مشکلات پوستی در دوران بارداری

مشکلات پوستی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری دچار مشکلات پوستی می‌شوند که گاهی بسیار آزاردهنده هم هستند. خارش پوست، استریاهای روی شکم، آکنه و کهیر برخی از مشکلات پوستی هستند که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری آن‌ها را تجربه می‌کنند. بعضی از این مشکلات طبیعی هستند و برخی دیگر ناشی از تغییرات هورمونی شدید در این دوره‌اند.جهت آشنایی بیشتر با مشکلات پوستی در دوران بارداری با مجله داروبوم در این مقاله همراه باشید.

در دوران بارداری بدن دچار تغییرات فیزیکی زیادی می‌شود و به همین دلیل پوست نیز مستعد مشکلاتی خواهد شد. بااینکه دوران بارداری یک دوره شیرین برای خانم‌ها است اما تغییرات هورمونی شدید در این دوره ممکن است باعث مشکلات زیادی برای آن‌ها شود. در دوران بارداری حساسیت پوستی به‌شدت افزایش می‌یابد و شما ممکن است به خوراکی‌ها و حتی شوینده‌هایی حساسیت نشان دهید که قبلاً به‌راحتی آن‌ها را مصرف می‌کردید. این مسئله ناشی از تغییرات هورمونی شدید در بارداری و افزایش اکسیژن‌رسانی به همه اعضاء بدن در این دوران است.

مشکلات پوستی شایع در دوران بارداری

خشکی پوست در بارداری

یکی از مشکلات پوستی شایع در دوران بارداری خشکی پوست است که به علت دهیدراته شدن پوست رخ می‌دهد. خشکی پوست ناشی از حاملگی را می‌توان با استفاده از کرم مرطوب‌کننده و افزایش مصرف مایعات و آبمیوه برطرف کرد.

چربی پوست در بارداری

برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی دوران بارداری دچار چربی بیش‌ازحد پوست می‌شوند. برای رفع این مشکل باید مصرف مایعات را افزایش دهید و با شوینده‌های ملایم پوست را تمیز کنید.

اگر به دنبال بهترین مکمل بارداری جهت تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بانوان در دوران بارداری هستید،پیشنهاد داروبوم مصرف محصول “قرص پرینامکس یوروویتال” می‌باشد.

هایپرپیگمانتاسیون در دوران بارداری

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در دوران بارداری ایجاد لک‌های تیره بر روی پوست است. علت هایپرپیگمانتاسیون در دوران بارداری افزایش تولید ملانین در پوست است که معمولاً پس از بارداری خودبه‌خود برطرف می‌شود. ولی گاهی اوقات این لک‌های تیره چندین سال بر روی پوست باقی می‌مانند و برای رفع آن‌ها باید از دارو استفاده کرد.

یک نمونه از هایپرپیگمانتاسیون در دوران بارداری ملاسما است که به آن «ماسک بارداری» می‌گویند. لک‌های قهوه‌ای روی پوست صورت، گونه‌ها، بینی و پیشانی از مشخصه‌های ملاسما در دوران بارداری هستند.

برای پیشگیری از ملاسما در دوران بارداری باید بین ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر که شدت اشعه‌های مضر نور آفتاب در بالاترین حد ممکن است، از منزل خارج نشوید. از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنید که همه این موارد به کاهش علائم ملاسما کمک می‌کنند. برای درمان ملاسما در دوران بارداری حتماً باید با متخصص پوست مشورت کنید.

مشکلات پوستی در دوران بارداری
مشکلات پوستی در دوران بارداری

پاپول ها و پلاک‌های خارش‌دار

پاپول ها و پلاک‌های پوستی برجستگی‌هایی به رنگ قرمز کمرنگ هستند که بر روی پوست خانم‌های باردار ظاهر می‌شوند. این ضایعات پوستی باعث خارش و سوزش شدید پوست می‌شوند و ازنظر سایز متفاوت بوده و می‌توانند مناطق کوچک یا بسیار بزرگی را درگیر کنند.

بیشتر این مشکلات پوستی بر روی پوست شکم، پاها، بازوها، سینه‌ها یا باسن به وجود می‌آیند و پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شوند. برای رفع این مشکلات پوستی پزشک ممکن است پمادهای موضعی آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئید را برای شما تجویز کند تا التهاب و سوزش آن‌ها را کاهش دهد.

البته با اقدامات خود مراقبتی نیز می‌توان تا حدودی علائم این مشکلات پوستی را بهبود بخشید. برخی از این اقدامات کمک‌کننده شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از مصرف صابون بر روی قسمت‌های دچار مشکل
  • استفاده از آب ورم برای شستشوی پوست
  • پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد
  • استفاده از کمپرس سرد

قرص پرگنازون با تامین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز در دوران بارداری به حفظ سلامت مادر و کودک کمک می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

استریا های پوستی

ایجاد استریا بر روی پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. استریاها معمولاً بر روی پوست شکم، باسن، سینه‌ها یا ران ایجاد می‌شوند. استریاها در ابتدا ظاهری قرمزرنگ دارند که بعداً به‌مرورزمان تبدیل به نقره‌ای یا سفید می‌شود.

استریاها اگرچه بی‌رنگ هستند اما هیچ‌گاه به‌طور کامل از بین نمی‌روند و درمان آن‌ها پس از زایمان حتی با لیزر و کرم‌های موضعی بی‌تأثیر است.

هرچند راهی برای پیشگیری از ایجاد استریاها در دوران بارداری وجود ندارد اما هیدراته نگه‌داشتن پوست با استفاده از مرطوب‌کننده ها بهترین راه کنترل آن‌ها در دوران بارداری است.

قرص پرگناکر ویتابیوتیکس برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز زنان در دوران بارداری بسیار ضروری است.

اسکین تگ‌ها یا زنگوله‌های پوستی

بروز اسکین تگ‌ها بر روی پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. این ضایعات پوستی معمولاً بر روی گردن، سینه، پشت، کشاله ران و زیر سینه‌ها به وجود می‌آیند. ازدیاد اسکین تگ‌ها در دوران بارداری ناشی از افزایش سطح استروژن است که حتی می‌تواند باعث تغییر اندازه خال‌ها یا رنگ آن‌ها شود و در برخی موارد آن‌ها را سرطانی کند.

اسکین تگ‌ها عموماً خطرناک و بدخیم نیستند مگر آنهاییکه به دلیل برخورد بالباس یا حرکات مداوم بدن در معرض تحریک قرار بگیرند و دچار خونریزی شوند. در این وضعیت پزشک اقدام به برداشتن آن‌ها از روی پوست خواهد کرد.

آکنه در دوران بارداری

آکنه ممکن است در دوران بارداری گسترده‌تر یا بدتر شود. درمان‌های دارویی و خانگی بسیاری برای آکنه وجود دارد اما برای اجتناب از مصرف دارو در دوران بارداری با چند اقدام بهداشتی ازجمله شستن صورت با آب ولرم، استفاده از یک شوینده ملایم در طول روز، دور نگه‌داشتن موها از صورت و استفاده از محصولات بهداشتی فاقد چربی از آکنه پیشگیری کرد.

هورمون درمانی در این دوران برای رفع آکنه به دلیل خطر ناهنجاری‌های مادرزادی صورت نمی‌گیرد. بعلاوه اشکال مختلف ویتامین A که رتینول نامیده می‌شود ممکن است باعث مشکلات قلبی و مغزی در جنین شود. همچنین مصرف تتراسایکلین خوراکی ممکن است تأثیر منفی بر رشد استخوان‌های جنین داشته باشد.

تغییرات عروقی در بارداری

رگ‌های عنکبوتی عروق کوچک و قرمزی هستند که بیشتر در صورت، گردن و بازوها وجود دارند. تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری می‌توانند با افزایش حجم خون باعث مشخص شدن این رگ‌های خونی کوچک و قرمزی پوست در این نواحی شوند.

وریدهای واریسی

به دلیل افزایش فشار و حجم خون در دوران بارداری رگ‌های واریسی نیز دردناک و بزرگ می‌شوند. علت این مسئله افزایش وزن فرد و افزایش وزن رحم در دوران بارداری است که بر رگ‌های پاها فشار آورده و جریان خون را در این نواحی کاهش می‌دهد.

برای پیشگیری از این وضعیت خانم‌های باردار باید از ایستادن و نشستن برای مدت طولانی اجتناب کرده و از جوراب‌های واریس استفاده کنند. همچنین بالا نگه‌داشتن پاها در دوران بارداری و مصرف مقدار کافی ویتامین C می‌تواند احتمال ابتلا به واریس بارداری را در خانم‌ها کاهش دهد.

محصولی جهت تامین امگا-۳، کاروتنوئیدها، املاح و ویتامین‌های موردنیاز زنان در دوران بارداری “قرص و کپسول پریناویت بارداری آپوویتال” می‌باشد.

سایر مشکلات پوستی در دوران بارداری

خارش پوست در دوران بارداری

خارش پوست در بارداری
خارش پوست در بارداری

 خارش پوست در دوران بارداری ممکن است به علت ایجاد بثورات کوچک و خارش‌دار بر روی پوست که شبیه نیش حشرات هستند، رخ بدهد. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری با تأثیر بر سیستم ایمنی می‌تواند باعث خارش پوست در این دوران شود. این خارش می‌تواند در تمام مدت بارداری با علائمی که هرروز بدتر می‌شود رخ دهد. این وضعیت ممکن است چند ماه طول بکشد تا حل شود و گاهی اوقات تا مدت‌ها بعد از بارداری نیز ادامه پیدا می‌کند.

پمفیگوئید حاملگی

پمفیگوئید حاملگی یک اختلال خود ایمنی است که معمولاً در طول دوره سه‌ماهه دوم و سوم بارداری رخ می‌دهد. در برخی از موارد پمفیگوئید حاملگی بلافاصله پس از زایمان رخ می‌دهد.

علائم این بیماری عبارت‌اند از بروز تاول‌های خارش‌دار بر روی شکم و سایر نقاط بدن که بسیار آزاردهنده هستند. این وضعیت ممکن است خطر زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن پایین را افزایش دهد.

کلستاز کبدی بارداری

کلستاز کبدی یکی از مشکلات کبدی است که معمولاً در سه‌ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد و با خارش شدید پوست بدون وجود بثورات جلدی مشخص می‌شود. در این بیماری کف دست‌وپا و بالاتنه بیشترین خارش را دارند.

این مشکل پوستی پس از تولد نوزاد خودبه‌خود برطرف می‌شود ولی خطر زایمان زودرس و مرگ جنین را افزایش می‌دهد.

تیرگی هاله دور سینه‌ها

یکی دیگر از مشکلات پوستی ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری تیره‌تر شدن هاله اطراف سینه‌هاست. این عارضه خارش‌دار نیست و پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شود.

خط سیاه بارداری

برخی از زنان در ۳ ماهه دوم بارداری در ابتدا شاهد ایجاد یک خط سفید در زیر ناف خود هستند که به‌صورت عمودی به سمت پایین کشیده شده است. این خط به‌مرور تیره شده و حتی پس از زایمان تیره‌تر می‌گردد اما بعد از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود.

مصرف ضدآفتاب در دوران بارداری بسیار پر اهمیت می باشد و عدم استفاده آن مشکلاتی به بار خواهد آورد،برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله “اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری چیست؟” پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی:
درنهایت اگر مشکلات پوستی دوران بارداری بیش‌ازحد باعث آزار و اذیت شما شد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با درمان‌های ایمن مشکل را برطرف کند؛ زیرا برخی از درمان‌های خانگی ممکن است برای جنین شما خطرآفرین باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.