فرق بین کرم شب و کرم روز چیست؟

کرم روز و شب

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
اگرچه ابتدایی‌ترین روش مراقبت از پوست شستشو و پاک کردن آلودگی‌های روی پوست اعم چربی خود پوست و لوازم‌آرایشی است؛ اما برای داشتن پوستی سالم و شاداب باید روش‌های مراقبتی بیشتری انجام داد. برای مراقبت بیشتر از پوست خودتان کافی است به فاکتورهای آسیب‌رسان موجود در محیط از صبح تا شب فکر کنید و مصرف کرم صورت را آغاز کنید.اگر برای شما هم این سؤال پیش‌آمده که دو کرم (شب و روز) چه تفاوتی باهم دارند در ادامه مقاله با ما در مجله داروبوم همراه باشید.

فاکتورهای آسیب رسان به پوست

آلودگی هوا، آرایش، گردوخاک، دود سیگار، یا حتی دود حاصل از پخت‌وپز در آشپزخانه فاکتورهای آسیب‌رسانی هستند که سلامت پوست را به مخاطره می‌اندازند. ازآنجایی‌که مواجهه با این عوامل اجتناب‌ناپذیر است پس بهترین راه استفاده از کرم‌های مناسب مانند کرم شب و کرم روز است تا هرکدام با فرمولاسیون خاص از پوست شما محافظت کنند.

فاکتورهای آسیب رسان پوست
فاکتورهای آسیب رسان پوست

ازآنجایی‌که پوست در طول ساعات مختلف شبانه‌روز کارکردهای مختلفی دارد می‌توان از کرم‌های مختلف بسته به این نوع کارکردها برای حفظ سلامت پوست استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال در طول روز پوست با عوامل محیطی آسیب‌رسانی مانند آلودگی هوا، شرایط آب و هوایی، لوازم‌آرایشی و اشعه‌ی UV مواجه است. در طول این مدت مهم‌ترین کار پوست مراقبت از خودش در مقابل این عوامل آسیب‌رسان است.

اما در طول شب‌کار پوست فقط بازسازی و تغذیه است. عدم وجود نور خورشید در طول شب یک مزیت بزرگ برای پوست محسوب می‌شود تا خودش را بازسازی کند. پوست در طول استراحت شبانه وقت کافی دارد که ریزمغذی‌های مفید موجود در کرم‌ها را جذب کند و به‌خوبی تغذیه شود.

ضرورت استفاده از کرم

استفاده از کرم شب و کرم روز از بهترین کارهای مراقبتی است که سلامت پوست شما را برای مدت طولانی حفظ می‌کند. مصرف کرم شب و کرم روز از سن ۳۰ سالگی به بعد که کم‌کم روند پیری پوست آغاز می‌شود یک کار ضروری و مهم برای مراقبت از پوست است. درواقع مصرف کرم شب و کرم روز مانند کرم ضد آفتاب یکی از راهکارهای ضروری مراقبت از پوست است. استفاده متناوب و دائم از کرم شب و کرم روز با آب‌رسانی و تغذیه پوست روند پیری پوست را چندین سال به تعویق انداخته و از افتادگی زودهنگام پوست صورت جلوگیری می‌کنند.

کرم روز

همان‌طور که گفته شد پوست در طول روز در معرض فاکتورهای آسیب‌رسان زیادی قرار دارد و کرم روز به‌منظور مقابله با این عوامل و محافظت از پوست تهیه می‌شود. در فرمولاسیون کرم روز حتماً فاکتور محافظتی SPF وجود دارد که مانع تأثیرات مضر نور آفتاب بر روی پوست شما می‌شود.

کرم روز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است تا از پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند. علاوه بر این کرم روز حاوی ترکیبات انرژی بخشی مانند کافئین است تا پوست شمارا شاداب و با طراوت نشان دهد. ازآنجایی‌که کرم روز به‌عنوان پایه آرایش نیز بکار می‌رود فرمولاسیون غیر چرب و سبکی دارد که به‌سرعت جذب پوست شده و به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد.

کرم شب

کرم شب
کرم شب

در طول شب که ما خواب هستیم پوست هم مثل سایر قسمت‌های بدن به ترمیم و بازسازی خودش می‌پردازد؛ بنابراین تمرکز کرم‌های شب بر رطوبت رسانی و بازیابی پوست است. کرم‌های شب ازنظر ساختار و بافت بسیار غلیظ‌تر و قدرتمندتر از کرم‌های روز هستند و مرطوب‌کننده های موجود در فرمولاسیون آن‌ها برای جذب آهسته و تدریجی در طول چندین ساعت طراحی‌شده‌اند.

کرم‌های شب حاوی فاکتورهای SPF نیستند ولی در عوض محتوی بالاترین غلظت از ترکیبات ضد پیری مانند رتینول، گلیکولیک اسید و هیالورونیک اسید هستند که بدون دخالت فاکتورهای ضد آفتاب در طول شب بر روی پوست عمل می‌کنند.

کرم‌های شب به‌طورکلی غنی‌تر، قوی‌تر و سنگین‌تر از کرم‌های روز هستند زیرا در طول شب لوازم‌آرایشی روی پوست استفاده نمی‌شود و ترکیبات کرم شب تا موقع بیدار شدن فرصت دارند جذب پوست شوند.

تفاوت کرم شب و کرم روز

تفاوت واقعی بین کرم شب و کرم روز عملکرد و بافت آن‌هاست. شما هرگز نمی‌توانید کرم شب را در طول استفاده کنید زیرا بافت روغنی آن پوست شمارا چرب می‌کند و نمی‌تواند از پوست شما در مقابل نور آفتاب مراقبت کند.

همچنین مصرف کرم روز برای شب مناسب نخواهد بود زیرا حاوی مقدار کمی مرطوب‌کننده است و حاوی ترکیبات ضد پیری و مرطوب‌کننده قوی برای تغذیه پوست در طول شب نیست.

ازآنجایی‌که پوست ما در طول روز در معرض عوامل مختلفی قرار می‌گیرد یک کرم روز خوب باید حاوی SPF برای مراقبت از پوست در مقابل UV باشد. بافت آن باید سبک باشد تا سریع جذب پوست شود و بتواند به‌عنوان پایه آرایش مورداستفاده قرار بگیرد.

کرم شب برای بازسازی و ترمیم پوست در طول شب تهیه‌شده است بنابراین باید توانایی مقابله با تأثیرات مضر آفتاب و پیری زودرس پوست را داشته باشد. کرم شب باید با آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و روغن‌های مفید انعطاف‌پذیری و نرمی پوست را بهبود ببخشد و به‌خوبی تا صبح پوست را تغذیه کند.

مزایای مصرف کرم شب و کرم روز

پوست بیرونی‌ترین لایه بدن انسان است بنابراین اولین خط دفاعی در مقابل تهدیدهای خارجی است. قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مختلف پوست را خسته و فرسوده می‌کند که نتیجه آن پیری زودرس پوست خواهد بود.

مصرف کرم روز برای مراقبت از پوست در مقابل عوامل محیطی و حفظ رطوبت پوست بسیار ضروری است. ترکیبات آنتی‌اکسیدان به‌کاررفته در ترکیب کرم روز از پوست شما در مقابل فاکتورهای آسیب‌رسان مراقبت می‌کنند و مانع خشکی پوست تحت تأثیر همین فاکتورها و درنتیجه چین‌وچروک پوست می‌شوند.

بافت سلولی پوست
بافت سلولی پوست

کرم‌های شب اکثراً حاوی ترکیباتی هستند که قوام و سفتی پوست را بهبود بخشیده و مانع افتادگی پوست می‌شوند. کرم شب به بازسازی و نوسازی پوست کمک می‌کند. درواقع کرم شب با افزایش تکثیر سلول‌ها باعث تولید سلول‌های جدید شده و بدین ترتیب پوست را بازسازی می‌کند.

کرم شب یک کرم بسیار مفید است که مانع ایجاد لک‌های پیری و چین‌وچروک‌های پوستی می‌شود و بدین ترتیب ظاهر پوست شمارا برای مدت زیادی خوب نگه می‌دارد. کرم شب با دارا بودن مقدار زیادی ماده امولیانت باعث آب‌رسانی عمیق پوست شده و این رطوبت رسانی خیلی بیشتر از کرم روز است.

روش استفاده از کرم شب

روش استفاده از کرم شب روی تأثیرگذاری آن مؤثر خواهد بود بنابراین باید آن‌ها اصولی مصرف کنید. برای تأثیرگذاری بهتر، کرم شب را به‌صورت زیر مصرف کنید:

  • به‌صورت دورانی و به‌طرف بالا کرم را روی صورت پخش‌کنید.
  • قبل از مصرف کرم شب حتماً پوست صورت خودتان را بشورید.
  • مقدار مناسبی از کرم را روی گونه‌ها، پیشانی و چانه‌بزنید.
  • کرم شب را در اطراف چشم‌ها استفاده نکنید.

روش استفاده از کرم روز

  • کمی صبر کنید تا کرم روز کاملاً جذب پوست شما شود سپس ضد آفتاب، کرم پودر و هر ماده آرایشی دیگری را مورداستفاده قرار دهید.
  • مقدار مناسبی از کرم را مانند کرم روز روی قسمت‌های مختلف پوست مالیده و با حرکت دورانی ماساژ دهید تا جذب پوست شود.
  • پس از بیدار شدن از خواب و شستشوی صورت صبر کنید پوست کاملاً خشک شود.

خط و خطوط و چین و چروک های ایجاد شده در سطح پوست، باعث می شود که سن شما بیشتر دیده شود اما جای نگرانی نیست،پیشنهاد ما مطالعه مقاله “علت چروک شدن پوست و تاثیر کرم های ضد چروک در رفع آنها ” جهت پیشگیری از پیری پوست است.

سخن پایانی:
درنهایت برای بهره‌گیری بیشتر از کرم‌های مراقبت از پوست باید ابتدا نوع پوست خودتان را بشناسید. علاوه بر این شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید و همچنین سن و جنسیت نیز فاکتورهایی مهمی در انتخاب کرم‌های مراقبت از پوست ازجمله کرم شب و کرم روز هستند.بهترین کار برای انتخاب کرم مناسب مشاوره با یک متخصص پوست است تا با بررسی پوست شما بهترین کرم‌ها را به شما معرفی کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.