل بهار تنها ناشی از گرده‌افشانی گل‌ها نیست، این عوارض و خصوصاً حساسیت پوستی در فصل بهار می‌تواند ناشی از تخم‌ریزی و زادوولد حشرات با گرم شدن هوا باشد که با گزش پوست انسان باعث خارش‌های شدید و کهیر می‌شوند.

یکی دیگر از علل ایجاد حساسیت پوستی در فصل بهار بادهای بهاری است که باعث خشکی پوست و خارش ناشی از آن می‌شوند. این مسئله خصوصاً در سالمندان و کودکان که پوست حساس‌تری دارند شایع است. این مشکل اغلب پس از استحمام رخ می‌دهد زیرا پوست بدون استفاده از مرطوب‌کننده دچار خشکی و خارش می‌شود.

یکی دیگر از عوامل حساسیت‌زا در فصل بهار نور آفتاب است. ازآنجایی‌که الگوی تابش آفتاب در فصل بهار تغییر می‌کند کهیرهای آفتابی مشکلات پوستی دیگری هستند که در فصل بهار بیشترین شیوع رادارند.

علاوه براین آلرژی در فصل بهار می‌تواند ناشی از تغیر سبک تغذیه افراد باشد. به‌عنوان‌مثال با شروع بهار مصرف انواع آجیل در دیدوبازدیدهای عید می‌تواند باعث برخی حساسیت پوستی آزاردهنده برای فرد شود.

کنترل و مدیریت حساسیت پوستی در فصل بهار

خارش پوست
خارش پوست

برای کنترل حساسیت پوستی در فصل بهار اولین راهکار این است که نوع حساسیتی که از آن رنج می‌برید را شناسایی کنید. به‌عنوان‌مثال بیشتر افراد عطسه، آبریزش بینی و بسیاری از علائم دیگر را تجربه می‌کنند ولی علامت شایع آن‌ها خارش پوست است.

برای رفع خارش پوستی ناشی از آلرژی‌های بهاری ابتدا راه‌های درمانی ساده همچون استفاده از کرم مرطوب‌کننده پس از استحمام را امتحان کنید؛ زیرا بسیاری از خارش‌های پوستی ناشی از خشکی پوست است که در فصل بهار و پاییز شایع است. اگر مشکلات پوستی شدیدتری مانند قرمزی، اگزما و حتی کهیر را تجربه کردید بدون تلف کردن وقت به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار

مواد شیمیایی استفاده نکنید

همیشه بهترین راه درمان حساسیت دوری از عامل حساسیت‌زا است؛ بنابراین تا جایی که ممکن است از برخورد با عوامل آلرژی‌زا خودداری کنید. در ادامه برخی از راهکارهای ساده برای جلوگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار برای شما عزیزان عنوان‌شده است:

برای پیشگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار قبل از تماس با متخصص پوست از مصرف هر ماده شیمیایی یا طبیعی بر روی پوست خودداری کنید. سعی کنید طی فصل بهار از روغن‌ها و مواد شیمیایی لایه‌بردار یا مواد اسیدی حساسیت‌زا بر روی پوست خودتان استفاده نکنید و به عبارتی به پوست خودتان استراحت بدهید.

مرطوب کننده ها و شوینده ها

مرطوب کننده و آبرسان
مرطوب کننده و آبرسان

حتماً در طول فصل بهار از یک مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید که مانند سدی بین پوست شما و مواد آلرژی‌زای محیطی عمل می‌کند. مرطوب‌کننده شما برای هیدراته‌نگهداشتن پوست باید حاوی موادی همچون و گلیسیرین، سرامید هیالورونیک اسید باشد.

در طول فصل بهار از مصرف صابون‌های قلیایی خودداری کنید و از شوینده‌هایی استفاده کنید که PH آن‌ها به PH پوست نزدیک است.

در این فصل ترجیحاً از شوینده‌های بدون رایحه استفاده کنید چون ممکن است رایحه‌های به‌کاررفته در ترکیب شوینده عامل حساسیت‌زای اصلی باشد.

در فصل بهار برای در امان بودن از آلرژی‌های پوستی فقط از البسه نخی استفاده کنید تا امکان جریان هوا رابین پوست و محیط را فراهم کند. البسه غیر نخی ممکن است باعث تعریق و درنتیجه خارش پوستی شوند.

رعایت نکات بهداشتی

در این فصل اتاق‌خواب خودتان را عاری از گردوغبار نگهدارید و با شوینده‌های بدون رایحه و ملایم ملحفه‌های تختخوابتان را هر هفته تا بشویید تماس پوستی با گردوغبار و سلول‌های مرده پوست آلرژی شمارا تشدید نکند.

دوش گرفتن قبل از خواب راه دیگری است که با پاک کردن گرده‌های گیاهان و عوامل حساسیت‌زا از روی پوست باعث بهبود حساسیت فصلی شما می‌شود.

خوراکی ها

خوراکی ها
خوراکی ها

ازنظر تغذیه نیز برای کاهش آلرژی‌های فصلی در بهار مصرف ادویهها، نوشابه‌ها و تمام تنقلاتی که حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند را کاهش دهید. در عوض سعی کنید بیشتر مواد غذایی مملو از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه را مصرف کنید تا التهاب داخلی بدن را کنترل کرده و از آلرژی پیشگیری کنند.

در این فصل بیشتر از همیشه آب و مایعات مصرف کنید تا با هیدراته‌نگهداشتن بدن مانع از خشکی پوست و درنتیجه خارش پوست شود.

محیط بیرون از خانه

محیط بیرون از خانه
محیط بیرون از خانه

اگر مستعد آلرژی فصلی هستید در طول فصل بهار از قرارگرفته در معرض آفتاب خودداری کنید زیرا مواد آلرژن موجود در هوا که بر روی پوست نشسته‌اند با تابش نور آفتاب موجب واکنش پوستی می‌شود.

سعی کنید در فصل بهار در محیط‌های باز و پیک‌نیک‌ها هرگز به‌طور مستقیم روی چمن و زمین ننشینید زیرا احتمال گزیده شدن شما توسط حشرات افزایش‌یافته و از طرف دیگر مواد آلرژن موجود در چمن ممکن است باعث تحریک و حساسیت پوستی در نوبت.

به دلیل افزایش مقدار اشعه UVB آفتاب در فصل بهار احتمال ایجاد کهیر آفتابی در این فصل بالاست بنابراین سعی کنید در خارج از خانه از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کهیر آفتابی ضایعات پوستی قرمز و خارش‌داری هستند که هر بار با قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند.

ازآنجایی‌که استرس با تضعیف سیستم ایمنی باعث بدترشدن وضعیت آلرژی می‌شود سعی کنید با فعالیت روزانه و تمرینات یوگا استرس را از خودتان دور کنید. در این رابطه می‌توانید از دم‌نوش‌های آرامش‌بخش مانند چای سبز و زعفران نیز استفاده کنید.

مرطوب نگه‌داشتن محیط خانه و استفاده از دستگاه تهویه هوا در فصل بهار روش‌های دیگری هستند که می‌توانند با جلوگیری از خشکی پوست و خارج کردن مواد آلرژی‌زا از منزل مانع ایجاد حساسیت پوستی و مشکلات حاصل از آن شوند.

توصیه می شود برای آشنایی بیشتر با ساختار پوست و مراقبت های لازم و ضروری از پوست مقاله “پوست را بشناسیم” مطالعه کنید.

سخن پایانی:
برای جلوگیری از حساسیت پوستی در فصل بهار از خاراندن پوست اجتناب کنید زیرا خاراندن باعث تحریک بیشتر پوست و حتی زخم شدن پوست می‌شود که احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهد. دوش گرفتن با آب سرد و استفاده از مرطوب‌کننده برای بهبود خارش پوست بسیار مؤثر است. اگر حساسیت پوستی شما با موارد ذکرشده فوق بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.