مضرات سیگار کشیدن

مضرات سیگار کشیدن برای خانم ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
مضرات سیگار کشیدن در خانم ها از آقایان بیشتر است و تقریباً همه ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دخانیات چگونه می‌تواند ظاهر، سلامت و حتی زندگی یک انسان را دچار تغییر کند؟ تابه‌حال به تفاوت بین خانم‌های سیگاری و غیر سیگاری توجه کرده‌اید؟ بهتر است بدانید اگر به دنبال داشتن فرزند وزندگی سالم هستید باید دور سیگار و تمامی دخانیات را خط بکشید. در ادامه این مقاله می‌توانید بیشتر از مضرات سیگار کشیدن به‌خصوص برای خانم‌ها آگاه شوید.

سیگار کشیدن ممنوع!

سیگار
سیگار

از مضرات سیگار کشیدن می توان به واردکردن مونوکسید کربن به بدن که می تواند ظرفیت تنفسی شما را کاهش داده و باعث ابتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شود. دود سیگار حاوی مقدار زیادی نیکوتین است که با ورود به جریان خون باعث افزایش غلظت خون و تشکیل لخته در رگ‌های خونی می‌شود. یکی از مضرات سیگار کشیدن، لخته‌های خونی است با حرکت در رگ‌هایی که دیواره آن‌ها در اثر استعمال دخانیات ضعیف شده است باعث سکته قلبی و مغزی افراد می‌گردد.

سیگار کشیدن در خانم‌ها زیبایی آن‌ها را بیش از آقایان تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا استعمال دخانیات باعث بو گرفتن موها، زردی دندان‌ها و سیاه شدن لب‌ها می‌شود که همگی ظاهر و زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

علاوه بر این کشیدن سیگار در خانم‌ها با از بین بردن کلاژن پوست باعث پیری زودرس پوست صورت و تیرگی رنگ پوست شده و سن آن‌ها را بیشتر از سن واقعی نشان می‌دهد.

برخی از مشکلات فوراً بروز می‌کنند و سایرین به‌مرورزمان فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که مضرات سیگار کشیدن خانم‌ها به گونه ای است که به صور مستقیم بر ظاهر و زندگی آنها اثر می گذارد و آن‌ها باید از این عوارض آگاه باشند.

سیگار کشیدن و مشکلات قلبی – عروقی

سیگار و مشکلات قلبی
سیگار و مشکلات قلبی

افرادی که سیگار می‌کشند ریسک بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و حتی ریوی دارند. خانم‌ها کمی بیش از آقایان در یک بازه سنی مشابه دچار بیماری‌های قلبی – عروقی و ریوی می‌شوند.

علاوه بر این خانم‌های سیگاری که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند ریسک مرگ‌ومیر بالاتری در اثر بیماری‌های قلبی نسبت به آقایان دارند. استعمال سیگار و مصرف قرص ضدبارداری به‌طور هم‌زمان تشکیل لخته‌های خونی را تشدید کرده و ریسک سکته را افزایش می‌دهند.

سیگار کشیدن و دستگاه تولیدمثل

بانوان سیگاری
بانوان سیگاری

از تأثیرات خاص سیگار کشیدن خانم‌ها می‌توان به تأثیر بر دستگاه تولیدمثل اشاره کرد. خانم‌های سیگاری دچار پریودهای دردناک و نامنظم می‌شوند. از مضرات استعمال دخانیات در خانم‌ها کاهش سطح هورمون استروژن است که این مسئله بر خلق‌وخوی آن‌ها نیز تأثیرگذار است.

علاوه بر این استعمال سیگار در خانم‌ها رابطه مثبتی با ابتلا به خشکی واژن دارد که این امر بروز عفونت و سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی را افزایش می‌دهد.

در رابطه با بارداری نیز خانم‌های سیگاری در مقایسه با سایر افراد دچار مشکلات زیادی برای بارداری شده، خیلی زودتر دچار یائسگی می‌شوند و علائم شدیدتری را نیز تجربه می‌کنند.

سیگار کشیدن و خطر ابتلا به سرطان

افراد سیگاری ریسک بالاتری برای ابتلا به انواع سرطان ازجمله سرطان ریه، پانکراس، کلیه و کبد دارند. تحقیقات نشان داده است خانم‌های سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند که یک بیماری خطرناک در خانم‌ها است.

مضرات سیگار کشیدن و باروری

نقص جنین
نقص جنین

بسیاری از مطالعات صورت گرفته نشان داده است که استعمال سیگار در خانم‌ها تخمک‌گذاری، باروری و لانه گزینی زی گوت را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این مواد شیمیایی موجود در تنباکو ممکن است ترکیب ترشحات دهانه رحم را تغییر داده و آن‌ها برای اسپرم سمی می‌کند.

حتی ممکن است مواد شیمیایی موجود در دود سیگار در صورت بارداری موجب موتاسیون ژنی، سقط‌ جنین، نقایص جنینی و سایر مشکلات در نوزاد شود.

دخانیات وعفونت‌های لگنی

بیماری‌های التهابی لگن ۳۳% بیش از افراد غیر سیگاری در خانم‌های سیگاری رخ می‌دهد. التهاب لگن بیماری دردناکی است که نیاز به مداخلات درمانی دارد و به‌شدت باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیگار و هورمون‌ها

مشکلات هورمونی و امکان ابتلا به سرطان رحم
مشکلات هورمونی و امکان ابتلا به سرطان رحم

استروژن ترا پی یکی از راه‌هایی است که مانع ابتلا خانم‌های یائسه به پوکی استخوان می‌شود؛ اما گاهی اوقات این منافع با کشیدن سیگار فاقد اثربخشی بوده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و دیگر مشکلات را در آن‌ها افزایش می هد.

سیگار کشیدن و پوکی استخوان

پوکی استخوان با افزایش سن همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای پیشگیری از پوکی استخوان شما باید روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کرده و فعالیت‌های جسمی متوسطی داشته باشید.

سیگار به‌طور قابل‌توجهی ریسک از دست رفتن توده استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. روند پوکی استخوان از حدود سن ۴۰ سالگی برای خانم‌ها آغاز می‌شود اما در خانم‌ها این روند با سرعت بیشتر و در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد.

سیگار کشیدن و سرطان سینه

انجمن سرطان امریکا در تحقیقات منتشرشده خود ذکر کرده است که ریسک مرگ‌ومیر افراد مبتلابه سرطان سینه در صورت استعمال دخانیات ۲۵% بیش از سایرین افزایشمی یابد. این خطر با افزایش تعداد سیگار مصرفی در طول روز بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که ریسک ابتلای زنان شیرده به سرطان سینه %۷۵ بیش از زنانی است که دخانیات مصرف نمی‌کنند.

سیگار کشیدن و بارداری

SMOKING
SMOKING

خانم‌های سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری مشکلات بیشتری را برای باردارشدن تجربه می‌کنند. از طرف دیگر در صورت باردارشدن، نیکوتین می‌تواند سلامت جنین را تحت تأثیر قرار دهد. اعتقاد بر این است که استعمال سیگار در بارداری تکامل کودک را قبل و بعد از تولد تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از مضرات سیگار کشیدن در خانم‌ها می توان به دوران بارداری که باعث تولد نارس نوزاد شده و ریسک بیماری‌هایی مانند شکاف کام را در نوزادان افزایش می‌دهد اشاره کرد.

مضرات سیگار کشیدن و هورمون‌های جنسی

تاثیراستعمال سیگار بر هورمون‌های جنسی عنوان جذابی است که نظر اکثر متخصصان را به خودش جلب کرده است. تأثیر سیگار بر هورمون‌های جنسی بستگی به وضعیت‌های مختلفی ازجمله یائسگی و بارداری دارد. تحقیقات نشان داده است خانم‌های سیگاری سطح پروژسترون بالاتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داده است که سطح هورمون تستوسترون، آندروستندیون و ۱۷- هیدرو کسی پروژسترون در زنان یائسه سیگاری بالاتر از افراد غیر سیگاری است که همه این مواد سلامت خانم‌ها را به خطر می‌اندازد. خوشبختانه با ترک سیگار سطح این هورمون‌ها به سطح نرمال برمی‌گردد.

نتیجه‌گیری مضرات سیگار کشیدن:

پیری پوست
پیری پوست

استعمال دخانیات در خانم‌ها بیش از آقایان آن‌ها را مستعد ابتلا به بیماری آسم می‌کند. در خانم‌ها پیری پوست را در مقایسه با آقایان تسریع کرده و خیلی زودتر از افراد غیر سیگاری پوست آن‌ها دچار چین‌وچروک خواهد شد.

سخن پایانی:
با توجه به موارد ذکرشده به‌صراحت می‌توان گفت برگ خرید جنسیت تحت تأثیر استعمال سیگار قرارگرفته و در خانم‌ها عوارض شدیدتری نسبت به آقایان ایجاد می‌کند. با آگاهی از موارد فوق و تأثیرات سوء استعمال دخانیات در خانم‌ها بیشتر است هرچه زودتر اقدام به ترک سیگار کرد تا از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.