راهکارهای کاهش وزن اصولی

کاهش وزن

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
پیروی از رژیم‌های کاهش وزن و برنامه‌های غذایی کم‌چرب برای لاغری درست به‌اندازه شنا کردن در جهت مخالف جریان آب‌کار دشواری است. اطلاعات زیادی در رابطه با بهترین راهکارهای کاهش وزن در اینترنت وجود دارد و بسیاری از افراد برای رهایی از شر چربی‌های اضافی بدنشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال برخی برنامه‌ها رژیم‌های کم کربوهیدرات و بعضی دیگر کم کردن چربی‌های رژیم غذایی را بهترین راه کاهش وزن معرفی می‌کنند. برای دانستن بهترین راهکارهای کاهش وزن ابتدا باید از اصول تغذیه سالم مطلع باشید، شیوه‌های سبک زندگی سالم را بدانید و سپس یکی از رژیم‌های غذایی که به نظرتان منطقی‌تر است را انتخاب کرده و در کنار فعالیت بدنی رعایت کنید تا به وزن سالم و دلخواهتان برسید. در ادامه با ما در این مقاله در مجله داروبوم همراه شوید تا از راهکارهای کاهش وزن اصولی بر اساس نظریات متخصصان تغذیه آگاه شوید تا بهترین راه را در پیش بگیرید.

راه های ساده کاهش وزن

کاهش وزن و لاغری امر غیر ممکنی نیست شما می‌توانید حتی با انجام دادن کارهای بسیار ساده به تناسب اندام و لاغری برسید. در ادامه به معرفی راه های ساده کاهش وزن می‌پردازیم

۱٫ فعالیت فیزیکی

برای کاهش وزن اصولی حتی با رعایت رژیم‌های سفت‌وسخت حتماً باید فعالیت فیزیکی خودتان را افزایش دهید. افزایش فعالیت فیزیکی حتی با یک پیاده‌روی نیم‌ساعته می‌تواند کالری‌های اضافی ذخیره‌شده در بدن شمارا سوزانده و سطح متابولیسم بدن را بالا ببرد. این دو فاکتور از اصول مهم کاهش وزن سالم هستند.

۲٫ خوردن صبحانه قوی

صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و از گرسنگی شدید فرد در طول روز جلوگیری می‌کند. غلات کامل، تخم‌مرغ و به‌طورکلی مصرف پروتئین‌ها در وعده صبحانه به کاهش وزن شما کمک شایان توجهی خواهد کرد. همچنین خرید پروتئین وی و مصرف آن احساس سیری در فرد ایجاد می کند و میل به خوردن غذا و خوراکی ها را از بین می برد.

مصرف آب

نوشیدن آب و هیدراته نگه‌داشتن بدن یکی از راه‌های ساده برای کاهش وزن اصولی است. مصرف آب متابولیسم بدن را افزایش داده و موجب کالری سوزی می‌شود. به‌ طورکلی خوردن ۸ لیوان آب در روز برای حفظ آب بدن و متابولیسم صحیح مواد غذایی مصرف‌ شده توصیه می‌شود. کم‌آبی با ایجاد خستگی و کاهش متابولیسم، توان بدن برای سوزاندن کالری‌های مصرفی را کاهش می‌دهد.

۳٫ خواب کافی

یکی از دیگر از راهکارهای کاهش وزن اصولی داشتن خواب کافی شبانه است. تحقیقات مختلف نشان داده است که کم‌خوابی رابطه مستقیمی با چاقی و اضافه‌وزن دارد زیرا با تغییر سطح هورمون‌های سیری و گرسنگی باعث افزایش اشتها و جذب کالری‌های بیشتر می‌شود.

سعی کنید با ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه به‌سلامت بدن و همچنین حفظ وزن نرمال خودتان کمک کنید. اگر از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنید، حتماً ساعات خواب خودتان را تنظیم کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۴٫ حذف نکردن وعده‌های غذایی

مصرف وعده‌های اصلی غذا یکی از راهکارهای ساده و اصولی کاهش وزن است. مصرف وعده‌های غذایی به بالا ماندن متابولیسم بدن کمک کرده و از طرفی مانع گرسنگی شدید فرد و تمایل او به مصرف مواد غذایی بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که حذف وعده‌های غذایی سطح هورمون گرسنگی را در خون افزایش می‌دهد و برعکس افزایش تعداد وعده‌های غذایی از ۳ وعده به ۵ وعده سطح این هورمون را به‌شدت کاهش داده و به کاهش وزن فرد کمک می‌کند.

اگر به دنبال مکمل و قرص های لاغری موثر و مفید هستید،پیشنهاد داروبوم مصرف “قرص لاغری گرین سایز بی اس کی” و “کپسول اسلیم می نچرال ورد” می باشد.

۵٫ مصرف سبزی

سبزی‌ها سرشار از فیبر و ریزمغذی‌های مفید برای بدن هستند. علاوه بر این مصرف سبزی‌ها آب بدن را تأمین کرده و از کم‌آبی جلوگیری می‌کند. مصرف سبزی‌ها بیشتر در کنار رژیم غذایی کاهش وزن و حتی به‌عنوان میان وعده یک‌راه ساده و اصولی برای لاغری است.

کاهش وزن و مصرف پروتئین
کاهش وزن و مصرف پروتئین

۶٫ مصرف پروتئین

مصرف پروتئین بیشتر در وعده غذایی به دلیل طولانی‌تر بودن روند هضم آن‌ها مدت بیشتری شمارا سیر نگه می‌دارد و یکی از راهکارهای کاهش وزن اصولی است. مصرف پروتئین با تنظیم سطح هورمون‌های سیری و گرسنگی و افزایش متابولیسم بدون گرسنگی کشیدن باعث کاهش وزن می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع مکمل های لاغری و چربی سوز و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می شود مقاله “کاهش وزن با مکمل های چربی سوز” را مطالعه کنید.

ترفندهایی ساده برای کاهش وزن اصولی

حفظ تعادل رژیم غذایی

منتقدان رژیم غذایی ادعا می‌کنند رژیم‌های غذایی لاغری افراد را به خوردن غذاهای نامناسب تشویق می‌کنند. رژیم‌های لاغری برخی از مواد غذایی را مورد تأکید قرار داده و برخی دیگر را به‌طور کامل حذف می‌کنند که این افراط‌وتفریط اصلاً راه درستی برای کاهش وزن نیست.

رژیم غذایی نامتعادل نه‌تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود بلکه ممکن است با تغییر متابولیسم باعث چاقی افراد شود. به‌عنوان‌مثال ممکن است فردی به دلیل کم‌کاری غده تیروئید دچار اضافه‌وزن شده است. این فرد اگر از رژیم غذایی پیروی کند که عملکرد تیروئید را کاهش می‌دهد، به‌جای کاهش وزن دچار اضافه‌وزن خواهد شد. پس برای کاهش وزن اصولی باید سطح سلامت بدن فرد را نیز موردنظر قرارداد.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن باید شامل انواع خوراکی‌ها ازجمله کربوهیدرات، پروتئین و چربی در حد تعادل باشد و برای تأمین ریزمغذی‌ها سرشار از سبزی‌ها و میوه‌های تازه و مخصوصاً فیبر فراوان باشد.

لاغری و زمان بندی تغذیه
لاغری و زمان بندی تغذیه

زمان بندی تغذیه

تحقیقات اخیر نشان داده است وقت غذا خوردن درست به‌اندازه اینکه ما چه چیزی می‌خوریم وزن بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همه ما می‌دانیم که برای حفظ وزن کنونی خودمان باید مقدار کالری جذب‌شده ما به‌اندازه کالری باشد که در طول روز می‌سوزانیم. ولی این را نمی‌دانیم که کالری‌های مصرفی وقتی به بهترین نحو مورداستفاده قرار می‌گیرند که در زمان درست و وقتی موردنیاز بدن هستند مصرف شوند.

به‌عنوان‌مثال صبح‌ها بدن به کالری بیشتری نیاز دارد بنابراین مقدار کالری که صبح مصرف می‌کنیم باید بیش از کالری مصرفی ما در شب باشد تا به‌صورت چربی در بدن ذخیره نشود. مطالعات مختلف نشان داده است افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیش از افرادی که هرروز صبحانه می‌خورند چاق می‌شوند. خوردن وعده‌های غذایی کوچک به تعداد بیشتر (۵ یا ۶ بار در روز) یک‌راه ثابت‌شده دیگر برای جذب بهتر انرژی موردنیاز بدن است.

نظارت بر خویشتن

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد توجه کردن به آنچه می‌خورید یکی از روش‌های اصولی کاهش وزن است و می‌تواند جذب کالری‌های مصرفی را کاهش دهد. استراتژی نظارت بر خویشتن یکی از عادت‌های کلیدی برای کنترل وزن است که می‌تواند با شمارش کالری مصرفی به کاهش وزن افراد کمک کند.

یکی دیگر از استراتژی‌های نظارت بر خویشتن وزن‌کشی است. این عادت به افراد انگیزه می‌دهد که رژیم غذایی خودشان را رعایت کنند و این وزن‌کشی مداوم مانع لغزش افراد و مصرف کالری‌های فراوان در یک وعده غذایی می‌شود.

عدم محدودیت‌های سخت

همه رژیم‌های غذایی معروف دارای فهرستی از غذاهای ممنوعه هستند. مصرف این مواد غذایی در طول رژیم ممنوع است یا محدودیت مصرف دارد. مثلاً بیشتر رژیم‌های غذایی مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را ممنوع می‌کنند.

درواقع هیچ رژیم غذایی بدون محدودیت‌های غذایی که مسئول بیشترین مقدار چربی انباشته در بدن هستند، موفق نخواهد شد. اکثر متخصصان تغذیه معتقدند که چربی‌های بد که در بسیاری از غذاهای فراوری‌شده و غذاهای حیوانی وجود دارند و همچنین کربوهیدرات‌های بد موجود در شیرینی‌ها و مواد غذایی فراوری‌شده متهمان اصلی اضافه‌وزن افراد هستند.

بااین‌حال این مواد غذایی موردعلاقه بسیاری از افراد هستند و حذف کامل آن‌ها از رژیم غذایی جهت کاهش وزن برای بسیاری از افراد یک فاجعه محسوب می‌شود و منجر به شکست او در پیروی از رژیم غذایی خواهد شد. مثلاً اینکه فرد بفهمد نمی‌تواند هیچ نوع دسری استفاده کند برای او غیرقابل‌تحمل است و او پس از مدتی رژیم را به‌طور کامل رها خواهد کرد.

مصرف غذاهای کم‌کالری

غذاهای کم‌کالری حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند و بنابراین با حجم بالا می‌توانند مورد مصرف قرار بگیرند و باعث القاء حس سیری در فرد شوند. این نوع از مواد غذایی شامل میوه‌ها و سبزی‌ها هستند و برای کاهش وزن بسیار مفیدند.

تحقیقات نشان داده است مصرف این نوع مواد غذایی به دلیل پر کردن شکم از ریزه‌خواری جلوگیری کرده و به افراد کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانند. مصرف حجم بالای این مواد غذایی در کنار وعده غذایی اصلی به فرد تلقین می‌کند که هیچ کمبود و محرومیتی وجود ندارد و او می‌تواند با خوردن این غذاها کاملاً سیر و خوشحال شود.

مداومت بر رژیم غذایی

رعایت رژیم غذایی سالم مانند واکسن زدن نیست و نیازمند یک تعهد روزانه و طولانی‌مدت است. مداومت بر رژیم باعث سالم خوری شده و با این کار شانس شما برای حفظ وزن نرمال افزایش می‌یابد. عادت به حفظ رژیم غذایی سالم یعنی در تعطیلات و آخر هفته نیز شما باید از رژیم غذایی پیروی کنید.

پیشنهاد داروبوم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قرص های لاغری و چربی سوزی سی ال ای مطالعه مقاله “سی ال ای و تأثیر آن بر لاغری و چربی سوزی” می باشد.

سخن پایانی:
تا حالا فکر کرده‌اید چرا برخی افراد رژیم غذایی خودشان را حفظ می‌کنند و برخی دیگر با رها کردن آن دوباره دچار اضافه‌وزن می‌شوند؟ جواب این سؤال فقط انگیزه است.انواع خاصی از محرک‌ها برای کاهش وزن احتمال موفقیت افراد را افزایش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال افرادی که به دلیل بیماری‌های خاص مجبور به کاهش وزن هستند نسبت به بقیه در کاهش وزن موفق‌تر خواهند بود. معمولاً برنامه‌های کاهش وزن گروهی به فرد انگیزه بیشتری برای رعایت رژیم غذایی می‌دهد و خود فرد مهم‌ترین عامل برای موفقیت در رعایت رژیم غذایی و رسیدن به وزن سالم است.

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. تغذیه تاثیر بیشتری رو لاغری نسبت به ورزش داره من خودم توی دوماه فقط با رعایت رژیم ۸ کیلو کم کردم

    1. داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      هر دو در کنار هم لازم هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.