خواص آووکادو

خواص آووکادو

تاریخچه آووکادو

درخت آووکادو یا گلابی تمساح، بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و به رنگ سبز است و معمولاً در مناطق گرم و استوایی می‌روید که میوه آن دارای طول ۷-۱۰ سانتی‌متر است دارای میوه‌ای سبزرنگ با هسته درشت است و همچنین این گیاه، گل‌‌ها‌ی ناپیدای ریزی به رنگ زرد مایل به سبز و عرض ۵ تا ۱۰ میلی‌متر دارد و میوه گلابی‌شکل آن ازنظر گیاه‌شناسی یک سته یا شفت است که ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارد که در چند سال اخیر در کشور ما رواج پیداکرده است. بهتر است هنگام خرید دقت کنید که میوه ضرب‌دیده نباشد زیرا اگر هنگام چیده شدن به پوست میوه آووکادو آسیبی وارد شود، باعث ورود هوا به داخل میوه شده و منجر به فساد شدن و تغییر رنگ آن می‌شود.

 میوه آووکادو به دلیل خواص متعددی که دارد ، در بسیاری از مواد غذایی به شکل‌های مختلف ازجمله در غذاها، سس‌ها، اسموتی ها، بستنی‌ها و حتی انواع مختلف فرنی‌ها استفاده می‌شود. آووکادو از غنی‌ترین منابع ویتامین B است و دارای خواص آنتی‌اکسیدان است که موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان، سرطان پستان و سرطان پروستات می‌شود.

برخی از خواص آووکادو

آووکادو به دلیل دارا بودن لوتئین سلامت چشم را بهبود بخشیده، مانع از ابتلا به آب‌مروارید شده و به درخشندگی و لطافت پوست و موی شما کمک کرده، موخوره و شوره سر را درمان می‌نماید.

برای موهای خشک آووکادو را نصف نمایید و رنده کنید سپس با تخم‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون مخلوط نمایید و روی موهای مرطوب خود ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت با یک شامپو ملایم سرخود را بشویید.

برای پوست چرب و معمولی آووکادو را با ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو مخلوط و ماسک آماده‌شده را روی پوست مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم و به‌آرامی بشویید. درصورتی‌که پوستتان خشک است می‌بایست بجای آب‌لیمو از عسل استفاده نمایید.

این میوه چرب اثر مفیدی بر سلامت رگ‌‌ها‌ و عروق دارد و ‌‌می‌تواند در جهت اغنای بیشتر و کاهش حساسیت اثرات شگفت‌آوری داشته باشد. کاربردهای مختلف آووکادو در آشپزخانه بسیار است. این میوه باحالت نرم و خامه‌ای خود در دستور تهیه بسیاری از غذاها استفاده ‌‌می‌شود. 

خواص دم‌نوش آووکادو

خوردن دم‌نوش برگ آووکادو برای درمان سنگ کلیه، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سرماخوردگی و کمک به درمان نقرس مفید است. جالب است بدانید به‌غیراز برگ آووکادو می‌توان از هسته آن نیز دم‌نوش تهیه نمود.

از خواص درمانی دم‌نوش آووکادو می‌توان به خون‌ساز بودن آن، درمان جوش، درمان افسردگی و خستگی، پیشگیری از ابتلا به سرطان و درمان اسهال، درمان یرقان، تقویت‌کننده معده و درمان خواب و بی‌خوابی اشاره کرد.

خواص روغن آووکادو

روغن آووکادو نیز به‌عنوان سم‌زدای بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد و فلزاتی همچون سرب و جیوه را از بدن دفع می‌کند.

روغن آووکادو دارای ویتامین‌هایی نظیر E،B،D و H می‌باشد که ضمن سلامت پوست سر، موجب تحریک فولیکول مو شده و همراه با رشد مو از موخوره و وز شدن مو جلوگیری می‌کند.

روغن آووکادو دارای اسیدهای چرب امگا ۹ بوده و بسیار مناسب جهت چربی زدایی توده‌های چربی شکم و دور کمر می‌باشد هم با خوردن ۱ الی دو قاشق از آن و هم با مالیدن بر بدن می‌توان به نتیجه مطلوب دست‌یافت.

روغن آووکادو می‌تواند موجب تنظیم کلسترول خون شده و با بهبود سلامت قلب و عروق مانع از بیماری‌های قلبی و سکته قلبی می‌شود.

روغن آووکادو خاصیت ضد پیری دارد زیرا با مهار کردن رادیکال‌های مخرب موجب تحریک رشد کلاژن شده و نشانه‌های پیری را کاهش می‌دهد.

جهت تقویت رفع شکنندگی ناخن‌هایتان می‌توانید به نسبت برابر ۱ قاشق چایی‌خوری از روغن آووکادو را با روغن هسته انگور مخلوط کرده و هر شب قبل از خواب ناخن‌های خود را به آن آغشته نمایید.

به‌طورکلی کسانی که به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهند مصرف این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین را از یاد نبرده و آن را در سبد خرید خود جای می‌دهند.

2 نظرات
  1. Speno

    مطالب و کلیپ بسیار آموزنده بود. ممنون

    1. داروبوم

      سلام دوست عزیز،
      خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته، ممنون از لطف شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.